Gå til innhold

Er det dumt å bruke heimlich manøver her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det føles ut som om noe sitter fast i halsen. Ikke noe stort. Men det er som om noe er der som ikke kommer seg ut. Får der verken opp eller ned. Det blokkerer ikke luftveiene på noe måte. Men bare litt ekkelt å kjenne noe der. Er det noe man kan bruke heimlich manøver på? Er det noe annet som kan hjelpe?

Anonymkode: ffd37...702

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det føles ut som om noe sitter fast i halsen. Ikke noe stort. Men det er som om noe er der som ikke kommer seg ut. Får der verken opp eller ned. Det blokkerer ikke luftveiene på noe måte. Men bare litt ekkelt å kjenne noe der. Er det noe man kan bruke heimlich manøver på? Er det noe annet som kan hjelpe?

Og det har føltes ut som noe er i halsen i flere dager. Nærmer seg en uke minst. ts

Skrevet

Hvis det sitter fast noe i halsen din og du ikke får til å drikke uten at dette da kommer i retur fordi det som sitter fast blir som en plugg, så må du på legevakten. Du kan få legemidler som gjør at spiserøret slapper av og forhåpentligvis vil da matbiten (som regel er det kjøttbit som setter seg slik) falle ned i magesekken, hvis ikke er det operasjon som er alternativet. 

Anonymkode: 86328...a6d

Skrevet

Sjekket om du har mandelsteiner? Kan gi den følelsen. 

Anonymkode: d8145...285

Skrevet

Hva med å oppsøke fastlegen?

Regner med at du har prøvd å hoste det opp, hvis der faktisk er noe der.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mei, det kan være til skade. Ring legevakten om du trenger medisinsk hjelp eller veiledning. 

Anonymkode: 77c0d...bf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sjekket om du har mandelsteiner? Kan gi den følelsen. 

Anonymkode: d8145...285

Det kan faktisk være det. Det ligger liksom bak ved mandlene, men jeg kan ikke se de. Hvordan får man de ut? Før klarte jeg å få ut ved å lage vakuum i munn og pirke de ut med tunga, men den sitter for langt bak på virker det som. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan faktisk være det. Det ligger liksom bak ved mandlene, men jeg kan ikke se de. Hvordan får man de ut? Før klarte jeg å få ut ved å lage vakuum i munn og pirke de ut med tunga, men den sitter for langt bak på virker det som. Ts

Jeg pleier å enten dytte de ut med fingrene, altså at jeg klemmer fra litt lenger fremme i munnen. Ellers fukter jeg en q-tips og pirker inni med den. Gjerne ovenfra og ned/ut. Brekker meg ofte av det, men det funker om det er noen der. 

Anonymkode: 4f338...3cc

Skrevet

Jeg har opplevd mandelstener samt å sette fast noe halsen slik at heimlich var nødvendig. Har også opplevd at noe sitter fast i spiserøret og vært plagsomt. 

Flytter det seg når du spiser mat?

Anonymkode: 1f272...fc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...