Gå til innhold

Jeg bruker for mye penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg gjøre med det? Jeg får kun veldig dårlig samvittighet av å bruke penger men føler jeg trenger så mye ting. Jeg kjøper også for mye mat sånn at maten blir dårlig og jeg må kaste. Men jeg går bare i matbutikken to ganger i måneden fordi jeg har så mye angst så derfor blir maten også så fort dårlig siden kjøper mat for over 2500 kroner per gang og jeg er kun alene. Brukte ikke så mye før. Men kjøper også får mye av forbruksvarer og bruker for mye på bensin. Jeg føler at jeg trenger alt og jeg klarer ikke å begrense meg og spare fordi jeg vil jo spare.

Anonymkode: 809c8...82b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kjøpt mat som blir dårlig?  Frosne grønnsaker. Brød kan puttes i fryser og kun ta opp det du trenger. Masse tørrvarer. Havremelk isteden for vanlig melk. Osv. 

Anonymkode: 150c3...117

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva skal jeg gjøre med det? Jeg får kun veldig dårlig samvittighet av å bruke penger men føler jeg trenger så mye ting. Jeg kjøper også for mye mat sånn at maten blir dårlig og jeg må kaste. Men jeg går bare i matbutikken to ganger i måneden fordi jeg har så mye angst så derfor blir maten også så fort dårlig siden kjøper mat for over 2500 kroner per gang og jeg er kun alene. Brukte ikke så mye før. Men kjøper også får mye av forbruksvarer og bruker for mye på bensin. Jeg føler at jeg trenger alt og jeg klarer ikke å begrense meg og spare fordi jeg vil jo spare.

Anonymkode: 809c8...82b

Da bør Nav komme inn og hjelpe deg med å styre økonomien din. 

Anonymkode: 77e34...d1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids fryse ned noe av maten? da vil den jo ikke bli dårlig

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje kan hjelpe er rett og slett å begynne med å føre en oversikt over faktisk forbruk i løpet av en to ukers periode.

Skriv ned alt du kjøper og hva som evt blir kastet. Da får du en viss oversikt som du kan bruke som grunnlag til neste gang du handler.

Angående drivstoff er det forsåvidt bare å fylle full tank når prisene er noenlunde greie i og med at dette blir jo faktisk brukt til slutt uansett. 

Anonymkode: f36c1...75d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker som begynner å bli dårlige kan forvelles og fryses. Masse andre matvarer kan fryses også. Planlegg innkjøp ut fra at du handler ting som kan brukes til flere middager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som kanskje kan hjelpe er rett og slett å begynne med å føre en oversikt over faktisk forbruk i løpet av en to ukers periode.

Skriv ned alt du kjøper og hva som evt blir kastet. Da får du en viss oversikt som du kan bruke som grunnlag til neste gang du handler.

Angående drivstoff er det forsåvidt bare å fylle full tank når prisene er noenlunde greie i og med at dette blir jo faktisk brukt til slutt uansett. 

Anonymkode: f36c1...75d

Enig. I tillegg til å aldri handle uten å at matvaren stod på handlelisten før du gikk inn i matbutikken. 

Er generelt prinsipp at om man skal klare å spare så bør man måle pengebruken.  Tar man alt på impuls er det svært vanskelig å bli økonomisk. 

Anonymkode: 45a98...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv handleliste før du går i butikken

Slutt å kjøpe ting du ikke trenger. 
Impulskontroll er en fin ting du kan lære deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke hva jeg trenger og synes det er så vanskelig med mat. Spiser den samme middagen hver dag i en uke men blir så mega lei.

Anonymkode: 809c8...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (6 minutter siden):

Grønnsaker som begynner å bli dårlige kan forvelles og fryses. Masse andre matvarer kan fryses også. Planlegg innkjøp ut fra at du handler ting som kan brukes til flere middager. 

Kan epler og pærer forvelles? Og når vet jeg om en gulost blir for gammel? Jeg har gulost i kjøleskapet som ruller seg oppover og den er i en annen farge enn den pleier ellers å være. Og kan jeg drikke melk som har gått ut på dato? 

Anonymkode: 809c8...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan epler og pærer forvelles? Og når vet jeg om en gulost blir for gammel? Jeg har gulost i kjøleskapet som ruller seg oppover og den er i en annen farge enn den pleier ellers å være. Og kan jeg drikke melk som har gått ut på dato? 

Anonymkode: 809c8...82b

Epler og pærer kan kuttes i biter og fryses uten forvelling. Gulost som begynner å bli hard og mer gulnet kan du bare skjære bort det som du ikke vil ha av, og så kan du raspe den opp, fryse den og ha til pizza eller gratenger senere. Melk kan drikkes lenge etter utløpsdato. Er bare å lukte eller smake på den det. Melk som ikke er åpnet kan holde seg i godt over en måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke kjøpt mat som blir dårlig?  Frosne grønnsaker. Brød kan puttes i fryser og kun ta opp det du trenger. Masse tørrvarer. Havremelk isteden for vanlig melk. Osv. 

Anonymkode: 150c3...117

Jeg spiser mest knekkebrød fordi synes brød er så dyrt. Jeg kjøper sånn frossen pose med grønnsaker og kjøper mest mulig First price. Men det som er så dumt er at first price ofte kun finnes i større pakninger sånn som paprika der det er to paprikaer. Kan ikke kjøpe stykkpris. Det samme med epler som kun kan kjøpes en kilo pose. Så enten må jeg da kaste maten eller så må jeg kjøpe stykk pris. Må også ha deo, shampoo, hygiene osv.

Spiser aldri ute og kjører aldri taxi.

Ang. Det med klær så blir de mest for stort eller for smått eller så blir det hull i dem. Men jeg bruker klærne selv om det er lite hull da men ikke store hull.

Anonymkode: 809c8...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke middager er smarte å kjøpe som er enkelt og billig?

Jeg kjøper stort og da spiser jeg det samme til middag hver dag i en uke selv om jeg da er veldig lei. Jeg må på slutten av uka bare presse det i meg.

I dag kjøpte jeg taco med grønnsaker og skal spise det neste uke men håper ikke at grønnsakene skal bli gamle for fort. Agurk blir fort muggen av en eller annen grunn så får aldri spist den helt opp.

Anonymkode: 809c8...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg spiser mest knekkebrød fordi synes brød er så dyrt. Jeg kjøper sånn frossen pose med grønnsaker og kjøper mest mulig First price. Men det som er så dumt er at first price ofte kun finnes i større pakninger sånn som paprika der det er to paprikaer. Kan ikke kjøpe stykkpris. Det samme med epler som kun kan kjøpes en kilo pose. Så enten må jeg da kaste maten eller så må jeg kjøpe stykk pris. Må også ha deo, shampoo, hygiene osv.

Spiser aldri ute og kjører aldri taxi.

Ang. Det med klær så blir de mest for stort eller for smått eller så blir det hull i dem. Men jeg bruker klærne selv om det er lite hull da men ikke store hull.

Anonymkode: 809c8...82b

Paprika kan fryses, men kan ikke brukes som pålegg eller i salater etterpå. Du kan imidlertid bruke de i f.eks. en gryterett eller en lasagne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke middager er smarte å kjøpe som er enkelt og billig?

Jeg kjøper stort og da spiser jeg det samme til middag hver dag i en uke selv om jeg da er veldig lei. Jeg må på slutten av uka bare presse det i meg.

I dag kjøpte jeg taco med grønnsaker og skal spise det neste uke men håper ikke at grønnsakene skal bli gamle for fort. Agurk blir fort muggen av en eller annen grunn så får aldri spist den helt opp.

Anonymkode: 809c8...82b

Hvorfor fryser du ikke middager og spiser de senere?
Oppbevarer du agurken i kjøleskapet eller på kjøkkenbenken? Den varer lengre på kjøkkenbenken med litt plast over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må planlegge da. Skrive ei liste. To dager samme middag, og så noe annet, du må jo ikke spise samme middag i ei uke. Gryteretter og supper er billig å lage og enkelt å fryse ned om du lager en stor porsjon. 

Jeg legger også inn en dag i uka til å spise rester, men har også mat i skapet eller frysen til å lage noe dersom det ikke er rester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva skal jeg gjøre med det? Jeg får kun veldig dårlig samvittighet av å bruke penger men føler jeg trenger så mye ting. Jeg kjøper også for mye mat sånn at maten blir dårlig og jeg må kaste. Men jeg går bare i matbutikken to ganger i måneden fordi jeg har så mye angst så derfor blir maten også så fort dårlig siden kjøper mat for over 2500 kroner per gang og jeg er kun alene. Brukte ikke så mye før. Men kjøper også får mye av forbruksvarer og bruker for mye på bensin. Jeg føler at jeg trenger alt og jeg klarer ikke å begrense meg og spare fordi jeg vil jo spare.

Anonymkode: 809c8...82b

Så du bruker 5000 på mat i mnd. Det er vel ikke så ille. Om du følge med og ser hva du ikke ender opp med å spise så hadde Kansje det vært nyttig? 

Det som koster mye er jo typ potetgull, sjokolade, brus osv. Det er ikke nødvendig å ha, egentlig. Det er jo bare trøste og kosemat som ikke gir så mye næring. Det beste å ha tilgjengelig er grønsaker og lyst og mørkt kjøtt, kylling osv. Det kan fryses. 

 Du kan også kjøpe ferske grønsaker, hakke opp og fryse ned.Brød kan også fryses. 

Anonymkode: 36fcf...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000,- på mat er ikke så ille.

Men hva bruker du så mye drivstoff på hvis du er så dårlig at du kun kan handle hver 14 dag?

Anonymkode: 481dc...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...