Gå til innhold

Barnet mitt har slukt 3 pakker rosiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens jeg styrte på på vaskerommet en halvtime så har treåringen funnet og spist 3 pakker med rosiner. Ikke sånne bittesmå man kjøper i pose, men sånne man kjøper i 6 pakninger. Nå blir jeg umiddelbart bekymret for at dette kan være skadelig? Kan hn få forgiftning av noe slag? Leser på nett at mye rosiner over tid ikke er bra, men finner ingenting om spontan forgiftning.

Tipper det blir mye bæsj det neste døgnet, men utover det? Erfaringer?

Anonymkode: 4ab6a...640

Skrevet

Det går nok bra. Kanskje vondt i magen. 

Anonymkode: 9c9f1...019

• Liker 2
Skrevet

Får kanskje vondt i magen. Og sett slikt noe utenfor barnets rekkevidde..

Anonymkode: 0d126...135

Skrevet

Forgiftet av tørkede druer? Så lenge han ikke har diabetes eller underliggende sykdommer så tipper jeg han får mageknipe og  kanskje økt sannsynlighet for obstipasjon pga økt mengde fiber. Få i han litt ekstra drikke idag🤷‍♀️

Anonymkode: 0a202...d14

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forgiftet av tørkede druer? Så lenge han ikke har diabetes eller underliggende sykdommer så tipper jeg han får mageknipe og  kanskje økt sannsynlighet for obstipasjon pga økt mengde fiber. Få i han litt ekstra drikke idag🤷‍♀️

Anonymkode: 0a202...d14

Er ikke effekten av tørket frukt motsatt? Svisker er jo anbefalt dersom man har forstoppelse.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mens jeg styrte på på vaskerommet en halvtime så har treåringen funnet og spist 3 pakker med rosiner. Ikke sånne bittesmå man kjøper i pose, men sånne man kjøper i 6 pakninger. Nå blir jeg umiddelbart bekymret for at dette kan være skadelig? Kan hn få forgiftning av noe slag? Leser på nett at mye rosiner over tid ikke er bra, men finner ingenting om spontan forgiftning.

Er du usikker så er det bare å ringe Giftinformasjonen. Linker til den under.

Jeg var på fornavn med de en periode😂

Utover det…. Hold dere hjemme og nærme doen denne helgen🤣

Det er en del fiber i rosiner, så barnet kan få mageknip, bli oppblåst, og de mengdene er lakserende.. 

Få i barnet masse væske! Masse vann!! Så barnet ikke blir forstoppet, pga det høye fiberinnholdet…

https://www.helsenorge.no/giftinformasjon/

• Liker 2
Skrevet

Blir nok en del dobesøk, men farlig er det ikke.

Anonymkode: aa868...43e

• Liker 1
Skrevet

Muligens rennaræv. Håper barnet spiste kun innholdet og ikke hele eskene….

Anonymkode: 2ad6f...672

• Liker 4
Skrevet

Rosiner inneholder muggsopp som kan avgi toksiner, så man skal unngå å spise store mengder.

Anonymkode: 96aa1...cb2

Skrevet

Herregud ikke ring giftinformasjonen for noen rosiner. Dette går helt fint. Og så gjemmer du rosinene bedre neste gang

Anonymkode: f75a9...00e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke bra med store mengder daglig, men det finnes ikke noen akutt rosinforgiftning. Hvis dette var tilfelle, så ville de hatt advarsler på pakken og folk ville ha hørt om dette. Jeg begrenser til rosiner på grøten en dag i uka fordi jeg er skeptisk til mugg men å spise en stor mengde ved et tilfelle er det ikke noe farlig. 

Anonymkode: c76c5...a59

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke bra med store mengder daglig, men det finnes ikke noen akutt rosinforgiftning. Hvis dette var tilfelle, så ville de hatt advarsler på pakken og folk ville ha hørt om dette. Jeg begrenser til rosiner på grøten en dag i uka fordi jeg er skeptisk til mugg men å spise en stor mengde ved et tilfelle er det ikke noe farlig. 

Mugg? 

Anonymkode: 24b50...ad8

Skrevet

Erfarningen min er vel at jeg og min søster maula ganske store mengder som barn, før folk visste det med muggen. Gikk helt fint, bare litt løs avføring og promping når jeg hadde spist mye :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ungen får magevondt og diare om en dag eller tre. Du får se det an når magevondten begynner og vurdere lege. 
Rosiner og annen tørket frukt inneholder muggsopp sporer, det er nesten umulig å tørke og oppbevare frukt ute å få noe muggsopp sporer med seg. Muggsopp sporene i frukt er uheldig å få for mye av over for kort tid, fordi lever og nyrer kan ta skade. Men med en engangsdose i dag er det ingen fare. 
Det samme gjelder for nøtter. Hvert år før jul så kan vi lese i aviser om lass med nøtter som stoppes fordi de inneholder for mye muggsoppgifter Lassene med nøtter blir kontrollert før nøttene slippe rinn i Norge. 

Følg med på barnet og gjør det dere normalt ville gjort. Får hun magevondt så vet du hvorfor. Men husk og på at dette ikke er barnets «skyld» at har gått galt, men de voksnes. 

Anonymkode: ebd1b...ece

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Dette gjør min toåring minst en gang annenhver mnd 🫢 

Blir rakettfart på magen, thats it. 

Anonymkode: fe967...515

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Erfarningen min er vel at jeg og min søster maula ganske store mengder som barn, før folk visste det med muggen. Gikk helt fint, bare litt løs avføring og promping når jeg hadde spist mye :)

Du vet da vel ingenting om dette har gått helt fint, fordi skader på lever og nyrer kommer ikke over natta. Men flere tiår seinere. Hvor mye muggsoppgifter hun har fått i seg. 
Men dette kan ikke sammenlignes, ts har nok lært og dette er en engangs sak, å mailen rosiner over uker og måneder er enhetlig annen sak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet da vel ingenting om dette har gått helt fint, fordi skader på lever og nyrer kommer ikke over natta. Men flere tiår seinere. Hvor mye muggsoppgifter hun har fått i seg. 
Men dette kan ikke sammenlignes, ts har nok lært og dette er en engangs sak, å mailen rosiner over uker og måneder er enhetlig annen sak. 

Joda, sant det. Ts spør om erfaringer. Jeg vet jo ikke om rosinspisingen kommer til å bidra til at jeg utvikler kreft eller nyreproblemer når jeg blir eldre, det er jo umulig å si. Tolker det sånn at ts spør om hun skal ringe giftinfo pga dette, og det er jo ingenting de kan gjøre. Finnes jo ikke motgift liksom...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Javel, med mengden rosiner jeg spiste som barn er jeg sikkert fortapt

Anonymkode: 24b50...ad8

Jeg også. Grøss. Det var jo rosiner i alt av frokostblanding også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...