Gå til innhold

Hvordan håndtere situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort. Datter (nå 7.klassing) hadde en elev i klassen som fra slutten 4.kl begynte å gjøre dagene ubehagelige. Det var sterke intense lyder rett i ansiktet, det var uttrykk som sladrehank, hold kjeft, snitch, du fortjener det så j****lig etc . Vi snakket mer med lærer, og det roet seg. Høsten i 6.kl toppet det seg, og det endte opp med aktivitetsplan for vårt barn. Det ble dårlig mottatt av de andre foreldre.  Barnet byttet skole etter jul i 6.kl, men bor i nærheten av skolen til datter, og den nye skolen er i sentrum der hvor alle kommunens aktiviteter forgår. De hsr møttes tilfeldig,  og situasjonen et ikke endret.  Den omtalte eleven er venn på some med noen av vår datters god venninner. Vet fra de st drt hsr kommet neg kommentarer fra denne eleven om min datter til disse vennene. Gikk så langt at rektor ble involvert og tok kontakt med ny skole sin rektor. 

Utfordring for vår del er at elevens forldre ser ut til å mene st det er vår datters skyld at eleven måtte bytte skole. Hun kan virke intens  for noen, er opptatt av rettferdighet,  og kan si i fra litt for mange ganger, men lar seg korrigere. Burde uansett ikke være grunn for å blir snakket negativt om

Jeg kvier meg til å ta kontakt med elevens forldre, både fordi de mener det deg gjør, men også fordi det som er skrevet/sagt er gjort på fritiden til barna.

Forleldrne har jeg møtt i butikken etc, vi hilser, men ikke mere enn det.

Hvordan skal jeg håndtere dette? 

Anonymkode: 5ed7c...e2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner helt ærlig ikke hva det er å håndtere. Din datter har problemer med dette barnet, men det andre barnet med foreldre har en helt annen situasjonsforståelse enn deg. Det er ikke noe du kan gjøre noe med, det må du bare akseptere. Det andre barnet har til og med byttet skole pga situasjonen, ergo er jo ikke dette noe problem i skolehverdagen.  Å tro at barnet ditt ikke skal møte vedkommende igjen eller få negative kommentarer er i beste fall naivt fra din side, både du og hun må faktisk bare lære dere å overse det som kommer. Det andre barnet syns din datter en en idiot, javel men så la han få lov å mene det da. Dere trenger ikke respondere på det. Og når du datter faktisk er en innpåsliten sladrehank så bør du være mer opptatt av hvordan hennes oppførsel kan medføre trøbbel fremover, enn å bare skulle forlange at andres barn endrer seg for å tilpasses henne. Ingen ungdommer, virkelig ingen, ønsker en intens venninne som springer til voksne for den minste ting. Du risikerer at hun står venneløs igjen på ungdomsskolen, så legg heller innsatsen på eget barn fremfor å forsøke å korrigere andres. 

Anonymkode: a4d15...ad4

• Liker 4
Skrevet

Vi har jobbet med hennes væremåte siden bhg, både med helsestasjonen,  barne-og u gdomsteamet i kommunen, med helsesøster på skolen og med lærer. Hun er klar over sin intensitet, og klarer å styre det bra, men når andre blir for nærgående , eller gjentatte ganger ikke godtar "kan du stoppe  være så snill", "jeg liker ikke at du gjør dette mot meg", "jeg opplever det ubehagelig " så synes jeg det er oki å si i fra til en voksen som kan hjelpe til. Det hjalp ikke, og når skolehverdagen ble så påvirket at min datter slet med å sove, konsentrasjon,  ble urolig og motvillig til å dra på skolen, valgte vi å si ifra til skolen. Det bør være rom for å kunne være seg selv der man oppholder seg mange timer pr dag, og jeg ville som forelder helt klart ha fått beskjed om et av mine barn oppførte seg dårlig mot et annet barn. 

Anonymkode: 5ed7c...e2b

Skrevet

Det er to sider av en sak. Foreldrene til det andre barnet har sin side og den er akkurat like riktig som din. Dette barnet går ikke lenger på din datters skole og utover det må datteren din bare lære seg at det kommer til å finnes mennesker i verden som ikke liker henne. Hun kan ikke styre hvem hennes venner skal være venner med. Hun kan ikke forvente at verden skal legges til rette for at hun aldri trenger å møte mennesker hun har en konflikt med. Ignorer kommentarer på some (vennene hennes trenger strengt tatt ikke fortelle henne hvilke kommentarer hun får fra andre) og bruk heller energien på skole og venner. 

Anonymkode: 44aaf...79d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...