Gå til innhold

Hvilken side går du på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På venstre side av veien når jeg går på veiskulder, men på fortau/gangvei, holder jeg til høyre (selvsagt)

Anonymkode: 262b6...150

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Går selvfølgelig på høyre, som 85% andre. At noen bare "må" gjøre det annerledes er vanskelig å forstå. Av en eller annen grunn er det mange joggere som befinner seg på venstre side.

Anonymkode: c84d6...8c2

Hvorfor er det selvfølgelig når reglene sier noe annet?

Anonymkode: 07bda...0bf

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det selvfølgelig når reglene sier noe annet?

Anonymkode: 07bda...0bf

Hvilke regler??

Anonymkode: c84d6...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare i Norge man krangler om hvilken side man skal gå på fortau , gang/sykkelvei, rulletrapp og når man møter noen i en korridor. Skikk og bruk og sikkerhet sier høyre side. I utlandet (som ofte er tettere befolket enn her), står det skilt «keep right» og det gjør alle.

Går man langs en landevei uten fortau, men med biltrafikk, må man forholde seg til bilene og gå på venstre side. Der det ikke er biler holder vi oss til høyre enten vi sykler, går, ruller eller triller barnevogn. Da kan alle fint passere i begge retninger. 

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke regler??

Anonymkode: c84d6...8c2

Se innlegg over for link til trygg trafikk + det er det du lærer på skolen.

Anonymkode: 07bda...0bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Se innlegg over for link til trygg trafikk + det er det du lærer på skolen.

Anonymkode: 07bda...0bf

Ja leste det, og din påstand har ikke støtte i reglene. Så vil gjerne ha en konkret henvisning.

Vi lærte høyre side på fortau på skolen.

Anonymkode: c84d6...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg går på høyre side. Det ligger automatisk inne. Lærte det på rulletrappa på Oslo S. 

Anonymkode: 4a33f...149

Da har du lært feil. Stå til høyre gå til venstre.

Anonymkode: 3e24c...12e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (18 timer siden):

Går selvfølgelig på høyre side. Alltid noen som skal lage kluss ved å gå på feil side, men jeg bare går rett på så flytter de seg til slutt:)

Da skulle du fått stått ei stund for jeg går venstre som er riktig. Du viker. 

Anonymkode: 4ec48...5f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (6 timer siden):

Det er bare i Norge man krangler om hvilken side man skal gå på fortau , gang/sykkelvei, rulletrapp og når man møter noen i en korridor. Skikk og bruk og sikkerhet sier høyre side. I utlandet (som ofte er tettere befolket enn her), står det skilt «keep right» og det gjør alle.

Går man langs en landevei uten fortau, men med biltrafikk, må man forholde seg til bilene og gå på venstre side. Der det ikke er biler holder vi oss til høyre enten vi sykler, går, ruller eller triller barnevogn. Da kan alle fint passere i begge retninger. 

Hvor står det skrevet? Venstre er skrevet i traffikkregler så da følger vi det. 

Anonymkode: 4ec48...5f4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går alltid til venstre på både vei og gangvei. Syklister kjører i sikksakk og overalt, så de er vanskelige å forholde seg til. De skal jo egentlig kjøre i tilnærmet gangfart forbi gående, noe ingen gjør. Noen nevner rulletrapp, står alltid til høyre og går til venstre der. Men det blir jo noe annet, skal ikke komme noen imot der. Selv om jeg har opplevd det også.

Anonymkode: d0ce1...9dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei går jeg på venstre side, og på fortau har jeg motgående folk på venstre side, samme med rulletrapper etc. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal gå på venstre side og sykle på høyre side, ihvertfall på vei. 

Da får man biltrafikken imot som gående og følger samme retning som bilene når man sykler. 

Jeg gjør også det på gang- og sykkelveier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da skulle du fått stått ei stund for jeg går venstre som er riktig. Du viker. 

Anonymkode: 4ec48...5f4

Kanskje du tenker på vei uten fortau? Det er det venstre med mindre det er uoversiktlig venstre sving, da kan man hå på høyre side.
 

Jeg viker ikke, aldri opplevd at det blir problemer, de fleste skjønner at de har tatt feil når det nærmer seg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor står det skrevet? Venstre er skrevet i traffikkregler så da følger vi det. 

Anonymkode: 4ec48...5f4

Det er ikke trafikkregler der det ikke er trafikk. Du holder vel til venstre i rulletrappa og i korridoren også da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det irriterer meg veldig at nesten alle går på det jeg mener er feil side. På gang- og sykkelveier spesielt. Der mener jeg man skal gå på venstre side, og syklistene skal sykle på høyre side. Syklistene sykler som oftest på riktig side, men nesten alle gående jeg møter går på feil side. Også når jeg går på grusvei i marka, der det ferdes både gående og syklende; Syklistene sykler på høyre side (som jeg mener er riktig), men de alle aller fleste gående går også på høyre side (som jeg da mener er helt feil). Har jeg rett, eller er det jeg som tar helt feil???

På fortau mener jeg for øvrig at man skal gå på høyre side, men også der er det mange som gjør motsatt.

Anonymkode: ab1d8...8b3

Du tar feil, du blander nok med vei uten fortau. Det er du som skaper kaos for resten av oss.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne67 skrev (12 minutter siden):

Man skal gå på venstre side og sykle på høyre side, ihvertfall på vei. 

Da får man biltrafikken imot som gående og følger samme retning som bilene når man sykler. 

Jeg gjør også det på gang- og sykkelveier.

Det blir feil, venstre er kun på vei uten fortau.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I svingen der det er best sikt. Pga dårlig sikt. 

Anonymkode: 5b160...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (10 minutter siden):

Det blir feil, venstre er kun på vei uten fortau.

Iflg. Trygg Trafikk anbefales å gå på venstre side på gang- og sykkelveier.

På fortau er ingen spesielle regler, da fortauet i utgangspunktet er for fotgjengere. Syklister skal isåfall passere i gangfart.

https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/til-fots/hvilken-side-av-veien-skal-vi-ga-pa/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 8.17):

Ja leste det, og din påstand har ikke støtte i reglene. Så vil gjerne ha en konkret henvisning.

Vi lærte høyre side på fortau på skolen.

Anonymkode: c84d6...8c2

På høyre side på FORTAU ja, riktig, men venstre side på GANG- OG SYKKELVEG

Anonymkode: ab1d8...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (22 timer siden):

Du tar feil, du blander nok med vei uten fortau. Det er du som skaper kaos for resten av oss.

Nei, skal gå på venstre side på veg uten fortau, OG på gang- og sykkelveg (anbefalt av Trygg Trafikk!)

Anonymkode: ab1d8...8b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...