Gå til innhold

ekstremt hårtap, spiral, PCOS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Kvinne på 35 år med 4 barn. Etter 4 barnet fikk jeg satt inn spiral, og da etter 6 uker begynte jeg å miste ekstremt mye hår. (EKSTREMT). Ser flere plasser på hode at jeg mangler hår,og det er ellers veldig tynt. Har ikke ammet. Jeg tok da ut spiralen etter 2 mnd. hårtapet har nå begynt å roe seg en del ned , men mister enda. 4 mnd siden den ble tatt ut..

Tørr ikke å sette inn ny spiral, men lurer på om noen kanskje har samme erfaring , og  har begynt på p-pille isteden? 
er redd for å begynne på ny prevensjon for å starte med hårtap igjen…  men har sårt behov for prevensjon.  
beklager rotete innlegg …

Anonymkode: 47471...7fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med en gynekolog som har peiling på PCOS, det er første bud.

Jeg begynte å miste håret når jeg sluttet på p-piller. Kroppen min ble helt merkelig. Uregelmessig mens og jeg reagerte ganske sterkt på eggløsning de få gangene jeg hadde det - tror det var eggløsning iallfall, for jeg ble usannsynlig kåt og det var et helvetes mareritt. Var singel, liker ikke å ligge med fremmede så holdt jo på å ødelegge underlivet mitt med leketøy... Er ikke bipolar, nei. :P 

Nå har ikke jeg flekkvis hårtap men mye hårtap over hele hodet. Begynte på p-piller igjen etter ett år uten men dessverre har det ikke hatt noen nevneverdig effekt på håret. Nå skal det sies at jeg opplever at håret mitt er litt fyldigere nå, men det er fortsatt store mengder hår alle steder. 

P-piller er som medisin for oss med PCOS, men for noen fungerer det ikke så bra. Så jeg ville hørt litt med legen/gynekologen. Min gynekolog er oppdatert og har mye peiling, ble anbefalt Yasminelle. Har ikke barn og skal ikke ha barn. 

Anonymkode: e8c57...7cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Snakk med en gynekolog som har peiling på PCOS, det er første bud.

Jeg begynte å miste håret når jeg sluttet på p-piller. Kroppen min ble helt merkelig. Uregelmessig mens og jeg reagerte ganske sterkt på eggløsning de få gangene jeg hadde det - tror det var eggløsning iallfall, for jeg ble usannsynlig kåt og det var et helvetes mareritt. Var singel, liker ikke å ligge med fremmede så holdt jo på å ødelegge underlivet mitt med leketøy... Er ikke bipolar, nei. :P 

Nå har ikke jeg flekkvis hårtap men mye hårtap over hele hodet. Begynte på p-piller igjen etter ett år uten men dessverre har det ikke hatt noen nevneverdig effekt på håret. Nå skal det sies at jeg opplever at håret mitt er litt fyldigere nå, men det er fortsatt store mengder hår alle steder. 

P-piller er som medisin for oss med PCOS, men for noen fungerer det ikke så bra. Så jeg ville hørt litt med legen/gynekologen. Min gynekolog er oppdatert og har mye peiling, ble anbefalt Yasminelle. Har ikke barn og skal ikke ha barn. 

Har tidligere gått på p-piller i perioder. Men tenkte at en spiral ville hjelpe permanent. Men da jeg fikk det ekstreme hårtapet, så ble jeg veeeldig skeptisk til å begynne på p-pille i frykt for det samme skal skje igjen😬 Her er veldig lite gynekologer som har peiling på PCOS her i distriktet, og fastlegen er heller ikke så inne på det. Har fått høre veldig lite om PCOS , og ingen «hjelp» elr gode ord fra en lege. 
prøver nå recrea forte i hodebunnen 🤷🏻‍♀️✌️
legen min foreskrev loette tidligere.. har du noe erfaring med det? 

Skrevet

Sett inn en kobberspiral så slipper du å få tilført hormoner, og det finnes ulike typer å velge mellom.

Anonymkode: 2b81a...900

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har tidligere gått på p-piller i perioder. Men tenkte at en spiral ville hjelpe permanent. Men da jeg fikk det ekstreme hårtapet, så ble jeg veeeldig skeptisk til å begynne på p-pille i frykt for det samme skal skje igjen😬 Her er veldig lite gynekologer som har peiling på PCOS her i distriktet, og fastlegen er heller ikke så inne på det. Har fått høre veldig lite om PCOS , og ingen «hjelp» elr gode ord fra en lege. 
prøver nå recrea forte i hodebunnen 🤷🏻‍♀️✌️
legen min foreskrev loette tidligere.. har du noe erfaring med det? 

Jeg har ikke brukt Loette, nei. Den anbefales dog for de med PCOS. 

Sjekk ut denne subredditen og på instagram er det en konto som heter @thepcosmentor med mye info. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sett inn en kobberspiral så slipper du å få tilført hormoner, og det finnes ulike typer å velge mellom.

Anonymkode: 2b81a...900

Å tilføye hormoner kan være nødvendig når man har PCOS. For mange fungerer p-piller og gjør at symptomene letter. Dette er forsket på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...