AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #1 Skrevet 31. august 2024 Hei, Jeg har en kontorjobb med fleksitid, mye tidspress og mulighet for hjemmekontor. Ser for meg 2-3 dager i uka på kontoret. Har ca 20 min sykkelvei og ansvar for levering av barn i barnehagen. Livet med to små barn, full stilling, hund og helseproblemer som gjør at jeg må trene 1 time hver dag. Det er kun jeg som går tur med hunden. Jeg er også ansvarlig for det 3 skifte, husarbeidet, matlaging, handling og rydding etter middagen. Barna er 1- 3 år. Hvordan kan jeg gjøre hverdagene enklere for meg selv når det kommer til jobbingen? Føler jeg har knekt husarbeid og middagskoden. Regner med det er mange der ut som har knekt noen koder de siste årene mtp korona og hjemmekontor. Kamera må være på i de fleste møtene, så kan dessverre ikke brette klær under møtet. Det jeg kommer på: 1. Stå opp kl 5 og jobbe et par timer før barna våkner kl 7. Jeg får litt "egentid" og kortere dag på kontoret. 2. I møter hvor jeg må være til stede på teams, men kun trenger å være aktiv i en brøkdel av møtet kan jeg ha planlagt noe hjernedødt arbeid som kan utføres i mens. 3. Jobbe mens barna holder på å sovne inn. Sitter med dem til de finner søvnen og det tar alt fra 30 min t 1,5 time. Andre råd? Ønsker ikke tips om at mannen må bidra mer, det kan han ikke. Anonymkode: 79281...9d7 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #2 Skrevet 31. august 2024 Du er ansvarlig for henting, levering, all matlaging og alt husarbeid? mannen din er en slask? Anonymkode: 5a6d6...c1a 37 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #3 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kamera må være på i de fleste møtene, så kan dessverre ikke brette klær under møtet. 2. I møter hvor jeg må være til stede på teams, men kun trenger å være aktiv i en brøkdel av møtet kan jeg ha planlagt noe hjernedødt arbeid som kan utføres i mens. Anonymkode: 79281...9d7 Er vel ikke meningen at du skal bruke hjemmekontortiden til husarbeid? Normal arbeidsdag er 7,5 time så din arbeidsgiver har nok ikke så lyst til at du skal gjøre husarbeid i de timene. Er ikke barna i barnehage? Må dere ha hund? Få dagligvarer levert. Anonymkode: 3c99e...f72 11 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #4 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): mannen din er en slask? Men en soleklar 10'er. Anonymkode: 760a7...eca 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #5 Skrevet 31. august 2024 Kan du av og til kombinere trening av deg lufting av hund samtidig? Først gå snusetur i en halvtime, jogge en halvtime sammen også gå litt ned, før du evt tar noen styrkeøvelser (bind hunden til et tre eller gjør det hjemme)? Anonymkode: 45c6f...999 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #6 Skrevet 31. august 2024 Har dere nettverk? Hvis ikke så kan mannen din skaffe barnevakt/hundelufter de dagene du er på kontoret for å bidra litt mer. Her må han leie inn hjelp for å dekke opp sin del. Anonymkode: 44eb3...477 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #7 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er vel ikke meningen at du skal bruke hjemmekontortiden til husarbeid? Normal arbeidsdag er 7,5 time så din arbeidsgiver har nok ikke så lyst til at du skal gjøre husarbeid i de timene. Er ikke barna i barnehage? Må dere ha hund? Få dagligvarer levert. Anonymkode: 3c99e...f72 Om man har flex og jobber fra 06.00 kan man selvsagt gjøre husarbeid på hjemmekontor om timeantall pr uke fortsatt blir rett. Anonymkode: 5305b...f6c 3 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #8 Skrevet 31. august 2024 Jobb noen timer etter barna legger seg noen dager, og gå tur med hunden i lunsjen. Ta med matpakke på tur, eller spis foran pc. Lag middager på søndager, og frys. Leverer du ungene 07:30, så er du på jobb til 8, og kan hente dem 15:30/16:00. Etter middag kan du ta en tur med ungene i vogn, og lufte hunden. Så er det kveldsmat, vask og senga. Da burde du få nok trim, hunden få luftet seg, og ungene ha det greit. Så må du huske å nyte morgenene, ha humøret, kose deg i helgene med ungene. Jeg var alene med tre barn under 6, før det var hjemmekontor. Jeg fikk lov å jobbe hjemme om kvelden for å hente inn arbeidstimer. Det gikk i samme opplegg, men merkelig nok var det også en fin tid. Det beste var helgene, ligge i seng med ungene, lage pannekaker, og ha masse tid. Anonymkode: 93db6...21a 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #9 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om man har flex og jobber fra 06.00 kan man selvsagt gjøre husarbeid på hjemmekontor om timeantall pr uke fortsatt blir rett. Anonymkode: 5305b...f6c Men å gjøre husarbeid samtidig som man er i møte? Anonymkode: 3c99e...f72 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #10 Skrevet 31. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er vel ikke meningen at du skal bruke hjemmekontortiden til husarbeid? Normal arbeidsdag er 7,5 time så din arbeidsgiver har nok ikke så lyst til at du skal gjøre husarbeid i de timene. Er ikke barna i barnehage? Må dere ha hund? Få dagligvarer levert. Anonymkode: 3c99e...f72 Det tar fem min. å sette på en klesvask, eller flytte klær over til tørketrommelen. Samme med å sette inn i, eller tømme oppvaskmaskinen. Brette kan jeg gjøre i lunchen, eller støvsuge. Det er ikke sånn at jeg jobber konstant i 7,5 t på kontoret heller, noe tid går bort til skravling med kollegaer, kaffepause, eller lese avis. Alle har ikke jobb der det er 100% trøkk hele tiden. Jeg har noen dager der det aldri stopper, og andre der det er dødt etter lunch. Mye av jobben min er å agere på mailer/telefoner fra kollegaer/kunder, og det varierer jo veldig hvor mye som kommer inn. Så lenge jobben blir gjort tilfredsstillende og i tide så styrer vi dagene selv. Anonymkode: 0ada6...4d8 9 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #11 Skrevet 31. august 2024 Gi bort hunden Anonymkode: 65bf6...466 6 1 5
Trøndere1 Skrevet 31. august 2024 #12 Skrevet 31. august 2024 Kvitt deg med bikkja hvertfall. Å muligens samboeren. 17 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #13 Skrevet 31. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men å gjøre husarbeid samtidig som man er i møte? Anonymkode: 3c99e...f72 Vi har infomøter der det holder å lytte, og 50% av infoen er helt irrelevant for det jeg gjør. Jeg hører etter, men kan fint brette klær samtidig. Kommer det inn mail tar jeg selvfølgelig dem først, fortsatt mens jeg lytter inn. Anonymkode: 0ada6...4d8 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #14 Skrevet 31. august 2024 Hjemmekontorist med barnehagebarn og ansvar for 3. skift, hund, middag og handling her og. Her utnyttes hvert minutt av arbeidsdagen. Er jeg innom kjøkkenet setter jeg på/rydder oppvaskmaskin, gå jeg på do setter jeg på vaskemaskin/henger opp tøy. Hunden luftes i lunsjen og all mat inntas til arbeidet. Tar meg 15-30 min ved endt arbeidsdag til diverse planlegging/rydding/ordning/foodprep før jeg henter i bhg. Hadde ikke hatt sjans til å være i jobb om ikke det var for hjemmekontoret! I tillegg har jeg forlangt vaskehjelp hver 14. dag, for jeg er bare ett menneske. Anbefales på det sterkeste! ❤️ Anonymkode: 9d0eb...8ec 10 2 2
Rucula Skrevet 31. august 2024 #15 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gi bort hunden Anonymkode: 65bf6...466 Hadde heøler gitt bort mannen 12 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #16 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men å gjøre husarbeid samtidig som man er i møte? Anonymkode: 3c99e...f72 Masse møter burde vært en epost. Hva er best i en situasjon hvor møtet ikke er viktig for ts å følge men hun må likevel se på. A. Hun sitter å dagdrømmer mens hun Stirrer på skjermen. B. Hun drodler på et ark og lytter. C. Hun bretter klær og lytter. Anonymkode: 5305b...f6c 7 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #17 Skrevet 31. august 2024 Å gjøre inna ukehandling av matvarer hovedsakelig på nett og få dette levert må da være bedre enn å dra på butikken? Handle inn i stort ting du trenger i det daglige, som vaskemidler, dusjsåpe/shampoo og toalettpapir, samt tørr varer til matskapet? Som flere her, to så små barn og hund i tillegg det høres mer ut som fire barn enn to barn og en hund, samt det «voksne barnet» du har hjemme. Hvorfor gjør ikke han mer i huset? Anonymkode: 80306...071 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #18 Skrevet 31. august 2024 Løsningen her må jo være å få mannen din på banen. Du har både jobb (1.skift), husarbeid (2.skift) og all planlegging av familielivet (3.skift). Det kommer ikke til å gå i lengden, og sjansen for at du blir utbrent er garantert stor. Du er heldig som kan ha hjemmekontor, det gir deg fleksibilitet. Du får mosjon (og egentid) til og fra jobb, det er bra. Enten må mannen din bli med i familien AS, evt bør dere betale for vaskehjelp, evt bør du gå ned i stillingsprosent en periode. Du må huske å ga riktig fokus. Ikke stress med jobb mens du er med barna, ikke tenk på barn/mat/Hjem mens du jobber. Vær tilstede der du er. Jeg ville heller trent på morgenen enn jobbet. Husk at søvn er viktig og at barnehagebarn ofte er syke og sover dårlig. Anonymkode: 2ee23...af3 10 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #19 Skrevet 31. august 2024 Hvor er mannen? Anonymkode: 995fd...0a2 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #20 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men å gjøre husarbeid samtidig som man er i møte? Anonymkode: 3c99e...f72 Ja, eller trene, det gjør jeg mye på hjemmekontor når det er møter. Anonymkode: a6092...b6e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå