Gå til innhold

Mulig trigger? Kostholdsplan og fremprovosert oppkast

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg er litt lubben. 160 cm høy og rundt 60-65 kg . Vil ned 5-10 kg som er vekta jeg trives best med. Jeg vet ikke om jeg mister vekt, fordi uansett vil tallet på vekta trigge meg negativt. Derfor unngår jeg å veie meg.

Jeg vurderer vekta og kroppen min ut i fra hvordan favoritt jeansene mine passer. Og ut ifra det vet jeg at vekta står mer eller mindre stille. Eller så går det veldig sakte nedover og derfor lite merkbart.

Dette er hva jeg har spist de siste ukene (bilde)

❤️ = jeg er fornøyd med hva jeg har spist den dagen

🥵 = jeg er misfornøyd og føler jeg har overspist den dagen 

🤮 = jeg har med vilje kastet opp måltidet

Kosedag innebærer en halv pose chips. 100 gram sjokolade og kanskje 10 biter smågodt. 

Vær så grei, ingen nedlatende kommentarer. Ønsker bare deres synspunkter på matloggen? Er det mye, lite, passelig? 

Tror dere sparebluss finnes? Er jeg der? 

Vil denne matplanen på sikt og tålmodighet føre til vektnedgang?

Har ME og i svært lite aktivitet. 0 trening. 

Jeg begynte slankingen 15.07.24. 

Middagene er en normal porsjon. 

De dagene hvor det står jeg har spist brød, dreier det seg om 4-5 grovbrød med skinkeost.

Screenshot_20240830_215205_Samsung Notes.jpg

Anonymkode: 3c527...cb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med fremprovosert oppkast i emnetittelen? 

Ut i fra det jeg leser i innlegget, høres det ut som du har et veldig problematisk forhold til kropp og mat. Du bør absolutt få profesjonell hjelp, og så håper jeg tråden stenges snart. Ta kontakt med legen din.

Anonymkode: e6212...885

• Liker 6
Skrevet

Jeg har det. Legen vet. Men jeg er for 'frisk' til å få hjelp ved feks DPS. Samme i kommunen. De har sprengt kapasitet. 

Når jeg er nede på normalvekt for meg, spiser jeg sunt og normalt. Dessverre får jeg perioder hvor jeg overspiser og legger på meg. Denne loggen følger jeg kun når jeg slanker meg. 

Hadde håpt på innspill på loggen og ikke hvor syk jeg er. Har ingen diagnoserte spiseforstyrrelser. Selv om det er sannsynlig.

Skrevet

Matplanen din vil bare føre til større spiseforstyrrelser og mer sykdom.

Anonymkode: 405c6...d40

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Matplanen din vil bare føre til større spiseforstyrrelser og mer sykdom.

Hvorfor? Er det for lite mat? For mye?

TS

Skrevet

Du spiser alt for lite, og alt for ensidig. Brød og spaghetti er ikke noe du kan leve på.

Ts, snakk med fastlegen din. Du har en spiseforstyrrelse, og det er noe du må få hjelp for. Du vil aldri bli fornøyd med kroppen din når du spiser og kaster opp på denne måten.

Anonymkode: a6a48...3bf

• Liker 4
Skrevet

Men hvorfor går jeg ikke ned i vekt hvis det er for lite?  Forslag til sunn, mager og varierte matprodukter? 

Jeg kaster ikke opp hver dag.

Men jo, jeg kommer til å sette meg opp på legetime. Selv om jeg ikke tror det vil hjelpe så veldig mye. 

TS

Skrevet

Har du vist denne listen til legen din og forklart den slik du forklarer den her?

Du er på full fart inn i en alvorlig spiseforstyrrelse - du er der allerede slik du holder på!

Tilbake til legen og vis listen og forklaringen til listen!

Du spiser altfor lite og usunt!

Anonymkode: e02f2...575

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må nesten få noen til å hjelpe deg med en kostholdsplan. Dette ser ikke helt bra ut. Legen skal hjelpe deg i din situasjon. 

Skal prøve å gi deg noen tips (fra personlig erfaring): 

- spis masse grønnsaker (det kan du så å si ikke overspise på)

- prøv å spis en ordentlig middag hver dag 

- ang oppkast: prøv å spis litt, vent litt og så spis mer. Bruk lang tid på hvert måltid. Tygg lenge før du svelger og gi deg når du kjenner du ikke lenger er sulten. 

Håper du tar kontakt med en lege altså, det hjalp meg masse ❤️

Anonymkode: 002a6...715

Skrevet

Du spiser veldig usunt.

Anonymkode: 756ca...49a

Skrevet

Hva mener du når du skriver "faste" og samtidig skriver opp matvarer? Hvis du har spist så har du jo ikke fastet? 

Anonymkode: c459c...e11

Skrevet

Ta en time hos legen.

Anonymkode: ee711...58e

Skrevet

Dette er ikke bra. Du må få hjelp. 

Anonymkode: b204b...742

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor? Er det for lite mat? For mye?

TS

Det er alt for lite mat, det er direkte skadelig for magesekk, spiserør og tenner å kaste opp så ofte, og det er ett sykelig oppheng i mat. For å ikke glemme at noe som er særdeles viktig for bedring av ME er ett sunt og jevnt kosthold med mye næring, altså det stikk motsatte av ditt.

• Liker 2
Skrevet

Når du skriver brødskiver. Hva har du på? Jeg tror at det blir for høyt kcalinntaket totalt. For å få oversikt, må du logge hver minste lille ting, også flytende. Fins apper som funker til slik

Anonymkode: 4dd3d...9e5

Skrevet

Denne tråden bør stenges.

Anonymkode: b204b...742

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du spiser veldig mye godteri.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du når du skriver "faste" og samtidig skriver opp matvarer? Hvis du har spist så har du jo ikke fastet? 

Faster i 16 timer eller mer, så 1 måltid (feks brød).

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du spiser veldig usunt.

Anonymkode: 756ca...49a

Hva spiser jeg som er usunt utenom snop?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva spiser jeg som er usunt utenom snop?

Ingenting, men ifølge den listen så spiser du utrolig mye snop.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...