AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #1 Skrevet 31. august 2024 Jeg er gravid for andre gang og det nærmer seg fødsel nå. Da jeg fikk førstemann var ammingen en forferdelig opplevelse fra a til å. Vi fikk det rett og slett ikke til, det kan både skyldes omtrent ingen ammeveiledning på sykehuset pga korona, veldig slapt barn med gulsott og det faktum at han kom 3 uker før termin. Vi var på sykehuset i 3 dager og jeg ble nektet både MME og tåteflaske, ble fortalt gang på gang at ammingen er det beste. Dette skjedde i takt med at barnet ble dårligere, og hadde farlig lavt blodsukker på ett tidspunkt. Da fikk vi jeg ett knøttlite pilleglass med MME. Holdningen var at amming er det beste for barnet og det skal man gjøre, koste hva det koste vil. Det var først da jeg kom hjem fra sykehuset og jordmor på helsestasjonen sa det var greit med tåteflaske og MME at barnet begynte å legge på seg, sove bedre og begynte å komme seg. Denne gangen vil jeg gi amming ett forsøk. Men ikke på død å liv, hvis jeg ikke får det til vil jeg gi MME. Og jeg tenker det er greit nok. Hvordan får jeg sykehuset til å forstå det? Anonymkode: f2f20...5d4 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #2 Skrevet 31. august 2024 Jeg fikk spørsmålet om jeg ønsket å amme da de la baby på brystet mitt rett etter at han var født. Han var veldig irritabel den første dagen, så jeg spurte om han kunne få MME allerede da. Det var ikke noe problem. Kjedelig å lese at så mange får prakket på seg holdninger eller blitt nektet MME. Ammingen min tok seg heldigvis opp etter mye pumping (ukesvis). Anonymkode: c3aa6...210 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #3 Skrevet 31. august 2024 Skriv i fødebrev at du vil styre med amming selv, hvis du lurer på noe så spør du. Jeg skrev at jeg likte å være for meg selv og ville ikke ha unødvendig innvendinger, og det ble respektert 100%. Ingen maste om amming osv. Fødte på sommeren, så de var sikkert glad for å ha en de slapp å løpe inn til hele tiden da. Anonymkode: fc5ef...b56 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #4 Skrevet 31. august 2024 Skriv det i fødebrevet. Anonymkode: be43a...91f 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #5 Skrevet 31. august 2024 På St. Olavs ble jeg spurt «vil du amme?». Opplevde ikke noe press på barsel, fikk mye hjelp med amminga med første. Med nummer to ba vi om flaske etter 12 timer da ungen gråt av sult pga manglende melk. Endte med flaskebarn begge to med delamming. Fungerte helt supert for oss Jeg hadde lav produksjon og med nummer to var jeg heller ikke interessert i fullamming uansett. Bare si det rett ut «jeg ønsker ikke amme». Ferdig. Anonymkode: d4e79...955 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #6 Skrevet 31. august 2024 Aldri opplevd noe amme-press fra sykehus eller HS. Hos oss ordnet de MME allerede første dagen pga gulsott og slapp baby.. fikk spørsmål før de ga babyen MME, om det var greit. Men tenker at du bare må være bestemt å si ifra? Det er ditt barn. Ta med egne flasker og ferdigblandet nan eventuelt? Bare litt styrete med sterilisering av flasker om du skal være der i flere dager… Anonymkode: 5613b...17e 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #7 Skrevet 31. august 2024 Opplevde det samme, en unge som skrek og skrek. Etter noen dager ga de bittelitt mme,men fortsatte og mase om amming. Jeg ringte min mor som ordnet flasker og mme til oss hjemme, og det første jeg gjorde da vi kom hjem var å gi flaske. Ungen ble endelig mett,og jeg kunne slappe av. Og jammen fikk vi til ammingen etterhvert, i rolige omgivelser hjemme. Neste gang kommer jeg til å si fra at dette ordner vi selv,og at jeg gjerne vil ha mme i tillegg. (Om ikke ammingen går som en lek med en gang da,hvem vet?) Du må nok bare stå på ditt,det er du som bestemmer. Anonymkode: 8ea1c...71e 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #8 Skrevet 31. august 2024 Du kan jo bare reise hjem rett etter fødsel. Her dro vi hjem 2 t etter ungen var ute. Da blir det lite mas. Anonymkode: 9656f...d5e 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #9 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan jo bare reise hjem rett etter fødsel. Her dro vi hjem 2 t etter ungen var ute. Da blir det lite mas. Anonymkode: 9656f...d5e Ikke alle babyer er så friske når de er født da Vi var inne i 5 dager, og etter vi kom hjem måtte vi inn hver 2. dag en periode.. Anonymkode: 5613b...17e 2 1
MariaIsabel Skrevet 31. august 2024 #10 Skrevet 31. august 2024 (endret) Skriv i fødebrevet at du har dårlig erfaring med amming fra sist, blant annet grunnet ammepress, og at du vil gi det et forsøk, og evt at du gjerne ønsker veiledning for å forsøke å få det til, men at du forventer at det respekteres dersom du bestemmer deg for at du vil gå over til MME. Føder du på samme sykehus som sist? Jeg har negativ fødselserfaring fra sist, og skal føde på et annet sykehus denne gangen pga det. Føler det gjør det mye enklere å be om ting og begrunne det med tidligere negativ erfaring når det ikke var der. Når det er sagt, så håper jeg du gir amming en ordentlig sjanse og ikke lar den tidligere erfaringen ødelegge, for det er det beste på mange måter, og så fint når man får det til, for mor også. ❤️ Samtidig, så håper jeg ikke du blir presset igjen, for det er til syvende og sist ditt valg, og om det blir helt feil for deg, så er det ikke nødvendigvis det beste for barnet heller, da barnet merker mors stressnivå. Lykke til! Endret 1. september 2024 av MariaIsabel 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #11 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan jo bare reise hjem rett etter fødsel. Her dro vi hjem 2 t etter ungen var ute. Da blir det lite mas. Anonymkode: 9656f...d5e Er ikke alle som er i form til det Anonymkode: be43a...91f 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #12 Skrevet 1. september 2024 Jeg sa det til jordmor på kontroll. Da skrev hun det på helsekortet. Etter fødsel så prøvde jeg å få det til, men kjente med en gang at det ikke kom til å gå. Da fant de kopp med en gang. De fleste pleierene sa at de kunne hjelpe hvis jeg ønsket å prøve, men det var helt opp til meg. Og på utskrivelsessamtalen fikk jeg spørsmål om jeg var helt sikker, og hvem jeg skulle kontakte hvis jeg ombestemte meg og trengte hjelp. følte ikke det var mas, de gjør bare jobben sin. Men følte meg veldig trygg i min egen avgjørelse også da dette var tredje barnet. Anonymkode: d02cd...a47 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #13 Skrevet 1. september 2024 På Ullevål var de veldig raske til å tilby MME når baby ikke gikk opp "nok" og jeg strevde litt med ammingen.. Men vi fikk også MME i små "pilleglass", da skal jo bare ha 20ml om gangen eller noe når de er så små, så det er ikke noe som er rart altså De kommer og med de små glassene så man ikke skal starte med flaske på sykehuset som kan gjøre ammingen ennå vanskeligere, så man koppmater istedet Du må jo bare si ifra hva du ønsker. Men ville forsøkt å amme da, om baby denne gangen er til termin uten gulsott og det også er barn nummer 2 så kan det hende det går mye bedre denne gangen. Anonymkode: 9b2dd...91e 2
solsolsol Skrevet 1. september 2024 #14 Skrevet 1. september 2024 Hvis du ikke fikk det til sist er det jo veldig dumt å si at du ikke vil ha hjelp nå da. Skriv heller at du slet sist, ønsker veiledning, og å ikke bli sendt hjem før du får det til. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #15 Skrevet 1. september 2024 Jeg sa i fra på forhånd og fikk medisiner som stoppet melken. Jeg skulle ikke amme så da måtte det gjøres sånn. Babyen ble lagt til brystet etter fødsel, hun som gjorde det viste vel ikke at jeg ikke skulle amme. Jeg fikk sagt i fra og det gikk helt fint. Anonymkode: e7ef0...a83 1
Rosalilje84 Skrevet 2. september 2024 #16 Skrevet 2. september 2024 Altså, jeg blir helt matt av svarene, av overformynderiet til jordmødre her til lands. Ingen kan NEKTE å gi din egen baby mat som du selv vil gi. Det er DITT barn, DU bestemmer, ikke jordmor eller barnepleier. Vil du gi MME, så kan far stikke og kjøpe det, og gi flaske. Prøver dem å "nekte", så kan du bare si at det er ditt barn og du bestemmer. Hvis du ønsker å prøve å få til ammingen denne gangen, så kan du jo se hvordan det går på sykehuset. Opplever du det samme som sist, så drar du bare hjem. 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #17 Skrevet 2. september 2024 Jeg skrev det i fødebrev og på helsekortet. Jordmor på kontroller ville ikke høre på meg, og ca 20 sekunder etter at jeg sa at jeg ikke ønsket ammepress som sist, tok hun frem en dukke for å vise meg ammestillinger… Tok alle videre kontroller hos fastlege etter det. Forberedte meg på at de på sykehuset kom til å være like jævlige som første gang (Kristiansand) så tok med meg både mme, flasker og mikro-sterilisator. De protesterte ikke voldsomt da jeg kom frem med utstyret mitt, men fikk mange sure/oppgitte blikk. Var der bare en natt. Gjorde det samme med tredjemann, men da var jeg der bare i noen timer. Orker du ikke å diskutere med dem som ikke er interessert i å høre på deg så anbefaler jeg deg å gjøre det samme, og ta ansvar for alt selv. Veldig trist at det skal være slik. Anonymkode: cf462...8df 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #18 Skrevet 2. september 2024 Det er så latterlig stor forskjell på de ulike sykehusene. På Lillehammer er de på tilbudssiden med mme om man ønsker dey, der er det eget rom med flasker og alt man trenger så man ordner seg selv. Vil man ha ammehjelp så får man det, på fødestua fikk jeg spørsmålet «vil du prøve amming?», aldri noe press. Anonymkode: be43a...91f 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #19 Skrevet 2. september 2024 Er du i form, så kan du dra raskt hjem. Det fikk jeg andre gang, og det var så deilig å få være hjemme i ro og fred. Første gang følte jeg amme press, og jeg fikk ikke dra hjem fra sykehuset, før jeg hadde fått til amming. Anonymkode: ad86f...024 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #20 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er du i form, så kan du dra raskt hjem. Det fikk jeg andre gang, og det var så deilig å få være hjemme i ro og fred. Første gang følte jeg amme press, og jeg fikk ikke dra hjem fra sykehuset, før jeg hadde fått til amming. Anonymkode: ad86f...024 Man kan dra hjem fra sykehuset akkurat når man vil faktisk. Anonymkode: 9656f...d5e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå