Gå til innhold

Ble bedt om å kjøre til legevakta. Viste seg at pasienten ville unngå å betale parkering. Er jeg kjip for at jeg irritert ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det jeg var i ferd med å parkere utenfor det lokale kjøpesenteret for å få unna helgehandelen i formiddag ringte mobilen. Det var pappa som ville at jeg skulle kjøre onkel til legevakta. Han hadde ringt pappa for hjelp, men han var to timer unna og kunne ikke hjelpe da. Jeg fikk inntrykk av at det hastet og kjørte umiddelbart hjem til onkel. 

(Litt bakgrunn: Onkel er slagpasient og har diabetes. Har begrenset mobilitet pga slaget, men klarer seg greit og har førerkort og bil.)

Til min store overraskelse stod han på trappa og ventet da jeg kjørte inn på gårdsplassen ved huset hans. Da vi kjørte mot legevakta viste det seg at "nødstilfellet" var et sår på en tå han var bekymret for. Han kunne kjørt selv, men ville ikke risikere å betale for parkering i timevis om han ble sittende å vente på legevakta, så derfor ønsket han skyss. (Maks døgnpris på parkeringsplassen ved legevakta her er 250 kr.)

Da ble jeg irritert. Jeg trodde jo jeg droppet helgehandligen og slapp alt jeg hadde i hendene for noe som virkelig brant. Jeg syntes rett og slett det var frekt å be om hjelp for å slippe å betale parkering. Jeg hjelper gjerne om det faktisk "brenner", men å bruke 3 timer av lørdagen min på å være sjåfør fordi onkel ikke vil betale parkering synes jeg er unødvendig.

Er jeg kjip?

Anonymkode: f1ae5...923

  • Liker 2
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette hadde jeg sagt nei til. Seriøst. Si at han må få seg noe mellom ørene.

Anonymkode: 185cf...12b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er jeg kjip?

Nope

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Denne problemstillingen har heller ikke noe på legevakta å gjøre.

Anonymkode: 4194c...754

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Din onkel er kjip, og din far kunne veldig gjerne ha spurt broren sin om hvorfor han skulle til legevakten før han belemret deg med denne saken.

Anonymkode: def30...afd

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjørt ham. Reiseutgifter kan refunderes hvis han ikke har mulighet til annen transport. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunikasjonssvikt. Hadde selvfølgelig kjørt venner og familie for dette. Men forstår at man blir irritert om man slipper alt annet fordi man ikke har fått den fulle historien. 

Du fikk inntrykk av at det hastet, hadde sykdomshistorien i bakhodet, men spurte ikke. 

Anonymkode: f8d73...087

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg. Har og en venn som er sånn.

Anonymkode: af60f...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort er gjort, skjønner du ble irritert der og da, men det verste som skjedde var at du gjorde onkelen din en tjeneste i går. Neste gang spør du om alvorlighetsgrad, og fullfører handlinga/avtaler et tidspunt først, før du hjelper ham. 
Ikke mer å tenke på nå. 

Anonymkode: cbc6a...4c5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe legevakten her ikke hadde prioritert å se på, dette er en fastlegesak. Hadde sendt vippskrav for bensin, bom og tidsbruk, og sørget for at det var over 250 kr

Anonymkode: 03a86...5e7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Pappa hadde fått inntrykk av at det hastet og at onkel måtte på legevakta ASAP. Siden han var to timer unna ringte han meg (som han visste var i nærområdet) og ba meg om hjelp. Siden pappa ga inntrykk av at det hastet stilte jeg ikke spørsmål og kjørte til onkel. 

Onkel hadde ringt legevakta før han ba om skyss dit og de hadde visstnok lovet å se på såret siden han er slagpasient som har diabetes. (Jeg har ikke peiling på diabetes/slag/sårproblematikk, så vet ikke om det stemmer.) De så på såret, renset og plastret og ga en resept på antibiotika pga at såret var på vei til å bli betent.

At helgehandelen min ble flere timer forsinket var faktisk litt krise for min del. Hadde bedt gjester på kvelden og innen jeg kom meg til Meny var ferskvaren ribbet for det jeg hadde tenkte å servere og jeg måtte komme opp med plan B som ble litt halvveis pga begrenset utvalg. Polet var stengt innen jeg fikk handlet mat, så hadde knapt med vin.

I-lands problemer, men allikevel irriterende når det skjedde fordi onkel ikke ville betale parkering. Han er ikke villig til å betale de 200 kronene jeg betalte mens jeg ventet på ham. Jeg kunne jo bare kjørt rundt og ikke sittet på parkeringsplassen utenfor legevakta var svaret på Vipps-kravet.

Anonymkode: f1ae5...923

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her!

Pappa hadde fått inntrykk av at det hastet og at onkel måtte på legevakta ASAP. Siden han var to timer unna ringte han meg (som han visste var i nærområdet) og ba meg om hjelp. Siden pappa ga inntrykk av at det hastet stilte jeg ikke spørsmål og kjørte til onkel. 

Onkel hadde ringt legevakta før han ba om skyss dit og de hadde visstnok lovet å se på såret siden han er slagpasient som har diabetes. (Jeg har ikke peiling på diabetes/slag/sårproblematikk, så vet ikke om det stemmer.) De så på såret, renset og plastret og ga en resept på antibiotika pga at såret var på vei til å bli betent.

At helgehandelen min ble flere timer forsinket var faktisk litt krise for min del. Hadde bedt gjester på kvelden og innen jeg kom meg til Meny var ferskvaren ribbet for det jeg hadde tenkte å servere og jeg måtte komme opp med plan B som ble litt halvveis pga begrenset utvalg. Polet var stengt innen jeg fikk handlet mat, så hadde knapt med vin.

I-lands problemer, men allikevel irriterende når det skjedde fordi onkel ikke ville betale parkering. Han er ikke villig til å betale de 200 kronene jeg betalte mens jeg ventet på ham. Jeg kunne jo bare kjørt rundt og ikke sittet på parkeringsplassen utenfor legevakta var svaret på Vipps-kravet.

Anonymkode: f1ae5...923

Mulig det er snakk om diabetisk fotsår? Mener det i verste fall kan bli nekrotisk og kreve amputering om det går for langt. Uansett bør han jo gjøre opp for seg, skjønner du er sur!

Anonymkode: 1e32b...0bb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Forstår din irritasjon, men samtidig har du gjort en god gjerning. Så vil jeg anbefale deg å la denne saken få den konsekvens at din far snakker med sin bror og ber han om å korrigere seg. At du har mistet lørdagshandling og måtte endre planer er selvsagt noe dritt. 
 

Jeg hadde ikke sendt noe vipps krav, men jeg hadde vurdert det kraftig neste gang Onkel skal kjøres en plass. Så hadde jeg som nevnt ovenfor håpt at fin far kanskje tok noen litt strenge ord med sin bror og bedt han om å endre endel på måten han ber om hjelp osv. 

Du gjorde uansett en god gjerning og vær stolt av det.

 

Anonymkode: a0bc9...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kjip. Dette kalles etterpåklokskap. Sånt skjer. Men det straffer seg å rope ulv kan du si til han.

Anonymkode: 5be72...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mulig det er snakk om diabetisk fotsår? Mener det i verste fall kan bli nekrotisk og kreve amputering om det går for langt. Uansett bør han jo gjøre opp for seg, skjønner du er sur!

Anonymkode: 1e32b...0bb

Det var et sår påført av fotpleier tidligere i uken som hadde utviklet seg til det verre i følge onkel. Han hadde smørt på en eller annen salve og plastret det, men det hadde blitt verre, ikke bedre av det. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke kjip. Dette kalles etterpåklokskap. Sånt skjer. Men det straffer seg å rope ulv kan du si til han.

Anonymkode: 5be72...319

Det har jeg bedt pappa å nevne. For neste gang jeg blir bedt om å stille som sjåfør ASAP vil jeg ikke være like velvillig basert på historikken.

TS

Anonymkode: f1ae5...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her!

Pappa hadde fått inntrykk av at det hastet og at onkel måtte på legevakta ASAP. Siden han var to timer unna ringte han meg (som han visste var i nærområdet) og ba meg om hjelp. Siden pappa ga inntrykk av at det hastet stilte jeg ikke spørsmål og kjørte til onkel. 

Onkel hadde ringt legevakta før han ba om skyss dit og de hadde visstnok lovet å se på såret siden han er slagpasient som har diabetes. (Jeg har ikke peiling på diabetes/slag/sårproblematikk, så vet ikke om det stemmer.) De så på såret, renset og plastret og ga en resept på antibiotika pga at såret var på vei til å bli betent.

At helgehandelen min ble flere timer forsinket var faktisk litt krise for min del. Hadde bedt gjester på kvelden og innen jeg kom meg til Meny var ferskvaren ribbet for det jeg hadde tenkte å servere og jeg måtte komme opp med plan B som ble litt halvveis pga begrenset utvalg. Polet var stengt innen jeg fikk handlet mat, så hadde knapt med vin.

I-lands problemer, men allikevel irriterende når det skjedde fordi onkel ikke ville betale parkering. Han er ikke villig til å betale de 200 kronene jeg betalte mens jeg ventet på ham. Jeg kunne jo bare kjørt rundt og ikke sittet på parkeringsplassen utenfor legevakta var svaret på Vipps-kravet.

Anonymkode: f1ae5...923

Men når noe er asap ringer man jo etter ambulanse.

Alt annet kan vente 2-3 timer.

Så jeg forstår fortsatt ikke at du stresset deg opp og slapp alt annet. 

Anonymkode: f8d73...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han er ikke villig til å betale de 200 kronene jeg betalte mens jeg ventet på ham. Jeg kunne jo bare kjørt rundt og ikke sittet på parkeringsplassen utenfor legevakta var svaret på Vipps-kravet.

Så han mener du heller skulle brukt masse bensin? Du får sende han nytt krav og kalle det bensin. Hvis han ikke betaler så ville jeg sagt «neste gang kjører du selv». 

Anonymkode: 7a5a1...efa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 1.43):

I det jeg var i ferd med å parkere utenfor det lokale kjøpesenteret for å få unna helgehandelen i formiddag ringte mobilen. Det var pappa som ville at jeg skulle kjøre onkel til legevakta. Han hadde ringt pappa for hjelp, men han var to timer unna og kunne ikke hjelpe da. Jeg fikk inntrykk av at det hastet og kjørte umiddelbart hjem til onkel. 

(Litt bakgrunn: Onkel er slagpasient og har diabetes. Har begrenset mobilitet pga slaget, men klarer seg greit og har førerkort og bil.)

Til min store overraskelse stod han på trappa og ventet da jeg kjørte inn på gårdsplassen ved huset hans. Da vi kjørte mot legevakta viste det seg at "nødstilfellet" var et sår på en tå han var bekymret for. Han kunne kjørt selv, men ville ikke risikere å betale for parkering i timevis om han ble sittende å vente på legevakta, så derfor ønsket han skyss. (Maks døgnpris på parkeringsplassen ved legevakta her er 250 kr.)

Da ble jeg irritert. Jeg trodde jo jeg droppet helgehandligen og slapp alt jeg hadde i hendene for noe som virkelig brant. Jeg syntes rett og slett det var frekt å be om hjelp for å slippe å betale parkering. Jeg hjelper gjerne om det faktisk "brenner", men å bruke 3 timer av lørdagen min på å være sjåfør fordi onkel ikke vil betale parkering synes jeg er unødvendig.

Er jeg kjip?

Anonymkode: f1ae5...923

Til neste gang: Stopp opp, spør, tenk, pust. Man tar mye mer reflekterte handlingsvalg hvis man tar de 20 sekundene og tenker. Da kunne du spurt: er det alvorlig? Kan han kjøre selv? Ta taxi? Kollektivt? 
Om du er kjip? Nei. Ureflektert og utfører lite gjennomtenkte valg? Ja…

Anonymkode: 742df...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en egoist og en gjerrigknark. 

Gjort er gjort, nå vet du hvordan han er og at du ikke nødvendigvis trenger slippe alt du har i hendene neste gang. Hør hva som er greia og hvordan formen er.

Det høres så dramatisk ut med legevakta, og det trodde jo både du og far pga sykdomshistorien hans.

Men fyren ville jo bare spare noen hundrelapper i parkering. Han får kjøre selv eller ta taxi/kollektivt neste gang han er i lignende situasjon.

Anonymkode: 350f1...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send et nytt Vippskrav med parkering, timelønn og statens kilometergodtgjørelse. Nei, kanskje ikke, men fristende er det. Typisk gjerrigknarker at de har null problemer med å bruke andres tid og penger så lenge de sparer bitte litt selv.
Svaret er uansett at neste gang ber du ham ringe taxi eller ambulanse.  

Anonymkode: c4073...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...