Gå til innhold

Hvorfor maler dere husene grå og svart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da vi skulle bygge hus var vi veldig klar på at vi ønsket en klar farge. Vi valgte en fin grønn farge som står flott til naturen rundt, men også fint i nabolaget. Verken for mørk eller for lys.

Da vi var på fargejakt gikk vi rundt i ulike nabolag og tittet på utallige hus, og det slo oss at det store flertallet hus er grå eller svarte. Det ser ok ut på sommeren når hagen er frodig, grønn og fylt med blomster, men resterende tid på året er det så grått og trist. Er det ingen andre som ser det? Vi trenger jo farger, men det virker som alle har glemt det.

Hvilken farge har du på huset, og hvorfor falt valget på den fargen?

Anonymkode: 69d90...ce1

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huset er hvitt. Jeg skulle helst sett det var grått, da det ikke ser like møkkete ut som hvitt. 

Synes ikke farger på hus er fint i det hele tatt. 

Anonymkode: 10779...9b1

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kjøpte var det rødt. Nå er det valdres blå. Nå er planen når vi skifter kledning å bruke linoljemaling slik at vi ser livet i treverket og at det eldes slik de gamle husene fra gammelt av hadde . Usikker om vi da ska ha rødt, hvit eller grønt rundt vinduer

Anonymkode: bbd99...c6a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellig smak. Og bra er det, ellers ville alle hus vært like. 

Selv foretrekker jeg hvitt eller grått fordi jeg hater å male, og disse holder seg godt. 

Anonymkode: ac1af...a15

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt grønt eller blått hus😀 Huset mitt er svart. Var nymalt slik da jeg kjøpte det i fjor og har ikke lyst til å bruke penger på å male om et nå nesten nymalt hus. Men en gang i fremtiden🤩

Anonymkode: 28f54...4a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Folk har forskjellig smak. Og bra er det, ellers ville alle hus vært like. 

Selv foretrekker jeg hvitt eller grått fordi jeg hater å male, og disse holder seg godt. 

De fleste har ikke forskjellig smak, det er populært med hvitt, grått og svart på hus inni og utenpå nå og mange går for det. Svært mange hus er like. Ikke alle, men relativt mange. Med andre ord har du valgt det de fleste velger. 

Anonymkode: b893a...805

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og kan legge til at vi har et hus som ikke er malt men tjæret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste har ikke forskjellig smak, det er populært med hvitt, grått og svart på hus inni og utenpå nå og mange går for det. Svært mange hus er like. Ikke alle, men relativt mange. Med andre ord har du valgt det de fleste velger. 

Jeg har ingen behov for å ha en unik farge på huset. Jeg liker mitt hvite hus, og vet at det sparer meg maling og vedlikehold. Mange tenker nok praktisk, og da er det grått og hvitt som gjelder 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ingen behov for å ha en unik farge på huset. Jeg liker mitt hvite hus, og vet at det sparer meg maling og vedlikehold. Mange tenker nok praktisk, og da er det grått og hvitt som gjelder 

Kritiserer ikke det, bare svarte på din påstand om at folk har forskjellig smak. Men ville presisere at det har de fleste ikke

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Denne tråden er vel et levende bevis på at folk har forskjellig smak 😂

Anonymkode: 3979e...4c1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har oljebeis, i Stølsbrun.

Hele nabolaget er kommunegrått, eller 50 shades of grey, det ville ikke vi bidra til mer av.

Anonymkode: 00d29...e0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Denne tråden er vel et levende bevis på at folk har forskjellig smak 😂

Anonymkode: 3979e...4c1

Nei. Fargen på husene rundt er levende bevis på at folk har lik smak. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er faktisk ikke sant i det hele tatt. Lyse hus er vesentlig utsatt for svertesopp. Det betyr at du både må vaske og male huset oftere enn om du har en farge på huset. Hus med farge blir varmere og tørker raskere i sola, og dermed drepes soppen. Det er derfor mer praktisk med tanke på vedlikehold og maling å velge alle andre farger enn hvitt.

I tillegg er det jo helt klart at de fleste ikke har ulik smak, de aller fleste hus er hvite, grå og veldig mange av de nye husene svarte. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hvitt. Men det er fordi det var hvitt når vi kjøpte det. Og er ikke glad i å male så gidder ikke å skifte farge. Men vi er på tanken å bygge selv så da blir det noe annet. Er mange fine farger ser jeg. Kanskje mørk mosegrønn. 

Anonymkode: 01f19...f19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellig smak 😊 mal huset ditt som du ønsker. 

Anonymkode: bc7ee...eaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange liker vel grått og svart. Før var jeg helt sikker på at jeg ville ha et hvitt hus, men nå har det seg sånn at jeg kjøpte et som er brunt, og jeg synes det er den fineste fargen. 

Anonymkode: 8814c...4fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lyse farger reflekterer UV vekk, noe som fører til mindre slitasje på malingen.

Mørke farger absorberer UV, og fører til at malingen får mer slitasje.

I varme strøk, så er lyse farger fint for å redusere oppvarmingen av husveggene. 
I kalde strøk så er mørke farger fint for å øke oppvarmingen av husveggene.

Å gå for mellom farger er da ett kompromiss der man prøver å få litt av fordelene ifra begge deler.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi malte huset mørkt grått for å minske svertesopp da vi bor inntil skogen. Liker uansett bare nøytrale farger på hus. Husker vi hadde gult hus med røde karmer da jeg vokste opp,  ikke pent.

Anonymkode: 9ad6a...f80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hus er gult. Tipper det blir grått neste gang det må males

Anonymkode: 8b10a...af4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen sier egentlig hvorfor, bare at de velger grått. Hvorfor velger dere grå farge? Gjør grått dere glad, er grå en farge dere identifiserer dere med, er grå favorittfargen, synes dere det er pent med tjue grå hus langs gaten? Hva er det som tiltrekker dere med de gråe husene?

Jeg kan jo starte. Vi valgte grønn fordi det er vår favorittfarge, fordi det står fint til naturen, fordi det lyser opp nabolaget på kjipe dager med slaps og regn, fordi vi blir lykkeligere av å ha farger i hverdagen. Vi har også farger inne, så jeg tror farger rett og slett gir meg energi og glede. Får dere med grå hus det samme av å ha det grått? Har dere det grått inne også?

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...