Gå til innhold

Alternativer til doseposer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker 1500 kroner per måned til doseposer med medisiner og siden jeg tar medisiner fire ganger om dagen så får jeg fire poser per dag. Jeg spurte legen om jeg kunne få alle medisinene mine i kun en pose istedenfor fire og det kunne jeg ikke.

Jeg har ennå ikke fått frikort.

Finnes det noen andre billigere alternativer? Jeg klarer ikke å legge medisinene i dosett selv eller å hente medisiner fordi de vil ikke at jeg skal gjøre det selv.

Hva gjør dere andre her?

Bruker 18.000 kroner i året kun på medisiner. Er ufør.

Anonymkode: 1b8db...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker 1500 kroner per måned til doseposer med medisiner og siden jeg tar medisiner fire ganger om dagen så får jeg fire poser per dag. Jeg spurte legen om jeg kunne få alle medisinene mine i kun en pose istedenfor fire og det kunne jeg ikke.

Jeg har ennå ikke fått frikort.

Finnes det noen andre billigere alternativer? Jeg klarer ikke å legge medisinene i dosett selv eller å hente medisiner fordi de vil ikke at jeg skal gjøre det selv.

Hva gjør dere andre her?

Bruker 18.000 kroner i året kun på medisiner. Er ufør.

Da er der en grunn til at du skal ha det slik du har det? Men prisen for denne løsningen var og er formidabel. 

Vet at noen får dosett ferdig lagt opp fra hjemmesykepleien, du får undersøke om det er en mulighet for deg? 

Finnes der ingen økonomiske støtteordninger for å få  medisindoseposer? Heter det multidose? 

Googler du FFO rettighetssenter så finner du tlf. Nummeret deres. De kan gjerne hjelpe deg bedre? 

Anonymkode: 29b10...378

• Liker 1
Skrevet

Er ikke frikortgrensen på sånn rett over 3000 kroner? Altså burde du ha nådd den på rett over to måneder? Og hvis ikke det er reseptbelagte medisiner som bidrar til frikortgrensen, vil det vel ikke bli noe særlig billigere når du når grensen..? 

Anonymkode: 862f7...959

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke frikortgrensen på sånn rett over 3000 kroner? Altså burde du ha nådd den på rett over to måneder? Og hvis ikke det er reseptbelagte medisiner som bidrar til frikortgrensen, vil det vel ikke bli noe særlig billigere når du når grensen..? 

Doseposer går ikke under frikort selv om det er reseptbelagte medisiner. Doseposer er en tjeneste man kjøper fra apotek, om man ikke har kommunale helsetjenester som deler ut medisiner.

Anonymkode: a217c...223

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo jeg betaler også for per pose i doserullene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Doseposer går ikke under frikort selv om det er reseptbelagte medisiner. Doseposer er en tjeneste man kjøper fra apotek, om man ikke har kommunale helsetjenester som deler ut medisiner.

Det er hjemmesykepleien som deler ut medisinene hver dag.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

What, det er jo sinnsykt at man må betale så mye, kun for å få medisinene i en pose, og at det ikke dekkes av frikortgrensen?! Hvis man er for syk til å klare å legge medisinene i en dosett selv, så er det jo da man tenker at det offentlige helsevesenet hverfall skal bidra?? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

What, det er jo sinnsykt at man må betale så mye, kun for å få medisinene i en pose, og at det ikke dekkes av frikortgrensen?! Hvis man er for syk til å klare å legge medisinene i en dosett selv, så er det jo da man tenker at det offentlige helsevesenet hverfall skal bidra?? 

Det offentlige helsevesenet bidrar med det. 

Anonymkode: 8e424...802

• Liker 1
Skrevet

Da kan du be om at hjemmesykepleien henter ut medisinene og legger de i dosett for deg. Medisinene som ikke ligger i dosettet kan de oppbevare på medisinlageret på kontoret sitt frem til de skal doseres på ny. Dosettet kan du be om å ha hjemme i et låsbart medisinskap som bare hjemmesykepleien har nøkkel til. Da låser de ut dosetten hver gang de er hos deg og tar ut medisinene.

Anonymkode: b7e3f...103

• Liker 1
Skrevet

Hvis du får medisiner fra hjemmesykepleien så skal du ikke betale for multidose. Hvis det er legen som er bestemt at det skal være slik så skal du få det av hjemmesykepleien og dermed skal du ikke betale. 

Det må være noe feil her siden du må betale? 

Jeg får også medisiner i multidose (av en eller annen grunn) utlevert av tilsvarende hjemmesykepleie selv om jeg bare har en tablett per dag, og jeg betaler ingenting.

Anonymkode: cada1...1a1

• Nyttig 3
Skrevet

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien betalte vi stort sett dersom det var hensiktsmessig at pasienten hadde doserull. Noen få måtte betae selv, gjerne de som i prinsippet kunne adm. med sine selv. 

Anonymkode: 2450a...8a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvis du får medisiner fra hjemmesykepleien så skal du ikke betale for multidose. Hvis det er legen som er bestemt at det skal være slik så skal du få det av hjemmesykepleien og dermed skal du ikke betale. 

Det må være noe feil her siden du må betale? 

Jeg får også medisiner i multidose (av en eller annen grunn) utlevert av tilsvarende hjemmesykepleie selv om jeg bare har en tablett per dag, og jeg betaler ingenting.

Det spørs. Hvis du har så du henter it selv må en betale.  Men hvis en får hjemmesykepleie til å hente at kommunen tar over alt innen medisiner går det på det en betaler for hjemmesykepleie.  I hvertfall er det slik hos mor mi

Anonymkode: 5375d...0e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det spørs. Hvis du har så du henter it selv må en betale.  Men hvis en får hjemmesykepleie til å hente at kommunen tar over alt innen medisiner går det på det en betaler for hjemmesykepleie.  I hvertfall er det slik hos mor mi

Anonymkode: 5375d...0e8

Hjemmesykepleie trenger man vel ikke å betale for i det hele tatt? I alle fall ikke i den kommunen jeg bor i.

Hvis legen har bestemt at det skal være sånn skal man ikke måtte betale. 

Skrevet

Står faktisk på apotek1 at multidose koster pr. Rull når man har privatavtale. Mulig ts sitt «problem» kan løses ved at hjemmesykepleien blir ansvarlig for medisinene hennes? 
https://www.apotek1.no/multidose?srsltid=AfmBOooLDCGGhGwZ6PafBrDVpXBxlieXjrJMJqQxknd9uSpyEuvLIJAB

Uansett, disse kostnadene er helt spinnville og ugreit at en ufør skal sitte med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis man er for syk til å administrere medisiner selv så har man som oftest hjelp fra det offentlige...

Det vil være ekstremt tidkrevende og kostnadskrevende at alle som har medisiner kan få doseposer gratis...  Jeg hadde ikke orket styre med blister og bokser om jeg kunne fått det gratis bare fordi jeg er over frikortgrensen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis man er for syk til å administrere medisiner selv så har man som oftest hjelp fra det offentlige...

Det vil være ekstremt tidkrevende og kostnadskrevende at alle som har medisiner kan få doseposer gratis...  Jeg hadde ikke orket styre med blister og bokser om jeg kunne fått det gratis bare fordi jeg er over frikortgrensen.

Nå uttaler du deg om noe du ikke vet nok om. 

Jeg googlet litt tidligere i dag. Der fant jeg en skrivelse fra myndighetene som viste at i 2019 tror jeg det var, så hadde ca 95 000 pasienter multidose eller soveposer som ts skriver. 5% av disse pasientene hadde multidose i egen regi, og betalte fortsette selv. Resten av pasientene hadde en offentlig ordning der multidose var gratis. 

Jeg anbefalte ts å kontakte Rettighetssenteret til Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon for å forhøre seg om hvordan dette kunne løses. Nettopp fordi hennes kostnader er helt spinnville på både måneds og årsbasis. Her er det et hull i velferdsstaten som noen tydeligvis ikke kjenner konsekvensene for den enkelte ved. Først er ts syk, og så skal hun få disse kostnadene i tillegg? Ville andre funnet seg i det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå uttaler du deg om noe du ikke vet nok om. 

Jeg googlet litt tidligere i dag. Der fant jeg en skrivelse fra myndighetene som viste at i 2019 tror jeg det var, så hadde ca 95 000 pasienter multidose eller soveposer som ts skriver. 5% av disse pasientene hadde multidose i egen regi, og betalte fortsette selv. Resten av pasientene hadde en offentlig ordning der multidose var gratis. 

Jeg anbefalte ts å kontakte Rettighetssenteret til Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon for å forhøre seg om hvordan dette kunne løses. Nettopp fordi hennes kostnader er helt spinnville på både måneds og årsbasis. Her er det et hull i velferdsstaten som noen tydeligvis ikke kjenner konsekvensene for den enkelte ved. Først er ts syk, og så skal hun få disse kostnadene i tillegg? Ville andre funnet seg i det? 

Hva er det du mener er feil i det den du siterer skriver? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...