pinnestol Skrevet 20. februar 2006 #1 Skrevet 20. februar 2006 Hei, Nå er jeg så usikker som bare det... Har ei jente som snart er 6 1/2 år, og hun har aldri vært hjemme alene før bortsett i fra 15-30 minutter mens jeg har vært og handlet. I følge ei venninne så er vi pinglete, overbeskyttende og hysteriske foreldre som er litt usikre på om det er OKat en 6 åring kan takle det. Så i dag har hun vært hjemme alene i ca 1 1/2 time mens jeg var på trening, og hun fikk besøk av ei venninne mens jeg var borte. Det gikk kjempefint og ungene storkoste seg tydeligvis over å få være hjemme uten voksne. Og det er vel egentlig ikke det at jeg er redd for at hun skal finne på noe galt for hun er både fornuftig og flink. Men jeg er altså hysterisk redd for at det skal bli brann i huset mens vi er borte. Har snakket mye om hva hun må gjøre om det skulle begynne å brenne, men stoler altså ikke på at hun er stor nok til faktisk å takle det om det skjer. Nå vet jeg jo selvfølgelig at sjansen for brann ikke er så stor, men allikevel.. Jeg er redd for at det skal skje henne noe.. Hva gjør dere med deres 6 åringer? Er de hjemme alene eller må de pent følge med i butikken eller på trening?
Gjest Fantus Skrevet 20. februar 2006 #2 Skrevet 20. februar 2006 6 år gammel og alene hjemme... Det syns jeg er tidlig. Hvertfall hvis det er mer enn en 10 minutters tid eller no
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #3 Skrevet 20. februar 2006 Synest absolutt ikke du/dere er hysteriske. NEI barn på 6 er for små til å være alene. MINST 10 mener jeg.
flopp Skrevet 20. februar 2006 #4 Skrevet 20. februar 2006 Nå er min eldste ett år yngre enn din, men jeg synes det er vanskelig å forestille seg at hun skal være alene hjemme om ett år... Men mye kan ha skjedd frem til da. Unger er forskjellige om man kjenner sine egne best. Det har mye å si hvor modne de er. Jeg tror jeg vil når dette blir aktuelt si i fra til naboer at barnet er hjemme alene slik at de kan holde et øye med barnet samtidig som barnet vet hvor det kan henvende seg dersom det skulle skje noe som det ikke klarer å takle alene.
Mette Skrevet 20. februar 2006 #6 Skrevet 20. februar 2006 Mine er ikke så lenge alene hjemme, de er 8 og 6,5 år.
Jane How Skrevet 20. februar 2006 #7 Skrevet 20. februar 2006 Jeg var til tider hjemme alene etter skolen da jeg var 7, det gikk fint. Det viktigste er at hun ikke er redd og at hun har noen å ringe til/gå til (naboer) om hun skulle bli redd + at du eller faren ikke er langt unna. Og at hun respekterer reglene dine, om å ikke lage mat selv etc. Om jeg ble redd da jeg var alene hjemme, var det fordi jeg var redd det hadde skjedd en bilulykke med foreldrene mine, om de kom noen minutter senere enn forventet ("nå starter et tvprogram de pleier å se, hvorfor er de ikke hjemme nå?), så vær presis eller ring om noe kommer i veien. Fint å ha venninne på besøk, de føler seg sikkert store! Men avklar med foreldrene til venninnen at det er ok for dem også.
liv Skrevet 20. februar 2006 #8 Skrevet 20. februar 2006 Lillebroren min er førsteklassing, han er hjemme alene tre kvarter nesten hver dag etter skolen. Han går rett hjem og da ringer han min ste-mor på jobb for å si at han har kommet hjem og så ser han på tv/spiller tv-spill til hun kommer hjem.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #9 Skrevet 20. februar 2006 Er det virkelig noen som sier at dere er hysteriske, overbeskyttende og pinglete fordi dere ikke vil la en 6-åring være hjemme alene? De som sier det kan da umulig ha egne barn? Nå kommer det selvsagt an på barnets modenhet, men jeg turte ikke å la mine være alene hjemme i mer enn 30-45 minutter før de var 8-9. Da ble det gradvis tilpassing, og nå kan de godt være alene noen timer. Jeg visste at de ville klare seg greit om alt gikk som det skulle, men jeg var mer bekymret om det skulle skje noe uventet. Og det uventede skjer alltid, ikke sant? Kanskje noen ringte på, og ville låne telefonen? Kanskje ville venner komme på besøk, da er det ikke alltid like lett å si at de ikke får lov til å ha besøk mens de er hjemem alene. Om om de slapp inn vennene, det er ikke alle som takler å være uten voksent tilsyn, og da kan leken utvikle seg i feil retning! (Det har jeg selv opplevd da jeg var noen minutter over hos nærmeste nabo) Kanskje ville de bli sultne, og prøve seg på egen hånd med brødkniven? Det er vanskelig å si en alder, men JEG mener at 6 år er for ungt til å takle uventede situasjoner av den art som KAN dukke opp!
pinnestol Skrevet 20. februar 2006 Forfatter #10 Skrevet 20. februar 2006 Tusen takk for tilbakemeldinger. Godt å høre at vi ikke vurderer så feil da. Har virkelig vært skikkelig i tvil om vi er alt for overbeskyttende overfor henne. Men her har kloke hoder bekreftet det jeg selv har tenkt..
~MALIN~ Skrevet 20. februar 2006 #11 Skrevet 20. februar 2006 Når eldstemann var 6 fikk ikke han være hjemme alene nei... Nå er snart yngstemann 6, han er mye mer selvstendig, men tror ikke jeg vil gå fra han alene hjemme på en god stund heller! Eldstemann er nå 9 og kan være alene hjemme et par timer, har alle viktige telefonnummre tilgjengelige, gode naboer og besteforeldre i nærheten.
Musemor Skrevet 20. februar 2006 #12 Skrevet 20. februar 2006 Jeg synes det virker litt tidlig, og ville nok kvidd meg litt på det selv.. Men jeg husker at jeg var alene en stund før jeg skulle på skolen da jeg var førsteklassing. Mamma satte på klokken på komfyren, og når den ringte måtte jeg kle på meg og gå til skolen :smile: Gikk fint det!
Gjest *Gjest Skrevet 20. februar 2006 #13 Skrevet 20. februar 2006 Uff, syns det høres skummelt ut. Er tante til en jente på fem og en på ni og kan ikke si at jeg hadde villet la dem være alene mere enn kanskje ti minutter. Det vet jeg de har, bla når jeg skulle passe på dem og foreldrene måtte dra litt tidligere enn planlaggt slik at jeg ikke rakk meg dit. Da var de ute og lekte med naboer i mens slik at de egentlig ikke merket det... Mine barn ville ikke fått lov i alle fall..
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #14 Skrevet 20. februar 2006 Hei, Nå er jeg så usikker som bare det... Har ei jente som snart er 6 1/2 år, og hun har aldri vært hjemme alene før bortsett i fra 15-30 minutter mens jeg har vært og handlet. I følge ei venninne så er vi pinglete, overbeskyttende og hysteriske foreldre som er litt usikre på om det er OKat en 6 åring kan takle det. Så i dag har hun vært hjemme alene i ca 1 1/2 time mens jeg var på trening, og hun fikk besøk av ei venninne mens jeg var borte. Det gikk kjempefint og ungene storkoste seg tydeligvis over å få være hjemme uten voksne. Og det er vel egentlig ikke det at jeg er redd for at hun skal finne på noe galt for hun er både fornuftig og flink. Men jeg er altså hysterisk redd for at det skal bli brann i huset mens vi er borte. Har snakket mye om hva hun må gjøre om det skulle begynne å brenne, men stoler altså ikke på at hun er stor nok til faktisk å takle det om det skjer. Nå vet jeg jo selvfølgelig at sjansen for brann ikke er så stor, men allikevel.. Jeg er redd for at det skal skje henne noe.. Hva gjør dere med deres 6 åringer? Er de hjemme alene eller må de pent følge med i butikken eller på trening? ← Aldri om en 6 åring skal være alene hjemm. vent til de er 8-9 år.
Shea Skrevet 20. februar 2006 #15 Skrevet 20. februar 2006 Barn er jo ute å leker alene sammen med venner og går til skolen når dem er 6 år !!! ----- Selvfølgelig er jo da foreldre hjemme og barna kan komme hjem når dem vil og foreldre har jo oversikt over hvor og hvem dem er sammen med. Jeg kunne sikkert å latt min 6 åring være hjemme alene i 20 - 30 min om minsten selv syntes det var greit. Noe mer så 1time synes jeg kan være vell mye. Har egentlig aldri tenkt på det eller spurt han fordi jeg vet han ikke ønsker det. Ingen vits å pushe på når jeg vet han ikke vil. Når han er klar for det så kommer det naturlig. Poenget er at barn er forskjellige. Noen er modne raskere så andre og alle barn er modene på forskjellige måter til forskjellige tider. En jente jeg kjenner på 6år kan gjerne være hjemme alene i 30-40 min uten at hun synes det er forferdelig eller at foreldrene trenger være uskikker. Personlig var jeg litt alene hjemme når jeg var 7år og alltid alene hjemme etter skoletid når jeg var 8 år for da jobbet foreldrene i full stilling. Ingen SFO ordning da nei. Faktumet er jo at sammfunnet har forandret seg. Det er ikke lengre slik at det alltid er noen hjemme i nabolaget, en mamma i det huset eller en bestemor i det huset, venner i det huset, en nabo osv osv osv. Poenget er at foreldrene selv bør være i stand til å bedømme barnets evner og situasjonen/miljøet rundt og finne ut hva som passer for dem.
Gjest lilletroll Skrevet 21. februar 2006 #16 Skrevet 21. februar 2006 Synest absolutt ikke du/dere er hysteriske. NEI barn på 6 er for små til å være alene. MINST 10 mener jeg. ← Helt enig!!
Gjest Piper Skrevet 21. februar 2006 #17 Skrevet 21. februar 2006 Synest absolutt ikke du/dere er hysteriske. NEI barn på 6 er for små til å være alene. MINST 10 mener jeg. ← Selv 10 åringer får ikke være på SFO lengre, så en bør kanskje venne barnet til å være litt alene før dette. Det er snakk om å lære barnet å bli mer selvstendig, og når de er 10 må de være alene. Om du da ikke skaffer dagamma igjen da. Jeg ville ikke latt min 6 åring være alene mer enn 10-15 minutter, men kunne latt en 8-9 åring være alene i 1 - 1 1/2 time.
Marris75 Skrevet 21. februar 2006 #18 Skrevet 21. februar 2006 Eldste guttungen min er 6 år. Aldri i verden om jeg ville latt han være alene hjemme. Han er ansvarsfull og snill, men han er litt redd. Så han hadde ikke turt å være alene hjemme heller. Venter nok til han er 8 - 10 år.
Malama Skrevet 21. februar 2006 #19 Skrevet 21. februar 2006 Når dere selv var 6-7 år... var dere noen gang alene hjemme? Det var i alle fall jeg og min knapt to år yngre bror, fra jeg var rundt 5 år tenker jeg vi klarte oss helt fint i en times tid mens våre foreldre handlet en gang i blandt, og dette var før mobiltelefonens tid. Men nabor fantes det jo, om huset skulle brenne ned hadde sikkert leieboeren i huset reddet oss? Finnes det noen som helst i min generasjon som ikke hadde minst et "nøkkelbarn" i klassen, som låste seg inn hjemme til tomt hus etter skolen hver dag, fra 7 års alder? Dersom barnet er moden og ansvalig og ikke har noe problem med det selv skjønner jeg ikke hvorfor ikke en 6-7 åring skal kunne være alene hjemme en times tid eller sånn. Å vente til de er "minst ti", det er overbeskyttende og skaper usikre barn det. som Piper sier får ikke 10 åringer være på SFO, så det er nok en fordel at de re vant til å være hjemme alene før den tid.
Gjest LoisLane Skrevet 21. februar 2006 #20 Skrevet 21. februar 2006 Ville ikke latt seksåringen min være alene hjemme, nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå