AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #1 Skrevet 30. august 2024 Jeg står i en barnefordelingssak og vet ikke hva jeg skal gjøre. Saken er at jeg mener den andre forelderen ikke håndterer å ha barna nå, og er bekymret for omsorgsevnen. Men jeg vil ikke kreve full omsorg og hindre den andre i å ha barna. Barna er bare 3, 5 og 8. Rådene jeg får går stort sett ut på å kreve omsorgen og at dette blir en smal sak grunnet eksens helse. Men jeg ønsker jo ikke dette. Jeg vil at barna skal få være med oss begge. Men hvordan kan jeg få frem at jeg er bekymret for situasjonen nå, uten å beskylde eksen for å være permanent uegnet? Jeg ønsker oppfølging, tilrettelegging og kanskje muligheten til å melde fra et sted om jeg synes det ikke fungerer. Er det noen mellomting mellom å være egnet og uegnet? Må det være lik fordeling eller rettsak og krav om full omsorg...? Hva gjør jeg? Anonymkode: ca172...8b2
Gjest ZarahSweet Skrevet 30. august 2024 #2 Skrevet 30. august 2024 Hva sier den andre forelderen? Klarer dere å ha en åpen samtale om best mulig tilrettelagt samvær?
Enmanelskeråhate Skrevet 30. august 2024 #3 Skrevet 30. august 2024 Så du har fått 3 barn med en som er uegnet til å ha barn? 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #4 Skrevet 30. august 2024 Enmanelskeråhate skrev (4 minutter siden): Så du har fått 3 barn med en som er uegnet til å ha barn? Det kan jo være at det har oppstått en situasjon etter at barna ble født? Folk kan f.eks bli deprimert eller få funksjonsnedsettelser av ulike grunner. Anonymkode: cf6be...906 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #5 Skrevet 30. august 2024 Enmanelskeråhate skrev (3 timer siden): Så du har fått 3 barn med en som er uegnet til å ha barn? Eh, nei. Har du lest innlegget egentlig? Anonymkode: ca172...8b2 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #6 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg står i en barnefordelingssak og vet ikke hva jeg skal gjøre. Saken er at jeg mener den andre forelderen ikke håndterer å ha barna nå, og er bekymret for omsorgsevnen. Men jeg vil ikke kreve full omsorg og hindre den andre i å ha barna. Barna er bare 3, 5 og 8. Rådene jeg får går stort sett ut på å kreve omsorgen og at dette blir en smal sak grunnet eksens helse. Men jeg ønsker jo ikke dette. Jeg vil at barna skal få være med oss begge. Men hvordan kan jeg få frem at jeg er bekymret for situasjonen nå, uten å beskylde eksen for å være permanent uegnet? Jeg ønsker oppfølging, tilrettelegging og kanskje muligheten til å melde fra et sted om jeg synes det ikke fungerer. Er det noen mellomting mellom å være egnet og uegnet? Må det være lik fordeling eller rettsak og krav om full omsorg...? Hva gjør jeg? Anonymkode: ca172...8b2 Du kan jo be om 60/40 feks. Anonymkode: ec649...41c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #7 Skrevet 30. august 2024 En samværsordning kan fint endres om omstendighetene forandrer seg. Du sier at han ikke har omsorgsevne nå, da skylder du jo ungene å ikke overlate dem til ham. Anonymkode: 88fcc...6ea 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #8 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg står i en barnefordelingssak og vet ikke hva jeg skal gjøre. Saken er at jeg mener den andre forelderen ikke håndterer å ha barna nå, og er bekymret for omsorgsevnen. Men jeg vil ikke kreve full omsorg og hindre den andre i å ha barna. Barna er bare 3, 5 og 8. Rådene jeg får går stort sett ut på å kreve omsorgen og at dette blir en smal sak grunnet eksens helse. Men jeg ønsker jo ikke dette. Jeg vil at barna skal få være med oss begge. Men hvordan kan jeg få frem at jeg er bekymret for situasjonen nå, uten å beskylde eksen for å være permanent uegnet? Jeg ønsker oppfølging, tilrettelegging og kanskje muligheten til å melde fra et sted om jeg synes det ikke fungerer. Er det noen mellomting mellom å være egnet og uegnet? Må det være lik fordeling eller rettsak og krav om full omsorg...? Hva gjør jeg? Anonymkode: ca172...8b2 Jeg tok tilslutt bare tak i det å sa til eksen at akkurat nå tror jeg at det er bedre å begrense overnatting og ha mer dagsamvær. På telefonen ble eksen litt rar i stemmen, men jeg sa at han kan komme på besøk så ofte han vil og vi kan besøke ofte. Å ha barnet alene i den tiden pluss overnatting ble bare for mye for han. Samtidig ville han ikke gi seg eller føle et nederlag. Samarbeidet ble bedre, eksen ble bedre, kun ved å endre dette samværet for en stund. Så eksen kom på besøk til oss 3 dager i uka, hadde med seg barnet på ting med familien, men var ikke alene med barnet det året. Om det er så ille, så må du bare si det som du tenker. Bare husk å komme med forslag om hvordan dere heller kan gjøre det og hva som må til for å ha fullt samvær igjen. Anonymkode: d1305...277 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #9 Skrevet 1. september 2024 Du kan be som samvær med tilsyn.. Anonymkode: 4b4e2...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #10 Skrevet 3. september 2024 Er det flere enn deg som mener at han mangler omsorgsevne, eller kan det være din personlige mening farget av at det er et vondt brudd? Jeg mener at barn ikke skal bli utsatt for omsorgssvikt bare fordi forelderen som er syk ikke kan noe for det. Hvis det er fakta at far mangler evne til å ta seg av barna, så bør samvære være begrenset, så far slipper å ta ansvar han ikke klarer. Anonymkode: d0821...41e 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #11 Skrevet 3. september 2024 Her må du bare tenke på barnas beste. Er far ikke egnet til å ha ansvaret nå så ber du om hovedomsorgen , og legg til en klausul om at ved bedring og positiv forandring i helsen ved andre forelderen så har han rett til å forhandle om samvær Anonymkode: 52772...556
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #12 Skrevet 3. september 2024 Du krever omsorgen. Du kan selvsagt la den andre forelderen treffe barna oftere likevel. Anonymkode: 80a9b...1a9
mssi Skrevet 3. september 2024 #13 Skrevet 3. september 2024 Dette kan dere fikse hos familievernkontoret og utenfor rettssak hvis barnefar går med på det.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #14 Skrevet 3. september 2024 Jeg har også en syk eks. Jeg vet ikke hva full omsorg betyr, mener du foreldreansvar eller samvær? Vi har delt foreldreansvar, men barnet bor 100% hos meg og alt samvær med far skjer med meg eller annen familie tilstede. Vi har det i en samværsavtale som behandlerne hans skrev. I avtalen står det også max antall timer han skal være med barnet (han blir fort sliten). Men samværsavtalen kan jo endres om noen av oss ønsker det. Vi har veldig god kommunikasjon, og det gjør jo saken lettere at det er behandlerne hans som anbefaler ham å ikke være alene med barnet. Han pleier å komme på besøk til oss. Du kan jo starte med å ringe fvk og høre hva de tenker, og hvis du tror det et utrygt å sende barna til ham så bør du ikke gjøre det egentlig. Anonymkode: 6d86e...4fc
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #15 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 23.04): Jeg har også en syk eks. Jeg vet ikke hva full omsorg betyr, mener du foreldreansvar eller samvær? Vi har delt foreldreansvar, men barnet bor 100% hos meg og alt samvær med far skjer med meg eller annen familie tilstede. Vi har det i en samværsavtale som behandlerne hans skrev. I avtalen står det også max antall timer han skal være med barnet (han blir fort sliten). Men samværsavtalen kan jo endres om noen av oss ønsker det. Vi har veldig god kommunikasjon, og det gjør jo saken lettere at det er behandlerne hans som anbefaler ham å ikke være alene med barnet. Han pleier å komme på besøk til oss. Du kan jo starte med å ringe fvk og høre hva de tenker, og hvis du tror det et utrygt å sende barna til ham så bør du ikke gjøre det egentlig. Anonymkode: 6d86e...4fc Hvordan fikk dere behandlerne til å gi informasjon og skrive samværsavtale? Jeg har også en eks som er psykisk syk (borderline og paranoid pf). Da var jeg med til et møte hos hans behandler da vi fortsatt var sammen, sa hun: "det kommer an på dagsformen" vedr. om han kunne være alene med barnet. Nå er vi i mekling - hvordan skal jeg få helsepersonell til å komme med en uttalelse, når dette helt klart trengs siden han har psykiske lidelser? Anonymkode: 8b5be...c34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå