-jk- Skrevet 1. september 2024 #21 Skrevet 1. september 2024 Hvor lett det er å gå med progressive briller i ulendt terreng kommer nok også an på hvilken avstand lesefeltet er optimalisert for. Ofte blir det optimalisert for 30-40cm og da blir det ganske uklart på avstand i nedre felt. Jeg bruker progressive briller der lesefeltet er optimalisert for ca. 70cm avstand, da ser jeg bakken ganske klart i lesefeltet. Jeg har uansett aldri noe jeg leser så nær som 30-40cm, og med de brillene ble ikke skjermen i bilen skarp engang (den er ca. 70cm unna meg). 70cm avstand er det som du får med sk. "terminalbriller", også kalt mellomdistanse. 30cm er lesebriller, men det må jo være for de som uansett ser så dårlig at de sitter med boka oppi nesa. Jeg har bøker mye lengre unna når jeg leser.
bvp Skrevet 1. september 2024 #22 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du får best pris ved kjøp av komplett brille. Tror det kan bli vanskelig å gå inn på Brilleland og bare ønske glassene, og ikke innfatning. Min erfaring med brilleland er at de ikke er billige. Briller skal du gå med alle dine våkne timer. Da legger du litt penger i det. Anonymkode: 6746e...0df Jeg fikk til svar på Specsavers at hvis jeg ville skifte bare glass ville det bli like dyrt som nye briller, dette nevnte jeg hos optikeren jeg hadde brukt tidligere og de bare lo av det, de slipte glassene selv mens Specsavers fikk glassene slipe i utlandet, tror det var England, det var en innfatning til 4000 som jeg var veldig fornøyd med, så neste gang går jeg til den optikeren jeg brukte først, det blir ikke noe dyrere og jeg så mye bedre med dem, de tilhører en mindre kjede med 160-170 butikker.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #23 Skrevet 1. september 2024 bvp skrev (10 minutter siden): Jeg fikk til svar på Specsavers at hvis jeg ville skifte bare glass ville det bli like dyrt som nye briller, dette nevnte jeg hos optikeren jeg hadde brukt tidligere og de bare lo av det, de slipte glassene selv mens Specsavers fikk glassene slipe i utlandet, tror det var England, det var en innfatning til 4000 som jeg var veldig fornøyd med, så neste gang går jeg til den optikeren jeg brukte først, det blir ikke noe dyrere og jeg så mye bedre med dem, de tilhører en mindre kjede med 160-170 butikker. Hos den optikeren jeg var hos, den dyre frittstående, sa de at jeg ikke kunne bytte glass i innfatningen jeg valgte, dersom jeg ikke skulle klare å gå bruke progressive. Men hos Brilleland har de altså 3 mnd garanti på progressive, og dersom man ikke klarer å venne seg til de, får man byttet glass, og evt legge til en lesebrille. Man betaler evt bare mellomlegget, men de sa at en progressiv brille ofte var mer kostbar enn to briller med lesestyrke og avstandsstyrke. Poenget var uansett den garantien da, som jeg håpte å få, men som jeg ikke får hos den dyrere, frittstående butikken. Så det er jo en sjans å ta. Anonymkode: 00d06...fcd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #24 Skrevet 2. september 2024 -jk- skrev (20 timer siden): Hvor lett det er å gå med progressive briller i ulendt terreng kommer nok også an på hvilken avstand lesefeltet er optimalisert for. Ofte blir det optimalisert for 30-40cm og da blir det ganske uklart på avstand i nedre felt. Jeg bruker progressive briller der lesefeltet er optimalisert for ca. 70cm avstand, da ser jeg bakken ganske klart i lesefeltet. Jeg har uansett aldri noe jeg leser så nær som 30-40cm, og med de brillene ble ikke skjermen i bilen skarp engang (den er ca. 70cm unna meg). 70cm avstand er det som du får med sk. "terminalbriller", også kalt mellomdistanse. 30cm er lesebriller, men det må jo være for de som uansett ser så dårlig at de sitter med boka oppi nesa. Jeg har bøker mye lengre unna når jeg leser. Godt poeng med hvilke avstand på lesefeltet, takk! Jeg leser egentlig helt greit på 30cm, det er nå teksten kommer nærmere at jeg merker alderslangsynt har kommet inn i bildet. Jeg har - 0,5 på ene øyet og - 0,75 på andre når det kommer til vanlig nærsynthet. Ikke så ille det. Er ikke så mye på alderslangsynt heller. Men vil tro jeg merker det hvis jeg skal se ned på bakken gjennom lesestyrke-feltet. Anonymkode: 00d06...fcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå