Gå til innhold

Følge førsteklassing til skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn med relativt stor aldersforskjell. Førstemann gikk alene til og fra, samme gjorde de andre ungene så ofte flere som gikk sammen. 
Dette var i et tettbygd strøk, og det var rundt 15 min å gå. Vi fulgte henne de første gangene men så gikk hun selv.

Nå bor vi i by. Ikke sentrum men fortsatt sentralt. Barneskolen ligger 7 min unna oss, det må krysses en sterkt trafikkert vei underveis. Vi øver jevnlig på å gå skoleveien selv om han ikke begynner før neste høst, forklarer trafikklys osv.

Kom i snakk med en kollega som har barn i første klasse denne høsten og bor i samme skolekrets som oss. Ifølge han blir de aller fleste barna fulgt og hentet, enten til fots eller med bil.

Hvordan er det hos dere? Og hva skal til for at dere vurderer skoleveien som trygg nok å gå selv?

Anonymkode: 51957...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har to barn med relativt stor aldersforskjell. Førstemann gikk alene til og fra, samme gjorde de andre ungene så ofte flere som gikk sammen. 
Dette var i et tettbygd strøk, og det var rundt 15 min å gå. Vi fulgte henne de første gangene men så gikk hun selv.

Nå bor vi i by. Ikke sentrum men fortsatt sentralt. Barneskolen ligger 7 min unna oss, det må krysses en sterkt trafikkert vei underveis. Vi øver jevnlig på å gå skoleveien selv om han ikke begynner før neste høst, forklarer trafikklys osv.

Kom i snakk med en kollega som har barn i første klasse denne høsten og bor i samme skolekrets som oss. Ifølge han blir de aller fleste barna fulgt og hentet, enten til fots eller med bil.

Hvordan er det hos dere? Og hva skal til for at dere vurderer skoleveien som trygg nok å gå selv?

De kjøres og skal kjøres til de begynner i ungdomsskolen. 

Anonymkode: 1d682...e97

Skrevet

Her har de vakter som står ved de mest trafikkerte overgangene de første ukene etter at skolen har startet. Ville prøvd å få til noe der dere bor om det ikke er organisert lignende tiltak allerede.

Anonymkode: d389e...f87

Skrevet

Her samarbeider vi foreldre og har gå-grupper. Vi har 4 barn som går sammen og fordeler dager oss voksne imellom for å følge. 

Anonymkode: 01f2f...2cc

• Liker 1
Skrevet

Bor temmelig sentralt i Oslo og vi følger og henter til utpå våren i første klasse og da begynner de å gå selv med smartklokke så vi vet sånn cirka hvordan det går. De går jo ofte sammen også da. 

Anonymkode: 0fd62...892

• Liker 1
Skrevet

Mine gikk. Fulgte dem 1 klasse. Etter det så måtte dem klare selv. Start tiden på skolen ble endret så da var jeg på jobb når dem startet. Dem gikk alene fordi alle kjører barna sine her. Fryktelig uting. Skolen er fortvilt. For det er kaos når skolen begynner og sluttet. Så dem har brukt mange milioner for å fikse at det ikke blir flere ulykker her. Siden det er så stor trafikk. Men det ble ikke noe bedre. Så vi har heller kunna fått de barna til å gå. Eller sykle. For de som blir ved farlig vei og langt unna får buss lell. Men neida. Her skal det kjøres når det er nesten lenger vei å kjøre enn å gå. 

Anonymkode: b304d...7e1

• Liker 2
Skrevet

Her hvor mine barn gikk på skole (en relativt stor by på Østlandet) hadde de regel på at førsteklassinger måtte leveres og hentes av en voksen. Området er inngjerdet og med port. Regelen kom visst for en del år tilbake pga en hendelse jeg ikke helt husker hva var.

Anonymkode: 51084...d43

• Liker 1
Skrevet

Her har hun gått til og fra skolen siden andre skoledag i 1 klasse. 

Anonymkode: 57645...269

Skrevet

Kommer helt an på skoleveien og barnet. Om det skal krysse en sterkt trafikkert vei ville jeg definitivt fulgt. 

For øvrig ser jeg ofte små førsteklassinger som ikke burde gått alene til og fra skolen! Man må ikke glemme at de faktisk er små, og selv om man har øvd med de så kan de fortsatt være spontane/glemsomme/uoppmerksomme. Jeg kjører uhyre forsiktig rundt skolen her, men ikke alle gjør det. Har opplevd førsteklassinger som plutselig løper ut i veien etter en katt, som sitter i snøen i veikanten så de knapt er synlig, som har kommet i full fart ut på akebrett på veien.. 

Anonymkode: 2ae99...51c

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig forskjellig hvor ansvarsfulle og tilstede ulike 1.klassinger er. Jobber som lærer og synes det er litt tidlig å la 1.klassinger gå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig følger jeg barna i 1.klasse....!

Til og fra!

Hver dag!

helt til de går i 3-4.klasse (alt etter veien de må gå og hvor de bor).

Anonymkode: 3b416...280

• Liker 1
Skrevet

Her følges alle førsteklassingene til og fra.

Vi har og fått beskjed om at for de som skal på sfo før skolen der SKAL foreldrene følge helt inn og ikke bare slippe de av på parkeringen.

Anonymkode: 0f5c8...e02

Skrevet

De har gått, og senere syklet, til og fra skolen siden dag to. De har dratt hjemmefra etter at vi har dratt på jobb, så det å følge dem har aldri vært et tema. 

Anonymkode: a8b1d...7e7

Skrevet

Mine tok buss, men vet at flere som bodde nærmere samlet seg i grupper i 1 og kanskje 2.klasse? Så byttet foreldrene på å følge de.

Anonymkode: 6a024...0e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...