AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #1 Skrevet 31. august 2024 Jeg sa opp boligen nokså plutselig da det ble akutt flytting. Hadde 3 mnd oppsigelsestid. Det er et område med få leieboliger så er ikke noe problem å få inn leieboere. Spurte derfor husvertene om det var mulig å få inn nye så fort som mulig for å unngå dobbel husleie. De skreiv at det gikk greit. Etter to dager skreiv de at de hadde ny leieboer som ønsket å flytte inn snarest. Jeg avklarte dato med å høre om vedkommende ville flytte inn 1. eller 7. september. Ny leieboer ønska 1.september. Dermed fikk jeg klargjort boligen i full fart og tatt utvask kjappere enn kjappest. Jeg har gjort alle avtaler med husvert pr sms. Har betalt husleie til 15.september. Nå sier husvert at leieboer ikke kan flytte inn likevel før 15.september fordi vedkommende skulle reise bort så kunne ikke. Dette er jo litt merkelig, da vedkommende ønska innflytt 1.september i stedet for 7.sept. Jeg forstår nå at jeg ikke får noen penger tilbake for 1.-15.sept, og er jo bare nødt å betale dobbelt fram til da. Men nå begynner jeg å bli engstelig for at det blir ytterligere utsatt og jeg må betale videre. Noen som vet om jeg må det, etter alle avtaler som er gjort? Anonymkode: d63c9...28e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #2 Skrevet 31. august 2024 Svar skriftlig at avtalen var at du skulle være ute innen 1.september og at innbetalt leie for 1. til 15. september kan føres til konto xxxxx eller på vipps til nr xxxxx. Anonymkode: 3cf51...c0d 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #3 Skrevet 31. august 2024 "Oja, trodde ny leietaker ville flytte inn 1. Men det er ok, da venter jeg med å fjerne mine ting til den 15." Dette lukter lureri. De vil sikkert ha dobbelt leie for de ukene Anonymkode: 7d7c4...08f 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #4 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sa opp boligen nokså plutselig da det ble akutt flytting. Hadde 3 mnd oppsigelsestid. Det er et område med få leieboliger så er ikke noe problem å få inn leieboere. Spurte derfor husvertene om det var mulig å få inn nye så fort som mulig for å unngå dobbel husleie. De skreiv at det gikk greit. Etter to dager skreiv de at de hadde ny leieboer som ønsket å flytte inn snarest. Jeg avklarte dato med å høre om vedkommende ville flytte inn 1. eller 7. september. Ny leieboer ønska 1.september. Dermed fikk jeg klargjort boligen i full fart og tatt utvask kjappere enn kjappest. Jeg har gjort alle avtaler med husvert pr sms. Har betalt husleie til 15.september. Nå sier husvert at leieboer ikke kan flytte inn likevel før 15.september fordi vedkommende skulle reise bort så kunne ikke. Dette er jo litt merkelig, da vedkommende ønska innflytt 1.september i stedet for 7.sept. Jeg forstår nå at jeg ikke får noen penger tilbake for 1.-15.sept, og er jo bare nødt å betale dobbelt fram til da. Men nå begynner jeg å bli engstelig for at det blir ytterligere utsatt og jeg må betale videre. Noen som vet om jeg må det, etter alle avtaler som er gjort? Anonymkode: d63c9...28e Ikke ditt problem, du har fått aksept på utflytting innen den 1. Anonymkode: cae1d...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): "Oja, trodde ny leietaker ville flytte inn 1. Men det er ok, da venter jeg med å fjerne mine ting til den 15." Dette lukter lureri. De vil sikkert ha dobbelt leie for de ukene Anonymkode: 7d7c4...08f Jeg har flytta på torsdagen, vaska meg ut og fått godkjent utvask da, ettersom ny leieboer skulle inn i dag, søndag. I går kveld fikk jeg beskjeden om at leieboer likevel ikke skulle inn før 15. Men ja, litt rart. Tror ikke at husvertene lurer meg, da de er greie folk. Men med den sms’n mener de nok at min husleie står til den 15. og at jeg ikke får det tilbake. TS Anonymkode: d63c9...28e 1
Tvist Skrevet 1. september 2024 #6 Skrevet 1. september 2024 Du har levert tilbake nøklene og fått godkjent vask. Da skal du slutte å betale husleie og ha pengene til 15. September. Så kan huseier kreve pengene av ny leietaker eller ikke, det er ikke ditt problem. 5
Barix Skrevet 1. september 2024 #7 Skrevet 1. september 2024 Huseier har inngått en avtale med deg om tilbakelevering av husrommet 1. september, og har også bekreftet denne avtalen ved å ta imot nøklene og godkjenne utvask. Leieforholdet er opphørt. At ny leietaker vil endre sin innflyttingsdato er ikke ditt problem. Bare svar tilbake at leieforholdet er avsluttet, og ikke betal noe mer. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #8 Skrevet 1. september 2024 "Vi hadde en avtale om at jeg flyttet ut innen 1 september, og dere har godkjent utflytting, utvask og dere har fått tilbake nøkler, så dette må dere nesten ta med deres nye leietaker, det angår ikke meg om de ikke overholder avtalen." Anonymkode: 5487c...d8b 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #9 Skrevet 1. september 2024 Tvist skrev (7 timer siden): Du har levert tilbake nøklene og fått godkjent vask. Da skal du slutte å betale husleie og ha pengene til 15. September. Så kan huseier kreve pengene av ny leietaker eller ikke, det er ikke ditt problem. Har betalt husleie fram til 15.september. Trodde jeg fikk husleie fra 1.-15. tilbakebetalt. Betaler jo ikke mer etter det dersom jeg ikke må pga lover og regler. har lite lyst å krangle på de 14 dagene, mest pga dårlig samvittighet fordi jeg plutselig måtte si opp. Men nei, det er jo egentlig ikke mitt problem 😊 -ts Anonymkode: d63c9...28e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #10 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har betalt husleie fram til 15.september. Trodde jeg fikk husleie fra 1.-15. tilbakebetalt. Betaler jo ikke mer etter det dersom jeg ikke må pga lover og regler. har lite lyst å krangle på de 14 dagene, mest pga dårlig samvittighet fordi jeg plutselig måtte si opp. Men nei, det er jo egentlig ikke mitt problem 😊 -ts Anonymkode: d63c9...28e På ingen måte ditt problem nei. Anonymkode: 3fb8a...dee 1
Snublefot62 Skrevet 1. september 2024 #11 Skrevet 1. september 2024 Du informerer om at du forholder deg til avtalen om å være utflyttet den 31.08. Leie tilbakebetales til konto xx innen yy. At utleier godtar senere innflytting fra de nye leietakere er ikke ditt problem. Har dere depositum? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #12 Skrevet 1. september 2024 Snublefot62 skrev (40 minutter siden): Du informerer om at du forholder deg til avtalen om å være utflyttet den 31.08. Leie tilbakebetales til konto xx innen yy. At utleier godtar senere innflytting fra de nye leietakere er ikke ditt problem. Har dere depositum? Nei ikke depositum. Alle svarer det samme her, så da forstår jeg det slik at da gjelder ikke oppsigelsestid på 3 mnd, når vi har avtalt at ny leieboer skulle flytte inn, utvask godkjent og nøkkel levert. Trodde jeg måtte forholde meg til husleiekontrakten uansett, og at de var greie mot meg som fikk inn ny leieboer så kjapt. Ts Anonymkode: d63c9...28e 1
Snublefot62 Skrevet 1. september 2024 #13 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei ikke depositum. Alle svarer det samme her, så da forstår jeg det slik at da gjelder ikke oppsigelsestid på 3 mnd, når vi har avtalt at ny leieboer skulle flytte inn, utvask godkjent og nøkkel levert. Trodde jeg måtte forholde meg til husleiekontrakten uansett, og at de var greie mot meg som fikk inn ny leieboer så kjapt. Ts Anonymkode: d63c9...28e Selvfølgelig gjelder husleieloven. Men dere har gjort en ny avtale etter det som erstatter den forrige. Da er det den nye som gjelder. 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #14 Skrevet 1. september 2024 Har du det skriftlig at ny leietaker skal inn 1.9 og du være ute til da? For da skal du ikke betale 1-15 september. Har du ikke det skriftlig at leiligheten er blitt leid ut til da har du ikke noen sak. Evt be om å få nøklene tilbakelevert - så er du sikker på de ikke kan leie ut til noen andre og tjene dobbelt. Ja, leiemarkedet er bra, men huseiere kan ikke trylle. I utgangspunktet har de spart deg for 2,5 måneders leie med 15.9 så det tenker jeg du skal være glad for. Det er ikke alltid det går såpass fort. Du har i utgangspunktet 3 måneders oppsigelse regner jeg med, så de kunne faktisk krevd betaling til og med november. Anonymkode: 27a32...fd2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #15 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du det skriftlig at ny leietaker skal inn 1.9 og du være ute til da? For da skal du ikke betale 1-15 september. Har du ikke det skriftlig at leiligheten er blitt leid ut til da har du ikke noen sak. Evt be om å få nøklene tilbakelevert - så er du sikker på de ikke kan leie ut til noen andre og tjene dobbelt. Ja, leiemarkedet er bra, men huseiere kan ikke trylle. I utgangspunktet har de spart deg for 2,5 måneders leie med 15.9 så det tenker jeg du skal være glad for. Det er ikke alltid det går såpass fort. Du har i utgangspunktet 3 måneders oppsigelse regner jeg med, så de kunne faktisk krevd betaling til og med november. Anonymkode: 27a32...fd2 Hei. Takk for et svar. Først: Jeg er klar over at de har vært greie og at de var enige i å finne leietaker kjapt for at det ikke skulle bli dobbel husleie på meg. Leiemarkedet er slik her at jeg kunne brukt en time på å finne ny leieboer. Men de ønska å gjøre det selv. Også utleiere er pliktig å finne løsning som minker økonomisk belastning etter oppsigelse. Jeg er også klar over at jeg hadde måtte betalt 3 mnd husleie fordi oppsigelsestiden min er 3 mnd og de kunne latt være å gjøre noe som helst. Jeg har dialogen på sms med husvert, der de bekrefter at ny leietaker skal inn «snarest mulig». Og der jeg gir alternativet 1. eller 7.september. Og husvert svarer at 1.september er ønskelig om det er greit for meg. Jeg har også sms-dialog der jeg sier at jeg har vaska, nøkkel levert og de godkjenner vasking på sms. 2 dager etter kommer melding om at ny leietaker likevel ikke kan flytte inn før den 15. ts Anonymkode: d63c9...28e 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #16 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du det skriftlig at ny leietaker skal inn 1.9 og du være ute til da? For da skal du ikke betale 1-15 september. Har du ikke det skriftlig at leiligheten er blitt leid ut til da har du ikke noen sak. Evt be om å få nøklene tilbakelevert - så er du sikker på de ikke kan leie ut til noen andre og tjene dobbelt. Ja, leiemarkedet er bra, men huseiere kan ikke trylle. I utgangspunktet har de spart deg for 2,5 måneders leie med 15.9 så det tenker jeg du skal være glad for. Det er ikke alltid det går såpass fort. Du har i utgangspunktet 3 måneders oppsigelse regner jeg med, så de kunne faktisk krevd betaling til og med november. Anonymkode: 27a32...fd2 Forøvrig så står alt dette i HI. TS Anonymkode: d63c9...28e 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #17 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei. Takk for et svar. Først: Jeg er klar over at de har vært greie og at de var enige i å finne leietaker kjapt for at det ikke skulle bli dobbel husleie på meg. Leiemarkedet er slik her at jeg kunne brukt en time på å finne ny leieboer. Men de ønska å gjøre det selv. Også utleiere er pliktig å finne løsning som minker økonomisk belastning etter oppsigelse. Jeg er også klar over at jeg hadde måtte betalt 3 mnd husleie fordi oppsigelsestiden min er 3 mnd og de kunne latt være å gjøre noe som helst. Jeg har dialogen på sms med husvert, der de bekrefter at ny leietaker skal inn «snarest mulig». Og der jeg gir alternativet 1. eller 7.september. Og husvert svarer at 1.september er ønskelig om det er greit for meg. Jeg har også sms-dialog der jeg sier at jeg har vaska, nøkkel levert og de godkjenner vasking på sms. 2 dager etter kommer melding om at ny leietaker likevel ikke kan flytte inn før den 15. ts Anonymkode: d63c9...28e Utleier har ikke plikt til å begrense noe som helst her, utleier kan forholde seg til kontrakten uten å blunke. Du er jo svært dårlig til å planlegge om du vil ut med en ukes varsel og klager på at du må betale husleie i 2 uker av oppsigelsestiden. Du får nok en svært dårlig referanse om du klikker her TS - men du kan jo prøve deg i HTU eller noe, det koster 1200 kr eller noe sånt. Anonymkode: 27a32...fd2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #18 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei. Takk for et svar. Først: Jeg er klar over at de har vært greie og at de var enige i å finne leietaker kjapt for at det ikke skulle bli dobbel husleie på meg. Leiemarkedet er slik her at jeg kunne brukt en time på å finne ny leieboer. Men de ønska å gjøre det selv. Også utleiere er pliktig å finne løsning som minker økonomisk belastning etter oppsigelse. Jeg er også klar over at jeg hadde måtte betalt 3 mnd husleie fordi oppsigelsestiden min er 3 mnd og de kunne latt være å gjøre noe som helst. Jeg har dialogen på sms med husvert, der de bekrefter at ny leietaker skal inn «snarest mulig». Og der jeg gir alternativet 1. eller 7.september. Og husvert svarer at 1.september er ønskelig om det er greit for meg. Jeg har også sms-dialog der jeg sier at jeg har vaska, nøkkel levert og de godkjenner vasking på sms. 2 dager etter kommer melding om at ny leietaker likevel ikke kan flytte inn før den 15. ts Anonymkode: d63c9...28e De har jo heller ikke bekreftet noe. «Snarest mulig» og «ønskelig» mellom to valg er ikke å bekrefte at leiekontrakten opphører. Du ble ikke tvunget til å gi fra deg nøklene, var det ikke du som sa at nå var du ferdig og flyttet og ba dem komme og sjekke? Du bør dekke de to ukene det er snakk om. Anonymkode: 27a32...fd2
Snublefot62 Skrevet 2. september 2024 #19 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De har jo heller ikke bekreftet noe. «Snarest mulig» og «ønskelig» mellom to valg er ikke å bekrefte at leiekontrakten opphører. Du ble ikke tvunget til å gi fra deg nøklene, var det ikke du som sa at nå var du ferdig og flyttet og ba dem komme og sjekke? Du bør dekke de to ukene det er snakk om. Anonymkode: 27a32...fd2 Om utflyttingsdato er satt og avtale om levering av nøkler er gjennomført så er dette absolutt en bindende avtale for utleier. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #20 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Utleier har ikke plikt til å begrense noe som helst her, utleier kan forholde seg til kontrakten uten å blunke. Du er jo svært dårlig til å planlegge om du vil ut med en ukes varsel og klager på at du må betale husleie i 2 uker av oppsigelsestiden. Du får nok en svært dårlig referanse om du klikker her TS - men du kan jo prøve deg i HTU eller noe, det koster 1200 kr eller noe sånt. Anonymkode: 27a32...fd2 Fra advokat: « Unntaket for tapsbegrensning Det klare utgangspunktet er altså at leietaker og utleier skal følge den avtalte oppsigelses datoen. Dette utgangspunktet er imidlertid ikke uten unntak. Et eksempel er at en utleier som har en uoppsigelig leieavtale på 2 år ikke kan kreve leie fra leietakeren i hele perioden selv om leietakeren uten varsel flytter ut fra leiligheten etter et halvt år. Utleier plikter å begrense leietaker sitt tap ved å leie ut leiligheten på nytt. Utleiers tapsbegrensningsplikt er ulovfestet og baserer seg på lojalitet innenfor kontrakter. I eksempelet over vil leietakeren ikke være ansvarlig for leien fra det øyeblikket hvor utleier enten får leid ut på nytt, eller burde fått leid ut på nytt.» 🤔 Anonymkode: d63c9...28e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå