Gå til innhold

Redd for alvorlig sykdom (magesmerter og blodig avføring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setter STOR pris på om noen vil lese innlegget mitt, selv om d er langt... ❤️

Ville bare høre om noen her har vært gjennom lignende, og om de fant ut årsaken. Jeg har legetime mandag morgen, så ingen trenger å si jeg må komme meg til legen 😉 Men det er lenge igjen av helgen enda, og jeg ligger her med alle tankene og angsten min, og da kan det være greit å få delt litt 🤷‍♀️

Jeg har både fibromyalgi og autoimmun sykdom (sjøgrens), så er ikke ukjent med smerter og utmattelse, men de siste 2 ukene har vært ganske annerledes, så nå er jeg for første gang redd for at noe mer alvorlig feiler meg.

Det startet altså for 2 uker siden m d jeg trodde var et magevirus; sterke magesmerter, luft, og kraftig oppkast (tenk Eksorsisten filmen 🤭). Men ingen av ungene mine ble syk, så etter 4 dager med fortsatt oppkast og smerter, dro jeg til legevakten på kvelden. Der fikk beskjed om at d var nok bare et virus, og ble jeg sendt hjem med kvalmestillende og beskjed om å komme tilbake om et døgn hvis ingen bedring. 

1,5 døgn senere var jeg blitt enda verre, og fikk krøpet i en taxi og møtte opp på legevakten. Fikk komme inn med én gang, for jeg så sikkert ut som et levende lik (hvit i ansiktet og svart rundt øynene...). Sykepleier ga meg da en sprøyte i hoften, med noe som heter Voltaren, som skal være betennelsesdempende, og 5 minutt senere slapp nesten alle smertene taket, og jeg kunne slappe av for første gang på 1 uke. Fikk legge meg på en seng i et mørkt rom, fikk et teppe over meg fordi jeg ristet så voldsomt, og sovnet før d var gått 2 min. 

30 min senere kom legen inn og undersøkte meg, og sa hun ville legge meg inn, for hun mistenkte betennelse i bukspyttkjertelen. Så da ble jeg lagt inn på kirurgisk avdeling, og d ble tatt flere blodprøver og ultralyd av magen. Sistnevnte viste mye luft i magen, men ingen tegn på sykdom i bukspyttkjertelen. Legen sa derimot at han så d han kalte "litt grums" i galleblæren, og en skygge som kanskje kunne være en gallestein. Så da tenkte jeg at dette var vel diagnosen. Men 1 time senere kom en annen lege inn, som sa at alle blodprøvene var normale, så ingenting tydet på infeksjon. Jeg hadde kanskje en betennelsestilstand, men de hadde ingen sikker diagnose. Så da ble jeg sendt hjem, uten så mange klare svar 🤷‍♀️

Dro altså hjem samme dag som jeg ble innlagt, og da var jeg fortsatt mye bedre av smertene (som sikkert skyldtes sprøyten med Voltaren), og samtidig var jeg totalt utslitt og ville bare hjem og sove, så jeg stilte nesten ingen spm til legen før jeg dro. 

Men jeg skulle nok spurt om mye mer før jeg dro fra sykehuset, for nå har jeg stort sett vært sengeliggende av og på (gjennom døgnet), med magesmerter, kvalme og utmattelse, og orker kun gjøre de aller viktigste delene av mammarollen, før jeg må hvile igjen.

I går natt toppet det hele seg;  Smertene ble enda verre igjen, og jeg lå våken hele natten og vred meg i sengen. På morrakvisten kjente jeg endelig at jeg måtte på do, og da hadde jeg plutselig voldsom diaré. Tror jeg satt på do i 1 time, og jeg både skalv og kaldsvettet så det rant av meg. Var våt i håret av svette, og et par ganger trodde jeg jeg skulle svime av, for d prikket foran øyene og hele kroppen ristet. Når jeg endelig var ferdig, krøp jeg nesten inn i sengen igjen, og sovnet før jeg visste ordet av det (ungene var da blitt hentet av faren kvelden før). 

Da er vi kommet til nå, hvor jeg våknet for ca 1 time siden, etter å ha sovet fra i 8 tiden i dag tidlig... Hadde fortsatt veldig vondt i magen når jeg våknet, og måtte skynde meg på do igjen. Fortsatt diaré, og veldig, veldig vondt i magen. Når jeg tørket meg så jeg masse friskt rødt blod på papiret, og d første jeg tenkte var "supert, nå får jeg mensen oppå alt annet". Men forstod etter hvert at blodet ikke kom derfra, og når jeg kikket nedi doskålen, så jeg bare rødt... Regner med dette også skjedde i går natt, men da var jeg for dårlig til å registrere noe som helst... 

Jeg har nå bestilt meg en legetime mandag morgen, for her må vel legene på sykehuset ha oversett noe...? 

Takk til deg som orket å lese helt hit ❤️

Anonymkode: 7c805...5fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakten igjen her og nå, Ts!

Med dine symptomer, ikke minst med tanke på hvor lenge dette har pågått, så skal du undersøkes på nytt!

(Kan være lurt å få tatt en avføringsprøve også, vet om noen tilfeller av matforgiftning som har artet seg slik som du beskriver.)

Ring legevakten nå!

❤️

Anonymkode: a904f...c4c

• Liker 3
Skrevet

Ville ha ringt legevakten, det er lenge til mandag....♥️ lykke til!

Anonymkode: 97248...db0

• Liker 3
Skrevet

Legevakt, stå på ditt og ikke gi deg. 

Anonymkode: 66ba1...aeb

• Liker 2
Skrevet

Synes du skal kontakte legevakten så raskt du kan og få avklart tilstanden din. Uansett hva de sier når du ringer så forlanger du å få komme inn.

Anonymkode: 2d36e...13f

• Liker 2
Skrevet

Sprukken blindtarm?

Anonymkode: bf32e...f37

Skrevet

Jeg hadde ringt 113 om jeg hadde bæsja masse blod, etter flere dager med magesmerter og oppkast.

God bedring ❤️❤️

• Liker 2
Skrevet

:hjerte:🌸🌸🌸:hjerte:God bedring:hjerte::hjerte::hjerte:

Anonymkode: f5970...744

Skrevet

Oisann, her var det tydelige svar ja 😏 Ja jeg får vel ringe da... Det buldrer og bråker noe voldsomt i magen nå når jeg ligger i sengen og skriver dette. Så d er tydelig fortsatt mye på gang inni der. 

Kjenner bare at jeg gruer meg til å ringe, for om de vil ha meg inn, må jeg sikkert bestille taxi igjen, og tenk om jeg får diaré i taxien.... Vet jeg er irrasjonell nå, men er bare så utslitt og orker så vidt tanken på å sette meg i en taxi når alt gjør så vondt... 

Jeg ringte ambulanse ene dagen jeg dro på legevakten, pga smertene og at jeg ikke greide stå oppreist- men da fikk jeg tydelig beskjed om at de kommer ikke for magesmerter og oppkast, så jeg fikk ta en taxi...

Må bare psyke meg opp litt, så skal jeg ringe...

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sprukken blindtarm?

Jeg har ikke feber, og om d var blindtarmen så ville det vel blitt oppdaget på sykehuset når de tok ultralyd...? 🤷‍♀️ 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ring legevakten igjen her og nå, Ts!

Med dine symptomer, ikke minst med tanke på hvor lenge dette har pågått, så skal du undersøkes på nytt!

(Kan være lurt å få tatt en avføringsprøve også, vet om noen tilfeller av matforgiftning som har artet seg slik som du beskriver.)

Ring legevakten nå!

❤️

Dette var litt rart du sa, for det var noe av det første jeg tenkte når jeg skjønte d ikke var et virus - men glemte helt å nevne d på legevakten og sykehuset.

Kvelden før jeg ble syk, hadde nemlig jeg og ungene bestilt pizza, pluss et beger med iskrem - og jeg var den eneste som spiste av iskremen...

Kan man bli matforgiftet av is? 

Og ja, jeg skal ringe nå...

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette var litt rart du sa, for det var noe av det første jeg tenkte når jeg skjønte d ikke var et virus - men glemte helt å nevne d på legevakten og sykehuset.

Kvelden før jeg ble syk, hadde nemlig jeg og ungene bestilt pizza, pluss et beger med iskrem - og jeg var den eneste som spiste av iskremen...

TS

Ja, spesielt om det er iskrem fra maskin.. men du bør oppsøke legevakt i kveld. Blodig avføring og magesmerter kan være betennelse. 

Anonymkode: 3fb3b...e54

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

TS

Man kan vel bli matforgiftet av hva som helst, om man er uheldig. De to verste tilfellene jeg vet om hadde fått veldig uvanlige bakterier, så det slo ikke ut på de første prøvene. Så pass på at du i det minste nevner at dere spiste det dere gjorde kvelden før du ble dårlig.

Må du ta taxi, ta på deg ekstra bind, eller til og med en håndduk i trusa - og så tar du en vid jakke utenpå.

Ta med en stor håndduk som du kan sette deg på, om du skulle få et større uhell i drosjen.

Oppdater oss om du orker.

Masse lykke til :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Oisann, her var det tydelige svar ja 😏 Ja jeg får vel ringe da... Det buldrer og bråker noe voldsomt i magen nå når jeg ligger i sengen og skriver dette. Så d er tydelig fortsatt mye på gang inni der. 

Kjenner bare at jeg gruer meg til å ringe, for om de vil ha meg inn, må jeg sikkert bestille taxi igjen, og tenk om jeg får diaré i taxien.... Vet jeg er irrasjonell nå, men er bare så utslitt og orker så vidt tanken på å sette meg i en taxi når alt gjør så vondt... 

Jeg ringte ambulanse ene dagen jeg dro på legevakten, pga smertene og at jeg ikke greide stå oppreist- men da fikk jeg tydelig beskjed om at de kommer ikke for magesmerter og oppkast, så jeg fikk ta en taxi...

Må bare psyke meg opp litt, så skal jeg ringe...

TS

Det er ingenting i veien for å ringe 113, og få dem til å vurdere om du skal inn til sykehuset igjen, siden du alt har vært der, eller til legevakt. Du må og si det du skriver her, at du blør rikelig. Her er så mange muligheter for hva som kan være galt at du skal ikke ligge hjemme alene over natta. 
Har du ikke bind eller bleier etter barna du kan avhjelpe med i tilfellet det går galt? 
Ring, og ikke ligg hjemme uten å tilkalle hjelp.

Anonymkode: 58774...f67

• Liker 1
Skrevet

Enig i at du skal ringe legevakten, samtidig vil jeg berolige deg med at det ikke trenger være alvorlig i det hele tatt. Kan være matforgiftning, eller en reaksjon på voltaren som går over. 

At de ikke finner noe er visst ganske vanlig når det gjelder mage og tarm, iallefall sa de det til meg når jeg ble hasteinnlagt med magesmerter ut av ville helv***... og de ikke fant noe, Og når det gjelder mage, er ingen funn egentlig positivt nytt, for da går det over etter noen dager :) 

Anonymkode: 6f37e...ca0

Skrevet

Synes du skal ringe legevakten, som de andre skriver. ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig i at du skal ringe legevakten, samtidig vil jeg berolige deg med at det ikke trenger være alvorlig i det hele tatt. Kan være matforgiftning, eller en reaksjon på voltaren som går over. 

At de ikke finner noe er visst ganske vanlig når det gjelder mage og tarm, iallefall sa de det til meg når jeg ble hasteinnlagt med magesmerter ut av ville helv***... og de ikke fant noe, Og når det gjelder mage, er ingen funn egentlig positivt nytt, for da går det over etter noen dager :) 

Anonymkode: 6f37e...ca0

Magen er stor, og inneholder mye som kan skape problemer. Akutt abdomen er en samlebetegnelse på vondt i magen. Eggstokker, livmor, blindtarm, galle, tarmer, mitt, magesekk er alle organer som kan gi problemer. 
Der finnes og sjeldne sykdommer legene ikke finner ut av før pasientene tilfeldigvis selv finne rut hva som er galt. 

Skrevet

Håper du har ringt legevakten nå ❤️. Men, ville også bare si at samboeren min hadde ganske like symptomer som deg for noen år siden. De konkluderte med at han måtte ha en infeksjon et eller annet sted selv om de ikke fant noe på prøvene. De la han inn i 4 dager og ga han intravenøst antibiotika. Han ble helt fin etter det og har aldri hatt noe liknende siden. 

Anonymkode: 0755b...12c

Skrevet

:rope:     Oppdatering! 

Skrevet

Hvordan går det TS? Regner med du ble innlagt?

Jeg tenker siden du har autoimmun sykdom fra før at du kanskje har fått IBD, enten Chrons eller ulcerøs kolitt. Hos noen starter det veldig akutt med akutt utbredt betennelse som fører til sykehusinnleggelse. Hos meg startet det mer sakte med betennelse i endetarmen som spredde seg, men jeg har lest og hørt om andre som får mer akutt debut på sykdommen. Helt riktig av deg å kontakte legevakten når det er så mye blod og ukjent grunn, du bør få stoppet blødningen raskt med medisiner om det er IBD, kan ikke gå og vente ukesvis på koloskopi liksom.

God bedring ❤️ 

Anonymkode: 31364...af9

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...