Gå til innhold

Er en psykolog alltid nøytral? Ønsker gjerne hun sier "Jeg forstår du ikke orker så mye kontakt med de"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mange anstrengt dysfunksjonellt familie relasjoner. Det går på å ikke bli prioritert etc. Jeg ønsker jo å bli forstått, men forstår at en psykolog ikke kan si noe stygt om folk. Jeg har blitt avvist masse i barndommen og er sart for å bli avvist som voksen. Har en rekke familie medlemmer som vi har svært begrenset kontakt med.

Hun sier f eks: "Kanskje hun har nok med sitt eget? Det trenger ikke ha med deg å gjøre? Du kan ikke styre andre og la tankene ødelegge deg".

Jeg tenker ta dette opp med henne. Det er jo reelt at dysfunksjonelle relasjoner er skadelige....??

Anonymkode: b8ecf...40b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min psykolog sa rett ut relasjoner og folk "det bryter deg ned, det skader deg" osv.

Anonymkode: 84447...9a7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min psykolog sa rett ut relasjoner og folk "det bryter deg ned, det skader deg" osv.

Kan hende det var en større alvorlighetsgrad. Kan hende jeg må fortelle mer om relasjonene. 

Skrevet

Ørten muligheter her. Kanskje er hun for nøytral. Kanskje ser hun at du er for kritisk og konfliktskapende med familie.. 

Sikkert lurt å ta det opp

Anonymkode: 215f2...ae9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan hende det var en større alvorlighetsgrad. Kan hende jeg må fortelle mer om relasjonene. 

Ja, jeg fortalte sannheten om ting, ikke hva jeg følte eller tenkte, eller hva jeg trodde de andre tenkte og følte (sier ikke at du gjør det, jeg hadde før en vane å forklare alt ), men jeg sa bare hva som skjedde. Det ga jo et veldig klart bilde for henne ja.. 

• Liker 3
Skrevet

Opplevde helt klart at psykologen var på «min side». Hun har omtalt til og med min mormor temmelig negativt. Det var vondt, men nødvendig å høre. 

Anonymkode: 5bb3a...df3

• Liker 3
Skrevet

Min psykolog sa følgende om familierelasjoner osv : blod er tykkere enn vann men det er møkk også...Setter visse ting i perspektiv det! 

Anonymkode: a6eed...0c9

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Litt usikker på om jeg oppfatter deg og situasjonen helt riktig her, men kan det hende at hun ikke vil fortelle deg hva du skal gjøre? Hun kan ikke be deg kutte ut relasjoner (med mindre det er noe veldig alvorlig som pågår her og nå og at ditt liv f.eks. står i fare), det er et valg du selv må ta. Hva skjer hvis du selv tar opp at du vurderer å bryte relasjonen? Fraråder hun deg å gjøre det? Jeg oppfatter spørsmålene og kommentarene du nevner som at hun forsøker å nyansere det litt for deg og utfordre deg på tankerekken din. Sannheten er at andres oppførsel ikke har noe med deg å gjøre og at du ikke kan styre hvordan andre tenker/oppfører seg. Hva du velger å gjøre med relasjonen må være opp til deg. Jeg forstår godt at du ønsker at noen andre skal fortelle deg hva du skal gjøre, men psykologen din kan og bør ikke råde deg til å kutte en relasjon med mindre det kommer fra deg først.  Noe annet ville vært uprofesjonelt etter min mening.

Anonymkode: 686f6...854

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor lenge har du gått til henne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har mange anstrengt dysfunksjonellt familie relasjoner. Det går på å ikke bli prioritert etc. Jeg ønsker jo å bli forstått, men forstår at en psykolog ikke kan si noe stygt om folk. Jeg har blitt avvist masse i barndommen og er sart for å bli avvist som voksen. Har en rekke familie medlemmer som vi har svært begrenset kontakt med.

Hun sier f eks: "Kanskje hun har nok med sitt eget? Det trenger ikke ha med deg å gjøre? Du kan ikke styre andre og la tankene ødelegge deg".

Jeg tenker ta dette opp med henne. Det er jo reelt at dysfunksjonelle relasjoner er skadelige....??

Jeg synes ikke slike svar er så sunt hvis du allerede er i en familierelasjon der du  har blitt avvist og foreldrenes behov har vært foran dine. Da blir det som om psykologen støtter oppunder at du skal fortsette å tenke på foreldrenes behov først, forstå de ihjel og sette deg selv bak. 

Anonymkode: f37c2...686

• Liker 1
Skrevet

Min psykolog støttet meg i mine relasjoner

Anonymkode: 08e21...0f9

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Psykologer skal være ytterst vaktsomme med å ta parti. Vi har historier om terapeuter og selverklærte terapeuter, som har tatt direkte hold med pasienter med psykoseforvirring, paranoide vrangforestillinger, vansker med å gjengi hendelsesforløp etc.

Disse terapeutene har direkte svertet, devaluert og spredd hat om folk de ikke kjente, om folk de ikke brydde seg om. En profesjonell terapeut legger ikke til sine pasienter eller deres pårørende på Facebook, hen tilbyr seg ikke 24/7 tilgang på sin private telefon, og gir ikke julegaver eller andre tilnærmelser som går utover terapeut-pasient-forholdet sitt. En god terapeut vet sine fagetiske forpliktelser.
Derfor; selv om de muligens uttrykker noe annet, så skal terapeuten aldri ta parti, og alltid være nøytral.

Anonymkode: 48a74...d08

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Akebrett skrev (5 minutter siden):

Hvor lenge har du gått til henne?

Fem ganger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fem ganger.

Det er ikke så mange ganger.

Anbefaler deg å si hva du føler.❤️

Og som en annen nevner her, de skal være ganske nøytrale! Og etter 5 ganger gjør hun klokt i å formulere seg sånn. 

Og det er faktisk HELT innafor å si fra til henne! 
Er hun profesjonell vil jeg anta at hun vil være takknemlig, for at du er åpen om det, og at du viser henne tillit nok til å si hva du trenger/ønsker fra henne👏🏻

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fått bekreftelse fra flere psykologer og terapeuter om at en del av mine familiære forbindelser er direkte skadelige og ikke noe jeg bør opprettholde. Din virker noe passiv, litt avhengig av hva ståa er burde jo vedkommende kanskje se litt på hva din opplevelse er og hvordan det påvirker deg, ikke bare fokus på at du ikke kan styre andre enn deg selv. Selv om det siste der er både sant og viktig, er det noe som kommer senere.. 

Anonymkode: 58d48...804

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Psykologer skal være ytterst vaktsomme med å ta parti. Vi har historier om terapeuter og selverklærte terapeuter, som har tatt direkte hold med pasienter med psykoseforvirring, paranoide vrangforestillinger, vansker med å gjengi hendelsesforløp etc.

Disse terapeutene har direkte svertet, devaluert og spredd hat om folk de ikke kjente, om folk de ikke brydde seg om. En profesjonell terapeut legger ikke til sine pasienter eller deres pårørende på Facebook, hen tilbyr seg ikke 24/7 tilgang på sin private telefon, og gir ikke julegaver eller andre tilnærmelser som går utover terapeut-pasient-forholdet sitt. En god terapeut vet sine fagetiske forpliktelser.
Derfor; selv om de muligens uttrykker noe annet, så skal terapeuten aldri ta parti, og alltid være nøytral.

Anonymkode: 48a74...d08

Det er forskjell på å være totalt uprofesjonell og å validere pasientens følelser og oppfatning da. 

Anonymkode: bb673...a7c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på å være totalt uprofesjonell og å validere pasientens følelser og oppfatning da. 

Uff. Jeg er så glad for å fått plass hos terapeut og kjenner nå jeg er skuffet og redd det skal gjøre mer skade.

Jeg må ta dette opp med henne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uff. Jeg er så glad for å fått plass hos terapeut og kjenner nå jeg er skuffet og redd det skal gjøre mer skade.

Jeg må ta dette opp med henne.

Du har ikke gått der så veldig lenge da, og dermed kan det muligens være vanskelig for psykologen å få et tydelig bilde av situasjonen og relasjonene før dere er blitt bedre kjent. 

Jeg hadde vel gått til min psykolog ca 3-4 ganger i måneden i litt over ett år før jeg begynte å snakke om familiære relasjoner og problemer der. Hun anbefalte meg blant annet å la være å reise på besøk til familien, da hun så hvor skadelig det påvirket meg. Men da hadde hun jo kjent meg en stund og fått en oppfatning av hvordan jeg er i mine relasjoner til andre, oppveksten min, hva som er bra/dårlig for psyken min osv. 

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo godt ta det opp med henne, forhåpentligvis vil dere finne ut av det sammen.

Du sier du har blitt avvist masse i barndommen og nå er blitt sart for avvisning. Med tanke på det så tror jeg ikke dette handler om å velge side, men at hun prøver å lære deg hvordan du kan endre din tankegang for å få det bedre. Hun prøver å gjøre deg oppmerksom på hvordan du tenker rundt visse mennesker og situasjoner. At du kanskje ser avvisning der det ikke egentlig finnes avvisning, på grunn av det du har opplevd.

Vi bør ikke alltid konkludere negativt om hva som foregår inne i andres hoder. Hva andre tenker om oss vet vi faktisk ikke. Det er bedre for egen helse (og mer logisk og redelig) å tenke at man faktisk ikke vet hvorfor folk gjør visse ting, enn å tenke at "de gjør det fordi de ikke liker meg".

Anonymkode: 69779...0d6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare på når vi ikke kjenner historien din, men selv om hun er psykologen din så betyr ikke det at hun alltid må være enig med deg. Det kan hende hun har en annen oppfatning av situasjonen enn det du har basert på det du har fortalt, hun kjenner jo ikke hele historien hun heller.

Anonymkode: 78f00...d0d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...