Gå til innhold

Drømmen om å jobbe deltid for å få mer tid med barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn i barnehagealder og blir trist når jeg tenker på hvor lite tid man får med dem. Er det noen her som har gått ned i stilling for å få mer tid med barna?

Hva jobber du med?  
Hvor mye jobber du?  
Hvor bor du?  

Er det like idyllisk som jeg drømmer om?  

Anonymkode: 6cd1a...79c

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber bare 30% og det er helt nødvendig. 

Tåler ikke all den tiden borte fra barnet mitt og jeg trenger stor fleksibilitet. Noen dager er han 6 timer i bhg fordi jeg må jobbe litt samt all jobben hjemme med husarbeid, andre dager har barnet fri. Hadde f.eks nylig over 1 uke fri med barnet og det var veldig godt ❤️

Anonymkode: 865c5...cc7

• Liker 2
Skrevet

Regnskapsfører med mye hjemmekontor og fleksitid. Jeg styrer dagene selv og har ikke hatt behov for å redusere stillingen. Kan jobbe 4-6 timer på dagtid, og ta igjen resten på kveldene. Jeg kan også ta fri en dag, og jobbe det inn senere

Anonymkode: e334b...f75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Regnskapsfører med mye hjemmekontor og fleksitid. Jeg styrer dagene selv og har ikke hatt behov for å redusere stillingen. Kan jobbe 4-6 timer på dagtid, og ta igjen resten på kveldene. Jeg kan også ta fri en dag, og jobbe det inn senere

Anonymkode: e334b...f75

Jeg jobber ikke som regnskapsfører men innenfor forretnings/produktutvikling. Jeg styrer også min egen arbeidsdag mer eller mindre selv, utfordringen ligger i at jeg blir så sliten på kvelden at jeg sliter med å ta igjen arbeidet da. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet redusert i 5 år da ungene var små. Ca 50%. Var veldig fint for familielivet. Far hadde jobb i samme periode der han var mye borte, så det var mye for å få familien AS til å gå rundt på en god måte uten å gå på en smell selv. Jeg liker også veldig godt å være sammen med barna, så er fornøyd med investeringen. Tok noen kurs på kveldstid i samme periode når ungene sov. Har sikret å holde meg oppdatert hele veien, så da vi var over perioden med småbarn fikk jeg meg en godt betalt og fleksibel jobb og tenker at jeg kanskje har tapt noe mtp pensjon, men håper at god lønn de senere år gjør litt opp for det (samt at jeg sparer i fond ved siden av for å sikre alderdommen). 

Jeg ville uten tvil gjort det samme igjen så fremt jeg hadde råd til det. Tiden med små barn får man ikke tilbake. Samtidig tror jeg at dersom man velger å være delvis hjemme en periode, så er det lurt å holde seg oppdatert og relevant slik at man ikke mister muligheten til å jobbe med det man ønsker, bare fordi man er delvis hjemme noen år.En annen  ting er at etter pandemien er det lettere for flere å jobbe mer fleksibelt. Med det tatt i betraktning tror jeg at det jeg opplevde som nødvendig reduksjon i arbeidstid da mine var små ville vært noe annerledes i dag. Jeg tror det hadde holdt å redusere 20-30% i dag for å oppnå mye av det samme jeg følte jeg oppnådde da jeg reduserte med 50% og hadde mer låst arbeidshverdag. 

Anonymkode: 9c3cd...b1e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jobber natt

Jobber mindre og Jobber når de sover.

Anonymkode: 350be...05e

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk ned til 80% etter permisjonen med mitt yngste barn. Far tok en dag i uken permisjon over lang tid (1 og et halvt år tror jeg det ble) og jeg hadde en fridag i uka. Det gjorde at barnet vårt bare trengte å gå i barnehagen tre dager i uken frem til barnet var 2 og et halvt år. (Jeg tok en del tid ulønnet perm og, sånn at barnet vårt var 1 år ved barnehagestart) Når barnet ble 2,5 var pappapermen ferdig, så da ble det 4 dagers uke for barnet i barnehagen. 

Dette gjorde jeg fordi jeg selv er pedagog i en barnehage, og har sett og opplevd på kroppen hvor dårlig bemanning det er i barnehagen, og hvor vanskelig det er å få dekket alle de små barnas behov. Vi gir og barnet vårt så korte dager vi kan pga dette. Jeg gikk og ned i stilling for å unngå å bli utbrent pga jobben. 

Jeg hadde nok ikke klart å jobbe 100% som pedagog sånn som tilstanden er i barnehagen nå. Hadde nok endt med sykemelding og utbrenthet hadde jeg ikke hatt den dagen i uken for å hente meg inn. Jeg går nok ikke opp i stilling før jobb-bytte, og at yngste barnet er i skolealder. 

Anonymkode: 0876e...50a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Var hjemme med barna til de var nærmere to år. Har deretter jobba 60 %. Sykepleier med sans for enkel livsstil. 

Anonymkode: e9741...914

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gikk ned til 80% for å gi barna kortere dager i barnehagen, men da jeg jobber administrativt ble det i realiteten kun reduksjon i lønn og ikke arbeidsmengde.  Byttet til en jobb som hadde bedre hjemmekontor-betingelser som gjorde det mulig å gi kortere dager uten å gå ned i stilling.

Ville aldri anbefalt å gå ned i stilling om man har en selvstyrt arbeidshverdag, men ser for meg det virker i skift-yrker.

Anonymkode: 65aeb...eb8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var hjemmeværende frem til barna begynte på skolen, og hadde valgt det samme igjen. Mannen måtte jobbe mer for å dekke inn tapte inntekter (fordi jeg ikke jobbet), men den ekstra jobbingen tok han etter barnas leggetid. For han var det bare et pluss å jobbe mer i en periode, for meg var det et pluss å være hjemme med barna. 

Hadde ikke 100% hjemmeværende vært et alternativ, hadde jeg i hvert fall jobbet redusert. 

Anonymkode: a4ec0...a92

• Liker 1
Skrevet

Jeg tjener mest så her har far gått ned i stilling. Han jobber 80% og noe av den tiden på hjemmekontor. 

Anonymkode: 0e1be...ad9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg jobber ikke som regnskapsfører men innenfor forretnings/produktutvikling. Jeg styrer også min egen arbeidsdag mer eller mindre selv, utfordringen ligger i at jeg blir så sliten på kvelden at jeg sliter med å ta igjen arbeidet da. 

TS

Jeg bruker helgene og andre fridager. Jeg vet det høres rart ut, og sikkert mange som trenger en pause, men for meg går det greit å jobbe nesten hver dag. 

Står tidlig opp, og får unna en del om morgenen. Eller utnytter tiden her og der ellers. Da har jeg gjerne en god "timebank" jeg kan bruke gjennom uka. 

Er også slik at hodet ikke fungerer på tampen av dagen. Men har planlagt oppgaver deretter. Å sette på en god podcast å lage opp litt mat, rydde hus, eller gå en tur, føles bare godt i det man har kommet over "dørstokkmila" (det vil si - bare komme i gang) 

Har også mann som jobber turnus, så han er flink til å bruke sine fridager riktig inn mot familie eller hus. 

Anonymkode: f3b5d...c37

Skrevet

Jeg jobber fullt men har en stilling som er veldig fleksibel og med mye hjemmekontor.

Barnet er nå 19 mnd og begynner i barnehage. Kommer til å gi ham korte dager og ta ofte fredag fri da vi reiser på hytta. Viktigste for meg er at han får noen pauser hvis han er sliten etter barnehage. 

Han har heldigvis veldig gode soverutiner og vi bruker lite tid på legging. Kan gjøre noe unna rett etter han har lagt seg eller før han våkner (jeg våkner ganske ofte før ham).

Tiden jeg er på kontoret er jeg veldig effektiv. Er nok blitt litt asosial etter barn da jeg kan sitte der med øretelefoner og spise lunsj ved pulten, men det er for å virkelig få Max ut av tiden der. Ellers mye dødtid til kaffe og skravling og det har jeg nå ikke «råd» til.

Ellers deler mannen og jeg oss opp iblant. Han er selvstendig næringsdrivende og også fleksibel.

Anonymkode: 84015...861

Skrevet

Sykepleier i 50% stilling. Bor i en relativt stor by.  Har tre barn. Årslønn 330.000kr i året som blir rundt 25.000kr /måned etter skatt. Og 5.000 i barnetrygd. Så jeg har det ikke værst!

trives ufattelig godt i 50%. Akkurat passe med jobb. Masse fleksibilitet til å vaske/rydde/handle når barna er på bhg og ha korte dager og mye tid og overskudd til dem ellers. Anbefales 

Anonymkode: c3fbd...f8c

Skrevet

Nei takk. Jobben er viktig for meg, mentalt, utviklingsmuligheter, sosialt og for så vidt økonomisk. Det samme gjelder for mannen min. Vi har begge noe fleksibilitet i arbeidshverdagen, selv om jeg reiser en del.

Vi tilbringer mye tid med barna, hver for oss og sammen, og jeg føler ikke jeg går glipp av noe.

Anonymkode: e7593...1e7

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne jobbet redusert, men hsr jobbet fullt siden perm slutt. Nå er barnet 12 år, men hadde vært fint å jobbet redusert  likevel.  Jeg tjener mest av oss to, mannen er 30%ufør grunnet skade i barndommen. Selv i full stilling tjener jeg mest. Begge har fast arbeidstid, og med tanke pp mannens uførhet,  har vi konkludert med at jeg bør få mest mulig pensjon , derfor jobbe fullt . Mannen kan ikke kjøre bil grunnet skade , så jeg kjører og følger opp barn på aktiviteter også. Er sliten enkelte dager.  Jobber som spesialpedagog med barn som hsr krevde utfordringer.  Har vært pedagog leder i over 20 år. Måtte bytte rolle for å få mindre fysisk belastning. Den psykiske er like stor kanskje større. Må stå i jobb over 20 år til for å få full pensjon,  tror ikke det går i bhg. Vet ikke hva annet jeg kan gjøre.  . Har levert 0730 og hentet 1630 i bhg og sfo, nå er hun alene 2-3 t hver dag siden mannen har minst 1 t reisevei med kollektiv hver vei til og fra jobb. 

Anonymkode: 63d6a...3af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...