Gå til innhold

Dere som ammet natt over 2 år, fikk barnet hull i tennene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er skrives og sies så ulike ting vedrørende dette av helsepersonell. Så lurer på andres faktiske erfaringer?

Anonymkode: e5e86...c27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammet om natten frem til barnet var 3 år. Barnet har i tillegg en emaljedefekt (ikke relatert til amming). 0 hull. Pusset nøye morgen og kveld. Det kan jo selvfølgelig være flaks. Kjenner noen som ikke ammet på natt og barnet hadde flere hull på 4-årskontrollen. Uansett faller de tennene ut og erstattes av voksentenner.

Anonymkode: ead56...657

• Liker 1
Skrevet

Nei, men ungen fikk et veldig usunt spisemønster og nattesøvnen var ikke optimal. Skal helst sove 12-13 timer i strekk i den alderen. Kosespising om natten er ikke bra for kroppen heller.

Anonymkode: c1a36...0c2

• Liker 5
Skrevet

Aldri noe problemer verken med hull, spisemønster eller soving.

Ungdom nå og fortsatt ingen hull. ☺️

Anonymkode: cccae...68e

• Liker 2
Skrevet

Stebarnet mitt ble ammet flere ganger om natten til det var fire og det fikk store skader på tennene (i tillegg til at han fortsatt sliter med søvn nå fire år senere). Det går nok helt fint når barnet er to, men ville avvent nattamming så fort som mulig etter det. Her mener tannlegen det var relatert til nattamming. 

Anonymkode: 55e5a...a2a

• Liker 3
Skrevet

Fatter ikke at dere driver med dette etter ettårsalderen. Ja, morsmelk er sundt, men det er jammen sammenhengende søvn og (for alle parter) Hvis melkesukkeret i tillegg påvirker tannemaljen negativt, blir det enda verre. Barnet roer seg til slutt uansett, men selvsagt ikke når du lager slike vaner. 

Anonymkode: 6300a...8d9

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Her så fikk vi beskjed ved 1 års alder at en burde slutte med amming og nattmat pga tenner. At det beste var vann hvis de skulle ha noe om natt. Vi hadde nå alt sluttet med noe på natt alt så det var nå greit. 

Skjønner ikke at folk orker å nattarbeid til ungene er flere år, sier seg selv at barna får åpvåkninger da

Anonymkode: c154d...b38

• Liker 1
Skrevet

Ammet til over 2 år på natt (og dagtid ved sykdom), vært to ganger til tannlegen på grunn av medfødt emaljefeil, ingen tannproblemer, snart 3 år nå. Søvn fungerte og mye bedre for oss med nattamming. 

Angående amming forholder jeg med egentlig kun til Ammehjelpen. 

https://ammehjelpen.no/tannhelse/

Utdrag: 

En ny, norsk doktorgradsavhandling (2023) som tar for seg risikofaktorer for karies hos barn fant ingen sammenheng mellom amming i 18 måneder og kariesutvikling hos de norske barna som deltok i studien(10):

Forskeren (som også er tannlege) sier følgende til Khrono.no:

– Amming åleine gir ikkje karies. Då må ein òg sjå på faktorar som tannpuss, sukkerhaldig drikke og kva fast føde ein innfører.

Anonymkode: 7767d...9c5

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ser det er skrives og sies så ulike ting vedrørende dette av helsepersonell. Så lurer på andres faktiske erfaringer?

Nei ingen hull

Anonymkode: adf30...9f8

• Liker 1
Skrevet

Ammer en 2 åring om natta enda men vet ikke om det er hull eller ikke. Tok det opp med lege på 1 årskontrollen tror jeg. Legen sa at en tannlege ville nok sagt å ikke amme om natta men hun ammet selv og samsov med barna sine til de var flere år gammel. Mange mener amming skåner mot tannråte fordi melken kommer ganske langt bak i munnen og ikke direkte på tenner. Håper selv å avvenne snart for er sliten😅 ikke for late mennesker å drive med natteamming i åresvis det er sikkert.

Anonymkode: 3c727...9c1

Skrevet

Hvorfor i alle dager ammes 2 og 3 åringer om natta?

Anonymkode: eb282...2ba

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ammet natt til barnet var 22 mnd. Null hull. Ingen av mine barn har hull i tennene, de er ammet masse og lenge. Dag og natt… 

Tipper det vanskelige er at tenner er ulikt. Noen får lettere hull enn andre. Så noen kan sikkert få hull pga nattamming. Men jeg er også ganske sikker på at ingen nødvendigvis har sjekket hvordan resten av kostholdet til barn som nattammet lenge er. Ikke sikkert ammingen er problemet. Kanskje manglende tannpuss, saft i drikkeflaska osv er problemet. 

Anonymkode: 259ab...ce3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh, fordi det er kjempefint nærhet til mor som trygge barnet, gjør at det sovner lett og sover godt, og roer sentralnervesystemet til barn i en alder da det jobber på høygir. Derfor? Hvorfor skulle man ikke amme barn om natta hvis både mor og barn synes det er fint?

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Eh, fordi det er kjempefint nærhet til mor som trygge barnet, gjør at det sovner lett og sover godt, og roer sentralnervesystemet til barn i en alder da det jobber på høygir. Derfor? Hvorfor skulle man ikke amme barn om natta hvis både mor og barn synes det er fint?

Når de er så gamle, så er det kun egoet til mor som blir tilfredsstilt. For barnet er det bare en vane. Barna føler seg trygge ved siden av mamma og pappa uten å sutte på puppen til mamma.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden jeg er anonym, kan jeg innrømme at jeg ammet på natt etter 2 år når hun var syk. Det var lettvint for å få henne til å sove. Ikke hull. Har alltid vært nøye på tannpuss morgen og kveld, og drikker sjelden saft og juice. 

Anonymkode: 9e2b3...552

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å få de i søvn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ammet til over 2 år på natt (og dagtid ved sykdom), vært to ganger til tannlegen på grunn av medfødt emaljefeil, ingen tannproblemer, snart 3 år nå. Søvn fungerte og mye bedre for oss med nattamming. 

Angående amming forholder jeg med egentlig kun til Ammehjelpen. 

https://ammehjelpen.no/tannhelse/

Utdrag: 

En ny, norsk doktorgradsavhandling (2023) som tar for seg risikofaktorer for karies hos barn fant ingen sammenheng mellom amming i 18 måneder og kariesutvikling hos de norske barna som deltok i studien(10):

Forskeren (som også er tannlege) sier følgende til Khrono.no:

– Amming åleine gir ikkje karies. Då må ein òg sjå på faktorar som tannpuss, sukkerhaldig drikke og kva fast føde ein innfører.

Anonymkode: 7767d...9c5

Hvordan får du et så lite barn til å la seg undersøke av tannlegen?😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan får du et så lite barn til å la seg undersøke av tannlegen?😅

Ja, si det. Forstår det sånn at de var 5 år og eldre når de var med i studien.

Anonymkode: 9e2b3...552

Skrevet

Ammer min snart toåring både på dag og hele natta. Får bare skryt av helsesøster, lege og hos tannlege da vi måtte dit pga fall. Det er en myte og feilinformasjon at det gir karies.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Når de er så gamle, så er det kun egoet til mor som blir tilfredsstilt. For barnet er det bare en vane. Barna føler seg trygge ved siden av mamma og pappa uten å sutte på puppen til mamma.

Wow, du må lese deg opp…

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...