Gå til innhold

Tar du telefonen dersom det er noen som ringer med skjult nummer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man ser hvordan mange reagerer av at en telefon eller ei dørklokke ringer, så forstår man jo hvor mange som sliter med ulike typer angst. Jeg liker ikke denne utviklingen hvor dette blir normalisert.

Anonymkode: ca1a0...086

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig svaret jeg på telefonen når den ringer. Hvis det viser seg å være telefonsalg, takker jeg nei og legger på. Er det noe annet tull, bare legger jeg på. Oftest er det noen som skal ha tak i meg. 

Anonymkode: 0810d...aa3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker før i gamledager da vi ikke hadde noia for telefonoppringninger.Vi tok faktisk telefonen uten å vite hvem som ringte,vi var vågale den gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (13 minutter siden):

Rart det der, det har jeg også -  men blir daglig ring 2-3 ganger av det som hele tiden viser seg å være spoofing. Hvor de får tak i nummeret mitt når det er skjult forstår jeg ikke.

Det er ikke noe hokuspokus hvordan svindlere får tak i folks nummere. De gjetter! De tar en serie tilfeldige nummere rett ut av det blå. De vet fra før hvor mange sifre norske nummere er på, samt hvilke tall norske telefonnummerserier begynner på og så bare ringer de tilfeldige nummere med datamaskinene sine. Det sitter mennesker og venter og ser om datamaskinene får svar, og så kobler de seg på hvis et menneske svarer.

Innimellom treffer de jo på faktiske nummere som tilhører folk, selv når de gjetter, og de får svar eller telefonsvarer. Dersom de får telefonsvarer, vet de at nummeret tilhører noen, og kan terrorisere dem senere med svindelforsøk (sms eller oppringninger).

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er så mye svindel og telefonsalg, så det gidder jeg ikke.

Anonymkode: f9510...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer ikke skjulte anrop, eller ukjente mobilnummer. Sjekker opp nummeret og ringer tilbake hvis det mot formodning er noe annet enn en plageånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av disse gærningene som svarer på anrop med skjult nummer. Ihvertfall hvis sønnen min ikke er hjemme. Jeg er også så "gal" at jeg åpner døren hjemme, hvis det ringer på. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar telefonen når den ringer. Sperrer numre for telefonsalg etter hvert, men de to-tre oppringningene i året plager meg ikke. Er det svi del, legger jeg på.

Anonymkode: 5db52...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Folk får heller ringe meg med et nummer som vises, hvis de vil snakke med meg. 

Jeg er ikke noe glad i å snakke i tlf uansett, så det er sjelden jeg både ringer eller tar tlf når noen ringer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bælfeit said:

Husker før i gamledager da vi ikke hadde noia for telefonoppringninger.Vi tok faktisk telefonen uten å vite hvem som ringte,vi var vågale den gang.

Det har skjedd litt forandringer på hvem som ringer siden 90-tallet.... alt for mye "støy" idag. Enklere å svindle gjennom mobiltelefon enn fasttelefon blant annet.

Jeg svarer ikke skjulte eller ukjente. Alle jeg kjenner ringer på messenger eller så har jeg spart nummer til folk som jeg ikke har på messenger. Andre trenger jeg ikke å snakke med. 

Anonymkode: 4ff0e...ca1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Jeg søker opp tapte anrop fra ukjente numre, og viser det seg å være telefonsalg, blokkerer jeg dem. 

Anonymkode: 50ac4...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bælfeit skrev (31 minutter siden):

Og de som ringte var folk som oppriktig hadde behov for å snakke med den de ringer. Nå er det så sinnsykt mange selgere som ringer, at de har ødelagt hele telefonkulturen.

Som en annen skriver lenger oppe, om den du ringer ikke tar telefonen, send en melding og fortell hvem du er og hva du vil.

Anonymkode: 51175...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det har skjedd litt forandringer på hvem som ringer siden 90-tallet.... alt for mye "støy" idag. Enklere å svindle gjennom mobiltelefon enn fasttelefon blant annet.

Jeg svarer ikke skjulte eller ukjente. Alle jeg kjenner ringer på messenger eller så har jeg spart nummer til folk som jeg ikke har på messenger. Andre trenger jeg ikke å snakke med. 

Anonymkode: 4ff0e...ca1

Ja, det er utrolig mange svindlere som ringer med et tilsynelatende norsk nummer. Føler med de som får nummeret sitt brukt til dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er utrolig mange svindlere som ringer med et tilsynelatende norsk nummer. Føler med de som får nummeret sitt brukt til dette formålet.

Det er ganske mange skal jeg si deg. Jeg sender melding til de norske numrene om hva det gjelder, ofte er det tlf nr som er et helt annet sted i landet enn der jeg bor så jeg skjønner jo at det ikke er meg de skal ha tak i. Og ganske riktig så svarer ALLE som en at "de har ikke ringt meg!". Når jeg sender screenshot av anropsloggen så får jeg ofte tilbake at de skal kontakte politiet og finne ut hva dette er for noe. Spoofing har tatt helt av. Jeg får daglig 2-3 anrop av dette slaget nå, før fikk jeg daglig anrop fra England, Sverige osv - men de anropene har nesten helt sluttet nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Tar ikke tlf om det er ukjent nr heller. Søker det opp etterpå 🙈

Anonymkode: 8364f...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å være utilgjengelig.

Jeg har ikke varsler på hverken messenger, snap, insta osv. 

Jeg svarer ikke ukjente anrop.

Jeg legger ofte igjen telefonen hjemme når jeg drar på hytta, noe jeg gjør relativt ofte. 
Deilig å være «off grid» noen ganger.

Anonymkode: 6d6f0...093

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hatsumomo skrev (12 minutter siden):

Det er ganske mange skal jeg si deg. Jeg sender melding til de norske numrene om hva det gjelder, ofte er det tlf nr som er et helt annet sted i landet enn der jeg bor så jeg skjønner jo at det ikke er meg de skal ha tak i. Og ganske riktig så svarer ALLE som en at "de har ikke ringt meg!". Når jeg sender screenshot av anropsloggen så får jeg ofte tilbake at de skal kontakte politiet og finne ut hva dette er for noe. Spoofing har tatt helt av. Jeg får daglig 2-3 anrop av dette slaget nå, før fikk jeg daglig anrop fra England, Sverige osv - men de anropene har nesten helt sluttet nå.

Spoofing var ordet ja. Har fått mange av de selv, kommer periodevis. Men jeg sender ikke melding. Søker opp nr og når det er noen som er et stykke unna, antar jeg at det er spoofa nummer.

Ringte opp ett par i starten, og de var så frustrerte for det var så mange som hadde tatt kontakt med de og politet kunne ikke gjøre noe :(

For tiden er det nummer i storbritannia som ringer meg. Vet jo at det er svindelforsøk, så bare lar det ringe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Svarer ikke på anonyme telefoner. Aldri!

-Har svært restriktiv FB konto,Insta konto etc. Ingen får kikke "inn" og ingen får skrive noe før jeg godkjenner. Noen personer er på mer eller mindre permanent mute. Mens andre har jeg bare skrudd varsler av på.

Med andre ord. Jeg styrer helt selv hvem som kontakter meg og om jeg ønsker å kontakte de tilbake. Noe som strengt tatt bare er de aller nærmeste.

Dette har fungert perfekt for meg i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Når man ser hvordan mange reagerer av at en telefon eller ei dørklokke ringer, så forstår man jo hvor mange som sliter med ulike typer angst. Jeg liker ikke denne utviklingen hvor dette blir normalisert.

Anonymkode: ca1a0...086

Før var det normalt. Nå er det avvikende adferd å ringe på hos noen uten avtale eller ringe med skjult nummer.

Anonymkode: 32256...9ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

nummer i storbritannia som ringer meg. Vet jo at det er svindelforsøk, så bare lar det ringe ut.

Ja, samme her, går rett til dempet anrop så jeg enser det såvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...