Gå til innhold

Blør fra tannkjøttet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke akkurat verdens beste tann helse, vært dårlig med vedlikehold. Men begynt å pusse morgen og kveld nå etter å ha boret noen tenner (har noen til som må borres før alt av hull er tatt). Men opplever av og til når jeg står opp at jeg spyttet ut blod og har blod smak i munnen, så nøye etter i dag og ser at den raden av tennene som har blitt borret - at blodet kom derfra. Brukte tanntråd og så at det satt en liten fruktkjøtt i mellom der. Skal også sies at jeg røyker, så når jeg ofte legger meg etter å ha tatt en røyk, så kan det av og til også skje. 

skal til tannlegen snart, men kjenner jeg ble litt bekymret. Er bare 30 år. Noe jeg burde være observant på utenom at røyking bør kuttes ut (jeg holder på og har allerede halvert). 

Anonymkode: 4005a...50d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær nøye med tannpuss og tanntråd fremover. Ta corsodyl. Tannlege hvis det ikke blir bra.

Anonymkode: de59e...c6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodontitt

verste man kan gjøre er å røyke da

Anonymkode: aef00...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke akkurat verdens beste tann helse, vært dårlig med vedlikehold. Men begynt å pusse morgen og kveld nå etter å ha boret noen tenner (har noen til som må borres før alt av hull er tatt). Men opplever av og til når jeg står opp at jeg spyttet ut blod og har blod smak i munnen, så nøye etter i dag og ser at den raden av tennene som har blitt borret - at blodet kom derfra. Brukte tanntråd og så at det satt en liten fruktkjøtt i mellom der. Skal også sies at jeg røyker, så når jeg ofte legger meg etter å ha tatt en røyk, så kan det av og til også skje. 

skal til tannlegen snart, men kjenner jeg ble litt bekymret. Er bare 30 år. Noe jeg burde være observant på utenom at røyking bør kuttes ut (jeg holder på og har allerede halvert). 

Ingen grunn til bekymring. Tannkjøttet er ikke vant til å bli pusset og blør derfor lettere inntil tannkjøttet blir vant til pussing og stell. Når du har vært hos tannlegen og hen ikke har sagt noe om at tannkjøttet ditt er noe galt med så er det neppe noe galt. 
Kjøp deg mellomromsbørste til bruk mellom tennene de er mer skånsomme enn tannpirkere. (Normal sine er billige og greie i bruk). 

Anonymkode: 5e064...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Periodontitt

Hadde så vært tilfellet, så hadde tannlegen sett det med en gang sist ta var der. Å slenge rundt med slike diagnoser uten grunn, og å skremme ts det er bare tankeløst gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Periodontitt

Nei, gingivitt. Viktig å være nøye ned rengjøringen, så det ikke utvikler seg til periodontitt hvor tennene løsner.

Anonymkode: 59a17...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble vel også fjernet en del tannstein ved forrige besøk. Det kan være hardt for tannkjøttet. Jeg blør titt og ofte en periode etter tannlegebesøk.

Anonymkode: a4a7a...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde så vært tilfellet, så hadde tannlegen sett det med en gang sist ta var der. Å slenge rundt med slike diagnoser uten grunn, og å skremme ts det er bare tankeløst gjort.

Jeg går 2 ganger i året og fikk ingen forvarsel fra den forrige gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos tannlegen i slutten av juni/starten av juli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg går 2 ganger i året og fikk ingen forvarsel fra den forrige gangen

På kvinneguiden er alt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen grunn til bekymring. Tannkjøttet er ikke vant til å bli pusset og blør derfor lettere inntil tannkjøttet blir vant til pussing og stell. Når du har vært hos tannlegen og hen ikke har sagt noe om at tannkjøttet ditt er noe galt med så er det neppe noe galt. 
Kjøp deg mellomromsbørste til bruk mellom tennene de er mer skånsomme enn tannpirkere. (Normal sine er billige og greie i bruk). 

Handler ikke om at tannkjøttet blir vant til det. Men betennelsen går ned ved rengjøring, og da blør det ikke mer.

Veldig vanlig og sjelden noe tannlegen påpeker, annet enn å fortelle at man må være nøye med tanntråd/børster.

Anonymkode: 59a17...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte bare for å si at det er sååå viktig å passe på munnhygienen..... Og slutte å røyke!

Jeg var maks uheldig når jeg var gravid, for jeg fikk kronisk marginal periodontitt, utløst av graviditetshormoner😖Ifølge tannlegen var det det verste tilfellet han hadde sett, og han hadde nesten tårer i øynene når han sa det 🫣Så, ja.... Dette var for 15 år siden, og siden har jeg måttet gå til kontroller flere ganger i året, ta dyprens av tannkjøttet 2 ganger i året (som er ganske vondt), flere andre ubehagelige ting. Jeg må også gå grundig over tannkjøttet hver kveld med mellomromsbørster, for tanntråd gjør faktisk ikke jobben skikkelig! Til tross for alt dette, har jeg likevel måttet trekke flere tenner som løsner, og jeg har nesten ikke jeksler igjen på ene siden.... Fikk satt inn 2 implantater, men har ikke råd til flere, for selv om Helfo dekker endel, er egenandelen skyhøy. Jeg har konstant angst for at fortennene skal begynne å løsne, og har ofte mareritt om at tennene faller ut 😭

Min tannkjøttsykdom var jo ikke selvforskyldt, men det er vel derfor jeg blir så ekstra frustrert når jeg leser innlegg som dine, som røyker, og utsetter deg selv for å ende opp tannløs 😉 Ville virkelig prøvd å grave frem motivasjonen til å slutte - for du har den garantert ♥️

Anonymkode: 3cc94...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare klassiske symptomer på skjørbuk du opplever? 

Anonymkode: 82a58...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...