AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #1 Del Skrevet 31. august 2024 Jeg har alltid hatt fin hud hele tiden, men plutselig har jeg den siste uken fått kviser. Jeg prøver å finne ut årsaken. Det står man kan få det av noen medisiner. Det eneste jeg har tatt er Behepan. Jeg har tatt i 3 mnd. Noen som har opplevd å få kvise av Behepan? Hvis ja, når ble huden bra igjen? Anonymkode: 42ed0...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #2 Del Skrevet 31. august 2024 Har ikke brukt Behepan, men akneiformt utslett står oppført som sjelden bivirkning, ser jeg. Anonymkode: c70ce...4e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #3 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg fikk akne av b-12 sprøyter, dette er ikke en uvanlig bivirkning av høydose b12. For meg hjalp det å svette, så jeg tok badstu 1 gang i uken og svettet godt. Har ikke hatt noe utbrudd etter det, og tok vel badstu 5-6 ganger. Anonymkode: 72982...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Del Skrevet 2. september 2024 Hvorfor i huleste spiser du B12-analoger? Dette er kunstig B12 og hemmer opptak av ekte B12... Anonymkode: 93f45...628 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #5 Del Skrevet 2. september 2024 Brukt Behepan daglig i et drøyt år, ikke fått kviser. B12-sprøyte i to omganger før jeg begynte med tabletter, men ingen slike bivirkninger av dette, heller 🙂 Anonymkode: a90ed...ceb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 2. september 2024 #6 Del Skrevet 2. september 2024 Ikke noe mer enn de jeg allerede får ifbm syklus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #7 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor i huleste spiser du B12-analoger? Dette er kunstig B12 og hemmer opptak av ekte B12... Anonymkode: 93f45...628 Kjære vene. Du vet at mange ikke klarer å ta opp b12, pga sykdommer i tarm? Ingen tar behepan for gøy. Man får det på resept pga manglende opptak av B12. Anonymkode: 45261...daf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #8 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor i huleste spiser du B12-analoger? Dette er kunstig B12 og hemmer opptak av ekte B12... Anonymkode: 93f45...628 Nei hvorfor tror du folk får resept på høydose b-12, enten injeksjoner eller tablett? Ta et par minutter for å reflektere. Kanskje du trenger lenger tid.. Anonymkode: 72982...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #9 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kjære vene. Du vet at mange ikke klarer å ta opp b12, pga sykdommer i tarm? Ingen tar behepan for gøy. Man får det på resept pga manglende opptak av B12. Anonymkode: 45261...daf AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nei hvorfor tror du folk får resept på høydose b-12, enten injeksjoner eller tablett? Ta et par minutter for å reflektere. Kanskje du trenger lenger tid.. Anonymkode: 72982...44e Det er tydelig at dere ikke har satt dere særlig inn i emnet. Det er forskjell på B12-tilskudd. Jeg sier ikke at TS ikke skal ta B12-tilskudd, men jeg sier at det ikke er særlig lurt å ta dette B12-tilskuddet fordi det er B12-analog, ikke ekte B12. Behepan inneholder cyanokobalamin som er B12-analog, ikke ekte B12. Totalt B12 i blodet kan gå opp, men ikke AKTIVT B12. Så jeg oppfordrer TS til å sjekke aktivt B12 og ikke bare total B12. Jeg hadde også valgt en lege som var mer oppdatert. B12-analogen som er i Behepan gir en falsk trygghet og kan skade mer enn den hjelper. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9192785/ Sitat cyanocobalamin [c-lactam] antagonizes vitamin B12 in vitro and causes cell death from methionine deficiency. Anonymkode: 93f45...628 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #10 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er tydelig at dere ikke har satt dere særlig inn i emnet. Det er forskjell på B12-tilskudd. Jeg sier ikke at TS ikke skal ta B12-tilskudd, men jeg sier at det ikke er særlig lurt å ta dette B12-tilskuddet fordi det er B12-analog, ikke ekte B12. Behepan inneholder cyanokobalamin som er B12-analog, ikke ekte B12. Totalt B12 i blodet kan gå opp, men ikke AKTIVT B12. Så jeg oppfordrer TS til å sjekke aktivt B12 og ikke bare total B12. Jeg hadde også valgt en lege som var mer oppdatert. B12-analogen som er i Behepan gir en falsk trygghet og kan skade mer enn den hjelper. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9192785/ Anonymkode: 93f45...628 Jeg som har hatt langvarig b12 problematikk og har nok satt meg veldig godt inn i emnet. Jeg vet veldig godt at Behepan er laget på cyankobalamin, som reseptbelagt b-12 flest. Du kan ikke sammenligne Behepan med et vanlig kosttilskudd. Jeg tok tilskudd basert på methylcobalamin (og adenosylkobalamin) uten at det hadde noe som helst effekt. Du kan jo prøve å ha b-12 mangel av betydning og se hvordan DET skader. Aktiv b12 er forøvrig relativt standard å teste nå, i tillegg til serum b12, homocystein, mma, mcv/mch. Anonymkode: 72982...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #11 Del Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 18.00): Det er tydelig at dere ikke har satt dere særlig inn i emnet. Det er forskjell på B12-tilskudd. Jeg sier ikke at TS ikke skal ta B12-tilskudd, men jeg sier at det ikke er særlig lurt å ta dette B12-tilskuddet fordi det er B12-analog, ikke ekte B12. Behepan inneholder cyanokobalamin som er B12-analog, ikke ekte B12. Totalt B12 i blodet kan gå opp, men ikke AKTIVT B12. Så jeg oppfordrer TS til å sjekke aktivt B12 og ikke bare total B12. Jeg hadde også valgt en lege som var mer oppdatert. B12-analogen som er i Behepan gir en falsk trygghet og kan skade mer enn den hjelper. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9192785/ Anonymkode: 93f45...628 Blir så stressa når jeg leser sånt. Har gått på Behepan i 2 mnd nå. Hva mener du en heller burde få resept på da? Hvordan uttrykker en dette til legen evt? Anonymkode: b4c61...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #12 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Blir så stressa når jeg leser sånt. Har gått på Behepan i 2 mnd nå. Hva mener du en heller burde få resept på da? Hvordan uttrykker en dette til legen evt? Anonymkode: b4c61...68e Vær så snill og ikke bli stressa. Du tar jo åpenbart ikke opp b12 fra mat siden du har såpass mangel at du må få Behepan, og da er du redd for at det skal gjøre at du ikke tar opp b12 naturlig? Vær mer redd for sideeffekten av å ha mangel av b12 over tid, for det kan være farlig. Så vidt jeg vet er alle b-12 preparater på resept basert på cyankobalamin. Du kan få injeksjoner som er basert på hydroksokobalaminklorid, men dette må bestilles, og gis vel oftest til de som har en allergi mot cyankobalamin. Du kan også ta høydose kosttilskudd som er laget på methylcobalamin som du får kjøpt på helsekost evnt via f.eks iherb. For meg virket ikke det, så jeg måtte ta injeksjoner. Vet du hva som er årsaken til b-12 mangelen din, er det tarmsykdom/dårlig opptak, eller spiser du ikke nok kjøtt/fet fisk? Anonymkode: 72982...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #13 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vær så snill og ikke bli stressa. Du tar jo åpenbart ikke opp b12 fra mat siden du har såpass mangel at du må få Behepan, og da er du redd for at det skal gjøre at du ikke tar opp b12 naturlig? Vær mer redd for sideeffekten av å ha mangel av b12 over tid, for det kan være farlig. Så vidt jeg vet er alle b-12 preparater på resept basert på cyankobalamin. Du kan få injeksjoner som er basert på hydroksokobalaminklorid, men dette må bestilles, og gis vel oftest til de som har en allergi mot cyankobalamin. Du kan også ta høydose kosttilskudd som er laget på methylcobalamin som du får kjøpt på helsekost evnt via f.eks iherb. For meg virket ikke det, så jeg måtte ta injeksjoner. Vet du hva som er årsaken til b-12 mangelen din, er det tarmsykdom/dårlig opptak, eller spiser du ikke nok kjøtt/fet fisk? Anonymkode: 72982...44e Å tusen takk for svar! Jeg vet igrunn ikke helt hvorfor. Dårlig oppfølging og inf fra legen. Kom frem jeg har visst gått med b12 mangel i over ett år uten behandling. Jeg spiser variert, er ikke vegeterianer. Tar 1mg behepan daglig Anonymkode: b4c61...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #14 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Å tusen takk for svar! Jeg vet igrunn ikke helt hvorfor. Dårlig oppfølging og inf fra legen. Kom frem jeg har visst gått med b12 mangel i over ett år uten behandling. Jeg spiser variert, er ikke vegeterianer. Tar 1mg behepan daglig Anonymkode: b4c61...68e Hvor mye rødt kjøtt og fet fisk spiser du? Dette er de viktigste kildene til b-12. I tillegg er det viktig å unngå mat som kan svekke absorpsjon. F.eks er ultraprosessert mat, frityr, mye stivelsesrik mat, ting som kan svekke opptak. I tillegg også stress. F.eks kan folk med ADHD være mer utsatt for mangel. Jeg tenker at det er helt greit å ta Behepan inntil du har fått opp lagrene til mer optimale nivåer (450-500 +), og i mellomtiden så fokuserer du også på å spise godt med mat som er rikt på b12 daglig. Egg inneholder b12, men vi absorberer dessverre ikke mer enn en liten prosent av det, så det er ikke en god kilde sånn i seg selv. Melkeprodukter har b12, men ikke veldig mye. Men å spise dette i tillegg til kjøtt/fisk, gir jo da mer. Det er f.eks mer b12 i torsk enn i kylling, men enda mer b12 i laks enn torsk og rødt kjøtt. Velg rene råvarer, det er det er aller beste. Anonymkode: 72982...44e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #15 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 19.08): Jeg har alltid hatt fin hud hele tiden, men plutselig har jeg den siste uken fått kviser. Jeg prøver å finne ut årsaken. Det står man kan få det av noen medisiner. Det eneste jeg har tatt er Behepan. Jeg har tatt i 3 mnd. Noen som har opplevd å få kvise av Behepan? Hvis ja, når ble huden bra igjen? Anonymkode: 42ed0...680 Ja har opplevd det og var nesten 40 så det var ganske krise. Aldri hatt uren hud i panna før. Det tok noen måneder.... Kjent bivirkning og det er noe med at follikene produserer mer av et eller annet, husker ikke i farten. Anonymkode: dfe56...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #16 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor mye rødt kjøtt og fet fisk spiser du? Dette er de viktigste kildene til b-12. I tillegg er det viktig å unngå mat som kan svekke absorpsjon. F.eks er ultraprosessert mat, frityr, mye stivelsesrik mat, ting som kan svekke opptak. I tillegg også stress. F.eks kan folk med ADHD være mer utsatt for mangel. Jeg tenker at det er helt greit å ta Behepan inntil du har fått opp lagrene til mer optimale nivåer (450-500 +), og i mellomtiden så fokuserer du også på å spise godt med mat som er rikt på b12 daglig. Egg inneholder b12, men vi absorberer dessverre ikke mer enn en liten prosent av det, så det er ikke en god kilde sånn i seg selv. Melkeprodukter har b12, men ikke veldig mye. Men å spise dette i tillegg til kjøtt/fisk, gir jo da mer. Det er f.eks mer b12 i torsk enn i kylling, men enda mer b12 i laks enn torsk og rødt kjøtt. Velg rene råvarer, det er det er aller beste. Anonymkode: 72982...44e Takk for gode råd! Da vet jeg litt bedre hva jeg skal fokusere på. Burde kanskje spist mer fisk. Eller er d nok å ta tran? Anonymkode: b4c61...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #17 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for gode råd! Da vet jeg litt bedre hva jeg skal fokusere på. Burde kanskje spist mer fisk. Eller er d nok å ta tran? Anonymkode: b4c61...68e Nei, tran er ingen kilde til b12. Du må spise fisken. Anonymkode: 72982...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå