AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #1 Skrevet 30. august 2024 Er veldig aktiv (løper 60 km ukentlig), men har dessverre tendenser til å spise bort vonde følelser i vanskelige perioder. Sommeren er for meg en ensom tid med mange vanskelige minner, og jeg har nok tydd til mer godteri, is og sjokolade enn vanlig. Vet at dette er et overfladisk problem for mange, for jeg er fremdeles normalvektig. Jeg er bare ikke komfortabel i kroppen nå. Ting har lettet litt nå i forhold til de siste åtte ukene, og jeg må foreta noen grep. Ønsker ikke sulte meg, men lurer på hva som er mest effektivt og varig. Har bestandig spist noe «usunt» hver uke (som aktiv mosjonist har det vært nødvendig for å prestere litt bedre også. Er det først og fremst de raske karbohydratene? Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 68885...a3e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #2 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er veldig aktiv (løper 60 km ukentlig), men har dessverre tendenser til å spise bort vonde følelser i vanskelige perioder. Sommeren er for meg en ensom tid med mange vanskelige minner, og jeg har nok tydd til mer godteri, is og sjokolade enn vanlig. Vet at dette er et overfladisk problem for mange, for jeg er fremdeles normalvektig. Jeg er bare ikke komfortabel i kroppen nå. Ting har lettet litt nå i forhold til de siste åtte ukene, og jeg må foreta noen grep. Ønsker ikke sulte meg, men lurer på hva som er mest effektivt og varig. Har bestandig spist noe «usunt» hver uke (som aktiv mosjonist har det vært nødvendig for å prestere litt bedre også. Er det først og fremst de raske karbohydratene? Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 68885...a3e Må også legge til at jeg spiser veldig sunne måltider som er tilpasset aktivitetsnivå den dagen. Kan legge ved bilde av typiske lunsj-måltider jeg spiser. Drikker bare vann, kaffe, te. Ikke noe salt i form av potetgull eller fastfood. Har nok en lei tendens til å legge fort på meg (genetisk). Setter pris på alle tilbakemeldinger! Anonymkode: 68885...a3e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #3 Skrevet 30. august 2024 Du kan prøve å redusere mengden med brød, korn etc og bytte det ut med mer kjøtt og fisk. Reduser også inntak av matoljer i matlaging. Bruk meierismør istedenfor plantesmør. Suget etter kosemat kommer av at kroppen craver noe den ikke får. Ellers er det eneste som nytter å legge om tankegangen når det gjelder usunn snop, is, sjokolade og spørre deg selv hva er det som gjør at du har et behov for å trøste deg selv på denne måten og finne deg andre måter å øke ditt velvære på. Gå korte turer, nyt en kopp te på en kafe mens du kikker rundt deg. Delta på noe nytt, geocatching? Kan det være at du løper for mye også? Gjør kroppen stresset? Anonymkode: 57e5f...17c 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #4 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan prøve å redusere mengden med brød, korn etc og bytte det ut med mer kjøtt og fisk. Reduser også inntak av matoljer i matlaging. Bruk meierismør istedenfor plantesmør. Suget etter kosemat kommer av at kroppen craver noe den ikke får. Ellers er det eneste som nytter å legge om tankegangen når det gjelder usunn snop, is, sjokolade og spørre deg selv hva er det som gjør at du har et behov for å trøste deg selv på denne måten og finne deg andre måter å øke ditt velvære på. Gå korte turer, nyt en kopp te på en kafe mens du kikker rundt deg. Delta på noe nytt, geocatching? Kan det være at du løper for mye også? Gjør kroppen stresset? Anonymkode: 57e5f...17c Takk for tips! Jeg bruker kun meierismør og god olivenolje. Spiser ofte måltider uten noen karbohydrater. Dessverre må jeg ha en og annen kilde da kroppen ikke fungerer optimalt på trening uten. Når det gjelder løping og stress så er du inne på noe. Prøver å løpe 85% rolig av den grunn. Har i perioder erstattet løping med rulleski osv. det er nok mye psykisk, ja. Jeg tar med meg tipset om å gå en kort tur når hodet koker🫶🏽 Anonymkode: 68885...a3e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #5 Skrevet 30. august 2024 Veldig bra at du spiser så sunt. Det beste er nok å bare redusere mengde, så at du spiser litt mindre til hvert måltid. Anonymkode: 20fcd...4b0
Annoyium Skrevet 30. august 2024 #6 Skrevet 30. august 2024 Den eneste endringen du trenger er egentlig å kutte ut snopet. Jeg vet, lettere sagt enn gjort. Men ville ikke kuttet ned på noe annet før det var forsøkt først. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #7 Skrevet 30. august 2024 Nei, det er ikke de raske karbohydrater som må bort først, det er de fullstendig næringsløse kaloribombene som sjokolade og is. Det hjelper ikke kutte karbohydrater om du fortsetter spise for mye kalorier... Lunsjen du legger ved bilde av ser sunn ut, men det er over 400kcal bare i egg og avokado... Hvis du har så høyt kaloriinntak på lunsj, så er det ikke mye rom for snacks i tillegg til middag. Anonymkode: 5da5f...a9d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #8 Skrevet 30. august 2024 Annoyium skrev (17 minutter siden): Den eneste endringen du trenger er egentlig å kutte ut snopet. Jeg vet, lettere sagt enn gjort. Men ville ikke kuttet ned på noe annet før det var forsøkt først. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, det er ikke de raske karbohydrater som må bort først, det er de fullstendig næringsløse kaloribombene som sjokolade og is. Det hjelper ikke kutte karbohydrater om du fortsetter spise for mye kalorier... Lunsjen du legger ved bilde av ser sunn ut, men det er over 400kcal bare i egg og avokado... Hvis du har så høyt kaloriinntak på lunsj, så er det ikke mye rom for snacks i tillegg til middag. Anonymkode: 5da5f...a9d Takk for nyttige tilbakemeldinger. Når det er sagt så er dette ett isolert måltid. Jeg spiser faktisk ikke voldsomme mengder mat, men alt av snacks og snop inneholder jo voldsomt mye kalorier. Bare to is er fort vekk 500-700 kalorier. Så jeg forstår at jeg må litte ut snackset seks dager i uken som første grep.. Anonymkode: 68885...a3e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #9 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for nyttige tilbakemeldinger. Når det er sagt så er dette ett isolert måltid. Jeg spiser faktisk ikke voldsomme mengder mat, men alt av snacks og snop inneholder jo voldsomt mye kalorier. Bare to is er fort vekk 500-700 kalorier. Så jeg forstår at jeg må litte ut snackset seks dager i uken som første grep.. Anonymkode: 68885...a3e Jeg løper 30 km i uka, pluss styrketrening. Jeg har ett kaloribehov på omtrent 1500-1600 totalt pr dag for å gå ned i vekt. Om 500 kcal kommer fra is og 300kcal fra sjokolade, så er det veldig lite igjen til mat.... Jeg er glad i sjokolade og is selv! For all del! Men jeg spiser saftis, ikke fløteis. Jeg spiser gjerne sjokolade og potetgull hver dag, men da må jeg kutte ned på mat. Det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at kroppen min ikke funker på mitt treningsnivå om jeg spiser masse sukker og lite skikkelig mat. Anonymkode: 5da5f...a9d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #10 Skrevet 30. august 2024 Du må gå ned saaakte! 1 kg i måneden. Vei deg daglig og ta ukentlig gjennomsnitt. Gjennomsnitt bør gå ned for hver uke. Spis mindre kaloritett, mer grønnsaker og protein Anonymkode: 52b53...008 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #11 Skrevet 30. august 2024 Jeg gikk ned 3 kg på en uke med knekkebrød dietten, tidligere spiste jeg mer sukkerholdig mat som gjærbakst, brød, snop&brus. Jeg klarte å holde dietten en uke, det var tøft når det stod på, men jeg opplevde vektnedgang og har ikke lyst på så mye sukker lengre som tidligere, styrer unna gjærbakst og snop og går heller for skyr& frukt.🌸 Jeg vet ikke, ble på en måte kvitt sukkeravhengighet. Anonymkode: 56251...535
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #12 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg gikk ned 3 kg på en uke med knekkebrød dietten, tidligere spiste jeg mer sukkerholdig mat som gjærbakst, brød, snop&brus. Jeg klarte å holde dietten en uke, det var tøft når det stod på, men jeg opplevde vektnedgang og har ikke lyst på så mye sukker lengre som tidligere, styrer unna gjærbakst og snop og går heller for skyr& frukt.🌸 Jeg vet ikke, ble på en måte kvitt sukkeravhengighet. Anonymkode: 56251...535 Så bra. Har dessverre ikke lyst til å gå på ekstremdietter, og ha for ensidig kosthold for å oppnå dette. Har nok bare landet på at jeg må kutte ut å kjøpe inn noe snacks og godterier og heller ikke bruke erstatninger (sukkerfri brus og godterier). Tror suget blir borte da.. har som nevnt vært noen spesielle uker, så tror og håper jeg kan snu det igjen nå. Anonymkode: 68885...a3e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #13 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg løper 30 km i uka, pluss styrketrening. Jeg har ett kaloribehov på omtrent 1500-1600 totalt pr dag for å gå ned i vekt. Om 500 kcal kommer fra is og 300kcal fra sjokolade, så er det veldig lite igjen til mat.... Jeg er glad i sjokolade og is selv! For all del! Men jeg spiser saftis, ikke fløteis. Jeg spiser gjerne sjokolade og potetgull hver dag, men da må jeg kutte ned på mat. Det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at kroppen min ikke funker på mitt treningsnivå om jeg spiser masse sukker og lite skikkelig mat. Anonymkode: 5da5f...a9d Takk for tilbakemelding. Ja, jeg har også erfaringer med å kompensere på den måten. Ender opp med vitaminmangler (jern), og det er ikke noe særlig. problemet mitt er nok bare at «lørdagskosen» ble noe tilnærmet daglig som følge av en vanskelig tid i sommer. Må nok bare droppe å kjøpe inn noe som helst, og fylle på mer grønt og bær til måltidene🫶🏽 Anonymkode: 68885...a3e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #14 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du må gå ned saaakte! 1 kg i måneden. Vei deg daglig og ta ukentlig gjennomsnitt. Gjennomsnitt bør gå ned for hver uke. Spis mindre kaloritett, mer grønnsaker og protein Anonymkode: 52b53...008 Ja, jeg tror også målet bør være å tenke langsiktig. Med tanke på at jeg har normal vekt, er det bare hodet som gjør det ubehagelig. Vurderer å ta de to neste dagene litt mer ekstremt, og så spise de vanlige måltidene mine + ikke kjøpe inn noe godteri og snacks (lage meg et slags skjema med 10-dager uten noe før jeg kan kjøpe inn én ting om et par helger for eks). Anonymkode: 68885...a3e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #15 Skrevet 31. august 2024 Trener du styrke? Økt muskelmasse øker forbrenningen av fett. I stedet for å fokusere på vekten kan det være fornuftig å se på hvordan du kan få ned fettprosenten. Mer muskler vil gjøre at du blir strammere og fastere i kroppen. Styrketrening i kombinasjon med mer proteiner kan være veien å gå Du er allerede veldig aktiv, men kanskje det kan være lurt med annen aktivitet en periode for å booste kroppen litt. Kroppen vender seg til den aktiviteten som vi gjør mest. På løpingen kan du endre tempo og intensitet. Enten lavere fart og lengre turer, eller høyere fart i form av intervaller og bakketrening. Ellers kan det være lurt å logge kalorier en periode. Som en over her påpeker er lunsjen din sunn, men inneholder mange kalorier. I tillegg til snop blir det et høyt inntakt. Jeg er likevel for at man skal kunne kose seg, men kanskje i mindre mengder. Ved å logge kaloriene se du enkelt for mye kos du har «råd» til. Anonymkode: afb6a...c4a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #16 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trener du styrke? Økt muskelmasse øker forbrenningen av fett. I stedet for å fokusere på vekten kan det være fornuftig å se på hvordan du kan få ned fettprosenten. Mer muskler vil gjøre at du blir strammere og fastere i kroppen. Styrketrening i kombinasjon med mer proteiner kan være veien å gå Du er allerede veldig aktiv, men kanskje det kan være lurt med annen aktivitet en periode for å booste kroppen litt. Kroppen vender seg til den aktiviteten som vi gjør mest. På løpingen kan du endre tempo og intensitet. Enten lavere fart og lengre turer, eller høyere fart i form av intervaller og bakketrening. Ellers kan det være lurt å logge kalorier en periode. Som en over her påpeker er lunsjen din sunn, men inneholder mange kalorier. I tillegg til snop blir det et høyt inntakt. Jeg er likevel for at man skal kunne kose seg, men kanskje i mindre mengder. Ved å logge kaloriene se du enkelt for mye kos du har «råd» til. Anonymkode: afb6a...c4a Takk for nyttige tips! Men hva om jeg sier at denne lunsjen (ofte kl 11-13) er dagens første måltid? Går ofte fastende (ut tra syklus) hele morgenen. Men tar det med meg likevel. ja, har begynt å variere løpingen noe nå. Trener styrke, men kunne med fordel trent mer/mer fornuftig. Har ikke medlemskap på senter gjennom sommerhalvåret (kun fra oktober-mars), så det er begrenset hvor tungt jeg kan få det. Reduksjon i fettprosent er nok det jeg tenker mest på, ja. Tar med meg det du sier om å logge også😊 Anonymkode: 68885...a3e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #17 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er veldig aktiv (løper 60 km ukentlig), men har dessverre tendenser til å spise bort vonde følelser i vanskelige perioder. Sommeren er for meg en ensom tid med mange vanskelige minner, og jeg har nok tydd til mer godteri, is og sjokolade enn vanlig. Vet at dette er et overfladisk problem for mange, for jeg er fremdeles normalvektig. Jeg er bare ikke komfortabel i kroppen nå. Ting har lettet litt nå i forhold til de siste åtte ukene, og jeg må foreta noen grep. Ønsker ikke sulte meg, men lurer på hva som er mest effektivt og varig. Har bestandig spist noe «usunt» hver uke (som aktiv mosjonist har det vært nødvendig for å prestere litt bedre også. Er det først og fremst de raske karbohydratene? Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 68885...a3e Jeg er i litt samme situasjon som deg. Er normalvektig og skal ned noen kilo(helst 3-4 kg). Og har innsett at det er sukkeret som må kuttes ned på. Har prøvd flere ganger uten å lykkes helt. Så bestemte meg nå for å lage en god plan, hva man jeg gjør når søtsuget kommer, ukeshandle og lage ukesmeny! Da blir det færre turer i butikken og færre fristelser. Jeg teller også kalorier, litt for å bli bevisst på hvor mange tomme kalorier i alt det unødvendige man har lyst på, men også for å få i nok kalorier så man ikke går på en smell på kvelden. Anonymkode: 90539...92a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #18 Skrevet 31. august 2024 Hvor mye veier du og hvor høy er du? lurt å bygge muskler i perioder og. Ikke bare gå ned. Da bør du spise bittelitt mer en du trenger. Ha diett i faser. F eks 3 mnd muskelbygging og 8 uker fett-nedgang. Da blir resultatet bra tilslutt Anonymkode: 52b53...008
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #19 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er i litt samme situasjon som deg. Er normalvektig og skal ned noen kilo(helst 3-4 kg). Og har innsett at det er sukkeret som må kuttes ned på. Har prøvd flere ganger uten å lykkes helt. Så bestemte meg nå for å lage en god plan, hva man jeg gjør når søtsuget kommer, ukeshandle og lage ukesmeny! Da blir det færre turer i butikken og færre fristelser. Jeg teller også kalorier, litt for å bli bevisst på hvor mange tomme kalorier i alt det unødvendige man har lyst på, men også for å få i nok kalorier så man ikke går på en smell på kvelden. Anonymkode: 90539...92a Ja, tror det er mye å jente på å fylle på med næringsstoffer i hovedmåltidene😊 jeg ønsker hovedsakelig ikke å drive og telle kalorier (har historikk med spiseproblemer), men det er greit å være litt bevisst hvor mye energi det er i ting ja. Har inntil videre begynt å lage matplan selv, og vil følge den med fokus på mest mulig protein og grønnsaker/bær. du har nok rett i det at smellen ofte kommer av lite matinntak. Det er derfor jeg har god erfaring med noe større måltider som holder meg mettere - for å slippe snacksing mellom måltidene og kvelden. Det er nettopp dette som gled ut for meg i sommer. Anonymkode: 68885...a3e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #20 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvor mye veier du og hvor høy er du? lurt å bygge muskler i perioder og. Ikke bare gå ned. Da bør du spise bittelitt mer en du trenger. Ha diett i faser. F eks 3 mnd muskelbygging og 8 uker fett-nedgang. Da blir resultatet bra tilslutt Anonymkode: 52b53...008 Ønsker ikke gå inn på detaljer nå, men er litt lavere enn snittet og helt normalvektig (50-tallet). Jeg ønsker helst å finne en måte som jeg kan leve med uten å tenke spesielle typer diett. Tror nok jeg har mest å hente på å øke protein-inntaket og kutte ut sukkerholdige matvarer de fleste dagene - som jo er det som skled ut for meg i sommer.. Anonymkode: 68885...a3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå