SoroMoro Skrevet 31. august 2024 #1 Del Skrevet 31. august 2024 Jeg synes USA, særlig når det kommer til politikk er helt fucka. De har 300+ millioner mennesker, men klarer ikke å få bedre folk inn i politiske stillinger? Jeg er plassert ganske trygt på venstresiden i Norge, og har hatt noen sentrale posisjoner/roller innen et godt etablert venstreside-parti, men når det kommer til USA, og det jeg ser og får med meg, har jeg i det siste begynt å tenke på at om jeg hadde hatt stemmerett i USA nå i dag, hadde jeg nok stemt Trump. Og det føles litt rart å si, og er i hvert fall ikke noe jeg tar opp i interne kanaler, men det handler først og fremst om dette: 1) Trump/republikanerne er opptatt av først og fremst USA, de vil ikke bruke milliarder på "andres" kriger, og vil heller bruke penger i USA. De er mye mer opptatt av å hente hjem jobber, og i veldig mange deler av USA (altså utenfor de store byene med skyskrapere), så er dette kjempeviktig for levestandarden og livet. Thomas Seltzer sin UXA dokumentar viser dette veldig tydelig. Ekstremt mange "bygder" sliter ekstremt når lokale bedrifter går duken og man ikke får arbeid. Som UXA også viser, så er arbeiderklassen i USA i en ekstremt vanskelig situasjon. I norsk sammenheng ville jo kanskje mange utfordringer vært løst i fortiden med mer organisering (som jo forsovet Republikanerne under Reagan ødela) men i dag virker det som republikanere i USA's situasjon og politiske "mindset" svarer best på dette. Arbeiderklassen ser mot Trump, og det gjør de ikke til "dumme". 2) I 2016 ble det sett på som krise at Trump ble valgt. Men fire år etter har egentlig lite endret seg. Han var tøffere mot NATO på finanisering, og gitt hvordan ting ble til med Ukrainakrig og usikkerhet mot Russland, er jo egentlig det bare bra, burde vært på banen tidligere. Vi MÅ bruke mer på forsvar og beredskap. Ikke bare fordi Russland er "slem" nå, men fordi det er en viktig nasjonal interesse å ha et forsvar som er i operativ stand til å kunne forsvare. Gitt USA's politiske føringer burde vi heller ikke bare belage oss på at USA skal komme med en gang. Jeg er egentlig mer for Europeisk forsvarssamarbeid en NATO, men uavhengig av det, krever det mer finansiering i moderne utstyr, flere tjenestepliktige og mer fokus. 3) Det fremstår faktisk som at demokratene har mistet "hodet" i en del sosiale ting. Det er litt rart, men flere demokrater ønsker ikke noe begrensning på abort, og i de fleste stater er lovene langt mer liberale enn i Norge, selv med dagens lovforslag. Det er i 10 stater lov på hvilket som helst tidspunkt, i 17 frem til 22 uke, 4 frem til 12 uke (som i Norge i dag), og resten under/mer restriktive regler. Flere demokratiske stater gjorde kriminalitet under et vist beløp "lovlig", og demokratenes "pandering" til LGBTQIA2+ (elns) er i en del tilfeller litt ekkel. Og i forhold til trans-operasjoner og behandling gir de dette faktisk til barn. Til sammenligning er vi ganske ekstremt restriktiv på det i Norge. Poenget er at det virker som demokratene ønsker å tillate alt så lenge den gruppen stemmer på dem. Trump er ikke imot f.eks abort, og man må være ganske indoktrinert for å mene det. 4) Det er så sykt åpenbart hvordan media i USA sensurerer og snakker ned på dem og de meningene de ikke liker. Det går begge veier, men favoriserier jo demokratene. RFK ble selv ikke når han hadde dobble nummer invitert på debatter, og har i flere stater blitt saksøkt av demokratene. Trump har jo blitt utsatt for en ren heksejakt. Mye er det han har gjort er det nok sannhet og kriminalitet i, men allikevel fremstår det hele som en jakt på noen man ikke liker. Jeg elsker ikke Trump, han er dritt, og som i starten av innlegget, det er rart at de ikke har bedre folk. Men gitt den amerikanske situasjonen, hadde jeg stemt på han. Jeg er på venstresiden i Norge fordi jeg tror vi har ressursene og viljen til å sørge for en stat som tar vare på folk, i dagliglivet, og når ting går skeis. I USA har man ikke noe av det, og må derfor gå til det man har. Er ment som en debattråd, så lurer på hva dere mener og tenker? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isakmann Skrevet 1. september 2024 #2 Del Skrevet 1. september 2024 Her var det mange tanker. Men å stemme Trump, slik jeg ser det, bringer ikke USA videre. Han vil ha et autoritært styre, mindre demokrati, og isolere USA. Dette har aldrt vært vellykket noe sted før. Kanskje kan høye tollsatser skape noen nye jobber i første omgang, men hvis USA møtes med tollbariærer, og mister sine eksportmarkeder, da blir det færre arbeidsplasser. Og hva slags arbeidsplasser får de eventuelt? Men et autoritært høyresrtyre? Trump hater jo fagforeninger. Rike eiere og fattige arbeidere kan fort bli resultatet. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 4. september 2024 #3 Del Skrevet 4. september 2024 Det går ikke an å plassere alle på en ren høyre-venstreakse. Trump er anti-globalist. Han vil stenge grenser, beskytte industrien og gi mer blaffen i verden rundt. På den måten er han ikke spesielt høyreorientert. Høyresiden vil ha fritt marked. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 4. september 2024 #4 Del Skrevet 4. september 2024 Isambard skrev (3 timer siden): På den måten er han ikke spesielt høyreorientert. Høyresiden vil ha fritt marked. Akkurat det med frihandel har lenge vært et unntak mange steder. For eksempel var Republikanerne anti frihandel på atten syttitallet også, og det var de som strammet inn frihandelen på starten av tredvetallet og starten av tyvetallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rfa Skrevet 4. september 2024 #5 Del Skrevet 4. september 2024 Trump har egentlig ikke vært pro industri i faktisk politikk, alt han gjorde var å øke toll på import. Pratet i tidligere industriby er der var jo bare tåkeprat uten noen backing. (Eks med at en skal bringe tilbake jobber innen kull osv). Er jo det som er så rart der borte at så mye av høyresiden stemmer mot egen interesse bare pga at en politikerene forer dei med at det skal bli slik som det var før mens diy kommer en aldri uansett siden utviklingen er gått videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 4. september 2024 #6 Del Skrevet 4. september 2024 Nå ønsker jo største delen av amerikanere Trump sine løsninger velkommen, så å kalle han for en diktator blir helt feil. Det er ønskelig for den største delen av amerikanere de tiltak han ønsker å gjennomføre. Skulle ønske vi hadde en Trump i Norge også slik at nordmenn ble mer prioritert og ikke måtte leve med den "hvite" arvesynd skammen som blir påført fra venstresiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 5. september 2024 #7 Del Skrevet 5. september 2024 PeeWee skrev (11 timer siden): Akkurat det med frihandel har lenge vært et unntak mange steder. For eksempel var Republikanerne anti frihandel på atten syttitallet også, og det var de som strammet inn frihandelen på starten av tredvetallet og starten av tyvetallet. Det er ikke noen særlig ideologisk sammenheng mellom "republikanerne" nå og det partiet som opererte med samme navn for 90, 100 eller 150 år siden. Én ting er at det har forandret seg i takt med naturlig utvikling i samfunnet og utskifting av individuelle politikere generasjon for generasjon, en annen sak er at partiet gikk gjennom en villet dreining i såkalt verdikonservativ retning fra 1960-tallet og utover, først ved å fri til motkreftene i borgerrettighetskampen i sørstatene, deretter ved å hekte seg på de såkalte evangeliske kristne kirkesamfunnene i saker som angikk reproduksjon og seksualitet. De liker å identifisere seg med Abraham Lincolns parti men i virkeligheten er det intet gjenkjennelig fra den tiden. (NÅ, nå er det en fascistoid personlighetskult uten noen identifiserbar ideologisk forankring. Fascister har historisk sett ikke vært så enkle å plassere i en klassisk bås for økonomisk politikk, siden økonomi ikke er deres greie, annet som et middel.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tha_M34 Skrevet 5. september 2024 #8 Del Skrevet 5. september 2024 SoroMoro skrev (På 31.8.2024 den 23.52): Jeg synes USA, særlig når det kommer til politikk er helt fucka. De har 300+ millioner mennesker, men klarer ikke å få bedre folk inn i politiske stillinger? Jeg er plassert ganske trygt på venstresiden i Norge, og har hatt noen sentrale posisjoner/roller innen et godt etablert venstreside-parti, men når det kommer til USA, og det jeg ser og får med meg, har jeg i det siste begynt å tenke på at om jeg hadde hatt stemmerett i USA nå i dag, hadde jeg nok stemt Trump. Og det føles litt rart å si, og er i hvert fall ikke noe jeg tar opp i interne kanaler, men det handler først og fremst om dette: 1) Trump/republikanerne er opptatt av først og fremst USA, de vil ikke bruke milliarder på "andres" kriger, og vil heller bruke penger i USA. De er mye mer opptatt av å hente hjem jobber, og i veldig mange deler av USA (altså utenfor de store byene med skyskrapere), så er dette kjempeviktig for levestandarden og livet. Thomas Seltzer sin UXA dokumentar viser dette veldig tydelig. Ekstremt mange "bygder" sliter ekstremt når lokale bedrifter går duken og man ikke får arbeid. Som UXA også viser, så er arbeiderklassen i USA i en ekstremt vanskelig situasjon. I norsk sammenheng ville jo kanskje mange utfordringer vært løst i fortiden med mer organisering (som jo forsovet Republikanerne under Reagan ødela) men i dag virker det som republikanere i USA's situasjon og politiske "mindset" svarer best på dette. Arbeiderklassen ser mot Trump, og det gjør de ikke til "dumme". 2) I 2016 ble det sett på som krise at Trump ble valgt. Men fire år etter har egentlig lite endret seg. Han var tøffere mot NATO på finanisering, og gitt hvordan ting ble til med Ukrainakrig og usikkerhet mot Russland, er jo egentlig det bare bra, burde vært på banen tidligere. Vi MÅ bruke mer på forsvar og beredskap. Ikke bare fordi Russland er "slem" nå, men fordi det er en viktig nasjonal interesse å ha et forsvar som er i operativ stand til å kunne forsvare. Gitt USA's politiske føringer burde vi heller ikke bare belage oss på at USA skal komme med en gang. Jeg er egentlig mer for Europeisk forsvarssamarbeid en NATO, men uavhengig av det, krever det mer finansiering i moderne utstyr, flere tjenestepliktige og mer fokus. 3) Det fremstår faktisk som at demokratene har mistet "hodet" i en del sosiale ting. Det er litt rart, men flere demokrater ønsker ikke noe begrensning på abort, og i de fleste stater er lovene langt mer liberale enn i Norge, selv med dagens lovforslag. Det er i 10 stater lov på hvilket som helst tidspunkt, i 17 frem til 22 uke, 4 frem til 12 uke (som i Norge i dag), og resten under/mer restriktive regler. Flere demokratiske stater gjorde kriminalitet under et vist beløp "lovlig", og demokratenes "pandering" til LGBTQIA2+ (elns) er i en del tilfeller litt ekkel. Og i forhold til trans-operasjoner og behandling gir de dette faktisk til barn. Til sammenligning er vi ganske ekstremt restriktiv på det i Norge. Poenget er at det virker som demokratene ønsker å tillate alt så lenge den gruppen stemmer på dem. Trump er ikke imot f.eks abort, og man må være ganske indoktrinert for å mene det. 4) Det er så sykt åpenbart hvordan media i USA sensurerer og snakker ned på dem og de meningene de ikke liker. Det går begge veier, men favoriserier jo demokratene. RFK ble selv ikke når han hadde dobble nummer invitert på debatter, og har i flere stater blitt saksøkt av demokratene. Trump har jo blitt utsatt for en ren heksejakt. Mye er det han har gjort er det nok sannhet og kriminalitet i, men allikevel fremstår det hele som en jakt på noen man ikke liker. Jeg elsker ikke Trump, han er dritt, og som i starten av innlegget, det er rart at de ikke har bedre folk. Men gitt den amerikanske situasjonen, hadde jeg stemt på han. Jeg er på venstresiden i Norge fordi jeg tror vi har ressursene og viljen til å sørge for en stat som tar vare på folk, i dagliglivet, og når ting går skeis. I USA har man ikke noe av det, og må derfor gå til det man har. Er ment som en debattråd, så lurer på hva dere mener og tenker? Jeg er også på venstresiden naturligvis da jeg forsvarer den tradisjonelle norske sosialismen etter 2.verdenskrig med bygging av samfunn og infrastruktur som skal komme alle til gode med nasjonal eierskap, og ikke minst sosialdemokratiet som har vært under et stadig mer brutalt angrep siden 1980-årene og spesielt etter 1990-årene. Jeg hadde heller hengt meg selv enn å stemt på Trump, så du har misforstått en rekke ting. Jeg får ta det oversiktelig punkt for punkt. 1. Trump og republikanere er definitivt IKKE opptatt av USA. De er opptatt av White Supremacy, at USA skal holdes helst "White" for det er da de mener at USA "was great", og den største interessen de har er deres egen lomme. Jo mer til seg selv, jo bedre. De driter fullstendig i felles velferdsløsninger i samfunnet og Republikanere er de som fører massiv, og dessverre vellykket krig mot enhver fagforening som måtte finnes i USA. Organisasjonsgraden i USA er så latterlig lav. De er overhodet ikke "opptatt av å hente hjem jobber" siden det er de samme Republikanere med Reagan i spissen og senere George Bush familien som gikk inn for outsourcing av de jobbene. Så kan du si at Trump-Republikanere er nå "annerledes", men det er de i bunn ikke ettersom de er Supremacists som ønsker at USA skal fortsette å dominere alle andre. Med dagens utvikling innen kunstig intelligens som USA for øvrig har lagt grunnlaget for, så er det ikke noen "jobber" å hente "hjem". Videre er det viktig å nevne at kombinasjonen av Republikanere sine brutale angrep mot alt som lukter velferdstjenester nøytraliserer enhver forsøk på å "hente hjem jobbene". Videre er det slik at man må ha en jobb man kan leve av, og det vi har sett fra USA er at en betydelig andel av jobbene setter folk inn i situasjoner som beskrives som "Working Poor". De er i praksis slaver i arbeidslivet. Slagordet: "hente hjem jobbene" er det største pisset som finnes all den tid Republikanere er de som tilber størst mulige skattelettelser til de rike, størst mulige formuesforskjeller, blandet med svakest mulige fagforeninger og minst mulig velferdsstat, som akkurat nå er mer eller mindre fullstendig ødelagt. Hva skal du med arbeid som servitør hvis barnehagen koster mer enn hele årslønna? For å bruke et eksempel. Og velferdsstaten er borte samtidig. Og samtidig kan du bli sparket på dagen. Men du "har jo" liksom jobben, ja. 2. Det er ikke lite som har endret seg etter at Trump tok over. Trump førte oss inn i en ny kald krig. Da Obama styrte, og tro meg, jeg er ingen stor fan av Obama, men likevel så var det slik at så lenge Obama styrte, så hadde vi ikke dette hatet mot Kina og Russland i like stor grad som det er nå. Obama hadde mye bedre dialog med Kina, og USA og Kina trente sammen med militære styrker så sent som i 2016 - som var Obama sitt siste år. Du kan si at det er mer forståelig å "hate" på Russland på på grunn av Ukraina, men hatet mot Kina er fullstendig irrasjonelt og Trump er en velkjent Kina-hater og har hisset oss opp på et nivå der til og med Demokratene så det naturlig nå å "hate på Kina". Det er ofte man sier at Biden videreførte de samme Trump-sanksjonene mot Kina, og der er poenget mitt: Trump startet hele dritten. Videre så ødela Trump også Iran-avtalen som Obama fikk til med Iran. De som er fornøyde med den ødelagte Iran-avtalen er zionistiske, folkemord-tilhengere som har drept godt over 20.000 uskyldige barn siden oktober 2023. Så du kan si det slik, "tøffere på NATO-finansiering" er ikke annet enn en villet politikk som skal forsterke Vesten sin Supremacy. Det er ingenting "fredelig" ved dette. Trump har også økt forsvarsbudsjettet betraktelig. Under Obama var forsvarsbudsjettet betydelig lavere. Igjen: jeg sier ikke at Obama var noe som helst fredspresident, for det var han ikke. Men Trump har gått over noen røde linjer som Obama ikke har gjort, og det er å føre oss inn i en ny brutal krig - og ikke for å forsvare liberale eller progressive verdier, men for å fremme ekstrem konservatisme som alltid har den vonde lukten av rasisme og "herrementalitet" over seg. Hadde Trump vært "fredelig" med tanke på å presse NATO til å bruke mer, så burde jo Trump ha redusert det amerikanske forsvarsbudsjettet etter at han lykkes i å skremme NATO til å bruke mer på forsvaret. Men i stedet har han økt forsvarsbudsjettet, noe som skremmer vettet av andre ikke-vestlige land, som ser med det rette at den brutale vestlige militæralliansen girer seg opp til ny kald krig og knuse alle som sier dem imot. Med tanke på Russland sin mildt sagt dårlige militære prestasjon (dog overraskende god økonomisk prestasjon til tross for tonnevis av sanksjoner) så burde vi egentlig ikke blitt skremt til å bruke "mye mer". Nå har vi fått fasiten etter 30 måneder at man ikke trenger å bruke mer, men at man burde rett og slett holdt seg til den samme forsvarsplanen man også hadde for nesten 3 år siden. Det betyr at betydelige forsvarsøkninger utover det man allerede har planlagt er kun forsvarlige hvis Russland hadde greid å prestere mye bedre enn det de har gjort så langt. Vi er altså ikke i en sirkel hvor Vesten "forsvarer seg", men vi er i en sirkel hvor Vesten forsøker å bevare Supremacy på alle måter. Det er stor forskjell mellom forsvar (overlevelse) og det å beholde makt. Russland har ingen kapasitet til å okkupere Norge eller Island til og med. Russland greide ikke engang å forsvare interessene til en CSTO-alliert, Armenia, hvor Russland allerede har militære baser, men valgte å kjøre på med kreativ paragraf-rytteri for å la være å hjelpe en alliert som forventet hjelp, uansett om det er riktig med tanke på CSTO sine "regler" eller ikke. 3. At Demokratene har "mistet hodet" med tanke på diverse sosiale verdier kan diskuteres, for det du ikke har skjønt hvor trangsynt USA egentlig er mange steder - og med trangsynt menes både ekstrem konservativ og rasisme. Mye av det går hånd-i-hånd. Når du spør Trump-tilhengere når var det USA var "Great" så greier de enten ikke å svare eller så sier de rett ut: "da USA var mest mulig hvit og konservativ". Da det var greit og fint å gå rundt med hvite KKK-hetter og rasesegregeringen var på plass. Når det gjelder abort, så er det Trump-dominerte Supreme Court som bestemte seg for at statene kan bestemme dette selv. Det betyr at du har stater som de du har nevnt, og på den andre skalaen har du Handmaid's Tale stater på dette området. Les også på Project2025. Det er helt jævlige greier. Det er viktig å huske på at alle de bokstavene du nevner LGBTQ osv har alltid levd i frykt og de har følt seg maktesløse og med det rette. At den dominante parten er den som føler seg "undertrykket" (hvite konservative folk) er rett og slett komisk. Det er ikke LGBTQ som slaktet og utryddet brutalt Native Americans. Det er hvite, konservative, rasistiske menn. Hele USA er basert på blodbad og utvidelse og annektering av territorier som strekker seg både helt til California og Hawaii. Det er det som er det sentrale her, nemlig hvem er tradisjonelt sett den dominante parten i USA og hvem er det som endelig kjemper for sine rettigheter. 4. Media i USA har alltid vært en heia-gjeng for enten den ene siden eller den andre. Og igjen: med tanke på hva slags samfunn USA er, så kan man IKKE hevde at de liberale og progressive verdiene har vunnet eller vært noe særlig dominerende i særlig stor grad nettopp fordi hvite, konservative menn har ofte hatt både politisk- og økonomisk makt. Jeg er helt enig i at både Trump, Republikanere og veldig mange av Demokratene er fullstendig dritt, og jeg synes det er sykt at Norge er alliert med et slikt regime, og Norge burde egentlig hatt et eget lite atomvåpenarsenal og politikken rundt dette burde vært ganske enkel og det er: den som krysset norsk territorium - enten det er amerikanske eller russiske styrker - blir nuket på den norske grensa først, og trekker de seg ikke ut, så får dem også en nuke sendt mot Washington eller Moskva. Vi er bundet til å være alliert med en "mishandler" som heter USA bare fordi vi grenser med en annen "mishandler" som man kaller for Russland. Det ironiske er at verken USA eller Russland ligner på det norske samfunnet og både USA og Russland hater det norske samfunnet. USA hater alt som lukter velferdsstat, "sosialisme", sosialdemokrati, fagforeninger, arbeidsrettigheter, osv. Husk også på at land som India, Brasil, Russland og USA er blant de verste landene som har størst klasseforskjeller. Likevel er vi fullstendig alliert med en av disse og den vonde konservative lukten og ideologien deres har angrepet det norske sosialdemokratiet med størst mulig brutalitet i minst 25 år nå, men det er først de siste 10 årene at man har begynt å merke det ettersom det har blitt litt og litt verre for hvert år - gjerne med et Høyre og Frp som blir stadig sterkere. Det er også ganske vanlig for Frp-ere fra Norge å gå på diverse møter med Republikanere i USA. Forvent mer av det nå utover høsten. Så med all respekt, har du blitt lurt og bommer fullstendig med tankene dine. Verken Republikanere eller Demokratene bryr seg om arbeiderklassen, men Republikanere har greid å infisere en betydelig andel av arbeiderklassen med hat i den forstand at de har lurt dem til å tro at det er andre "Brown People" som er "slem", og ikke milliardærene som har stukket av med mesteparten av "potten" siden 1980- og 1990-årene. Noe av det samme har man sett i India også, hvor Modi som er en psykopatisk Hindu-fascist langt ut på høyresiden har til en viss grad greid å lure noe av de fattige Hindu-befolkningen til å tro at det er muslimer, Sikher og kristne som er de "slemme" og at selv om du er en fattig Hindu, så er du likevel "Hindu" og at "din tur til å bli rik kommer snart, hvis du bare hjelper meg å knuse alle andre minoriteter i India" 😂 Det er nettopp sånn det har vært. En arbeidsklasse allianse bestående av alle farger er nettopp den største trusselen mot de på toppen. USA er i praksis en korporativ fasciststat med betydelig konservativ Republikansk tankegang og Demokratene er også pro-corporate, så den eneste fighten er mellom "sosiale verdier" - hvem som skal være akseptert som et likeverdig menneske ut fra farge og legning. En drøm hvor USA er et mer sosialdemokratisk land etter den skandinaviske modellen med progressive verdier, og der arbeidere har sine rettigheter, der du har en velferdsstat og det er plass til alle legninger kommer ikke til å skje i vår levetid i alle fall. Det er mye større sjanse for borgerkrig i USA enn at USA skal komme i nærheten av et skandinavisk modell og det forteller deg alt om hvor ekstrem USA er. For ikke å snakke om å tørre å foreslå at USA reduserer forsvarsbudsjettet til det halve - som hadde fortsatt vært et helt sykt forsvarsbudsjett og mer enn nok til å forsvare USA med, så kunne man brukt de pengene nettopp på "slemme, skandinaviske, og sosialdemokratiske" tiltak i samfunnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå