AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #1 Del Skrevet 30. august 2024 Dette står i takstrapporten: "§4.1.3 Faresoner e. Omsynssone H310_UG - ustabil grunn viser potensiell skredfare for områdeskred av kvikkleire. I samband med regulering må den reelle faren avklarast, og det må dokumenterast tilstrekkeleg tryggleik jf. Teknisk forskrift. Resultat av kartlegging kan medføre at heile eller delar av området ikkje kan byggast ut." Jeg har katastrofen i Gjerdrum friskt i minne og mistet dessverre all interesse for huset da jeg leste det avsnittet, men er det grunn til det? Sånn jeg forstår det er det påvist ustabil grunn, og det synes jeg hører skikkelig skummelt ut! Så står det som konsekvens at området kanskje ikke kan bygges ut. Men hva med fare for liv og helse, da? Bør ikke det stå der også om det gjelder? Har sjekket om det finnes kvikkleirekartlegging for området, men det gjør det ikke. Har bare funnet et kart med aktsomhetsområde for kvikkleireskred, men det gjelder jo absolutt alle steder under en viss høyde som ligger nært sjø, så det må jo tas med en klype salt. Hva tenker dere? Anonymkode: df6d9...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #2 Del Skrevet 30. august 2024 Jeg ville prøvd å finne en geolog i kommunen som kunne forklart mer om hva nøyaktig denne koden betyr. Kvikkleire i grunnen er ikke unormalt, min forrige bolig sto på kvikkleire og det gjør nåværende bolig også. Det har aldri blitt nevnt i en takstrapport, og det bygges stadig ut her. Så her er den ansett som trygg. Så spørsmålet er hvordan akkurat denne grunnen vurderes? Anonymkode: adb77...ea5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 30. august 2024 #3 Del Skrevet 30. august 2024 Høyres jo ikkje så lurt ut. Veret og klima blir jo berre meir og meir ekstremt og framover seier ekspertane. Tenk langsiktig. 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #4 Del Skrevet 30. august 2024 Ville ikke vært aktuelt for meg. Det finnes da andre steder å kjøpe hus. Anonymkode: 7fbf9...ceb 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #5 Del Skrevet 30. august 2024 Aldri!!!! Anonymkode: 955b2...541 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #6 Del Skrevet 30. august 2024 Aldri. Om det ikke raser, så blir du aldri kvitt det igjen heller. Anonymkode: 30806...8e3 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #7 Del Skrevet 30. august 2024 Nei, aldri! Jeg var veldig nøye med hvilket hus jeg kjøpte. Det er bygd på steingrunn i slak bakke så vann renner bort, og ingen elver eller truende fjellskrenter i nærheten. Ikke nær vannet i en trang fjord heller. Jeg sjekket tom radonkart før jeg kjøpte. Noen av oss er litt nøyere på å inngå potensielle farer enn andre. For de fleste får det bra uansett, jeg vil bare minke sannsynligheten for å oppleve at noe går galt. Anonymkode: 86312...a4f 5 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 30. august 2024 #8 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette står i takstrapporten: "§4.1.3 Faresoner e. Omsynssone H310_UG - ustabil grunn viser potensiell skredfare for områdeskred av kvikkleire. I samband med regulering må den reelle faren avklarast, og det må dokumenterast tilstrekkeleg tryggleik jf. Teknisk forskrift. Resultat av kartlegging kan medføre at heile eller delar av området ikkje kan byggast ut." Jeg har katastrofen i Gjerdrum friskt i minne og mistet dessverre all interesse for huset da jeg leste det avsnittet, men er det grunn til det? Sånn jeg forstår det er det påvist ustabil grunn, og det synes jeg hører skikkelig skummelt ut! Så står det som konsekvens at området kanskje ikke kan bygges ut. Men hva med fare for liv og helse, da? Bør ikke det stå der også om det gjelder? Har sjekket om det finnes kvikkleirekartlegging for området, men det gjør det ikke. Har bare funnet et kart med aktsomhetsområde for kvikkleireskred, men det gjelder jo absolutt alle steder under en viss høyde som ligger nært sjø, så det må jo tas med en klype salt. Hva tenker dere? Anonymkode: df6d9...c65 Nei, tenk på egen, og familiens helse og liv, og også muligheten for erstatning. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #9 Del Skrevet 30. august 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, aldri! Jeg var veldig nøye med hvilket hus jeg kjøpte. Det er bygd på steingrunn i slak bakke så vann renner bort, og ingen elver eller truende fjellskrenter i nærheten. Ikke nær vannet i en trang fjord heller. Jeg sjekket tom radonkart før jeg kjøpte. Noen av oss er litt nøyere på å inngå potensielle farer enn andre. For de fleste får det bra uansett, jeg vil bare minke sannsynligheten for å oppleve at noe går galt. Anonymkode: 86312...a4f Tør du i det helle tatt gå ut døren? Anonymkode: ea73d...f3b 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #10 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, aldri! Jeg var veldig nøye med hvilket hus jeg kjøpte. Det er bygd på steingrunn i slak bakke så vann renner bort, og ingen elver eller truende fjellskrenter i nærheten. Ikke nær vannet i en trang fjord heller. Jeg sjekket tom radonkart før jeg kjøpte. Noen av oss er litt nøyere på å inngå potensielle farer enn andre. For de fleste får det bra uansett, jeg vil bare minke sannsynligheten for å oppleve at noe går galt. Anonymkode: 86312...a4f Ja, jeg er også sånn. Eliminerer de risikofaktorene jeg kan, så får jeg litt færre ting å bekymre meg for i livet. Man skal jo føle seg trygg der man bor, og jeg er usikker på om jeg kunne slappet av, spesielt ved mye regn. Bare så ergerlig, for jeg var i utgangspunktet skikkelig interessert i huset. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg ville prøvd å finne en geolog i kommunen som kunne forklart mer om hva nøyaktig denne koden betyr. Kvikkleire i grunnen er ikke unormalt, min forrige bolig sto på kvikkleire og det gjør nåværende bolig også. Det har aldri blitt nevnt i en takstrapport, og det bygges stadig ut her. Så her er den ansett som trygg. Så spørsmålet er hvordan akkurat denne grunnen vurderes? Anonymkode: adb77...ea5 Tipper det er anses som mer sannsynlig at det er utrygt da, siden det står svart på hvitt at grunnen er ustabil. Når kvikkleire ikke nødvendigvis er ensbetydende med farlig grunn og ikke alltid står skrevet om i en takstrapport bør man nok være ganske obs når det faktisk står der. Capazitet skrev (22 minutter siden): Høyres jo ikkje så lurt ut. Veret og klima blir jo berre meir og meir ekstremt og framover seier ekspertane. Tenk langsiktig. Ja absolutt, det har jeg også i bakhodet. Her regner jo mye fra før også, på Vestlandet. Anonymkode: df6d9...c65 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #11 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, aldri! Jeg var veldig nøye med hvilket hus jeg kjøpte. Det er bygd på steingrunn i slak bakke så vann renner bort, og ingen elver eller truende fjellskrenter i nærheten. Ikke nær vannet i en trang fjord heller. Jeg sjekket tom radonkart før jeg kjøpte. Noen av oss er litt nøyere på å inngå potensielle farer enn andre. For de fleste får det bra uansett, jeg vil bare minke sannsynligheten for å oppleve at noe går galt. Anonymkode: 86312...a4f Da jeg skulle leie bolig for noen år siden sjekket jeg alt det samme som du sjekker. Venner og bekjente kalte meg hysterisk. De sluttet å kalle meg hysterisk da det tok mindre enn et år fra jeg takket nei til å leie i "drømmeboligen", til samme bolig var oversvømmet og det også kom frem at den lå på radongrunn. De som hadde kalt meg hysterisk kom til meg og lurte på hvor de kunne finne ut slike ting som jeg hadde sjekket Det meste av dette er jo bare sunn fornuft. Radon må man sjekke kart for å finne ut av (om man ikke kan måle selv), men ellers er det jo bare sunn fornuft å vudere elve- og bekkeløp, skråninger, beplantning, nær sjø, m.m. Anonymkode: 93ab4...cd7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #12 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette står i takstrapporten: "§4.1.3 Faresoner e. Omsynssone H310_UG - ustabil grunn viser potensiell skredfare for områdeskred av kvikkleire. I samband med regulering må den reelle faren avklarast, og det må dokumenterast tilstrekkeleg tryggleik jf. Teknisk forskrift. Resultat av kartlegging kan medføre at heile eller delar av området ikkje kan byggast ut." Jeg har katastrofen i Gjerdrum friskt i minne og mistet dessverre all interesse for huset da jeg leste det avsnittet, men er det grunn til det? Sånn jeg forstår det er det påvist ustabil grunn, og det synes jeg hører skikkelig skummelt ut! Så står det som konsekvens at området kanskje ikke kan bygges ut. Men hva med fare for liv og helse, da? Bør ikke det stå der også om det gjelder? Har sjekket om det finnes kvikkleirekartlegging for området, men det gjør det ikke. Har bare funnet et kart med aktsomhetsområde for kvikkleireskred, men det gjelder jo absolutt alle steder under en viss høyde som ligger nært sjø, så det må jo tas med en klype salt. Hva tenker dere? Anonymkode: df6d9...c65 Det der er like risikabelt som å gjemme alle sparepengene og enda til penger du ikke har i vedovnen. Er du heldig kommer ingen og tenner på er du uheldig så tenner noen på. For de som like rå leve farlig er vel selv et slikt kjøp for farlig? Anonymkode: 4515d...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #13 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Da jeg skulle leie bolig for noen år siden sjekket jeg alt det samme som du sjekker. Venner og bekjente kalte meg hysterisk. De sluttet å kalle meg hysterisk da det tok mindre enn et år fra jeg takket nei til å leie i "drømmeboligen", til samme bolig var oversvømmet og det også kom frem at den lå på radongrunn. De som hadde kalt meg hysterisk kom til meg og lurte på hvor de kunne finne ut slike ting som jeg hadde sjekket Det meste av dette er jo bare sunn fornuft. Radon må man sjekke kart for å finne ut av (om man ikke kan måle selv), men ellers er det jo bare sunn fornuft å vudere elve- og bekkeløp, skråninger, beplantning, nær sjø, m.m. Anonymkode: 93ab4...cd7 Radon finnes mer eller mindre overalt. Så å styre unna radon, er nesten et kunststykke. Anonymkode: 4515d...be5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #14 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, aldri! Jeg var veldig nøye med hvilket hus jeg kjøpte. Det er bygd på steingrunn i slak bakke så vann renner bort, og ingen elver eller truende fjellskrenter i nærheten. Ikke nær vannet i en trang fjord heller. Jeg sjekket tom radonkart før jeg kjøpte. Noen av oss er litt nøyere på å inngå potensielle farer enn andre. For de fleste får det bra uansett, jeg vil bare minke sannsynligheten for å oppleve at noe går galt. Anonymkode: 86312...a4f Siden 2000 er det vel godt under 20 personer som har omkommet av skred i eget hjem, hvorav mesteparten var Gjerderum skredet. I samme periode har 2 000+ dødd i trafikken. Så dette blir i overkant hysterisk. Anonymkode: cf967...d82 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #15 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Radon finnes mer eller mindre overalt. Så å styre unna radon, er nesten et kunststykke. Anonymkode: 4515d...be5 Det er enorme forskjeller i mengden radon i grunnen. Det er ikke en kunststykke å styre unna områder hvor det er mye radon. Det finnes også kart hvor man kan sjekke dette. Anonymkode: 93ab4...cd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #16 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Siden 2000 er det vel godt under 20 personer som har omkommet av skred i eget hjem, hvorav mesteparten var Gjerderum skredet. I samme periode har 2 000+ dødd i trafikken. Så dette blir i overkant hysterisk. Anonymkode: cf967...d82 Hvor henter du disse tallene dine fra? At flere ikke har død av rask, skyldes tilfeldigheter, ras går det hvert eneste år, både med snø, sørpe, stein og i noen tilfeller kvikkleire. Radon finnes i bergarter i fljell. Noen steder er det så tettpakket med radon at man ikke kan unngå å bo i radonområder, men der kan gjøres tiltak for å redusere eller fjerne radon. Der er og anbefalt av myndighetene å måle radon i bolighus. Hvert eneste liv som går tapt enten ved ras eller i trafikkulykker er et liv for mye, det vet du først når du har kjent på kroppen hvordan det er å leve med tap av liv i slike tragedier. Anonymkode: 4515d...be5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #17 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor henter du disse tallene dine fra? At flere ikke har død av rask, skyldes tilfeldigheter, ras går det hvert eneste år, både med snø, sørpe, stein og i noen tilfeller kvikkleire. Radon finnes i bergarter i fljell. Noen steder er det så tettpakket med radon at man ikke kan unngå å bo i radonområder, men der kan gjøres tiltak for å redusere eller fjerne radon. Der er og anbefalt av myndighetene å måle radon i bolighus. Hvert eneste liv som går tapt enten ved ras eller i trafikkulykker er et liv for mye, det vet du først når du har kjent på kroppen hvordan det er å leve med tap av liv i slike tragedier. Anonymkode: 4515d...be5 Wikipedia. Ja, jeg har kjent tap på kroppen, til de grader...Og frykt for eget liv i terrorangrep. Men jeg evner likevel å se på statistikk, og forstå at sannsynligheten for at det skal skje er forsvinnende liten. Så mitt mantra i livet er "det farligste jeg gjør er å sette meg i bilen hver dag", noe veldig få av oss er redd for overhodet da det er så vanlig, og ellers ikke la frykten styre. Anonymkode: cf967...d82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seriousgirl Skrevet 31. august 2024 #18 Del Skrevet 31. august 2024 Aldri. Livet mitt er mer verdt enn å ta sjansen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #19 Del Skrevet 31. august 2024 Ja, nettopp gjort det. Solge huset vårt som var bygd på stein i en relativ bratt skråning, og kjøpte et hus på en topp, bygd på kvikkleire (etter nyere og nøyere undersøkelser så er det langt mindre kvikkleire enn antatt) med høy rasfare i området. Gikk et lite ras der for ett år siden. Veldig mange på Østlandet bor på kvikkleire, selv uten å vite det. Ved høy rasfare så overvåkes og testes området mye. Det er høye krav til bygging, beplantning, bruk etc. Så føler meg trygg, faktisk tryggere enn boligen som var bygd på stein. Litt rart første månedene, men nå tenker jeg aldri over det. Anonymkode: ebe7b...0d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #20 Del Skrevet 31. august 2024 Nei. Man kjøper ikke hus der hvor det er fare for skred eller flom, som rett ved en elvebredde osv. Jeg blir alltid forundret over mennesker som klager over å ha mistet huset sitt når de absolutt må bo der. Og at forsikringsselskapet godtar at de bygger der opp igjen samme sted? Når det kan skje typ hvert år? Nei... Bare.. Nei.. Man MÅ ikke bo i skred eller flom områder.. Anonymkode: 6b7b7...af4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå