Trampe Skrevet 20. februar 2006 #1 Skrevet 20. februar 2006 Jeg har satt meg som mål at jeg skal nå 60 kilo før bryllupsdagen. Det er snart bare 4 måneder igjen, og jeg har fremdeles ca 6 kilo igjen... Jeg var flink i høst, gikk ned fra 73 til 66 kilo, og jeg har klart å holde meg sånn høvelig der... Mitt store problem er søtbehovet. Jeg har et konstant søtbehov - jeg kan spise meg mett på sunn middag, og kjenne at jeg trenger noe søtt selv om jeg er mett. Jeg har tenkt å prøve krom, har noen av dere prøvd det? Fungerer det? Eller er det noen andre metoder jeg kan bruke for å la være å spise søtsaker? Jeg klarer alltids å ta av meg kiloene til tross for at jeg spiser godteri, men det hadde jo vært så mye lettere uten å ha den konstante lysten....
Svart Katt Skrevet 20. februar 2006 #2 Skrevet 20. februar 2006 Jeg kjenner til det. Det er så plagsomt. Har aldri prøvd krom, men har hørt at eple-eddik skal kunne hjelpe mot søtsug. Har ikke prøvd det heller, men.. Det jeg pleier å gjøre er å pusse tennene når jeg kjenner søtsuget og ikke vil/har mulighet etc til å skaffe meg noe med sukker. Det hjelper litt
Trampe Skrevet 20. februar 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2006 Jeg får det som oftest når jeg er på jobb. Spesielt på kveldstid... Og da er ikke tannbørsten tilgjengelig, men smågodtstativet står der...
Gjest Elfrida Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 Krom hjelper vel best hvis det er mangel på krom som gir det søtbehovet? Eller stemmer ikke det. Hva med å lage en lekker dessert av en oppskåret appelsin med litt kanel på? Eller noe annet frukt?
salsera Skrevet 21. februar 2006 #5 Skrevet 21. februar 2006 Kanskje kan du forsøle å drikke et glass vann først? Hvis du fremdeles har lyst på noe søtt ti minutter senere, ville jeg ha tatt en liten bit. Kjøp små pakker, kanskje de hvor hver bit er pakket inn inn for seg? Da er det lettere å ta bare en bit og ikke spise hele sjokoladeplaten/posen. En bit skader ikke, problemet er når det bllir for mange. Ofte gir sørsuget seg når man gir kroppen litt og nyten denne biten med god samvittighet. Og stopper der.
Trampe Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #6 Skrevet 21. februar 2006 Hmm.... Lett skal det ikke være. Jeg drikker veldig mye vann fra før - det går minst fem liter om dagen. Jeg er ikke diabetiker, har blitt testet for det på grunn av vanninntaket mitt, og er heller ikke syk på andre måter. Jeg har prøvd å dempe dette søtbehovet med å drikke vann eller spise frukt, men jeg har jo ikke lyst på vann eller frukt. Jeg har lyst på godteri! Det ender med at jeg spiser godteri uansett. Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg kan sitte hele formiddagen hjemme og arbeide med ting uten å kjenne at jeg har lyst på noe, men med en gang det blir mørkt ute kommer det... :klø: Tror jeg skal prøve krom uansett. Det kan jo ikke skade.
salsera Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Så lenge du ikke tar for høye doser, skader det ikke. Ønsker deg lykke til! Men vær obs på at for høye doser på sikt kan føre til at kroppen din tar opp for lite jern. Har du forresten forsøkt å spise grove. søte kjeks? Da får du noe søtt, men det er begrenset hvor mye du får i deg.
aline Skrevet 21. februar 2006 #8 Skrevet 21. februar 2006 jeg er akkurat likedan, fryktelig irriterende. drikker også mye vann, har kjøpt frukt og grønt for erstatning tusen ganger. men som du sier, det er jo ikke det jeg fyser på. så jeg kan spise middag først, bli mett og god. fyse, spise frukt og likevel har jeg sukkersug altså. jeg har prøvd krom, men siden jeg er rimelig lite tålmodig, så ga jeg opp når jeg ikke følte noen endring etter en mnd... men det er ett par ting som i perioder kan erstatte sjokolade (som er min store plage), og det er rosiner og nøtter, og på sommern fungerer faktisk jordbær ganske godt. rosiner er søte, og man kan sitte å gomle. og nøtter gir fyldig smak. klart det ikke er ting man får anbefalt om man kun tenker slanking, for det er jo sukker og kcal i dette, men det er sunne snack og for meg en god erstatning sånn helsemessig. det har hittil ikke holdt langvarig dog... jeg detter alltid tilbake på sjokoladen på ett tidspunkt.
Gjest piaf Skrevet 21. februar 2006 #9 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Jeg har et drastisk, men effektivt råd mot søtsug: Kutt ut absolutt alt sukkerinntak over en lang periode (flere mnd) , med unntak av 2-3 friske frukter hver dag. Og da snakker jeg ikke bare om godteri, men om syltetøy, sukret yoghurt, søtet frokostblanding osv. Unngå også kunstig søtstoff, dvs. lightprodukter etc. Og spis forøvrig et sunt kosthold med mye grove kornprodukter, proteinrik mat og grønnsaker. Da forsvinner søtsuget etterhvert, og når du prøver sukker igjen, vil du bli forskrekket over hvor sterkt det smaker. Jeg tror nemlig det er sånn at sukkerinntak ikke stiller søtsuget, men forsterker det, dessverre. Jo mer søtt man spiser, dess mer søtt føler man behov for. Har forøvrig prøvd denne "kuren" selv engang i et års tid - den virker. Endret 21. februar 2006 av piaf
Gjest 1111 Skrevet 21. februar 2006 #10 Skrevet 21. februar 2006 Hva med å kjøpe deg en flaske lettbrus, som du kan ta et glass av når det verste søtsuget melder seg? Ikke akkurat kjempesunt med lettbrus, men bedre enn andre ting du kan få i deg, og søtt nok er det i alle fall.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #11 Skrevet 21. februar 2006 Jeg har et drastisk, men effektivt råd mot søtsug: Kutt ut absolutt alt sukkerinntak over en lang periode (flere mnd) , med unntak av 2-3 friske frukter hver dag. Og da snakker jeg ikke bare om godteri, men om syltetøy, sukret yoghurt, søtet frokostblanding osv. Unngå også kunstig søtstoff, dvs. lightprodukter etc. Og spis forøvrig et sunt kosthold med mye grove kornprodukter, proteinrik mat og grønnsaker. Da forsvinner søtsuget etterhvert, og når du prøver sukker igjen, vil du bli forskrekket over hvor sterkt det smaker. Jeg tror nemlig det er sånn at sukkerinntak ikke stiller søtsuget, men forsterker det, dessverre. Jo mer søtt man spiser, dess mer søtt føler man behov for. Har forøvrig prøvd denne "kuren" selv engang i et års tid - den virker. ← Dette funket også for meg; jeg hadde i tillegg fryktelig dårlig godterimoral, og kunne ALDRI la det bli med den ene biten. Så kuttet jeg tvert, og nå, flere år senere, har jeg ikke godteribehov i det hele tatt, med unntak av en periode i høst da jeg jobbet veldig masse. Igjen måtte jeg sette hardt mot hardt for å kutte, og nå spiser jeg ikke sjokolade mer enn kanskje en liten bit annenhver uke.
Trampe Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #12 Skrevet 21. februar 2006 Harde kurer her ja Jeg vet at det er avhold som funker. Har prøvd det, og det var slik jeg gikk ned de kiloene i høst. Men jeg er da slik at jeg setter meg et mål - om seks uker kan jeg spise godteri igjen. Og det har faktisk fungert - jeg har ikke gått opp igjen... Et liv uten søtsaker i det hele tatt kan jeg ikke se for meg. Jeg skal da leve også. Og ha muligheten til å spise av det som blir satt frem hvis jeg er på besøk eller i bursdag - uten å tenke på sukkerinnholdet.
Amanlis Skrevet 21. februar 2006 #13 Skrevet 21. februar 2006 Jeg har prøvd krom for å dempe søtsuget og ble anbefalt i helsekostbutikken et merke som heter Chrom Plus fra Nutirent Delivery System. Det taes visst opp i tarmen på samme måte som mat sa damen. Ikke spør meg om hvordan andre merker taes opp... Har prøvd flere typer krom før uten at de har virka. Men synes de fungerer etter bare noen dagers bruk. Kiloene raser ikke av, men jeg snoker ikke i godteskuffen heller. Ang lettbrus: Legen min anbefalte å ikke drikke det, for det er tilsatt kunstig søtstoff, noe som visstnok trigger søthungeren enda mer. Mn hvis man skal drikke brus, var det beste å drikke lettvariantene sa ho.
Gjest 1111 Skrevet 21. februar 2006 #14 Skrevet 21. februar 2006 det er tilsatt kunstig søtstoff, noe som visstnok trigger søthungeren enda mer Det er nok veldig inviduelt og noe man må prøve seg fram på selv. Noen blir mer sulten av lettbrus, noen blir sugen på noe søtt av lettbrus, lista er lang, men gjelder ikke alle. For meg funker det mot søtsug i alle fall
Gjest Aloha Skrevet 21. februar 2006 #15 Skrevet 21. februar 2006 Bruker Bio-Chrom, og syns det fungerer bra for å dempe søtsuget! Før måtte jeg ha godteri hver dag, nå greier jeg å begrense det til helgene. Og det er jeg svært fornøyd med! Vil anbefale deg å gi krom en sjanse!
mee mee Skrevet 21. februar 2006 #16 Skrevet 21. februar 2006 jeg har det slik også.. men du burde å røve å kjøpe tørket papaya.. jeg liker ikke tørket frukt, men den er fryktelig godt. og den hjelper godt på søtsuget! (så er det jo mye sunnere) har hørt at krom er bra, så det er jo verdt er forsøk:-) lykke til!
Gjest piaf Skrevet 21. februar 2006 #17 Skrevet 21. februar 2006 Et liv uten søtsaker i det hele tatt kan jeg ikke se for meg. Jeg skal da leve også. Og ha muligheten til å spise av det som blir satt frem hvis jeg er på besøk eller i bursdag - uten å tenke på sukkerinnholdet. ← "Skrekkregimet" jeg skisserer er jo ikke ment å vare permanent - bare i en overgangsperiode for å bryte ut av en ond sirkel, og gi seg selv anledningen til å starte på nytt med blanke ark. Kanskje man kan tenke på det nesten som å slutte å røyke? (nå har jeg aldri hverken begynt eller sluttet med det, men ser for meg at røykekutt ikke kan være noe lettere enn sukkerkutt, ihvertfall).
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #18 Skrevet 21. februar 2006 jeg har det slik også.. men du burde å røve å kjøpe tørket papaya.. jeg liker ikke tørket frukt, men den er fryktelig godt. og den hjelper godt på søtsuget! (så er det jo mye sunnere) har hørt at krom er bra, så det er jo verdt er forsøk:-) lykke til! ← Selvsagt hjelper den på søtsuget, den er jo full av sukker! Ikke tilsatt sukker (noen typer er til og med tilsatt ekstra sukker), men tørket frukt er rene sukkerbombene i form av fruktsukker, og veldig konsentrert energi som ikke er lurt å få i seg mye av hvis man vil ned i vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå