Gå til innhold

Hvilken side går du på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da jeg tok Gå-knappen på barneskolen lærte jeg at man skal gå på venstre side i en veiskulder fordi man som gående skal gå på samme side som møtende trafikk. Trygg trafikk og/eller Statens vegvesen delte ut Gå-knappen da jeg bestod Gåprøven også fikk jeg is 😊 

Anonymkode: da33f...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre når jeg går på bilvei.

Ellers gjelder høyre. 

Under Korona her i byen måtte kommunen gå ut og presisere at man skulle holde til høyre på turstier, da enkelte tror det er venstre. 

Anonymkode: 0bc85...c52

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 8.17):

Da har du lært feil. Stå til høyre gå til venstre.

Anonymkode: 3e24c...12e

Nei, det du siterer er rett. 

Man både går og står til høyre.

Slik at venstre er ledig for alle som vil passere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Venstre når jeg går på bilvei.

Ellers gjelder høyre. 

Under Korona her i byen måtte kommunen gå ut og presisere at man skulle holde til høyre på turstier, da enkelte tror det er venstre. 

Det er veldig merkelig at noen tror det skal være slik på gang- og turstier. Det hjelper jo ikke akkurat at Trygg trafikk er ute og forvirrer med sine "anbefalinger" heller.

Skjønner ikke de som går på feil side at de er i kraftig mindretall eller er de så påståelige som man kan få inntrykk av her?

Anonymkode: c84d6...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er veldig merkelig at noen tror det skal være slik på gang- og turstier. Det hjelper jo ikke akkurat at Trygg trafikk er ute og forvirrer med sine "anbefalinger" heller.

Skjønner ikke de som går på feil side at de er i kraftig mindretall eller er de så påståelige som man kan få inntrykk av her?

Jeg går på byfjellene i Bergen daglig.

90% holder til høyre.

Og under Korona så gikk kommunen ut og sa at vi skulle holde til høyre, for smittevern. Da det ble debatt fra "venstre-folket". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg går på byfjellene i Bergen daglig.

90% holder til høyre.

Og under Korona så gikk kommunen ut og sa at vi skulle holde til høyre, for smittevern. Da det ble debatt fra "venstre-folket". 

Ga de seg eller er de fortsatt i kamp-modus mot det store flertallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 19.28):

Det irriterer meg veldig at nesten alle går på det jeg mener er feil side. På gang- og sykkelveier spesielt. Der mener jeg man skal gå på venstre side, og syklistene skal sykle på høyre side. Syklistene sykler som oftest på riktig side, men nesten alle gående jeg møter går på feil side. Også når jeg går på grusvei i marka, der det ferdes både gående og syklende; Syklistene sykler på høyre side (som jeg mener er riktig), men de alle aller fleste gående går også på høyre side (som jeg da mener er helt feil). Har jeg rett, eller er det jeg som tar helt feil???

På fortau mener jeg for øvrig at man skal gå på høyre side, men også der er det mange som gjør motsatt.

Anonymkode: ab1d8...8b3

Trygg Trafikk har rotet til dette noe så jævlig ved å innføre at gående skal holde til venstre på gang- og sykkelvei.

Normalen i resten av den siviliserte høyrekjørende verden, er at man holder til høyre som gående.

Så jeg aner ikke lenger. På veier uten fortau e.l. går jeg til venstre. På fortau til høyre. På gang- og sykkelvei i utgangspunktet til høyre, men bikkja lærte å gå på venstre side, så ofte på venstre med bikkja på tur, fordi jeg har TT i bakhodet.

En ting er sikkert; slutt å kutte venstrehjørner!!!!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 19.59):

Når jeg passerer en gående, er det på venstre side. Hvis du går helt til venstre, må jeg i grøfta.

Anonymkode: 69b3c...139

Jeg er bortimot enig, bortsett fra  at jeg bremser ned og sier hei, og da bruker de til slutt å flytte seg litt. Men er det stor plass til høyre så passerer jeg allikevel forsiktig på høyre side, men jeg liker det ikke. Passerer ofte ute i gresset på venstre side.

Rulleskiløpere regnes som fotgjengere. Jeg mener den trafikkregelen bør endres og at de bør gå som syklister. Alle gjør jo det i  praksis. Ute på bilveien ligger de til høyre, og på sykkelvei ligger de til høyre. Jeg mener at det helt klart er best. Rulleskøytere blir det samme som rulleski. Rullebrett bør også rulle som syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ga de seg eller er de fortsatt i kamp-modus mot det store flertallet?

Nope. Jeg jogger i fjellene daglig. Mange går fast bestemt på venstre side. De ser generelt surere ut enn høyre-folket. Er noe trist med å bruke en fin tur i fjellet på å irritere seg over alle som gjør det "feil". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som syklist foretrekker jeg at gående går på høyre høyre. Da kan jeg passere de på venstre side når jeg kommer bak, eller sykle sakte bak de til det er klart for å passere. Hvis de går på venstre side og vi er to syklistene som sykler i hver vår retning blir det jo klinsj, da motgående syklist og den gående vil gå på hverandre. Eller hvis det er mange gående i begge retninger blir det jo klin umulig for syklistene å sykle uten å gå over på "feil" side. 

Mye enklere om all trafikk går i én retning, på høyre side. Skjønner ikke hvordan Trygg Trafikk kan være uenige i det. 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei uten gangfelt går man på venstre side.

I alle andre situasjoner er det høyre som gjelder. Det gjør jeg helt bevisst.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal på vei, gå på venstre side. Best synlig for bil som kommer forfra, på sin høyre side. 

Hvorfor er dette en diskusjon? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 19.58):

Dette bestemmer ikke du, men trafikkreglene for fotgjengere. 

https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/til-fots/trafikkregler-for-fotgjengere/

Anonymkode: c0eee...5e1

så fint da at det du linker til er det TS sier:
https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§19

Sitat

Gående .... skal gå ytterst til venstre i gangretningen,

🙅‍♀️

Anonymkode: e5409...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på venstre side på gang- og sykkelvei. Det er også en grei regel å ha når man skal gå på bilvei uten fortau, da man skal gå til venstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (3 timer siden):

Som syklist foretrekker jeg at gående går på høyre høyre. Da kan jeg passere de på venstre side når jeg kommer bak, eller sykle sakte bak de til det er klart for å passere. Hvis de går på venstre side og vi er to syklistene som sykler i hver vår retning blir det jo klinsj, da motgående syklist og den gående vil gå på hverandre. Eller hvis det er mange gående i begge retninger blir det jo klin umulig for syklistene å sykle uten å gå over på "feil" side. 

Mye enklere om all trafikk går i én retning, på høyre side. Skjønner ikke hvordan Trygg Trafikk kan være uenige i det. 😅

Trygg trafikk er helt på bærtur i mange sammenhenger. De anbefaler jo også at syklende skal passere gående i gangfart eller tilnærmet gangfart. Hallo???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer lit an på hvor høy promille ein har !

Anonymkode: 722fd...abd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Trygg trafikk er helt på bærtur i mange sammenhenger. De anbefaler jo også at syklende skal passere gående i gangfart eller tilnærmet gangfart. Hallo???

Ja? For hva tror du skjer om den gående plutselig tar et skritt til siden? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 11.05):

Nei, det du siterer er rett. 

Man både går og står til høyre.

Slik at venstre er ledig for alle som vil passere. 

😂 det du skriver er at om man vil STÅ så står man til høyre, som innebærer at om man vil GÅ, går man til venstre. Som jeg skrev. Det er alltid noen som står, så ønsker man å gå må man holde til venstre

Anonymkode: 3e24c...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zondaar skrev (20 timer siden):

Går på venstre side på gang- og sykkelvei. Det er også en grei regel å ha når man skal gå på bilvei uten fortau, da man skal gå til venstre. 

Siste er rett, første er feil, du går i veien for resten av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...