AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #61 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis skolen og barnehagen er av relativt ny dato, skal skredfare være undersøkt og dokumentert. Det er ikke alltid veldig lett å finne fram, men reguleringsplanene for skolen og barnehagen skal ligge tilgjengelig på kommunens hjemmeside. Ofte må du inn i en kartportal, finne riktig tomt og gå inn i planregister derfra. I planbeskrivelsen skal grunnforhold være omtalt, og geoteknisk rapport skal ligge som eget vedlegg. Dersom skolen og barnehagen er bygget etter gamle reguleringsplaner, skal det være dokumentert i byggesaken. Skole og barnehage er høye risikoklasser, og man tillater ikke å bygge det hvis det ikke er trygt. Anonymkode: 61497...e93 Takk, da skal jeg lete litt til, selv om jeg er ganske sikker på at det blir uaktuelt å kjøpe huset. Anonymkode: df6d9...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 31. august 2024 #62 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Her legger du skylden på partnerdrap og trafikkulykker over på de som ble rammet. Det er lavmål. Anonymkode: cf967...d82 Jeg tror du bare er glad i å kverulere 😂 De som er rammet av en trafikkulykke har like fort skylden for den og da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #63 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Faregradsnivået i Gjerdrum var 4, som er det samme som i veldig mange områder i Norge. For eksempel i vanlige og populære boligområder i Moss. Anonymkode: f22e8...0dd Gjerdrum kommune har generelt grad fire ja, men skredområdet hadde grad fem. Anonymkode: 678c4...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #64 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gjerdrum kommune har generelt grad fire ja, men skredområdet hadde grad fem. Anonymkode: 678c4...f3c Det finnes ikke grad fem, fire er den høyeste. Anonymkode: f22e8...0dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #65 Del Skrevet 1. september 2024 Anonymbruker*** skrev (15 timer siden): Jeg tror du bare er glad i å kverulere 😂 De som er rammet av en trafikkulykke har like fort skylden for den og da. Og de som blir drept av partneren har valgt en voldelig partner, og er skyld i det selv... som du skrev? Anonymkode: cf967...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #66 Del Skrevet 1. september 2024 *Grøss* nei. Anonymkode: 5b98d...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 1. september 2024 #67 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og de som blir drept av partneren har valgt en voldelig partner, og er skyld i det selv... som du skrev? Anonymkode: cf967...d82 Hvor skrev jeg det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #68 Del Skrevet 1. september 2024 Anonymbruker*** skrev (Akkurat nå): Hvor skrev jeg det? Anonymbruker*** skrev (17 timer siden): Ja, du bor med en mann, men jeg håper jo du ikke bor med en voldelig mann. Anonymkode: cf967...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 1. september 2024 #69 Del Skrevet 1. september 2024 Anonymbruker*** skrev (2 minutter siden): Og de som blir drept av partneren har valgt en voldelig partner, og er skyld i det selv... som du skrev? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, du bor med en mann, men jeg håper jo du ikke bor med en voldelig mann. Står ikke det samme her gitt. Risikoen for å bli offer for partnerdrap er høyere om man blir utsatt for vold i forholdet. Det har ingenting med å legge skyld på offeret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #70 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det finnes ikke grad fem, fire er den høyeste. Anonymkode: f22e8...0dd Jaha? NVE er uenig med deg... https://publikasjoner.nve.no/eksternrapport/2020/eksternrapport2020_09.pdf Kap: 4,3 Sitat Risiko er inndelt i fem klasser (mens skadekonsekvens og faregrad er inndelt i tre klasser). Dette er gjort for å skille ut soner med aller lavest risiko og aller høyest risiko Nrk som bruker NVE som kilde er også uenig med deg https://www.nrk.no/norge/skredomradet-i-gjerdrum-er-i-risikoklasse-5-1.15307473 Sitat På kommunens kart over faresoner på Romerike, er Ask i Gjerdrum markert med risikoklasse 4 for kvikkleireskred. Området der skredet gikk er klassifisert som høyeste risikoklasse 5. Anonymkode: 678c4...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #71 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 0.41): Dette står i takstrapporten: "§4.1.3 Faresoner e. Omsynssone H310_UG - ustabil grunn viser potensiell skredfare for områdeskred av kvikkleire. I samband med regulering må den reelle faren avklarast, og det må dokumenterast tilstrekkeleg tryggleik jf. Teknisk forskrift. Resultat av kartlegging kan medføre at heile eller delar av området ikkje kan byggast ut." Jeg har katastrofen i Gjerdrum friskt i minne og mistet dessverre all interesse for huset da jeg leste det avsnittet, men er det grunn til det? Sånn jeg forstår det er det påvist ustabil grunn, og det synes jeg hører skikkelig skummelt ut! Så står det som konsekvens at området kanskje ikke kan bygges ut. Men hva med fare for liv og helse, da? Bør ikke det stå der også om det gjelder? Har sjekket om det finnes kvikkleirekartlegging for området, men det gjør det ikke. Har bare funnet et kart med aktsomhetsområde for kvikkleireskred, men det gjelder jo absolutt alle steder under en viss høyde som ligger nært sjø, så det må jo tas med en klype salt. Hva tenker dere? Anonymkode: df6d9...c65 Ville ikke kjøpt noe dersom det var en reell fare. Anonymkode: 1c707...8cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #72 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg kjenner en geolog som sa han aldri ville kjøpt et hus i et slikt område, så nei, ville ikke gjort det selv heller. Anonymkode: daad9...d9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå