Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes USA, særlig når det kommer til politikk er helt fucka. De har 300+ millioner mennesker, men klarer ikke å få bedre folk inn i politiske stillinger? Jeg er plassert ganske trygt på venstresiden i Norge, og har hatt noen sentrale posisjoner/roller innen et godt etablert venstreside-parti, men når det kommer til USA, og det jeg ser og får med meg, har jeg i det siste begynt å tenke på at om jeg hadde hatt stemmerett i USA nå i dag, hadde jeg nok stemt Trump. Og det føles litt rart å si, og er i hvert fall ikke noe jeg tar opp i interne kanaler, men det handler først og fremst om dette:

1) Trump/republikanerne er opptatt av først og fremst USA, de vil ikke bruke milliarder på "andres" kriger, og vil heller bruke penger i USA. De er mye mer opptatt av å hente hjem jobber, og i veldig mange deler av USA (altså utenfor de store byene med skyskrapere), så er dette kjempeviktig for levestandarden og livet. Thomas Seltzer sin UXA dokumentar viser dette veldig tydelig. Ekstremt mange "bygder" sliter ekstremt når lokale bedrifter går duken og man ikke får arbeid. Som UXA også viser, så er arbeiderklassen i USA i en ekstremt vanskelig situasjon. I norsk sammenheng ville jo kanskje mange utfordringer vært løst i fortiden med mer organisering (som jo forsovet Republikanerne under Reagan ødela) men i dag virker det som republikanere i USA's situasjon og politiske "mindset" svarer best på dette. Arbeiderklassen ser mot Trump, og det gjør de ikke til "dumme". 

2) I 2016 ble det sett på som krise at Trump ble valgt. Men fire år etter har egentlig lite endret seg. Han var tøffere mot NATO på finanisering, og gitt hvordan ting ble til med Ukrainakrig og usikkerhet mot Russland, er jo egentlig det bare bra, burde vært på banen tidligere. Vi MÅ bruke mer på forsvar og beredskap. Ikke bare fordi Russland er "slem" nå, men fordi det er en viktig nasjonal interesse å ha et forsvar som er i operativ stand til å kunne forsvare. Gitt USA's politiske føringer burde vi heller ikke bare belage oss på at USA skal komme med en gang. Jeg er egentlig mer for Europeisk forsvarssamarbeid en NATO, men uavhengig av det, krever det mer finansiering i moderne utstyr, flere tjenestepliktige og mer fokus.

3) Det fremstår faktisk som at demokratene har mistet "hodet" i en del sosiale ting. Det er litt rart, men flere demokrater ønsker ikke noe begrensning på abort, og i de fleste stater er lovene langt mer liberale enn i Norge, selv med dagens lovforslag. Det er i 10 stater lov på hvilket som helst tidspunkt, i 17 frem til 22 uke, 4 frem til 12 uke (som i Norge i dag), og resten under/mer restriktive regler. Flere demokratiske stater gjorde kriminalitet under et vist beløp "lovlig", og demokratenes "pandering" til LGBTQIA2+ (elns) er i en del tilfeller litt ekkel. Og i forhold til trans-operasjoner og behandling gir de dette faktisk til barn. Til sammenligning er vi ganske ekstremt restriktiv på det i Norge. Poenget er at det virker som demokratene ønsker å tillate alt så lenge den gruppen stemmer på dem. Trump er ikke imot f.eks abort, og man må være ganske indoktrinert for å mene det. 

4) Det er så sykt åpenbart hvordan media i USA sensurerer og snakker ned på dem og de meningene de ikke liker. Det går begge veier, men favoriserier jo demokratene. RFK ble selv ikke når han hadde dobble nummer invitert på debatter, og har i flere stater blitt saksøkt av demokratene. Trump har jo blitt utsatt for en ren heksejakt. Mye er det han har gjort er det nok sannhet og kriminalitet i, men allikevel fremstår det hele som en jakt på noen man ikke liker.

Jeg elsker ikke Trump, han er dritt, og som i starten av innlegget, det er rart at de ikke har bedre folk. Men gitt den amerikanske situasjonen, hadde jeg stemt på han. Jeg er på venstresiden i Norge fordi jeg tror vi har ressursene og viljen til å sørge for en stat som tar vare på folk, i dagliglivet, og når ting går skeis. I USA har man ikke noe av det, og må derfor gå til det man har. 

Er ment som en debattråd, så lurer på hva dere mener og tenker?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det mange tanker. Men å stemme Trump, slik jeg ser det, bringer ikke USA videre. Han vil ha et autoritært styre, mindre demokrati, og isolere USA. Dette har aldrt vært vellykket noe sted før. Kanskje kan høye tollsatser skape noen nye jobber i første omgang, men hvis USA møtes med tollbariærer, og mister sine eksportmarkeder, da blir det færre arbeidsplasser.

Og hva slags arbeidsplasser får de eventuelt? Men et autoritært høyresrtyre? Trump hater jo fagforeninger. Rike eiere og fattige arbeidere kan fort bli resultatet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det går ikke an å plassere alle på en ren høyre-venstreakse.

Trump er anti-globalist. Han vil stenge grenser, beskytte industrien og gi mer blaffen i verden rundt.

På den måten er han ikke spesielt høyreorientert. Høyresiden vil ha fritt marked.

• Liker 1
Skrevet
Isambard skrev (3 timer siden):

På den måten er han ikke spesielt høyreorientert. Høyresiden vil ha fritt marked.

Akkurat det med frihandel har lenge vært et unntak mange steder. For eksempel var Republikanerne anti frihandel på atten syttitallet også, og det var de som strammet inn frihandelen på starten av tredvetallet og starten av tyvetallet. 

Skrevet

Trump har egentlig ikke vært pro industri i faktisk politikk, alt han gjorde var å øke toll på import. Pratet i tidligere industriby er der var jo bare tåkeprat uten noen backing. (Eks med at en skal bringe tilbake jobber innen kull osv). 

Er jo det som er så rart der borte at så mye av høyresiden stemmer mot egen interesse bare pga at en politikerene forer dei med at det skal bli slik som det var før mens diy kommer en aldri uansett siden utviklingen er gått videre. 

Skrevet

Nå ønsker jo største delen av amerikanere Trump sine løsninger velkommen, så å kalle han for en diktator blir helt feil. Det er ønskelig for den største delen av amerikanere de tiltak han ønsker å gjennomføre.

Skulle ønske vi hadde en Trump i Norge også slik at nordmenn ble mer prioritert og ikke måtte leve med den "hvite" arvesynd skammen som blir påført fra venstresiden.

• Liker 1
Skrevet
PeeWee skrev (11 timer siden):

Akkurat det med frihandel har lenge vært et unntak mange steder. For eksempel var Republikanerne anti frihandel på atten syttitallet også, og det var de som strammet inn frihandelen på starten av tredvetallet og starten av tyvetallet. 

Det er ikke noen særlig ideologisk sammenheng mellom "republikanerne" nå og det partiet som opererte med samme navn for 90, 100 eller 150 år siden. Én ting er at det har forandret seg i takt med naturlig utvikling i samfunnet og utskifting av individuelle politikere generasjon for generasjon, en annen sak er at partiet gikk gjennom en villet dreining i såkalt verdikonservativ retning fra 1960-tallet og utover, først ved å fri til motkreftene i borgerrettighetskampen i sørstatene, deretter ved å hekte seg på de såkalte evangeliske kristne kirkesamfunnene i saker som angikk reproduksjon og seksualitet. De liker å identifisere seg med Abraham Lincolns parti men i virkeligheten er det intet gjenkjennelig fra den tiden. 

(NÅ, nå er det en fascistoid personlighetskult uten noen identifiserbar ideologisk forankring. Fascister har historisk sett ikke vært så enkle å plassere i en klassisk bås for økonomisk politikk, siden økonomi ikke er deres greie, annet som et middel.)

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...