Gå til innhold

Hvorfor maler dere husene grå og svart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjører forbi en gammel bydel, her er husene røde, hvite, sennepsgule, lyseblå, grå, mellomgrønne og mellomgule. 

Anonymkode: 31f49...6a2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De fleste vil ikke ha farger. Og naturen er grå i nesten 6 mnd iløpet av et år, så da slipper du forstyrrende farger i vinterhalvåret. 

Anonymkode: b893a...805

Jeg er helt enig. Skjærende farger når verden er avdempet og i vinterdvale er bare masete og rotete. 

Anonymkode: e288f...51d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk har dårlig smak og tror at farger er vulgært.

Anonymkode: 26883...598

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da vi skulle bygge hus var vi veldig klar på at vi ønsket en klar farge. Vi valgte en fin grønn farge som står flott til naturen rundt, men også fint i nabolaget. Verken for mørk eller for lys.

Da vi var på fargejakt gikk vi rundt i ulike nabolag og tittet på utallige hus, og det slo oss at det store flertallet hus er grå eller svarte. Det ser ok ut på sommeren når hagen er frodig, grønn og fylt med blomster, men resterende tid på året er det så grått og trist. Er det ingen andre som ser det? Vi trenger jo farger, men det virker som alle har glemt det.

Hvilken farge har du på huset, og hvorfor falt valget på den fargen?

Anonymkode: 69d90...ce1

Nei, hvorfor ikke turkis eller rosa med noen blomstrer malt på :)  som gamle boblebusser....kommer en nordpå så ser man flere ulike farger..på vestlandsbygdene og i sørnorge så er det dystre valg av farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men ingen sier egentlig hvorfor, bare at de velger grått. Hvorfor velger dere grå farge? Gjør grått dere glad, er grå en farge dere identifiserer dere med, er grå favorittfargen, synes dere det er pent med tjue grå hus langs gaten? Hva er det som tiltrekker dere med de gråe husene?

Jeg kan jo starte. Vi valgte grønn fordi det er vår favorittfarge, fordi det står fint til naturen, fordi det lyser opp nabolaget på kjipe dager med slaps og regn, fordi vi blir lykkeligere av å ha farger i hverdagen. Vi har også farger inne, så jeg tror farger rett og slett gir meg energi og glede. Får dere med grå hus det samme av å ha det grått? Har dere det grått inne også?

Anonymkode: 69d90...ce1

Ja jeg liker grått, det får andre detaljer til å poppe frem. Mange tenker på grått som kjedelig og i mange tilfeller så kan det bli det. Men det er egentlig en unik farge som kan få frem helt andre fargespill. Det spørs bare hvordan man setter ting i sammen og hva man liker. Mye kommer nok også på personlighet :) Du vil ha farver som lyser opp, mens jeg foretrekker noe som ikke stikker frem eller lyser opp. Jeg liker litt roligere farver på hus og vegger, mens blomster, møbler osv kan godt ha litt farve. I tillegg på bor jeg på bygda og synes naturen rundt passer godt mot huset som er antikk grå med hvite lister og møner. Men jeg er glad for at folk velger forskjellig, å kan synes at hus med mye og sterke farver kan være fint eller kult. Men jeg ville ikke valgt det selv. 

Anonymkode: 53bb0...2b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo egentlig du som er «den sære» som ble direkte glad da naboen malte huset grått så du slapp å se rødfarge i nabolaget..

I denne tråden var det mange som liker farger på hus, som føler seg angrepet av de som ikke gjør det.... Hvorfor er det slik? 

Anonymkode: 10779...9b1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi kjøpte var det rødt. Nå er det valdres blå. Nå er planen når vi skifter kledning å bruke linoljemaling slik at vi ser livet i treverket og at det eldes slik de gamle husene fra gammelt av hadde . Usikker om vi da ska ha rødt, hvit eller grønt rundt vinduer

Anonymkode: bbd99...c6a

Linolje er det verste du kan bruke på husvegger. Det er en grunn for at ingen bruker det lengre, og at svært få firmaer sier ja takk til jobben. Om veggen blir utsatt for sol, så vil det sette seg store bobler på treverket som du aldri får bort. De kommer til å poppe opp i all evighet. 

Anonymkode: f6c8e...4d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er helt enig. Skjærende farger når verden er avdempet og i vinterdvale er bare masete og rotete. 

Er slik jeg også føler det. At ting bygd av mennesker skal gli mest mulig inn i naturen. 

Så et fyrtårn som var malt rødt en gang, for meg ble det bare feil. Med grå og tung himmel, høy sjø, svaberg og natur som er preget av kraftig vind, skal fyrtårnet bare skli inn i bildet, og ikke kreve for mye oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste hus med farger er jo ikke skjærende, tvert i mot vil jeg si. Jeg har til gode å se så veldig mange knallgrønne eller knalloransje hus, det vanlige er jo litt dempet grønn i retning mose/gran eller varm naturlig oransje. For meg er det med på å bringe fargene fra våren, sommeren og høsten inn i vinteren, og gjøre den litt mer lun og trivelig ☺️

Anonymkode: d7d2f...9db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset er hvitt. Jeg skulle helst sett det var grått, da det ikke ser like møkkete ut som hvitt. 

Synes ikke farger på hus er fint i det hele tatt. 

Da har du feil hvitnyanse. Vi har jotun klassisk hvit, og vårt hus er ..hvitt. Men nabohusene som er malt i eggehvit og bomull naturlig nok ser skittengule ut. Både alene og i kontrast til vårt hus. 

Ang farger så kommer det an på etter mitt syn. Grått, svart, hvitt kan funke for de fleste. Sterkere farger kan være fint på enkelte hus, og jævlig stygt på andre hus. Tenker folk må se an hva som passer, selv om ikke alle har like god kompetanse på akkurat det.

Anonymkode: 71cf4...6d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I denne tråden var det mange som liker farger på hus, som føler seg angrepet av de som ikke gjør det.... Hvorfor er det slik? 

Ser ikke at noen føler seg angrepet. De som liker farger er nysgjerrige på hvorfor majoriteten liker grå, hvit og svart. Svaret på det har flere kommet med også. Jeg føler meg ikke angrepet, har ikke maling på huset mitt i det hele tatt. Men synes det er sært å være plaget av at naboen har rødt hus. Det er veldig A4 ihvertfall. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, har grønt hus og er absolutt ikke fornøyd. Skal male det i en lys gråbrun farge. 

Anonymkode: 437ee...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier en leilighet i en tomannsbolig og får jo dermed ikke bestemme farge selv. Her er det hvitt, og det er jo en helt ok greie det, men jeg drømmer om eget hus som er GULT 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Linolje er det verste du kan bruke på husvegger. Det er en grunn for at ingen bruker det lengre, og at svært få firmaer sier ja takk til jobben. Om veggen blir utsatt for sol, så vil det sette seg store bobler på treverket som du aldri får bort. De kommer til å poppe opp i all evighet. 

Anonymkode: f6c8e...4d2

Tull. Det er kun når den er nymalt, lønner seg ikke å male uansett midt i solsteik. Linoljemaling er diffusjonsåpen, slipper ut fukt, i motsetning til moderne plastmaling som holder fukt inne.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da har du feil hvitnyanse. Vi har jotun klassisk hvit, og vårt hus er ..hvitt. Men nabohusene som er malt i eggehvit og bomull naturlig nok ser skittengule ut. Både alene og i kontrast til vårt hus. 

Ang farger så kommer det an på etter mitt syn. Grått, svart, hvitt kan funke for de fleste. Sterkere farger kan være fint på enkelte hus, og jævlig stygt på andre hus. Tenker folk må se an hva som passer, selv om ikke alle har like god kompetanse på akkurat det.

Anonymkode: 71cf4...6d1

Er sortsoppen som setter seg så raskt her, og vi bor bynært, så er en del sot fra trafikk også. Så har lenge tenkt at grått ville vært mye finere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset er hvitt. Jeg skulle helst sett det var grått, da det ikke ser like møkkete ut som hvitt. 

Synes ikke farger på hus er fint i det hele tatt. 

Nei, nordmenn er jo allergiske mot farger. Omgivelsene er hvitt, grått eller svart tre fjerdedeler av året. Klærne hvite, grå eller svarte. Bilene hvite, grå eller svarte. Husene hvite, grå eller svarte.

Til å være er land som elsker naturen, så er folk sykelig opptatt av hvitt, grått og svart. Det er bevist at farger på bebyggelsen er sunt for psyken vår.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke at noen føler seg angrepet. De som liker farger er nysgjerrige på hvorfor majoriteten liker grå, hvit og svart. Svaret på det har flere kommet med også. Jeg føler meg ikke angrepet, har ikke maling på huset mitt i det hele tatt. Men synes det er sært å være plaget av at naboen har rødt hus. Det er veldig A4 ihvertfall. 

Du føler deg ikke angrepet. Men har behov for å komme med personangrep.

Ok... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (1 minutt siden):

Nei, nordmenn er jo allergiske mot farger. Omgivelsene er hvitt, grått eller svart tre fjerdedeler av året. Klærne hvite, grå eller svarte. Bilene hvite, grå eller svarte. Husene hvite, grå eller svarte.

Til å være er land som elsker naturen, så er folk sykelig opptatt av hvitt, grått og svart. Det er bevist at farger på bebyggelsen er sunt for psyken vår.

Jeg er opptatt av hvitt, grått og svart, fordi jeg elsker naturen. Har mye vintergrønt i hage, og om sommeren er det planter og nyttevekster i alle varianter. Innendørs er det grønne vekster i nesten alle rom. 

Foretrekker at alt menneskeskapt spiller annenfiolin mot nyansene i vær, sesonger og natur. Som beskrevet over, i et værhardt kystlandskap vil jeg at fyrhuset skal være helt nøytralt, ikke rødt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grønt hus med litt mørkere grønn staffasje 🙂. Mye finere enn hvitt eller grått 😃

Anonymkode: 5057f...047

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du føler deg ikke angrepet. Men har behov for å komme med personangrep.

Ok... 

Beklager, det var ikke ment som personangrep. Det er ikke feil i å være A4. Faktisk er A4 helt nødvendig og bra for et samfunn uten for mye sirkus og tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...