Gå til innhold

Hva synes dere om dusjing på skolen?

Dusjing på skolen  

199 stemmer

1. 1. Hva synes dere om dusjing på skolen ifm gym?

• Bra at alle barn skal dusje.
      88
    • Barn bør kunne velge å dusje hjemme.
      37
    • Barn bør dusje på skolen, men bør ha adskilte båser
      85

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dusjing ifm gym på skolen.

Hva synes dere virkelig?

Gjelder barn og ungdom.

Anonymkode: 086c0...907

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På 90 tallet dusjet vi alle i gymmen uten problem.

Litt rart generasjon ex on the beach er så prippne.

Anonymkode: 21c0c...a99

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

Tenker at det er unødvendig med dusjing frem til 6/7klasse. Det tar tid. 

Fra 6/7klasse burde de dusje pga lukt og svette. Enkelte gutter kan lukte helt jævlig kattepiss etter trening/gym.. Kan ikke forvente at andre skal sitte i ett klasserom med den lukten. 

Samtidig burde man legge til rette, ved å ha båser/enkel vegg. Evt gym i de siste timene på dagen. Tilogmed treningsentere og badeland har begynt å ha båser i dusjen.. 

Anonymkode: 3192c...0c7

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var jo ikke gøy å dusje da jeg var ung heller. All gym kunne vært på slutten av dagen. 

Anonymkode: 8c3cc...a41

• Liker 7
Skrevet

Egne båser burde det vært i alle garderober.

U-skoleelever som ikke dusjer lukter heeelt forferdelig da de i tillegg har mye hormoner i sving som gjør lukten intens, 

Anonymkode: b816d...753

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var ikke uten problem, både jeg og mange jeg kjenner slet med det. Vi lot bare som det ikke var noe problem.

Anonymkode: e73e7...eb5

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange er fornøyde med kroppen sin, men det er ingen grunn til at de skulle måtte vise frem alt til alle.

Ser virkelig ikke problemet med å installere båser med dør. Mange treningsstudioer og garderober på hoteller har jo båser.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Gjorde vi alle det? Jeg husker nemlig noe helt annet. Det var skikkelig ubehagelig på 90-tallet også.

Anonymkode: c5418...ae4

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Å dusje på skolen er helt unødvendig for barn. De svetter ikke nok av en gymtime til at det er nødvendig å dusje flere ganger om dagen.

Å dusje på skolen var et viktig hygiene tiltak som ble innført da mange ikke hadde tilgang på dusj hjemme. Det ble sett på som viktig for folkehelsen.

Barn leker ute, har fritidsaktiviteter osv som de gjerne blir mer skittent av enn en time eller 2 med kroppsøving på skolen. Det er viktigere at barna dusjer etter å ha rullet rundt i sandkassen eller hatt en intens ishockey trening og ingen barn bør få inn vanen med å dusje flere ganger om dagen som normalen.

Ungdommer i puberteten begynner å svette mer men har også behov for mer privatliv. Å lage egne avlukk for ungdom vil få flere ungdommer til å ønske å dusje etter gym timene. Har vært på flere treningssentre og bade anlegg i utlandet hvor de har gode løsninger i fellesdusjen som gir alle en form for privatliv.

Anonymkode: d2658...d1b

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tenker at det er unødvendig med dusjing frem til 6/7klasse. Det tar tid. 

Fra 6/7klasse burde de dusje pga lukt og svette. Enkelte gutter kan lukte helt jævlig kattepiss etter trening/gym.. Kan ikke forvente at andre skal sitte i ett klasserom med den lukten. 

Samtidig burde man legge til rette, ved å ha båser/enkel vegg. Evt gym i de siste timene på dagen. Tilogmed treningsentere og badeland har begynt å ha båser i dusjen.. 

Anonymkode: 3192c...0c7

Du har tydeligvis ikke sitti i et klasserom med fjerdeklassinger i syntetiske fotballtrøyer 😂 

De bør dusje og ha det som rutine lenge før kroppene begynner å forandre seg, så blir det ikke en big deal når endringene kommer, og tryggheten allerede er etablert. 

Anonymkode: 2611c...d32

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei ikke alle gjorde det!

Jeg er født i 82 og lenge før ex on "noe" beach og jeg dusjet aldri etter gym. Det er helt unødvendig for barn å dusje offentlig. Voksne mennesker pleier stortsett ikke å dusje med sine kolleger på arbeidsplassen sin heller og det hadde blitt reaksjoner om sjefen hadde pålagt noen felles dusjing, selvfølgelig!!!

Og jeg tenker at vi kan ikke lære barn og unge at de skal bestemme hvem som skal se de nakne og at de bestemmer over sin egen kropp for så i neste øyeblikk tvinge de til å være nakne med noen som tilfeldigvis ble født samme år. 

Anonymkode: fb54b...713

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes det er uetisk at alle skal tvinges til å kle seg naken foran medelever.  Tror det er unyansert å tenke at det skal bidra ti normalisering av å være naken. Er redd det virker motsatt for mange da det kan oppleves som overskridelse av egne kroppsgrenser. I hvilken situasjonen i voksenalder er det ok å tvinge voksne å kle seg nakne foran kollegaer? I voksenalder er dette som regel mer frivillig, i hvert fall mer enn hos barn som ikke kan velge bort gym.

Anonymkode: 086c0...907

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig skal alle dusje etter svømming og gym, hvertfall om det ikke havner på slutten av skoledagen. 

Men jeg mener også at alle skoler/svømmehaller og lignende bør ha egne båser i dusjene. 

Anonymkode: 9f599...a09

• Liker 3
Skrevet

Jeg er delt. 

I en perfekt verden så mener jeg alle skal kle av seg og hoppe i dusjen. Og det funket fint på barneskolen.

På ungdomsskolen derimot så har tenåringene med seg ekstra mobiler, altså en mobil utenom den som de låser inn i mobilskapet med seg overalt, derfor dropper de fleste dusjen nå og det synes jeg er helt greit.

Nå er nå verden som den er og jeg hadde heller ikke dusjet i dag om jeg var ung når det er så mange muligheter for å bli tatt bildet av. Født på 80 tallet er jeg og jeg dusjet ikke på skolen for jeg var en liten tjukkas så jeg var ikke komfortabel med å kle av meg.

Er dog ikke et problem i dusjen på svømmehallen men jeg kler av meg med voksne mennesker som ikke er interessert i å ta bilde av min kropp. Blir noe annet med tenåringer som mangler evnen til å tenke konsekvenser av handlingene sine. Så jeg har sagt til mitt barn at dusjen kan droppes.

Anonymkode: 0fffb...231

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er glad ikke alle hadde kameraer med seg hele tiden da jeg var ung. Hadde 100% sikkert droppet å dusje da. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var jo ikke gøy å dusje da jeg var ung heller. All gym kunne vært på slutten av dagen. 

Anonymkode: 8c3cc...a41

Det går jo ikke. Hvis alle skal ha gym i siste time får de kanskje gymtime hver tredje uke. 

• Liker 2
Skrevet

Skolen kan ikke tvinge elevene til å dusje. De skal egentlig informere om at dette er frivillig. 

Anonymkode: 2dba0...e6d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke litt gymtimenes aktivitet som gjør at barn lukter svette, det er mer manglende dusj/bad dagen(e) før.  Det lukter  ikke alltid godt i klasserom, men igjen, gymtimen er ikke synderen

I barneskolealder er barn minst like mye aktive i friminutt som gymtimer, men kun gymtimer som det forventes å dusje etter.  

Det å ha egne gymklær holder i gymtimer.  

Ideen bak skoledusjing var allmenn dårlig hygiene siden mange ikke hadde innlagt vann og dusj. Nå har alle tilgang til dusjer og hygiene. er bedre som betyr mindre hehov fir masse fellesdusjing. 

Min eldste gikk på NTGU i tre år og ingen dusjet der heller, kun byttet til vanlige klær hver dag etter skoletreningen. . Dusjet aldri på barneskolen heller. 

Anonymkode: 2f4c3...ba8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jobber på ungdomsskole, min erfaring er at flertallet av elevene synes det er ubehagelig å dusje etter gym, men når de har svømming og dusjer i båser gjør som regel alle det. En del av dem synes også bare det er et ork å dusje etter gym, særlig noen av jentene som da føler de må bruke mer tid på å ordne håret og den slags haha

Ser også en del som trekker frem at det hadde vært best om elevene kunne ha gym på slutten av dagen. Jeg er forsovet enig, men når regnestykker er én gymsal delt på 15 klasser ganger 5 dager i skoleuken må man bare finne seg i at noen klasser ender opp med å ha gym tidligere på dagen 

Anonymkode: 6ff00...e70

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Var nok mer viktig før for storebarn å bli lært opp til å dusje etter gym.  Som barn i barneskolealder på 80 tallet så var vell et bad og hårvask heller mer enn annen hver dag hjemme. Det å dusje på skolen var bare gøy og en lek kan jeg huske. 

Tror ikke vi begynnte å dusje før i 5 klasse eller gym, men en selvfølge før bading og etter bading i klor fra første gang vi hadde svømmeøving på skolen, det var vell i 2 klasse. 

Min niese på 10 år gruer seg så til gym for da må hun dusje og vil ikke på skolen den dagen. Det bør være frivillig for de små. Og det er det jo har jeg forstått, men det blir ikke informert om. Nå blir de dusja og bada hjemme hver dag, mye mer enn da jeg vokste opp.  

På ungdomskolen bør gym legges til siste time så de kan dusje hjemme hvis de ønsker.  Hvis ikke bør de få mulighet til å dusje avskjermet, på samme måte som en kan få gå på do for seg selv!  

Anonymkode: d03af...025

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...