Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk går fra hverandre hele tiden og bor alene med barn 50/50. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til sånn økonomisk.. jeg har lenge ønsket å dra og prøver å spare jevnt og trutt. Vi eier bolig sammen og har to barn i barnehage og på småtrinnet. Jeg har en gjennomsnittlig inntekt. Har googlet og sett på referansebudsjett o.l. om jeg kan få det tilby gå rundt. Når jeg regner med egenkapitalen vi omtrentlig har etter salg (som da deles i to) er ikke det nok til en bolig som jeg og barna kan bo i. Vi bor i en mindre by foressten. Selv om barna evt må dele rom. Får ca 600K i EK.  Leiemarkedet er like dyrt. Jeg kan jo ikke betale 20.000 i bare boliglån… Hva gjør folk? Jeg har for høy inntekt til ulike stønader tror jeg (inntekt ca.700.000)

Anonymkode: 54582...3ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er prisene på alle boligene veldig høye? Siden du sier 20 000 i boliglån. 

Skrevet

Koster det virkelig 20.000 å leie en leilighet med to soverom i byen du bor? Blir det billigere om du ser litt utenfor byen? Jeg bor i Trondheim, og det koster ikke så mye å leie litt utenfor byen i hvert fall. Kan få 2-roms til litt over 10.000 midt i byen. 

Og du kan eventuelt sove på stua en stund til du får spart opp litt mer? Da trenger du bare ett soverom. 

Anonymkode: c3f48...1b1

• Liker 3
Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk går fra hverandre hele tiden og bor alene med barn 50/50. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til sånn økonomisk.. jeg har lenge ønsket å dra og prøver å spare jevnt og trutt. Vi eier bolig sammen og har to barn i barnehage og på småtrinnet. Jeg har en gjennomsnittlig inntekt. Har googlet og sett på referansebudsjett o.l. om jeg kan få det tilby gå rundt. Når jeg regner med egenkapitalen vi omtrentlig har etter salg (som da deles i to) er ikke det nok til en bolig som jeg og barna kan bo i. Vi bor i en mindre by foressten. Selv om barna evt må dele rom. Får ca 600K i EK.  Leiemarkedet er like dyrt. Jeg kan jo ikke betale 20.000 i bare boliglån… Hva gjør folk? Jeg har for høy inntekt til ulike stønader tror jeg (inntekt ca.700.000)

Hørt med Husbanken? De tilbyr lån til skilte foreldre med barn blandt annet. 700k er jo rimelig lønn. Ca 40-42 i måneden etter skatt?  

Jeg betaler ca 15-16k for en tre roms (70 kvm) Barna kan dele rom for noen år til du har kommet deg ovenpå. 600k er ikke ikke ille tenker jeg som egenkapital

• Liker 2
Skrevet

Jeg tjener 600 000 pr år og har lån på 2 400 000, inkl bil. Hadde ca 300 000 i egenkapital.  Banken(e) er av og til ekstra greie med aleneforeldre (har vært kunde der i mange år tidligere og alltid betalt for meg).

Meeeen har en leilighet som ikke er veldig stor. Veldig koselig da. Ungene deler rom, hadde ikke sjans til annet. Viss det vil ha hvert sitt rom får jeg kjøpe sovesofa til stua. 

Der det er hjerterom osv. 🥰

Anonymkode: 861d4...dcb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tjener 600 000 pr år og har lån på 2 400 000, inkl bil. Hadde ca 300 000 i egenkapital.  Banken(e) er av og til ekstra greie med aleneforeldre (har vært kunde der i mange år tidligere og alltid betalt for meg).

Meeeen har en leilighet som ikke er veldig stor. Veldig koselig da. Ungene deler rom, hadde ikke sjans til annet. Viss det vil ha hvert sitt rom får jeg kjøpe sovesofa til stua. 

Siterer meg selv. Jeg får heller ingen stønader, btw. 

Skrevet
Trådstarteer skrev (7 minutter siden):

Hørt med Husbanken? De tilbyr lån til skilte foreldre med barn blandt annet. 700k er jo rimelig lønn. Ca 40-42 i måneden etter skatt?  

Jeg betaler ca 15-16k for en tre roms (70 kvm) Barna kan dele rom for noen år til du har kommet deg ovenpå. 600k er ikke ikke ille tenker jeg som egenkapital

Om du virkelig tror at noen som har inntekt på  700.000 vil få startlån så må du tro om igjen. Startlån er for vanskeligstilte og det er ikke sånn at alle som skiller seg og har barn bare kan kontakte Husbanken og få et lån. Kommunene har et begrenset beløp de kan gi hvert år og beløpet blir ikke prioritert på de som har ganske grei inntekt.

Anonymkode: 9ee1d...351

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Koster det virkelig 20.000 å leie en leilighet med to soverom i byen du bor? Blir det billigere om du ser litt utenfor byen? Jeg bor i Trondheim, og det koster ikke så mye å leie litt utenfor byen i hvert fall. Kan få 2-roms til litt over 10.000 midt i byen. 

Og du kan eventuelt sove på stua en stund til du får spart opp litt mer? Da trenger du bare ett soverom. 

Prisene er ikke like ille som i storbyene, men ganske høye og det er generelt få boliger til salgs og enda dårligere leiemarked. Sist jeg sjekka var det 4 aktuelle leiligheter (pris fra 12-15K) Tok utgangspunkt I en boliglånkalkulator med prisantydning på 3 millioner. Da med tre soverom. Det er litt billigere utenom byen og i nabokommunene, men jeg vil ikke at eldstebarnet skal bytte skole. Hun har spesielle behov og vi flyttet dit vi bor nå pga skolen og tilrettelegging. Dette gjør også at romdeling ikke fungerer så godt 😅 de deler nå og yngste sover for det meste inne hos hos fordi hun ikke vil sove med henne som styrer en del om natten.. Dette kompliserer jo det hele. Vil ikke rive ungene opp fra alt det kjente og trygge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prisene er ikke like ille som i storbyene, men ganske høye og det er generelt få boliger til salgs og enda dårligere leiemarked. Sist jeg sjekka var det 4 aktuelle leiligheter (pris fra 12-15K) Tok utgangspunkt I en boliglånkalkulator med prisantydning på 3 millioner. Da med tre soverom. Det er litt billigere utenom byen og i nabokommunene, men jeg vil ikke at eldstebarnet skal bytte skole. Hun har spesielle behov og vi flyttet dit vi bor nå pga skolen og tilrettelegging. Dette gjør også at romdeling ikke fungerer så godt 😅 de deler nå og yngste sover for det meste inne hos hos fordi hun ikke vil sove med henne som styrer en del om natten.. Dette kompliserer jo det hele. Vil ikke rive ungene opp fra alt det kjente og trygge. 

Om pappaen blir boende trenger hun vel ikke bytte skole? 

Men skjønner. Du kan vel uansett sove på stua? 

Og 12-15 k er jo heller ikke så ille, det må du regne med å måtte betale. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du virkelig tror at noen som har inntekt på  700.000 vil få startlån så må du tro om igjen. Startlån er for vanskeligstilte og det er ikke sånn at alle som skiller seg og har barn bare kan kontakte Husbanken og få et lån. Kommunene har et begrenset beløp de kan gi hvert år og beløpet blir ikke prioritert på de som har ganske grei inntekt.

Jeg har rundt 570000,- i årsinntekt i tillegg til egenkapital på ca 1,5. Fikk knapt lån i husbanken fordi jeg har barn. Fikk ikke lån i hele tatt i vanlig bank. Er ikke så lett å få lån i vanlig bank med en inntekt og barn.

Anonymkode: f49a3...80f

• Liker 2
Skrevet

Du vil klare deg. Vi bor i Norge. 

Jeg gikk som ufør og ble alene med barn med spesielle behov. Skremmende som f, men heller leve nøkternt og være lykkelig alene enn å ha det romslig økonomisk og dønn ulykkelig med en useless manboy.

Og jeg ble så mye lykkeligere! Både jeg og ungen blomstret. Jeg satt opp budsjett, fikk alt jeg kan ut av stønader etc så tok jeg det fra der. Fant en fin leieleilighet, ikke veldig stor, men med 2 soverom og gode romløsninger. Tok også hobbyen min et steg lenger så jeg kan tjene litt penger ved siden av trygd. Klarer meg fint økonomisk.

Rett etter seperasjon startet jeg å date og møtte masse morsomme og fine mennesker. Hadde ikke store forhåpninger, men var gøy å kaste seg litt ut der og møte nye folk. Tross at jeg er ufør og har barn med spesielle behov hindret ikke det menn i å ville date meg seriøst.

Ut av det blå møtte jeg denne fantastiske mannen som alt bare klikket med. Og nå planlegger vi en fremtid sammen❤️

Vi har begrenset med tid på denne kloden. Jeg valgte å leve det livet på mine premisser og være lykkelig.

Anonymkode: f6397...57b

• Hjerte 10
Skrevet

Har lønnet inntekt på 750000 i året og er 100% alene med 1 barn. Fikk innvilget lån i Husbanken på 3,2 mill og kjøpte en 3-roms. Er også innebod som kan brukes til soverom. Leiligheten er på 90kvm så vi kunne fint bodd flere her. 
Det finnes muligheter😀

Anonymkode: daa1c...4eb

Skrevet

Men du klarer vel fint boutgifter på 15 000? Jeg har 350 000 i året, alene med 2 barn, og har 13 000 i boligutgifter, og det går bra.

Anonymkode: d6ea8...504

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du vil klare deg. Vi bor i Norge. 

Jeg gikk som ufør og ble alene med barn med spesielle behov. Skremmende som f, men heller leve nøkternt og være lykkelig alene enn å ha det romslig økonomisk og dønn ulykkelig med en useless manboy.

Og jeg ble så mye lykkeligere! Både jeg og ungen blomstret. Jeg satt opp budsjett, fikk alt jeg kan ut av stønader etc så tok jeg det fra der. Fant en fin leieleilighet, ikke veldig stor, men med 2 soverom og gode romløsninger. Tok også hobbyen min et steg lenger så jeg kan tjene litt penger ved siden av trygd. Klarer meg fint økonomisk.

Rett etter seperasjon startet jeg å date og møtte masse morsomme og fine mennesker. Hadde ikke store forhåpninger, men var gøy å kaste seg litt ut der og møte nye folk. Tross at jeg er ufør og har barn med spesielle behov hindret ikke det menn i å ville date meg seriøst.

Ut av det blå møtte jeg denne fantastiske mannen som alt bare klikket med. Og nå planlegger vi en fremtid sammen❤️

Vi har begrenset med tid på denne kloden. Jeg valgte å leve det livet på mine premisser og være lykkelig.

Anonymkode: f6397...57b

Så flott å høyre. Kva hobby har du? :)

Skrevet

Det er bare å undersøke alle støtteordninger, snakke med en økonomisk rådgiver, justere reelle problemer i forkant. Aleneforsørgere har mange fordeler i det statlige. 

Og finne leilighet der du for eksempel kan sette opp en lettvegg, og vips så har du to rom. Det vil si ikke tenke begrensninger, men muligheter. 

Anonymkode: 66e70...776

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Og dette var hvilket år? 2008? 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan alle som ikke får lån i vanlig bank søke i husbanken. Man må ha inntekt til å betjene lånet så er jo ikke bare for de mest vanskeligstilte i samfunnet. Kommunene gjør selve vurderingen. Og nei, alle som søker får ikke lån. 

Anonymkode: bbfaf...717

Skrevet

Ts jeg tror du har økonomi til å gå. Kanskje senke forventningene litt i begynnelsen til bolig. Men det ordner seg etterhvert.  Tror du må regne på nytt og søke om finansiering/ta et møte med banken, så du får se hvordan du ligger an. 

Anonymkode: bbfaf...717

• Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk hadde jeg 260 000 i året, alene med 2 barn. Jeg fikk overgangstødnad i 3 år, men årene etter de levde jeg greit med litt under 300 000 i året. Prioriterte å bo billig og handle brukt. Man får det til hvis man er litt kreativ og senker kravene.

Nå har jeg 430 000 i året og bor fortsatt billig. Så nå kan jeg spare endel hver mnd, sånn at jeg en dag kan kjøpe meg en leilighet.

Anonymkode: 45342...d4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har 630 i inntekt og fikk startlån hos kommunen. Har dog en unge med diagnose og som sannsynligvis påvirket søknaden.

Anonymkode: e7c55...4ab

Skrevet

Alle har 'råd til å gå' hvis de ønsker det.

Dummeste argumentet jeg hører i 2024. I 1954, ja kanskje. Nå? Nei.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...