Gå til innhold

Barnebursdag. Alle eller ingen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi som snart blir 5 år gleder seg veldig til bursdag. Hun har lyst til å invitere både jentene og guttene fra barnehagen, men det er to gutter det har vært mye trøbbel med. Kort oppsummert er hun redd for de pga. gjentatte slag, sparking og biting (og vil kun invitere jentene om de må komme til tross for at bestevennen er en gutt).

Hvordan løser andre dette? Policy her er alle jentene, alle guttene eller ingen. 

Anonymkode: 3cab6...6f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om barnet mitt ble slått, sparket og bitt i barnehagen en eneste gang, kan jeg love at det også var siste gang det skjedde. For jeg hadde følt mye mer på at hun måtte dit hver dag, fem dager i uka, og være redd. Enn en barnebursdag der jeg var til stedet og kunne passe på. 

Så jeg fatter ikke at en barnebursdag er en problemstilling en gang i denne situasjonen? 

Anonymkode: 3dd26...089

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det som skjer i barnehagen må dere ta tak i.

På den bursdagen vil du (og mannen din?) kunne følge med på alt som skjer, og kunne gripe inn. Kanskje det kan være en mulighet for at de blir bedre kjent og at det kan bli mindre av den oppførselen du beskriver.

Alternativt ber dere bare jentene, og du forklarer datteren din hvorfor.

Anonymkode: e666a...578

• Liker 2
Skrevet

Alle jentene pluss bestevennen?

Anonymkode: d38ad...5cf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts her. Det blir tatt tak i av barnehagen og foreldrene til de to guttene er informert - og har beklaget til meg direkte. De har dessverre utfordringer og har episoder flere ganger i uka (med "alle andre" også ikke bare mitt barn). 

Jeg er alene, så kan ikke følge med på alle ungene (15) hele tiden over 3 etasjer i en bursdag. Har med meg to andre mødre som blir igjen her, men synes slike ting er vanskelig å forutse. Et øyeblikk er alt bra, og i neste er det en som slår. Om barnehagen ikke greier å følge med godt nok og forhindre det, tror jeg ikke at jeg greier det. 

Hadde tenkt 4 jenter og 3 gutter, men det blir vel kanskje feil uansett. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis du er alene skjønner jeg at det kan bli vanskelig å følge med, og å gripe inn.

Hvis det ikke blir sånn at bare en eller to jenter står igjen uten å bli invitert, så går det kanskje greit. Men unger prater seg imellom, og det er lett for at det kan bli sårt for de som står igjen. Tror kanskje jeg ville ha invitert alle jentene, og så ingen gutter. Da er ingen gutter invitert, og det er mer spiselig.

Anonymkode: e666a...578

Gjest Påhanigjen
Skrevet

Jentebursdag…be jentene . Det er hennes bursdag og hun skal ha det fint med bursdagen sin🎉

Skrevet

Da min datter gikk i barnehagen leide jeg barnehagen til bursdagsfeiring og skrev i invitasjonene at jeg ønsket at en av foreldrene til hvert barn var tilstede. Da løser man litt av utfordringene og hver forelder må ta litt ansvar for sitt eget barn.

I skolen har jeg, når ungene har blitt større, ikke invitert de barna som slår, biter, setter fyr på ting, truer, klorer osv. Gidder ikke mer med de barna og mine barn skal kunne være trygg i eget hjem. 

Anonymkode: 5fd7a...ca7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Spør om foreldrene til de guttene kan bli med i bursdagen, de er jo kjent med problemet. Ikke uvanlig at foreldre i barnehagen er med i en bursdag, så byr du på kaffe. Hadde mitt barn hatt slike utfordringer hadde jeg lett blitt med slik at barnet mitt både kunne få oppleve en bursdag og for den sosiale treningen i en slik setting, samtidig som jeg kunne vært tett på. 

Anonymkode: b3fd8...e4c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her. Det blir tatt tak i av barnehagen og foreldrene til de to guttene er informert - og har beklaget til meg direkte. De har dessverre utfordringer og har episoder flere ganger i uka (med "alle andre" også ikke bare mitt barn). 

Jeg er alene, så kan ikke følge med på alle ungene (15) hele tiden over 3 etasjer i en bursdag. Har med meg to andre mødre som blir igjen her, men synes slike ting er vanskelig å forutse. Et øyeblikk er alt bra, og i neste er det en som slår. Om barnehagen ikke greier å følge med godt nok og forhindre det, tror jeg ikke at jeg greier det. 

Hadde tenkt 4 jenter og 3 gutter, men det blir vel kanskje feil uansett. 

Spør foreldre til gutten om de har mulighet å bli med å passe på barnet litt, spesielt når problemstilling er kjent. 

Anonymkode: 8ccd9...c2e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I skolen har jeg, når ungene har blitt større, ikke invitert de barna som slår, biter, setter fyr på ting, truer, klorer osv. Gidder ikke mer med de barna og mine barn skal kunne være trygg i eget hjem. 

Anonymkode: 5fd7a...ca7

Dette. Burde. Mange. Flere. Gjort.

Ansvaret for å få få skikk på ungene ligger hos foreldrene deres. Da skal ikke en barnebursdag være en arena for sosial trening for de som velger å slå og bite. Hvis det er et problem kan de foreldrene med barn dette gjelder ta seg fri fra jobb og følge opp barna sine i bhg og skole til de får orden på dem. At man ikke inviterer de i barnebursdager burde således være en fin vekker for foreldrene.

Anonymkode: bf062...31f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jenta mi som snart blir 5 år gleder seg veldig til bursdag. Hun har lyst til å invitere både jentene og guttene fra barnehagen, men det er to gutter det har vært mye trøbbel med. Kort oppsummert er hun redd for de pga. gjentatte slag, sparking og biting (og vil kun invitere jentene om de må komme til tross for at bestevennen er en gutt).

Hvordan løser andre dette? Policy her er alle jentene, alle guttene eller ingen. 

Inviter alle utenom de det er trøbbel med. Enkelt! Oppfører de seg ikke, får de ikke delta. Slik er det bare. Det burde være en vekker både for dem og foreldrene.

Anonymkode: 691db...3f0

Skrevet

I barnehagen er ofte flere foreldrene med.

OG - siden foreldrene til de to guttene er informert, så kan du jo be de være det (om de ikke tenker å være tilstede).

Anonymkode: cff6a...ca3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Inviter alle utenom de det er trøbbel med. Enkelt! Oppfører de seg ikke, får de ikke delta. Slik er det bare. Det burde være en vekker både for dem og foreldrene.

Anonymkode: 691db...3f0

Man inviterer de med foreldre. Dette er femåringer. 

Anonymkode: b3fd8...e4c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Foreldrene til utagerende barn må jo være med bursdagen. Hadde syns det var rimelig spesielt om foreldre hadde dumpet voldelige barn hjemme hos meg og bare gått hjem.

Anonymkode: 9d4e0...050

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville bedt en forelder til hver av de guttene om å være med i bursdagen. Ha kaffe til dem, og gjør det hyggelig å være der. Så kan de følge opp guttene. I den alderen der var det mange av foreldrene som uansett var med i bursdager, inkludert meg selv.

Anonymkode: 40090...ca0

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med foreldrene og be om at de to guttene har en forelder hver med. Man inviterer ikke alle unntatt to samme hva som ligger bak, da må dere i så fall invitere bare jentene. 

Anonymkode: c6c52...55f

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker også at jeg ville snakket med foreldrene til guttene, og fått til en avtale om at de var med. Eller invitere alle med foreldre. 

Evt. kan det kanskje være en mulighet å ha en fellesbursdag med et eller flere andre barn som har bursdag rundt samme tid, slik at dere blir flere voksne til stede? Vi pleier å gjøre det slik, og jeg syns det er veldig greit. Å invitere hele avdelingen som eneste voksne, tror jeg at jeg hadde syntes var tøft selv om min snart femåring ikke er redd noen av de andre barna. 

Om ikke det ikke lar seg gjøre å dele oppgavene med flere, hadde nok jeg valgt å invitere bare jentene. Fordi det hadde vært enklere for meg å få det til å bli en trivelig bursdag for alle barna da, som eneste voksne som skulle stå for både servering, underholdning, støtte og trøst. 

Anonymkode: c35f6...f11

Skrevet

Er ikke foreldre tilstede når barna er 5 år? Her var alltid en forelder med frem til skolestart. Nå var de en liten gjeng da, men det var veldig hyggelig og sosialt for både barn og foreldre. 

Anonymkode: 82499...f6e

Skrevet

Jeg angrer på at jeg ikke var tøff nok til å be foreldrene til utagerende barn være tilstede, i tilfeller der man vet at barna ikke fungerer i sosiale situasjoner. Er ikke aktuelt å ekskludere barn, men burde heller ikke vært aktuelt å sette barn i en situasjon der de ødelegger for andre. Tror mange slike situasjoner kunne vært løst hadde vi nordmenn vært litt mindre konfliktsky. 

Anonymkode: dda6b...e53

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...