Gå til innhold

Føler meg grusom og fæl i 1,5-2 uker hver mnd (sterk pms)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er i midten av 30 årene, har en gutt på 3 år, og samboer. Har etter jeg fikk barn slitt veldig med sterk pms.

Bare få dager etter eggløsning blir jeg en helt annen person. Føler meg tykk, ekkel, har fæle tanker om meg selv, kortere lunte/mer nedstemt, mer likegyldig til ting og samboer beskriver meg som en heks disse dagene.

Jeg merker det koker inni meg og bagateller blir stort og får lettere humørsvingninger. Jeg sliter litt med selvbilde fra før, og i denne perioden føler jeg meg 10 kg tyngre og ekkel.

Har prøvd p-piller men da føler jeg humøret blir helt flatt og føler meg ikke bra.

Hva skal jeg gjøre? Andre som opplever det samme?

Anonymkode: a89ca...044

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med lege. Noen har nytte av antidepressiva i deler av syklusen.

Anonymkode: dedb2...221

• Nyttig 1
Skrevet

Sjekk ut pmdd, du har ekstrem pms ❤️

Anonymkode: 4ddfc...127

• Nyttig 1
Skrevet

Flere med erfaringer? 

ts

Skrevet

Samme her, kan starte 14 dager før mens, noen ganger 5-7 dager flrer veldig slitsomt. Er veldig lettet når jeg får mens, da er humøret litt bedre i 2 uker ca. Har ikke vært hos legen, men helt sikkert på at jeg har PMDD. 

Anonymkode: d5b6d...f27

Skrevet

Jeg sliter selv. Føler jeg må gjøre noe. Hormoner vil jeg ikke gå på. Sist så prøvde jeg meg på p piller igjen. Men fikk så vondt i foten at jeg fryktet for blodpropp. Så jeg kutta ut etter noen dager. Jeg fungerer ikke de dagene jeg hat mens. Jeg tør ikke å gå på jobb fordi jeg blør så mye. Og ikke bestandig jeg har tilgang på bo på sekundet. Kjører mye bil. Har blødd gjennom og kommet på setet mange ganger. Ikke artig når det er andre folk som også bruker bilen på jobb. Har ikke erfaring. Men er drit lei

Anonymkode: 36d42...e54

Skrevet

Ja har det mye på samme måte. Alle de negative tankene jeg har om meg selv blir forsterket og det hjelper jo ikke at kroppen holder på det som virker som flere kilo vannvekt. Har fått SSRI (Fontex) av legen som det er meningen at jeg skal bruke i lutealfasen, men har ikke turt å prøve. Redd det vil tulle med hodet mitt å kun bruke det i 10-14 dager av gangen. Og å bruke det kontinuerlig frister heller ikke (pga frykt for bivirkinger) og har visst ikke samme gode effekten på selve PMS/PMDD.

Regelmessig trening har for meg hjulpet litt. Både på selvbilde og stress/humør.

Anonymkode: c0259...764

Skrevet

Må bare spørre, er det verre på hormonpreperater? Og etter koronavaksinen? Det ble det her! Syklusen tuller seg og hormonene herjer dobbelt opp i måneden!

Anonymkode: c460c...5ee

Skrevet

Takk for svar<3

Det ble verre etter jeg fikk barn. Føler meg gal når jeg føler slik jeg gjør og at det går utover samboer.

Flere med erfaringer?

ts

Skrevet

Noen som har prøvd noen kosttilskudd som hjelper? 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...