Gå til innhold

Hva skal jeg tilby for å strikke en genser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt genser og garn til en genser. (Str L, ensfarget). Jeg er ikke noen strikker selv, men fikk anbefalt denne som nybegynnerprosjekt. Nå har noe skjedd så jeg ikke har mulighet til å strikke men venninna mi har sagt at hun kan strikke den for meg. Hun har strikket ei stund og jeg synes det hun lager blir veldig fint. Hvor mye er det man bruker å betale? Hva ville dere tatt?  Jeg tenkte kanskje tusen kroner og en blomsterbukett? Ev gavekort og blomster? Er det alt for lite? (Hun svarer ikke når jeg sier jeg selvfølgelig skal betale henne så jeg tolker kanskje at hun vil ha betalt.)

Anonymkode: d9b90...1a9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Granitta skrev (1 minutt siden):

Mer enn nok. ❤️

Tusen takk! Jeg tror jeg ender på penger (siden jeg har sagt at jeg skal betale henne), blomster og ev invitere henne hjem på middag (det kunne jeg gjort uansett, for vi treffes alt for sjelden). 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (På 31.8.2024 den 9.13):

Mer enn nok. ❤️

Det er det ikke hvis man regner timelønn. Jeg vil vel heller si at det er minimum.

Anonymkode: 6d7a7...4b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare spørre henne hva hun skal ha for å strikke den ferdig? Sånt er ganske vanskelig å prise riktig, for hvis man skulle hatt ok lønn for alle arbeidstimene, er det vel nesten ingen som hadde tatt seg råd til å betale for at folk strikker. 

Hvis hun sier hva hun skal ha, blir det opp til deg å avgjøre om du vil betale for det. Jeg ville ikke tilbudt meg å betale med middag og blomsterbukett, for selv om det kan være hyggelig nok, synes jeg ikke det er nok for å dekke alle arbeidstimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strikker noen ganger for andre fordi jeg produserer mer enn jeg trenger selv, og liker å ha et strikketøy, Har fått en god champagne noen ganger, blomster eller middag. Helt topp. Tror jeg ikke ville hatt penger, men 1000 er evt en fin sum.

Anonymkode: 9db90...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 9.08):

Jeg har kjøpt genser og garn til en genser. (Str L, ensfarget). Jeg er ikke noen strikker selv, men fikk anbefalt denne som nybegynnerprosjekt. Nå har noe skjedd så jeg ikke har mulighet til å strikke men venninna mi har sagt at hun kan strikke den for meg. Hun har strikket ei stund og jeg synes det hun lager blir veldig fint. Hvor mye er det man bruker å betale? Hva ville dere tatt?  Jeg tenkte kanskje tusen kroner og en blomsterbukett? Ev gavekort og blomster? Er det alt for lite? (Hun svarer ikke når jeg sier jeg selvfølgelig skal betale henne så jeg tolker kanskje at hun vil ha betalt.)

Tusen kr er minimum. Selv strikker jeg kun votter, tøfler og sitteunderlag i ensfarget garn på pinne nr 8 som jeg tover. Min mor er en veldig dyktig strikker som strikker både gensere og kofter. Når man ser det arbeidet som ligger bak er tusen kr småpenger. Ville ikke drømt om å la noen strikke genser eller kofte uten å betale minimum 3tusen for jobben. Det er mange mange timers arbeid. Det får meg til å tenke på hvor mye jeg gremmes når folk legger ut gensere og kofter på kjøp og salg på face, der folk knapt nok byr det garnet koster. Skal du ha noe strikket, så får du betale for det eller strikke selv. Hadde jeg evnet mønsterstrikk av gensere og sannsynligvis mønster på pinne 3-4 ville jeg tatt godt betalt…

Anonymkode: 70cbc...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Synes 1000kr er greit når hun har tilbudt seg å gjøre det for deg, om du hadde spurt henne så hadde jeg sagt at du måtte ut med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 15.24):

Det er det ikke hvis man regner timelønn. Jeg vil vel heller si at det er minimum.

Anonymkode: 6d7a7...4b9

Det er problemet med håndarbeid, man kan ikke sette en normal timelønn, da hadde jo bunader kostet 200.000 og en strikkegenser 10.000. 

Anonymkode: e5e8e...c00

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 21.24):

Tusen kr er minimum. Selv strikker jeg kun votter, tøfler og sitteunderlag i ensfarget garn på pinne nr 8 som jeg tover. Min mor er en veldig dyktig strikker som strikker både gensere og kofter. Når man ser det arbeidet som ligger bak er tusen kr småpenger. Ville ikke drømt om å la noen strikke genser eller kofte uten å betale minimum 3tusen for jobben. Det er mange mange timers arbeid. Det får meg til å tenke på hvor mye jeg gremmes når folk legger ut gensere og kofter på kjøp og salg på face, der folk knapt nok byr det garnet koster. Skal du ha noe strikket, så får du betale for det eller strikke selv. Hadde jeg evnet mønsterstrikk av gensere og sannsynligvis mønster på pinne 3-4 ville jeg tatt godt betalt…

Anonymkode: 70cbc...360

Minimum 3000 kr for en strikket genser, jo lykke til.. 

Anonymkode: 1c233...74d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 9.08):

Som du ser i tråden er det stor forskjell på hva strikkere mener om saken. Jeg har strikket i over 50 år. Jeg liker å ha et håndarbeid i hendene og tar meg derfor (altfor) dårlig betalt. Men jeg kan jo ikke beholde alt jeg strikker. 

Jeg tar ikke betalt i det hele tatt hvis familie, nære venner eller kollegaer spør om jeg kan strikke for dem. De betaler selvsagt for garnet. Ofte får jeg en flaske vin eller en blomsterbukett i etterkant, det synes jeg er veldig hyggelig. 

Om jeg blir spurt av andre om å strikke tar jeg betalt, ut fra plagg (vanter vs genser) og vanskelighetsgrad (ensfarget vs mønster/fletter etc). Skal også sies at jeg synes det er vanskelig å si et beløp, spesielt om det er noen jeg kjenner.

Om jeg hadde tilbydd meg å strikke for noen - uansett grunn - hadde jeg ikke forventet noe som helst som betaling.  Men hadde satt pris på vin eller blomster. 

Jeg tenker at 1.000 er evig nok 😊

Anonymkode: cb1e5...bb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...