Gå til innhold

Vurderer samboerskap. Hvor mye i husleie når den som eier har utleieinntekt i samme hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å bo sammen for å teste samboerskap mens/før vi sparer opp til å kanskje kjøpe noe sammen senere. Hun eier hus, han leier leilighet. Hvis vi flytter sammen, blir det naturligvis at han flytter til henne. Han har ikke egenkapital til å kjøpe seg inn, og vi ser det som lite hensiktsmessig når vi ikke skal bo i huset lenger enn vi må mens vi sparer til bolig sammen.

Spørsmålet er hvor mye han skal betale i husleie når hun også leier ut en del av huset og dermed har utleieinntekt. Han på sin side kommer til å bidra med vedlikeholdsarbeid i og rundt huset, f.eks. spyle tak, male, klippe hekk, skifte lyspære :P

Legger ved noen grove tall. Ikke heng deg opp i kroner og øre, da de ikke er helt nøyaktige. Men tallene er proporsjonalt riktige.

Han:

• 8.000 kr husleie inkl alt unntatt strøm
  • Billån

Hun:

• 25.000 kr på boliglån, hvorav 18.500 kr er renter, 6.500 kr er avdrag
  • 12.000 kr utleieinntekt, leietaker betaler kun for eget strømforbruk utenom
  • Dekkes av henne for begge enheter: Vann, renovasjon for stor husholdning, internett
  • Dekker ev. materialer og fagfolk til vedlikehold eller oppussing hvis behovet melder seg

Vi har kommet frem til at ettersom hun får leieinntekten, så skal hun dekke 2/3 av vann, renovasjon, internett og husforsikring. Vi spiser omtrent like mye, så matposten deles 50/50.

Anonymkode: 66b4f...2ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rettelse: Hun betaler for hele husforsikringen ettersom han ikke eier.

Skrevet

4000 kr tenker jeg.

Hvis det han bidrar med i vedlikehold er ca 15 timer i mnd, høres 4000 kr greit ut. Det også er verdt noen tusen. 

Anonymkode: 3252b...509

• Liker 1
Gjest issoras
Skrevet

Jeg tenker også ca 4000 kroner - halvparten av det han betaler i dag. Da sparer han 4000 i måneden på å bo med deg og du tjener 4000 på at dere bor sammen. 

Og halvparten av strøm, ish. 

Skrevet

4.000,- ja, det er jeg faktisk enig i. Da slipper han også å føle seg utnyttet, samtidig som at hun allikevel får inn noen få kroner.

Anonymkode: 48708...eef

• Liker 1
Skrevet

TS:

Takk for svar til alle over her!

4000 kr høres fornuftig ut. Win-win for begge. Glemte så klart at strøm skal deles likt.

Skrevet

Renter og avdrag er den enkeltes kapitalkostnader og holdes utenfor.

I utgangspunktet tenker jeg man deler "fortjenesten", så 4000 er ok. Så deler man boutgifter som strøm, strømmetjenester etc.

Anonymkode: 44371...0ba

Skrevet

0,00 er hva jeg hadde tatt for husleie 

Anonymkode: 1f0ae...384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...