Gå til innhold

Forskjellen på psykiatrisk sykepleier or psykiatrisk vernepleier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var en ansatt i en mental helseklinikk som har den tittelen. Helt fint, da vet jeg at det er en forskjell i grunnopplæringen.

Men er psykiatri en egen spesialisering i vernepleierutdanningen? Er det samme løp og med samme innhold som sykepleiere? 

Ergoterapeuter kan også jobbe i psykiatrien. Får de tittel som psykiatrisk Ergoterapeut?

Anonymkode: 77402...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vernepleiere kan også videreutdanne seg innenfor psykiatri og blir da psykiatrisk vernepleier. 

Anonymkode: 0244a...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tverrfaglig videreutdanning. Ofte to år deltid. Het før psykisk helsearbeid. Heter nå psykiske helse, rus og avhengighetsarbeid. 

Må søke på arbeidsplassen for å få godkjent tittel. Hvis du ikke ansettes med tittelen. 

Anonymkode: ad082...fba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vernepleiere kan også videreutdanne seg innenfor psykiatri og blir da psykiatrisk vernepleier. 

Anonymkode: 0244a...ef7

Betyr det at det er hipp som happ om terapeuten på eks en psykiatrisk institusjon er sykepleier eller vernepleier i bunn?  Har de samme videreutdanning? Hos sykepleien må de vel også ha jobbet fem år før de tar spesialistutdanning. Er det det samme for vernepleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betyr det at det er hipp som happ om terapeuten på eks en psykiatrisk institusjon er sykepleier eller vernepleier i bunn?  Har de samme videreutdanning? Hos sykepleien må de vel også ha jobbet fem år før de tar spesialistutdanning. Er det det samme for vernepleier?

Jeg tar denne videreutdanningen nå, i mitt kull er det både sykepleiere, vernepleiere, barnevernspedagoger, sosionomer, barnehagelærer og sikkert noe mer. Du må ha relevant bachelor og minimum 2 år med relevant yrkespraksis for å få plass på studiet. 

Om det er "hipp som happ" kommer vel helt an på hvilken type avdeling det er snakk om tenker jeg. Mange har gode ferdigheter i praktiske prosedyrer for eksempel, men blir redde/sinte/engstelige ved manisk/psykotisk eller utagerende atferd og da er det andre egenskaper man ser etter når man ansetter en person. 

Anonymkode: e409f...6cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...