Gå til innhold

Hvorfor får nesten ALLE tilbakefall av kreft?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg ser mye på TikTok også, der følger jeg en god del folk gjennom deres reise i sykdommen. 90 % av alle får tilbakefall. Hvorfor skjer det? Kjenner du noen som har hatt kreft og ble frisk uten tilbakefall? Hva er greia med tilbakefall?

Anonymkode: 39bac...6c8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er vel ikke de fleste med kreft på tiktok

Anonymkode: 8d3e9...31f

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er vel ikke de fleste med kreft på tiktok

Anonymkode: 8d3e9...31f

Nei nei, men tilbakefall er vanlig. Men virker som det skjer hele tiden. Kan man ikke bare forbli kreftfri? 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tiktok. Kanskje de bare er avhengige av oppmerksomheten som en kreftdiagnose gir dem.

Anonymkode: e5a5b...703

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Altså, jeg ser mye på TikTok også, der følger jeg en god del folk gjennom deres reise i sykdommen. 90 % av alle får tilbakefall. Hvorfor skjer det? Kjenner du noen som har hatt kreft og ble frisk uten tilbakefall? Hva er greia med tilbakefall?

Løft blikket, slett Tiktok og se ut i den virkelige verden. Er du da heldig og dyktig så ser du at virkelighetens verden er annerledes enn Tiktok verdenen.

Anonymkode: be12a...f6b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Løft blikket, slett Tiktok og se ut i den virkelige verden. Er du da heldig og dyktig så ser du at virkelighetens verden er annerledes enn Tiktok verdenen.

Anonymkode: be12a...f6b

Herregud, Tiktok viser jo mye virkelighet da.

Ts, det varierer jo mye på hvilken krefttype og alder. Alle jeg kjenner som har hatt brystkreft har fått det tilbake, sikkert tilfeldig men mener jeg har hørt at det er ganske vanlig.

Leukemi hos barn, der mener jeg at 25 % får tilbakefall av kreft, husker ikke om det er samme type kreft de får, De to barna jeg kjenner som fikk leukemi døde en del år etter de hadde blitt friskmeldt, det var da tilbakefall.

Anonymkode: 4ce0e...17a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes unntak selvfølgelig, men ja, dette er min erfaring som sykepleier for eldre også. 
Kreft er jo en sykdom det er større risiko for å få med økende alder, det er en ting. 
En annen er at kreft ikke er en sykdom du får, det er en sykdom du har. 
Litt pessimistisk sagt. 

Anonymkode: 34553...63f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Finnes unntak selvfølgelig, men ja, dette er min erfaring som sykepleier for eldre også. 
Kreft er jo en sykdom det er større risiko for å få med økende alder, det er en ting. 
En annen er at kreft ikke er en sykdom du får, det er en sykdom du har. 
Litt pessimistisk sagt. 

Anonymkode: 34553...63f

Det har jeg også tenkt mange ganger! At kreft er noe du har for resten av livet når du først har fått den. Man kan ha en pause fra kreften i noen år, men føler den kommer tilbake uansett. Føler du det er mange unge som får kreft også? 
ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kreft i hjernen. Den blir jeg aldri kvitt, den skal jeg leve med og dø med. 

Moren min har hatt brystkreft. Hatt. Ikke tilbakefall etter ti år.

Faren min hadde lungekreft. Fikk aldri tilbakefall. 

Kreft er ikke lenger ensbetydende med død. Flere dør med kreft enn av kreft. 

Anonymkode: 9d108...886

• Liker 4
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det vanlig? Kjenner noen med tilbakefall. Men i min familie  har det ikke vært tilbakefall. Så usikker på om det er vanlig.

Kreft er veldig forskjellig  fra type til type. Og innenfor hver type er det egne varianter. Så man får jo forskjellig  type behandlinger. 

De fleste typer i dag er ikke farlige med mindre de har gått for langt før de blir oppdaget.

Tror nok det er fordi  folk skriver om at kreften er kommet tilbake.  Siden folk ikke skriver at de ikke har fått kreft.

Jeg har ikke intrykk av at de jeg vet om i størst grad får tilbakefall.  Heller omvendt 

Anonymkode: eb23a...da2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har kreft i hjernen. Den blir jeg aldri kvitt, den skal jeg leve med og dø med. 

Moren min har hatt brystkreft. Hatt. Ikke tilbakefall etter ti år.

Faren min hadde lungekreft. Fikk aldri tilbakefall. 

Kreft er ikke lenger ensbetydende med død. Flere dør med kreft enn av kreft. 

Anonymkode: 9d108...886

Det var leit å høre. Hvor gammel er du og hvor lenge har du hatt det? ♥️

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke tilbakefall av min brystkreft hvertfall. Er nå snart 14 år siden. Og det var ikke super god prognose da. Hadde spredt seg til alle lymfene under armen, men heldigvis ikke videre.

Kjenner mange som har blitt kvitt kreften. Og kjenner noen som ikke ble. Overlevelsesraten på 5 år er ganske høy for mange krefttyper og det kommer hele tiden nye og bedre behandlingsmetoder.

Og så bare et lite tips som jeg hørte mens jeg var syk. Det er ofte de med dårlige erfaing (aka de med uhelbredlig kreft) man hører om alle steder for det er de som trenger spleis, omsorg osv. De som overlever fortsetter med livet og hverdagen.

Anonymkode: 8f2ea...b91

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk ikke tilbakefall av min brystkreft hvertfall. Er nå snart 14 år siden. Og det var ikke super god prognose da. Hadde spredt seg til alle lymfene under armen, men heldigvis ikke videre.

Kjenner mange som har blitt kvitt kreften. Og kjenner noen som ikke ble. Overlevelsesraten på 5 år er ganske høy for mange krefttyper og det kommer hele tiden nye og bedre behandlingsmetoder.

Og så bare et lite tips som jeg hørte mens jeg var syk. Det er ofte de med dårlige erfaing (aka de med uhelbredlig kreft) man hører om alle steder for det er de som trenger spleis, omsorg osv. De som overlever fortsetter med livet og hverdagen.

Var det vanskelig å komme i gang med hverdagen etter diagnosen og helbredelsen? Mange er vel redd for tilbakefall? Godt å høre at folk blir helt friske 🫶🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor fikk livmorkreft for nærmere 60 år siden. Hun fikk behandling på radiumhospitalet og levde over 40 år uten tilbakefall. 

Moren til en venninne fikk livmorkreft da hun var 37. Hun døde da hun var 70, av helt andre årsaker.

Anonymkode: 47c39...666

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det vanskelig å komme i gang med hverdagen etter diagnosen og helbredelsen? Mange er vel redd for tilbakefall? Godt å høre at folk blir helt friske 🫶🏻

Hverdagen kommer jo uansett om du vil det eller ikke. Spesielt med 2 små barn. Og frisk er et relativt begrep. Mange blir kurert av kreften men må leve med en kropp som ikke er like "frisk" som før både i form av nedsatt yteevne eller masse skader i form av arr. Selv har jeg aldrig kommet fullt tilbake i jobb og har bl.a fått kronisk fatigue og migrene samt masse arr.

Man er naturigvis nok redd for tilbakefall, men om dette blir altoppslukende så kan man jo ikke leve en hverdag med jobb, studier eller barn. Man må rett og slett ta seg sammen og fjerne fokuset fra sin egen syklighet. Men reddselen kommer naturligvis når man oppdager sykdomstegn eller har en snarlig kontroll. Med årene minker reddselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hverdagen kommer jo uansett om du vil det eller ikke. Spesielt med 2 små barn. Og frisk er et relativt begrep. Mange blir kurert av kreften men må leve med en kropp som ikke er like "frisk" som før både i form av nedsatt yteevne eller masse skader i form av arr. Selv har jeg aldrig kommet fullt tilbake i jobb og har bl.a fått kronisk fatigue og migrene samt masse arr.

Man er naturigvis nok redd for tilbakefall, men om dette blir altoppslukende så kan man jo ikke leve en hverdag med jobb, studier eller barn. Man må rett og slett ta seg sammen og fjerne fokuset fra sin egen syklighet. Men reddselen kommer naturligvis når man oppdager sykdomstegn eller har en snarlig kontroll. Med årene minker reddselen.

Min mor fikk føflekkreft i fjor sommer. Hun var av den generasjonen hvor de brukte aldri solkrem. Kreften var bare i den føflekken som ble fjernet, hun slapp videre behandling etter operasjonen. Etter det ble det mye tenking på kreft og jeg ble faktisk veldig nysgjerrig på tema. Søkte opp «cancer» på TikTok og fant mange videoer av folk som delte sine historier. Merket at var veldig spennende å følge med på disse, hvordan behandlingen går og prognosene. Men alle som ble friske, fikk tilbakefall før det har gått 5 år. Var snakk om 1 år eller bare noen få måneder de levde uten kreft så kom den tilbake. Unge folk, yngre enn meg. Jeg nærmer meg 40. De var 20-20 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med kreftpasienter, og det stemmer nok ikke at 90 % får tilbakefall. Det er så avhengig av kreftype, stadie ved diagnosetidspunkt, alder på pasienten+++ Men når det er sagt, lever vi lenge nok vil vel de fleste få kreft før eller seinere, sjansen får at noe går galt ved celledelingen øker med antall delinger. Pluss all oppsamlet mutasjon. De mekanismene som undertrykker tumordannelse fungerer dårligere jo eldre man blir. Du kan nesten se på kreft som en kamp mellom kroppen og den enkelte celle. Så lenge kroppen greier å holde de "ustyrlige" cellene i sjakk vil kreft ikke utvikle seg. Er det bare EN av disse cellene igjen etter behandling av kreft, vil den gi opphav til spredning på et senere tidspunkt. Så det er jo egentlig ikke rart at det er en del som får tilbakefall. Men 90% er det nok ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilken type kreft man har, om den er uhelbredelig slik at man kun får palliativ behandling og hvilken type behandling man tilbys. Mange blir kvitt kreften med operasjon og god behandling, og får ikke tilbakefall!

Anonymkode: 19821...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du helseangst ts? Mtp på trådene dine, isåfall anbefaler jeg deg å ta tak i den før den tar overhånd.

Anonymkode: 6017c...0bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...