Holly Hobbie Skrevet 20. februar 2006 #1 Skrevet 20. februar 2006 Saa er det en realitet - vi skal "utredes," som det saa fint heter. Har jo en indikasjon paa hva som er galt, da fastlegen min har funnet ut at jeg ikke har el/ikke regelmessig el. Alle andre hormoner er fine. Da det er lang ventetid i det offentlige (vi bor i Storbritannia) har vi valgt aa gaa til et privatsykehus. Foerste konsultasjon koster nesten to tusen kroner saa vi haaper at vi slipper mer enn en.... Men hva hvis vi tropper opp og faar beskjed om at alle blodproever skal tas om igjen over flere sykluser osv? Er det det som pleier aa skje? Skal proeve aa ringe sykehuset i morgen og spoerre. Men er det noen som vet hvordan slikt foregaar? Hva skjedde da dere ble utredet? Noen som "kun" mangler el. og har faatt pergo - hvor lang tid tok det foer dere fikk resepten i haanden?
Snøengel Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 Vet ikke så veldig mye, men litt. For vi skulle starte utredningen i januar, men slapp det og selv om det gikk galt så har vi bestemt oss for å la det være. Legen min fortalte meg at det skulle taes blodprøver to ganger i en og samme syklus, samt at det meste skulle undersøkes i blodet mtp stoffskifte og sånne ting. Ellers skulle min kjære få testet sine svømmere på sykehusklinikken allerede før mine blodprøver, snille mannen som meldte seg frivillig til å få det gjort i en fei! Vil nok ikke ta så lang tid vil jeg tro å få resepten i hånden om det er EL som mangler, men som sagt det vil ta en hel syklus. Masse lykke til!
Holly Hobbie Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2006 Takk for svar. Saken er at jeg allerede har tatt 4 blodproever gjennom en hel syklyus (pluss to foer jul) og alle hormoner samt stoffskifte og jern er maalt. Derfor haaper jeg inderlig at jeg slipper aa gaa gjennom dette igjen... Alle hormoner er fine bortsett fra progesteron, som altsaa betyr at jeg ikke har el. Jeg tror jeg ringer opp og spoer, jeg...jeg har legens direkte nummer, er kanskje litt teit aa ringe ham, men jeg er saa redd for aa "kaste bort" masse penger paa aa ta proever som allerede er blitt tatt.
Snøengel Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 Det hadde jeg også gjort. For når du har fått påvist manglende EL er det da ikke nødvendig å gå gjennom det en gang til. Har du vært hos legen og snakket med han/henne om hormonpiller?
Holly Hobbie Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2006 Fastlegen min mener det er mest sannsynlig at jeg faar Clomid (pergotime paa norsk). Men jeg tror det er vanlig at en spesialist (gynekolog) foreskriver dette. Tror kanskje de tar en ultralyd av eggstokkene mine og en GU. Samt sjekker mannens svoemmere. Ble bare litt bekymret for om spesialisten kommer til aa insistere paa flere blodprover....Da tar jo alt mye lengre tid og vi maa betale for flere konsultasjoner... Skal proeve aa ringe senere, kan ikke ringe fra jobben da jeg sitter rett ved siden av mine kolleger og de hoerer alt....
Snøengel Skrevet 21. februar 2006 #6 Skrevet 21. februar 2006 Det stemmer nok det. Spesialistene er vel de som kan dette. Men når alle tester er tatt må du da kunne insistere på at de ikke skal tas på nytt. For spesialisten kan jo bare rekvirere resultatene fra din faste lege, eller du kan få en utskrift som du tar med deg.
Anca Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Nå vet jeg jo ikke akkurat om det samme skjer i GB som i Norge, men her er det først blodprøver, hvis du har med deg resultatene fra fastlegen din slipper du mest sannsynelig nye prøver. Mannen må levere sin prøve, du skal gjennom en skikkelig GU, men bl.a. ultralyd av eggestokker etc. Det er også vanlig at det blir tatt en celleprøve. Det kan hende at legen allerede etter dette skriver ut Pergo, men det kan hende du også må igjennom en laprascopi. Da sjekker de om eggledere er tette(eneste måten å sjekke det på), og om du har cycter eller endometriose. I de to siste tilfellene blir dette fjernet mens de er i gang. Dette er en operasjon, så du får full narkose, og kommer nok til å få sykemelding opp til en ukes tid. Det er i alle fall hva en full utredning i Norge inneholder. Lykke til og la oss få høre hvordan det gikk!
Holly Hobbie Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 21. februar 2006 Tusen takk for utfyllende svar, Anca. Haaper jo at jeg slipper laparascopi, saerlig siden dette sikkert er kjempedyrt privat og da mest sannsynlig vil bli utsatt til vi faar slippe til hos NHS, men en GU skal vel gaa greit...
Holly Hobbie Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2006 Jeg ringer om ca. 2 timer, skal komme med rapport etterpaa!
Holly Hobbie Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #13 Skrevet 21. februar 2006 Har naa snakket med sykehuset vi skal til, og saa lenge papirene fra min fastlege er sendt dit innen vi kommer, skulle det ikke vaere noedvendig med nye blodproever. Litt lettet naa, haaper det stemmer og at legen min har vaert flink og sendt alt han skulle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå