Gå til innhold

Syk av salgspress og målbare tall

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en småbarnsmamma som jobbet to års tid innenfor finans. Ordentlig omsorgsperson. Flink med kunder og kollegaer og anerkjent som en positiv medarbeider. Elsker delen med kundekontakt og å få være der for kundene. Men, i det siste kommer jeg hjem gråtene og skuffet over meg selv. Vi blir målt på tall og jeg er aldri måloppnående på mitt budsjett. Får beskjed av at jeg er en 3 på dem sitt vurderingsskjema (5 er høyest).

Det er prøver, eksamener og oppfølging i tillegg til salgsbudsjettene og nå er jeg redd jeg begynt å nærme meg den kjente veggen. Jeg gråter mens jeg skriver dette og føler meg helt tullete. Kan jeg ta opp dette med min leder, eller er jeg bare en slitsom klagende ansatt? Jeg var ikke klar over at en jobb i bank var så tøff. Jeg kunne elsket å jobbe på kundeservice, men er det greit å spørre om det?

siden jeg har det så vondt nå så må jeg nesten be dere om saklige svar♥️

Anonymkode: 913fd...d0e

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, arbeider også i bank og mange opplever dessverre at presset blir for høyt. 
Jeg er som deg, elsker jobben og kundene men talker ikke presset. Var heldig og fikk en intern stilling uten salg. Ville tatt en prat med leder- løser seg garantert. Er det noe du føler du mestrer bra? Lån, sparing, forsikring? Det er jo mulig å spørre om å få fokusert på det du føler du mestrer

Anonymkode: 9c0a8...ea0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei!

Er en småbarnsmamma som jobbet to års tid innenfor finans. Ordentlig omsorgsperson. Flink med kunder og kollegaer og anerkjent som en positiv medarbeider. Elsker delen med kundekontakt og å få være der for kundene. Men, i det siste kommer jeg hjem gråtene og skuffet over meg selv. Vi blir målt på tall og jeg er aldri måloppnående på mitt budsjett. Får beskjed av at jeg er en 3 på dem sitt vurderingsskjema (5 er høyest).

Det er prøver, eksamener og oppfølging i tillegg til salgsbudsjettene og nå er jeg redd jeg begynt å nærme meg den kjente veggen. Jeg gråter mens jeg skriver dette og føler meg helt tullete. Kan jeg ta opp dette med min leder, eller er jeg bare en slitsom klagende ansatt? Jeg var ikke klar over at en jobb i bank var så tøff. Jeg kunne elsket å jobbe på kundeservice, men er det greit å spørre om det?

siden jeg har det så vondt nå så må jeg nesten be dere om saklige svar♥️

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å studere finans og samtidig gå glipp av hvordan arb.miljøet er? Du vet at finans er press, kokain-sniffing, crazy personligheter (var en artikkel for en stund siden som påpekte at sosiopater søker seg til den type yrke og generelt sett folk som liker å ta høy risiko og oppleve spenning).

I tillegg til å være en jævla, brutal kapitalistisk profitt-genererende maskin, så er det folk som har sammenlignet denne bransjen i stor grad med idrett på toppnivå. Det er altså ikke noe du holder på med noe særlig lenge. 

Anonymkode: 11b5e...3a5

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å studere finans og samtidig gå glipp av hvordan arb.miljøet er? Du vet at finans er press, kokain-sniffing, crazy personligheter (var en artikkel for en stund siden som påpekte at sosiopater søker seg til den type yrke og generelt sett folk som liker å ta høy risiko og oppleve spenning).

I tillegg til å være en jævla, brutal kapitalistisk profitt-genererende maskin, så er det folk som har sammenlignet denne bransjen i stor grad med idrett på toppnivå. Det er altså ikke noe du holder på med noe særlig lenge. 

Ja så kan det godt være, men jeg jobber i en liten lokalbank, så veldig synlig kokain-sniffing eller mange crazy personligheter er ikke å finne her - allikevel er det en ledelse som presser på og måler oss i tall. Jeg brenner genuint for mennesker og synes man skal vise respekt når det kommer til lommeboken til mennesker - tomme eller fulle. Ganske sikker på at jeg ikke er psykopat, kanskje derfor jeg ikke passer i jobben 😂

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre er vel ikke så verst

Har enkelte som behandler tre kunde caser om dagen og syns det har vært en stressende dag, mens noen behandler 15-20 uten å blunke

Fantastisk kundebehandling men kjappa går i ett, og huff og ork hvor stress det har vært med de tre kundecasene. Caser som kunne løst seg på 3 min 

Anonymkode: f08f5...990

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Finansbransjen er så mangt. Og det er stor forskjell på miljøene i tradisjonell bank og aksjemeglerne på Tjuvholmen. 

Jeg har jobbet i bank i 35 år, har vært på festligheter med folk på alle nivåer - fra kantinepersonalet til konsernsjefen - men har aldri opplevd noe som er i nærheten av et "Exit-miljø" med kokain og crazy folk.

Anonymkode: 8d28a...a05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær fornøyd med å være en 3'er!

Du er midt på treet, altså ganske normal. Det vil si at du gjør en helt ok jobb! Du er gjennomsnittlig - og det er fordi du har små barn hjemme, og er en empatisk person. 

Ikke la rangeringen definere deg som person, og prøv å fokusere på hvorfor du er en 3'er, med positive øyne. 

Husk - du kunne vært en 1 eller 2'er.

Du er flink, men sliten. Lytt til kroppen. Ikke jag etter mer, bli hvor du er.

Stor klem.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen skam å ha havnet på feil hylle. Økonomiutdanning kan brukes til så mangt, begynn å se etter andre jobber som passer deg bedre. Det kan ta litt tid, men plutselig sitter du der med en ny jobb som du trives mye bedre i.

Anonymkode: cb2e4...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske standard at de trykker deg ned til en 3 for å slippe å gi deg mer i lønnstilegg.

Anonymkode: 866df...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ingen skam å ha havnet på feil hylle. Økonomiutdanning kan brukes til så mangt, begynn å se etter andre jobber som passer deg bedre. Det kan ta litt tid, men plutselig sitter du der med en ny jobb som du trives mye bedre i.

Anonymkode: cb2e4...fd1

Å være gjennomsnittlig god er absolutt ikke å ha havnet på feil hylle. De fleste i arbeidslivet er gjennomsnittsmennesker. og så har man noen som klatrer opp i øvre sjikt og noen som ligger på nederste hylle. De fleste befinner seg der TS er

Anonymkode: 5780c...725

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen er ikke å være så forbanna flink i å løse oppgavene.

Om du kan finne en måte å bli sett på, samt få anerkjennelse/bli snakket om for det du faktisk gjør, så slipper du unna med å være under gjennomsnittet flink.

Dette er den triste sannheten. Er du en «likandes» person som kan kombinere det med å kysse ræv (innynde deg, bli kjent med) de rette personene internt, så blir hvordan du løser oppgaver og produktiviteten din mindre viktig.

Anonymkode: 10dc4...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2024 at 10:08 PM, AnonymBruker said:

Du tror helt alvorlig at alle som jobber i finans er i slike miljøer? 

Anonymkode: 8ade1...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2024 at 10:08 PM, AnonymBruker said:

Dette er ikke alltid tilfellet. Jeg jobber også innenfor finans og kunne hatt den mest avslappende jobben om jeg ville, men jeg mangler en viss konkurranse blant team medlemmene da jeg føler at lederen generelt ønsker at alle skal være likestilte, men det er jo alltid noen som er flinkere enn de andre. Jobber i et stort internasjonalt selskap og har ansvar for de komersielle sentence i prosjektene. Her er det meste som styres av politiske beslutninger og om du ikke har bygget opp et stort nettverkt, har du lite muligheter til å klatre oppover. Jeg kan nok ikke klage mye da lønningen er bra, ca. 1,4 mill.
Kan ikke skjønne at de som jobber I en bank skal utsettes for så mye press for de lønningene de har. Generelt sett er det vel slik at jo høyere opp man kommer, jo enklere er jobben da man kan bare delegere det meste meste nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...