AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #1 Del Skrevet 31. august 2024 Skal få ny komfyr med 25 ampere. Jeg har gamle skrusikringer med 20 ampere. Betyr det at sikringene går når jeg bruker komfyren? Komfyren har en egen kurs med to sikringer á 20 ampere. Betyr dette at det egentlig er 40 ampere? Anonymkode: dd811...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #2 Del Skrevet 31. august 2024 20A er lite for en moderne komfyr. Bare koketoppen alene må ha 25A hos oss. Litt avhengig av diameteren på kablene må du i alle fall få satt inn større sikringer eller lagt opp en ny kurs. Anonymkode: 9e960...e3a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #3 Del Skrevet 31. august 2024 Tror det er ganske problemfritt altså, men den "må" uansett installeres av elektriker så de tar nok en vurdering også, som oftest kommer de ikke med ledningene koblet til. Kanskje er kursen klar for å bare sette inn en 25 ampere sikring også... Her synes jeg faktisk du skal gjøre det etter boka å la elektriker ordne for deg, så kan de ta en titt på kursen i samme slengen, det går fort så ikke store summen. Anonymkode: a6539...7f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #4 Del Skrevet 7. oktober 2024 Vi har en frittstående komfyr med induksjon på 20 A kurs (komfyren skal egentlig ha 25). Har aldri opplevd at sikringen ryker. Komfyren regulerer effekten selv, f.eks. kan jeg ikke ha alle fire kokesonene på maks (14), da skrur komfyren ned en, eller to plater til 10. Hvis du skal ha separat platetopp og komfyr blir 20 A alt for lite. En moderne induksjonplatetopp kan alene trekke nærmere 25 A, som nevnt over her. Inni ledningen til komfyren din er det to mindre ledninger (leder og nøytral), disse har hver sin egen sikring. Derfor har du to sikringer på samme kurs, men maks belastning er fortsatt 20 A, ikke 40 😊 Anonymkode: f9983...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #5 Del Skrevet 7. oktober 2024 Skrusikring på 20A og en komfyr som krever 25A høres ut som en veldig dårlig idé, spør du meg... Men jeg er ikke elektriker Anonymkode: e4aa5...1bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Del Skrevet 8. oktober 2024 Vi har det samme. Går til daglig bruk, men kan ikke bruke spesialprogram som pyrolyse og pizzafunksjon, da går sikringen. Kan heller ikke bruke noe annet på kjøkkenet samtidig, annet en lys. Utrolig kjedelig å ha en såpass bra komfyr og kun kunne steke på vanlig program. Må fikse dette, men det blir ikke gjort før kjøkkenet skal renoveres. Anonymkode: a08a5...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. oktober 2024 #7 Del Skrevet 8. oktober 2024 Kan ikke de fleste koketopper endre maks forbruk i innstillingene? Har gjort det før. Gå inn i innstillinger, så velger man hvor stor effekt koketoppen får lov til å trekke, og så slipper man problemet med at sikringen går. Når det gjelder skrusikringer i hus er det på tide å oppgradere anlegget. Når elektrisk anlegg nærmer seg 50 år er det teknisk sett pensjonist, og bør byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå