AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #1 Del Skrevet 31. august 2024 Jeg har sett at lokalbefolkningen i Geiranger gjør et stort poeng av at mange uttaler navnet feil, med samme tonefall på slutten som de ville uttalt ordet "anger". Selv er jeg fra Oslo og uttaler det riktig. Men hvorfor er det egentlig et tema at man må uttale et stedsnavn som de lokale? Har aldri vært borti en trønder som forventer at en østlending skal si Tråndhjæm, eller en bergenser som mener at alle må skarre når de sier Bergen. Anonymkode: 99037...dae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #2 Del Skrevet 31. august 2024 Jeg syns man skal uttale det som de lokale når det er i Norge. Jeg sier både Trondhjæm og Sjørdaln( stjørdal) Anonymkode: 9e0da...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #3 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har sett at lokalbefolkningen i Geiranger gjør et stort poeng av at mange uttaler navnet feil, med samme tonefall på slutten som de ville uttalt ordet "anger". Selv er jeg fra Oslo og uttaler det riktig. Men hvorfor er det egentlig et tema at man må uttale et stedsnavn som de lokale? Har aldri vært borti en trønder som forventer at en østlending skal si Tråndhjæm, eller en bergenser som mener at alle må skarre når de sier Bergen. Anonymkode: 99037...dae Skjønner ikke ut fra det du skriver om jeg uttaler det feil eller ikke. Anger kan uttales med ulikt tonefall avhengig av hvilken dialekt man har. Anonymkode: 57f1c...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 31. august 2024 #4 Del Skrevet 31. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke ut fra det du skriver om jeg uttaler det feil eller ikke. Anger kan uttales med ulikt tonefall avhengig av hvilken dialekt man har. Anonymkode: 57f1c...32c Kort *geir* og lang *anger*? Som Tor-Arne Endret 31. august 2024 av klarinetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #5 Del Skrevet 31. august 2024 klarinetta skrev (1 minutt siden): Kort *geir* og lang *anger*? Er det riktig eller feil uttale? Jeg uttaler det ikke slik Anonymkode: 57f1c...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 31. august 2024 #6 Del Skrevet 31. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det riktig eller feil uttale? Jeg uttaler det ikke slik Anonymkode: 57f1c...32c Den riktige. Legg på tjukk rulle-R og du har den ekte, lokale uttalen Edit: feil r Endret 31. august 2024 av klarinetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #7 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg syns man skal uttale det som de lokale når det er i Norge. Jeg sier både Trondhjæm og Sjørdaln( stjørdal) Anonymkode: 9e0da...77e Haha, ja, ikke sant? Jeg synes alle skal si Lillammer! Anonymkode: e014f...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 31. august 2024 #8 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det riktig eller feil uttale? Jeg uttaler det ikke slik Anonymkode: 57f1c...32c https://no.forvo.com/word/geirangerfjorden/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #9 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Haha, ja, ikke sant? Jeg synes alle skal si Lillammer! Anonymkode: e014f...3a5 Aldri hørt en lillehammering uttale Lillehammer på den måten. Anonymkode: 32fe8...f90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #10 Del Skrevet 31. august 2024 Her mistenker jeg at TS snakker om forskjeller i toneleie (tonem). Det er ofte vanskelig å forklare, det enkleste er å sammenlikne med et annet ord. Er "riktig" uttale av Geiranger lik som f.eks. Stavanger og Hardanger, eller skal det uttales annerledes? Anonymkode: 31cb6...0b8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #11 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg syns man skal uttale det som de lokale når det er i Norge. Jeg sier både Trondhjæm og Sjørdaln( stjørdal) Anonymkode: 9e0da...77e Jeg er trønder og jeg sier Trondheim 😅😅 men jeg er fra bygda da 😆 Anonymkode: d3d26...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #12 Del Skrevet 31. august 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Her mistenker jeg at TS snakker om forskjeller i toneleie (tonem). Det er ofte vanskelig å forklare, det enkleste er å sammenlikne med et annet ord. Er "riktig" uttale av Geiranger lik som f.eks. Stavanger og Hardanger, eller skal det uttales annerledes? Anonymkode: 31cb6...0b8 Nei, det skal uttales mer som Eidanger. Men folk uttaler sikkert det ulikt også 😅 Men poenget mitt var egentlig at det ellers ikke er vanlig å forvente lokal uttale fra folk som kommer fra andre steder. Feks svensker sier jo Nårje, ikke Nårge. Anonymkode: 99037...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 31. august 2024 #13 Del Skrevet 31. august 2024 Så kan vi jo ta Osjlo eller Oslo (spiss s) med det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #14 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Aldri hørt en lillehammering uttale Lillehammer på den måten. Anonymkode: 32fe8...f90 Jo, vi si Lillammer. Anonymkode: e014f...3a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #15 Del Skrevet 31. august 2024 Sånn er det jo bare, og vil alltid være. Alle sier stedsnavn på sin dialekt. Bor på et sted som heter Tasta, alle uttaler de også feil. Alle sier Tasta som i Tastatur, men det skal uttales Ta-sta som ta og sta Anonymkode: c0a90...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #16 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er trønder og jeg sier Trondheim 😅😅 men jeg er fra bygda da 😆 Anonymkode: d3d26...607 Sier det samme. Er bare fin-trøndere som sier trondhjæm. Hilsen inn-trønder Anonymkode: 57f1c...32c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #17 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det skal uttales mer som Eidanger. Men folk uttaler sikkert det ulikt også 😅 De som bor i Eidanger uttaler Eidanger som Stavanger 😄 Anonymkode: 31cb6...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #18 Del Skrevet 31. august 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: De som bor i Eidanger uttaler Eidanger som Stavanger 😄 Anonymkode: 31cb6...0b8 Ikke de jeg kjenner som bor der 😅 Men forsterker vel mitt poeng med at man ikke kan forvente at alle følger lokal dialekt når man uttaler stedsnavn. Anonymkode: 99037...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #19 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Aldri hørt en lillehammering uttale Lillehammer på den måten. Anonymkode: 32fe8...f90 Vi på Hamar skal til Lillammer, ingen rundt meg som sier Lillehammer. Anonymkode: 5f7af...d37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #20 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg syns man skal uttale det som de lokale når det er i Norge. Jeg sier både Trondhjæm og Sjørdaln( stjørdal) Anonymkode: 9e0da...77e Nå sier vel de fleste trøndere og trondhjemmere Trondheim, som byen forøvrig også heter…. Stjørdal er det vel også helt innafor å si, husker jeg hørte en nyhetsoppleser for mange år siden som forsøkte å si Sjørdaln og det ble ikke akkurat riktig, ikke alltid så lett å få til uttale på en ukjent dialekt. Anonymkode: d34c7...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå