Gå til innhold

Bake inn forbrukslån i boliglån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med det? Nå er boliglånet på 70 prosent av verdi, og hvis jeg får lov vil det være litt under 80. Jeg har betalt alt når jeg skal og hatt lånet i 3 år. Vet jeg har vært dum, trenger ikke å høre det.

Anonymkode: b9ccd...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor stort forbrukslån er det snakk om? 

Anonymkode: c0fd8...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 000 

Anonymkode: b9ccd...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refinanisering handler også om dine økonomiske egenskaper og hvor betalingsdyktig du har vært over tid, ikke bare summene.

I teorien kan det gå, de gir jo ut lån på 85%. Men jeg har inntrykk av at banker ønsker lavere belåningsgrad enn du har for refinansiering. Det er en grunn til at rammelån, der du kan bruke den ledige rammen på hva du vil, kun gis innenfor 60% belåningsgrad. Skal de låne ut mer enn det, skal pengene gå direkte på huset for bankens trygghet til å få summen tilbake ved evt tvangssalg.

Men, dette kan bare banken din svare sikkert på 🙂 Har du vært en god og trofast kunde ønsker de kanskje å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

150 000 

Anonymkode: b9ccd...bab

Det er ikke så mye. Kan du selge ting for 20k så hjelper det deg veldig. Et lån under 100.000 hadde vært ideelt 

Anonymkode: c0fd8...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å selge som jeg ville tjent så mye på. Er det liten sjanse for at banken vil godta dette?

Anonymkode: b9ccd...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke så mye å selge som jeg ville tjent så mye på. Er det liten sjanse for at banken vil godta dette?

Anonymkode: b9ccd...bab

Det er bare å spør det vettu. Dem som vet svaret. 

Anonymkode: 6bd1d...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke så mye å selge som jeg ville tjent så mye på. Er det liten sjanse for at banken vil godta dette?

Anonymkode: b9ccd...bab

Det er ikke umulig. Spørs jo på inntekten din også.

Har du mulighet til en ekstrajobb? I helse feks om helgene? 

Anonymkode: c0fd8...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å søke hjelp for shoppingavhengigheten/impulskontrollen din. Regner med at du har fjernet alle kredittkort? 

Anonymkode: 69554...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er så mye mer økonomisk gunstig å betale ned 150k over 25 år med boliglånsrente, enn det er å nedbetale det over feks 5 år med forbrukslånsrente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg eventuelt øke og flytte boliglånet til en annen bank? 

Anonymkode: b9ccd...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan jeg eventuelt øke og flytte boliglånet til en annen bank? 

Anonymkode: b9ccd...bab

det er alltids en mulighet. Du kan søke i mange banker, også sammenlikner du tilbudene dine.

Det beløpet du hadde tenkt til å betale på forbrukslånet, bør selv etter en refinansiering også gå til å betale det ned på (bolig)lånet. Om du skal betale de 150k sammen med boliglånet på 25/30 år, vil rentene fremdeles bli en stor del selv om det er lavere i et boliglån framfor et forbrukslån.

Feks: Om boliglånet koster deg nå 10k i måneden og forbrukslånet 5k, så bør du fremdeles bruke de 15k på å betale på boliglånet etter en refinansiering om du har muligheten til det.

Har selv kikket på muligheten til refinasiering pga forbrukslån, men har havnet på at jeg ikke gjør det da boliglånet ville fått en mye høyere rente enn hva jeg har i dag slik at det på sikt ikke hadde lønt seg. Betaler heller hardt ned på forbrukslånet (75k på 6 mnd).

Anonymkode: f7d3a...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo høre med banken din - evt shoppe hos andre banker.

Jeg har bakt inn forbrukslån i boliglån. I DnB som jeg hadde denne gang, så kunne jeg se hvor mye opplåning jeg kunne få inne i nettbanken uten å søke engang. De henter data på hva boligen er verdt (er vel samme system som boligvirdi/himla osv), og estimerer hvor mye man kan låne opp. Og så søkte jeg, mener jeg fikk en telefon med et spørsmål eller to kanskje, husker ikke helt. Gikk uansett helt fint. Jeg har også gjort det ved flytting av lån til annen bank.

Det går fint, så lenge belåningsgrad ikke er for høy eller betjeningsevne for lav.

Nå er jeg nok lik deg økonomisk, som har vært i det samme, så dette er ikke ment som pekefinger - men du må ikke se på refinansieringen som en slags åpning for å bruke mer penger. Du må binde deg til masten her, ta på tvangstrøyen, for å ikke havne i det igjen. 

Steng alle kredittkort, det bør du også gjøre før du søker, fordi det inngår i total låneramme selv om du ikke har brukt kreditten.

Du kan også stenge for mulighet til å ta opp mer lån ved å sperre for kredittsjekk, og du kan ringe Klarna og be dem sperre for avbetaling. 

Det føles nok ut som en øknomisk tvangstrøye i starten at du nå bare kan bruke penger du faktisk har, men det er en frihet å ikke ha den type gjeld hengende over seg. Den vil bare komme tilbake om du ikke tar tak i roten til problemet.

Anonymkode: d62cf...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Ville bare avslutte her med at det gikk fint , banken har lagt det inn i boliglån og jeg skal ikke ha mer forbrukslån i mitt liv.

Anonymkode: b9ccd...bab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...