Gå til innhold

urolig/kortpustet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler pusten/hjertet høyt oppe i brystet, kort og rask selv om jeg puster normalt. Vanskelig å forklare, men føler jeg ikke helt greier å slappe av/roe ned selv om jeg er rolig, på en måte. Fikk vite av legen at jeg har bilyd på hjertet, men det er vel ikke noe feilslag eller noe? Angst? Sliter med angst, men da er det mye sterkere enn dette og jeg er svimmel og uvel.

Anonymkode: aee08...238

Skrevet

Høres ut som angst. Tving deg selv til å trekke pusten sakte og dypt flere ganger på rad. Slapp av i skuldrene og magen. 

hvis det er angst er dette en effektiv måte å «lure» kroppen til å komme ut av det. Ved angst er kroppen i fluktmodus. Du får ikke oksygen til hjernen, og tenker ikke rasjonelt. Ved å puste dypt og sakte sier du fra til kroppen at du er trygg. Dersom du hadde blitt jaget i virkeligheten ville du ikle hatt mulighet til å puste rolig og sakte. 

Forsøk dette. Dersom du ikke opplever en bedring på uroen du kjenner på, og du enda kjenner på åndenød ville jeg tatt kontakt med legevakt for å ta en ekg. 

• Liker 1
Skrevet

Kortpustethet er det første jeg legger merke til når angsten tar meg. Jeg har vært plaget i mange år og i starten var det så vanskelig å bli kvitt det at jeg kunne gå i flere dager eller uker og kjenne meg kortpustet, tung i brystkassen og trang i halsen.

Det første man bør tenke når man kjenner dette er: det er ikke noe farlig, det er ikke egentlig noe galt, dette er angsten som viser seg igjen. Ta det som et tegn på at du må stoppe litt opp og ta vare på deg selv.

Med årene så har jeg lært meg å slappe ordentlig av i kroppen og dette har hjulpet. Når kortpustetheten kommer så forsvinner den vanskeligvis fort igjen nå. 

Prøv å søk opp en yoga- eller meditasjonsvideo på youtube og følg den. Lær deg noen gode pusteteknikker.

Gå til psykolog. Snakk med noen. 

Gjør nødvendige endringer i livet ditt. F.eks om jobb stresser deg mye: bytt jobb. Det hjalp meg veldig.

Husk at jo mer du stresser med at noe er fysisk galt, jo verre blir gjerne angsten. Det er en ond sirkel. Prøv å legg fra deg frykten og fokuser på å roe ned kroppen og hodet. 

Du har min medfølelse ❤️

Anonymkode: d102f...af8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...