Gå til innhold

Må jeg kutte ut pasta helt for å gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 18.40):

Veier 94 kg, 174 cm høy. Vil gjerne gå ned 20 kg, og ja jeg skjønner det er en livstilsendring.. 

Vet man ikke skal ha så mye av sukker, brød, pasta. Men kan man likevel spise litt? F eks fullkorn pasta? Er veldig glad i pasta og syns det er vanskelig å kutte ut helt. 

Noen som vet? 

Anonymkode: 95a46...f9d

Jeg har kuttet pasta helt for en god grunn : er alt for glad i pasta og blir IKKE mett av det. Det motsatte faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 22.20):

Det er en veldig stor porsjon pasta!

Spagetti er ca 85g pr porsjon.

https://www.godt.no/tipstriks/tips/i/RRvgrJ/slik-koker-du-pasta 80g pr porsjon er grei huskeregel.

Makaroni og småpasta er ca 60g pr porsjon https://www.matprat.no/artikler/matsvinn/porsjonsberegning-i-hverdagen/

Jeg bruker 60-80g litt etter hva annet jeg spiser til.

Anonymkode: aca74...f49

Dette! Tror det er veldig lett å overspise pasta. Jeg trodde 100g var en normal porsjon, og gikk ned til 70-80g siden jeg skal ned i vekt. Har skjønt at det faktisk er mer enn nok - og at 100g faktisk er en stor porsjon. 

Anonymkode: 670db...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier 94 kg, 174 cm høy. Vil gjerne gå ned 20 kg, og ja jeg skjønner det er en livstilsendring.. 

Vet man ikke skal ha så mye av sukker, brød, pasta. Men kan man likevel spise litt? F eks fullkorn pasta? Er veldig glad i pasta og syns det er vanskelig å kutte ut helt. 

Noen som vet? 

Du kan kjøpe pasta på nett for bare 9kcal per 100g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du det. Jeg er like høy som deg og veier 60 kg, spiser masse pasta... 

Fullkornspasta inneholder like mye (eller mer) kalorier enn vanlig, så det er ikke noe poeng i å spise det.

Vei pastaen på forhånd, så har du kontroll på hvor mye du spiser.

Anonymkode: 145e0...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet? 

Fullkornspasta har vel like mye kalorier som vanlig, så det vil ikke få deg til å gå ned i vekt om du spiser like mye. 
Bytt ut halvparten av pastaen bønner eller salat. Samme med tacoen. Bruk bønner halvt om halvt med kjøttdeigen, så blir den drøyere og sunnere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...