Gå til innhold

4-åring oppfører seg ikke på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsøkt snakke med han tusen ganger om hvordan vi oppfører oss på besøk men det går.ikke.inn. 
Han klatrer på møbler, kaller folk bæsj og har aaaaaltfor mye energi han ikke vet hva han skal gjøre med. Når lillesøstera på 1 år får oppmerksomhet blir det naturligvis verre og jeg forsøker hele tiden og gi oppmerksomhet til han også men det hjelper jo ikke.

Hjemme holder han ikke på sånn, kun når vi er borte eller får besøk. Og nå orker jeg snart ikke noen av delene lengre.

Jeg har gitt konsekvenser (en gang til nå så kjører vi hjem. Og det har vi selvsagt gjort. Tatt han ut av situasjonen og snakket om det ++) Vi har gått ut og lekt, jeg har sittet på golvet for å være tilgjengelig og jeg har med leker.

Men til ingen nytte. Jeg aner ikke hva jeg gjør feil og ja, gutter på 4 år skal SELVSAGT få røre på seg, men de skal ikke klatre i sofa og slenge seg rundt halsen på andre gjester, hoppe i sofa og være bajas.

Hva skal jeg gjøre?? Det er jo åpenbart oppmerksomhet det går på, men kjære vene. Jeg kan jo ikke være på besøk og vie ALL oppmerksomhet til han. Jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal gå fram 😩 

Anonymkode: ee3e0...1aa

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han noen øyeblikk der han "oppfører" seg og gjør godt? Om han har det så er det disse små øyeblikkene du umiddelbart må ta tak i og rose. Ros og belønn det du vil ha mer av. På den måten får gutten positiv oppmerksomhet og du kan da erfare at det negative vil avta. 

Anonymkode: 90de1...a88

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Høres egentlig ut som han er litt usikker og vet ikke hvordan han skal få ut dette. Vær tålmodig! Det vil bli bedre når han modnes. Hjernen hans er ikke utviklet nok til å takle slike situasjoner ennå. Kanskje du og gjestene må finne seg i å bli kalt litt bæsj.

Anonymkode: 8ac84...487

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Han er fire år - ingen er ferdig utlært da.

Anonymkode: 173de...78d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Høye forventninger til en 4 åring. 

Anonymkode: 63972...510

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanskje han kan bli hjemme med den andre foreldren en kort periode. Ikke som straff men for å velge sine kamper. 

Anonymkode: 01d22...90e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Han gjør det jo for å få oppmerksomhet...

Tror bærsj er et morsomt ord å si, barnebarn på 3 sier det ordet veldig mye også for tiden... 

Anonymkode: c48f4...7a9

Skrevet

Hjelper det noe hvis han får ut litt energi før besøket? Løpe noen runder rundt huset, harder lek e.l.

• Liker 2
Skrevet

Min 4 åring sier bæsjetruse hele tiden

Anonymkode: 54d8a...b73

Skrevet

Jeg har 3 sønner og noe som funker gull er å slite dem ut fysisk før vi drar på besøk. Skogstur, lekeplass, idrettsbane osv. Og så er det jo kjekt å skape situasjoner hvor de faktisk klarer å oppføre seg adekvat. Å dra på besøk i et skjørt porselenshjem med designsofa og valnøttparkett er jo dømt til å mislykkes med aktive, sporty kids. I familiebursdager tar vi med frisbee, fotball og krokket så får de leke masse ute i hagen mens de andre sitter på rævva i sofaen innendørs.

Anonymkode: d91d4...83a

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som min i den alderen. Problemet var selve situasjonen, overgangen, det å være på et "nytt" sted han ikke er til vanlig. Det ble for overveldende rett og slett. Ikke noe å gjøre med. Har gått seg til etter skolestart. 

Anonymkode: cc1d5...898

• Liker 4
Skrevet
Millinea skrev (2 timer siden):

Hjelper det noe hvis han får ut litt energi før besøket? Løpe noen runder rundt huset, harder lek e.l.

Etter min erfaring har dette motsatt effekt. De blir så slitne at de blir overtrøtte og derfor verre. Barn utagerer sjeldent fordi de har masse positiv "overskuddsenergi", men er slitne av situasjonen. Så å slite noen ut bil jo gjøre det verre da de har mindre krefter på å "oppføre" seg slik det er forventet.

Anonymkode: 8ac84...487

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som min i den alderen. Problemet var selve situasjonen, overgangen, det å være på et "nytt" sted han ikke er til vanlig. Det ble for overveldende rett og slett. Ikke noe å gjøre med. Har gått seg til etter skolestart. 

Ja det gir mening… takk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har forsøkt snakke med han tusen ganger om hvordan vi oppfører oss på besøk men det går.ikke.inn. 
Han klatrer på møbler, kaller folk bæsj og har aaaaaltfor mye energi han ikke vet hva han skal gjøre med. Når lillesøstera på 1 år får oppmerksomhet blir det naturligvis verre og jeg forsøker hele tiden og gi oppmerksomhet til han også men det hjelper jo ikke.

Hjemme holder han ikke på sånn, kun når vi er borte eller får besøk. Og nå orker jeg snart ikke noen av delene lengre.

Jeg har gitt konsekvenser (en gang til nå så kjører vi hjem. Og det har vi selvsagt gjort. Tatt han ut av situasjonen og snakket om det ++) Vi har gått ut og lekt, jeg har sittet på golvet for å være tilgjengelig og jeg har med leker.

Men til ingen nytte. Jeg aner ikke hva jeg gjør feil og ja, gutter på 4 år skal SELVSAGT få røre på seg, men de skal ikke klatre i sofa og slenge seg rundt halsen på andre gjester, hoppe i sofa og være bajas.

Hva skal jeg gjøre?? Det er jo åpenbart oppmerksomhet det går på, men kjære vene. Jeg kan jo ikke være på besøk og vie ALL oppmerksomhet til han. Jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal gå fram 😩 

Han får litt overtenning ❤️ skjønner det er slitsomt. Enig med den som sier han kanskje er usikker. Gi han enkle oppgaver? Ta med et enkelt spill eller noe som flere kan være med på? 

Anonymkode: 1433d...1bd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Prøv å bryte mønsteret. 
Er det kjedelig på besøk? Har han noe å finne på? Blir han snakket med? Eller stjeler lillesøster hele showet? 
Om dere er på besøk hos noen du kan snakke med på forhånd om utfordringen, kanskje du kan legge en plan. Feks når dere kommer så får han oppmerksomhet før han begynner med denne oppførselen? Kan dere feks ha med noe neste gang, som en kake eller boller han kan spandere, så snur dere situasjonen litt. 

Å reise hjem fra besøk som straff ser jeg for meg at har liten effekt. Han styrer nok ikke oppførselen sin så bevisst som du kanskje tror 😊 

Det blir fort et mønster, greia er å bryte det. Dere må ihvertfall ikke slutte å gå på besøk, heller øve 😊

Anonymkode: 45d30...655

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips! ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

du sier at det ikke blir å dra på besøk om han ikke oppfører seg, og utgår besøk pga denne oppførselen så blir det ikke gøy å være hjemme i form av goder

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 6.59):

Du må ha etbelønnimgssystem. F.eks.etter 5 stjerner i en bok så får  han noe fint. Om han begynner å være vill så kan du bare minne han på om " stjernene"- funker fjell!

Anonymkode: e0428...4a8

Skrevet

Husk og at du ikke må være for aggressiv. Vær rolig hele tiden men bestemt! Blir du aggressiv så blir situasjoner verre!

Anonymkode: e0428...4a8

Skrevet
kjærring skrev (23 timer siden):

du sier at det ikke blir å dra på besøk om han ikke oppfører seg, og utgår besøk pga denne oppførselen så blir det ikke gøy å være hjemme i form av goder

Tror du ungen styrer dette selv? Ikke i det hele tatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...