Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner ikke med å få tonnevis med svar her, men prøver.

Noen som har lest Bérénice, eller préface til Bérénice, og som har kommentarer? Jeg trenger ideer til en oppgave. Skal kommentere dette med "det geniale i simpelheten" - det å skape mye (eller noe verdifullt) av ingenting. Som Racine var så opptatt av. Ved å ta utgangspunkt i Bérénice.

Så er det vel bare å håpe det beste.

Takk, hvis noen gidder å svare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

...

Endret av Eurydike
Skrevet (endret)

Takk!

Men jeg fatter ikke helt dette med kritikken av Bérénice; dersom den er skrevet i tråd med de gamle dramatikernes definisjoner av tragedien, skulle man tro at alle var fornøyde. Racine skrev jo mye enklere enn de fleste andre i sin samtid? Hva var normen? Jeg trodde renessansedikterne var relativt opptatt av klassiske idealer - var det uenighet om disse? Huff, føler meg rett og slett litt dum på dette området.

Vi har ikke vært så nøye innom disse tingene på skolen, men jeg har gått glipp av en forelesning. Mulig det var tema den ene gangen jeg ikke var der, selvfølgelig.

Jeg lurer bare litt på hvordan jeg skal gripe saken an, dette er min førse oppgave i litteratur (men på 1000-nivå, så ikke helt håpløst. Driver egentlig med historie). Stikker nok opp på ub i dag, ja. Føler meg ikke helt kompetent.

I tillegg til stykkets dramaturgiske struktur (ehm, må lese mer om), kritikken rettet mot Racine (og Bérénice), må jeg vel også nevne noe om Antiochus' rolle i stykket (second amant).

Setter pris på svar, det får meg til å tenke litt nytt, jeg kjører meg fast.

Takker og bukker.

Endret av Kid-a
Skrevet (endret)

...

Endret av Eurydike
Skrevet (endret)

...

Endret av Eurydike

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...