Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #21 Skrevet 21. februar 2006 Hvis homofile skal gifte seg må hele ekteskapsbegrepet omdefineres. Hvorfor er det så viktig for homofile at det kalles ekteskap? Holder det ikke at rettighetene kommer i boks?
Gjest Gjest_mama mia_* Skrevet 21. februar 2006 #22 Skrevet 21. februar 2006 Hvis homofile skal gifte seg må hele ekteskapsbegrepet omdefineres. Hvorfor er det så viktig for homofile at det kalles ekteskap? Holder det ikke at rettighetene kommer i boks? ← Hvorfor er det så viktig for ekstremkristne anonyme gjestepostere på nett at homofile ikke kan kalle det for ekteskap? Hva mener du med at ekteskapsbegrepet må omdefineres? Det er da bare å la samme kjønn gifte seg i stedet for motsatt kjønn?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #23 Skrevet 21. februar 2006 Hvorfor er det så viktig for ekstremkristne anonyme gjestepostere på nett at homofile ikke kan kalle det for ekteskap? Hva mener du med at ekteskapsbegrepet må omdefineres? Det er da bare å la samme kjønn gifte seg i stedet for motsatt kjønn? ← Jeg er ikke ekstremkristen. Jeg bare påpeker at ordbøkene må omskrives dersom ekteskapsbegrepet skal gjelde to av samme kjønn. I begrepet ekteskap ligger det på de fleste språk en definisjon om at det er noe som skjer mellom mann og kvinne. Ekteskapsbegrepet må derfor opp og redefineres dersom det også skal gjelde to av samme kjønn. Du må ha ganske sterke fordommer når du kan stemple meg om ekstremkristen ut i fra det innlegget jeg skrev.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #24 Skrevet 21. februar 2006 Hvis homofile skal gifte seg må hele ekteskapsbegrepet omdefineres. Hvorfor er det så viktig for homofile at det kalles ekteskap? Holder det ikke at rettighetene kommer i boks? Ekteskapsbegrepet trenger vel ikke "omdefineres".. Ikke mer enn til at "mann og kvinne" blir til "to personer"... Og det var vel ikke noen stor jobb..?? Hva i alle dager skulle være poenget med å kalle ekteskap mellom to av samme kjønn for det samme som ekteskap mellom to av motsatt kjønn dersom "rettighetene var kommet i boks" (som du uttrykker det) uansett? Dersom de har samme rettigheter (noe jeg i rettferdighetens navn mener de BØR ha) er det jo samme forhold mellom dem.. Så da er det vel logisk å kalle det det samme?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #25 Skrevet 21. februar 2006 Jeg er ikke ekstremkristen. Jeg bare påpeker at ordbøkene må omskrives dersom ekteskapsbegrepet skal gjelde to av samme kjønn. Ordbøkene blir revidert til stadighet de.. Har aldri hørt at det var en stor bekymring for noen.. I begrepet ekteskap ligger det på de fleste språk en definisjon om at det er noe som skjer mellom mann og kvinne. Begreper og definisjoner.. og ikke minst forventninger enderer seg hele tiden.. For ikke så mange år siden var en prest alltid en mann f.eks, nå kan det være begge deler. Stort verre burde det ikke være å gjøre det slik at en manns ektemake kan ha begge kjønn og en kvinnes ektemake kan ha begge kjønn.. Heldigvis beveger vi oss fra kjønnsfokusering over mot individfokus på mange plan..
Gjest Gjest_big mama_* Skrevet 21. februar 2006 #26 Skrevet 21. februar 2006 Jeg er ikke ekstremkristen. Jeg bare påpeker at ordbøkene må omskrives dersom ekteskapsbegrepet skal gjelde to av samme kjønn. I begrepet ekteskap ligger det på de fleste språk en definisjon om at det er noe som skjer mellom mann og kvinne. Ekteskapsbegrepet må derfor opp og redefineres dersom det også skal gjelde to av samme kjønn. Du må ha ganske sterke fordommer når du kan stemple meg om ekstremkristen ut i fra det innlegget jeg skrev. ← Kjenner det på lukta
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #27 Skrevet 21. februar 2006 Kjenner det på lukta ← Er du forkjølet og har nedsatt luktesans? Jeg er språknerd og historiker, ikke ekstremkristen.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #28 Skrevet 21. februar 2006 Ordbøkene blir revidert til stadighet de.. Har aldri hørt at det var en stor bekymring for noen.. Begreper og definisjoner.. og ikke minst forventninger enderer seg hele tiden.. For ikke så mange år siden var en prest alltid en mann f.eks, nå kan det være begge deler. Stort verre burde det ikke være å gjøre det slik at en manns ektemake kan ha begge kjønn og en kvinnes ektemake kan ha begge kjønn.. Heldigvis beveger vi oss fra kjønnsfokusering over mot individfokus på mange plan.. ← Synes du ikke det er viktig at begrepet får lov å bli diskutert i et språklig og historisk lys før endringen kommer? Ordet pastor er et begrep som har blitt endret etter at kvinner har blitt pastorer. I selve begrepet pastor ligger det at det er en mann som har rollen. I prestebegrepet tror jeg ikke at det har ligget noen kjønnsmessige føringer.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #29 Skrevet 21. februar 2006 Nå står vel ikke den katolske kirken så sterkt her at dette kan komme til å bli et problem i Norge. For øvrig finner jeg det noe ironisk at mange tilsynelatende heller ser at barn som har mistet sine foreldre forblir foreldreløse i stedet for å bli adoptert av et ektepar av samme kjønn. Snakker om homofobi.
Gjest mia mama Skrevet 21. februar 2006 #30 Skrevet 21. februar 2006 Er du forkjølet og har nedsatt luktesans? Jeg er språknerd og historiker, ikke ekstremkristen. ← Språknerd, historiker og bestemt på at ekteskapet skal være mellom mann og kvinne. Gret, da har jeg plassert deg.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #31 Skrevet 21. februar 2006 Språknerd, historiker og bestemt på at ekteskapet skal være mellom mann og kvinne. Gret, da har jeg plassert deg. ← Du er flink til å trekke konklusjoner tror du
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #32 Skrevet 21. februar 2006 Jeg er egentlig litt på vatikanets side i denne saken. Grunnen til det er at jeg har forståelse for hvor viktig det er å ta vare på den tradisjonelle kjernefamilien. Jeg ser verdien i det de kjemper for. Men på den annen side så klarer jeg ikke helt å se for meg en familie hvor barna bare har to fedre. Eller to mødre, for den saks skyld. Mesteparten av disse barna må da bli adoptert, så vidt jeg kan skjønne. I hvert fall i pappa-familiene. Mamma-familiene kan jo alltids ta kunstig befruktning. Med mindre alle famliliene tenker å ta med seg barn i fra andre ekteskap/forhold. Ungene trenger en mor og en far, etter min mening. En far som kan legge grunnlaget for hvordan de unge kommer til å se på menn når de blir voksne, og en mor som kan legge grunnlaget for hvordan de unge kommer til å se på kvinner når de blir voksne. Det er akkurat i barndommen mennesker lærer dette. Som et eksempel kan vi jo ta for oss et scenario; Lille Lise blir adoptert av to homofile menn. Lille Lise får en god oppvekst, blir etter hvert voksen og finner seg til rette med en mann når tiden melder seg. Etter en stund får hun sitt eget barn. Siden Lille Lise aldri har hatt en mor vil det være nærliggende å oppdra barnet sitt etter "oppskriften" fedrene hennes oppdro henne selv. Og siden gutter som oftest tar etter faren sin - når de selv skal innta farsrollen - kan vi trygt anta at mannen til Lille Lise kommer til å gjøre det samme. Jeg er ikke uten videre villig til å gi slipp på kjernefamilien hvis en konsekvens er at barn av homofile- og lesbiske ekteskap ikke får lært grunnlaget for hvordan menn og kvinner oppfører seg. (jeg er klar over at dette ikke er en adopsjonsdebatt. men dette er hva jeg frykter når det kommer til homofile og lesbiske ekteskap) ← Hvis det er barn som er problemet med homofilt samliv så må vi forby single å få barn også.
Gjest miamama Skrevet 21. februar 2006 #33 Skrevet 21. februar 2006 Flere forbud, det er liberalisme det!
Gjest Bellatrix Skrevet 21. februar 2006 #34 Skrevet 21. februar 2006 ja det er et tankekors at kvinner er de som mest ukritisk lar seg lure av den homopolitiske agenda - hvorfor er det slik tro ← Homopolitisk agenda? Like rettigheter mener du? Eller er du redd for å bli homofil selv?
Gjest Markus i Oslo Skrevet 21. februar 2006 #35 Skrevet 21. februar 2006 Er det naturlig for homofile å få barn? ← Jeg antar at du er klar over hvordan barn produseres i de fleste tilfeller. Jeg vet ikke hvor naturlig du synes det er, men jeg regner med at du ser at mulighetene er tilstede. I tillegg har man muligheten til adopsjon, selv om det vel er sånn at single homofile har større mulighet enn homofile par i forhold til utenlandsadopsjon.
Donnie Darko Skrevet 21. februar 2006 #36 Skrevet 21. februar 2006 genial avatar forresten.. "the tick" ikkesant?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #37 Skrevet 21. februar 2006 Jeg antar at du er klar over hvordan barn produseres i de fleste tilfeller. Jeg vet ikke hvor naturlig du synes det er, men jeg regner med at du ser at mulighetene er tilstede. Jup... Jeg blir ganske oppgitt over folk som tror at det at barn vokser opp med homofile foreldre er noe man unngår ved f.eks å nekte homofile å gifte seg ol.. Det skjer og det kommer alltid til å skje... I tillegg har man muligheten til adopsjon, selv om det vel er sånn at single homofile har større mulighet enn homofile par i forhold til utenlandsadopsjon. ← Det er også ganske sprøtt mhp den store "barn har rett på foreldre" tankegangen... To foreldre må være bedre enn en.. uansett kjønn.. (?) Det er i alle fall åpenbart for meg..
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #38 Skrevet 21. februar 2006 I tillegg har man muligheten til adopsjon, selv om det vel er sånn at single homofile har større mulighet enn homofile par i forhold til utenlandsadopsjon. ← Litt på siden av temaet, men flere land (bl.a. Korea og Kina) har sagt klart i fra at de ikke vil bortadoptere barn til land der de kan bli adoptert av homofile par.
Gjest gjest1 Skrevet 21. februar 2006 #39 Skrevet 21. februar 2006 Litt på siden av temaet, men flere land (bl.a. Korea og Kina) har sagt klart i fra at de ikke vil bortadoptere barn til land der de kan bli adoptert av homofile par. ← Den tankegangen forstår jeg overhodet ikke. Det er altså bedre at barna forblir på barnehjem i stedet for å bli adoptert av et par som tilfeldigvis er av samme kjønn.
Gjest libom Skrevet 22. februar 2006 #40 Skrevet 22. februar 2006 Den tankegangen forstår jeg overhodet ikke. Det er altså bedre at barna forblir på barnehjem i stedet for å bli adoptert av et par som tilfeldigvis er av samme kjønn. ← Nei da. De tenker vel bare at det er bedre å adoptere barna til par av ulikt kjønn. Ingen som vil at barn skal være på barnehjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå