AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #1 Del Skrevet 30. august 2024 Hei. Vi fikk oss en valp for 7 mnd siden. Han har fått vært med mannen på jobb i bil helt fra starten av, og ikke vært hjemme alene enda. Vi har ikke vært flinke nok til å trene på å være hjemme alene. Derfor har vi(jeg) tatt kontakt med en flink hundetrener, som har laget et opplegg for oss. Vi har så smått startet dette, men merker jeg blir mer og mer fortvilet over mannen sin rolle i dette hundeholdet. Vi var fra begynnelsen enige om at dersom han tok med valpen på jobb, skulle jeg ta det meste av treningen hjemme. Når vi skal trene på å være hjemme alene skal vi ut og inn av døra mange ganger, og øke tiden etterhvert. Jeg synes det er vanskelig å få med mannen, da han synes det er en tullete fremgangsmåte. Han vil at vi skal la valpen bare være alene. I starten måtte han lære seg å være i bilen, korte stunder mellom at han ble sett om. Nå ligger han som oftest og sover der hele arbeidsdagen. Mannen er lei av å ha han med, dette tror jeg er pga kommentarer fra kollegaer(uten at han bekrefter dette). Han mener at valpen kommer til å lære seg å være hjemme alene på samme måte nå også, jeg er uenig og redd for at vi skaper en valp med enda større separasjonsangst. Plutselig i dag, mens jeg er på jobb skriver han at han kommer til å kjøre valpen hjem, så han får øvd på å være hjemme alene..Jeg ble helt satt ut, ble fysisk dårlig og klarte ikke å svare på meldingen. I ettermiddag viser det seg at han ikke hadde kjørt hjem valpen allikevel. Jeg var fryktelig skuffa når jeg kom hjem, sikkert sur også, og det han sier til meg er «skal jeg synes synd på deg nå». Kjenner meg så fortvilet, denne valpen betyr så mye for meg. Jeg leter etter ny jobb der jeg kan ha med hunden, men de vokser jo ikke på trær. Jeg har tidligere sagt til mannen at det betyr så utrolig mye for meg at vi lærer valpen å være hjemme alene på en ordentlig måte, og at jeg tar ut skilsmisse dersom han presser gjennom dette(sagt på tull når vi begge var i godt humør). Hva i all verden skal jeg gjøre?🥲 Anonymkode: c7dfd...7d6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 30. august 2024 #2 Del Skrevet 30. august 2024 For det første: å ha valpen i bur i bilen hele arbeidsdagen er ikke ok, og det bør dere slutte med. Les hva mattilsynet sier om dette her: Oppholdsrom/-sted og bruk av bur | Mattilsynet For det andre: mannen din er veldig lite samarbeidsvillig her, og det er selvsagt at hundetrener sin metode er bedre enn den han bare har funnet på selv. Men du får ikke gjort noe spesielt med mannen din, den eneste du kan få gjort noe med er deg selv. Be han stikke på puben eller pelle seg ut av huset på annen måte hvis han skal være hjemme og sabotere treningen din. ut over det ville jeg kanskje revurdert forholdet. Virker som mannen din mangler empati (vil etterlate hunden alene), bedriver psykisk vold (ringer og sier han kjører hjem hunden..), samt er ganske arrogant og usmakelig (mener han vet bedre enn den profesjonelle hundetreneren). Hadde valgt hund over en sånn mann når som helst. 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #3 Del Skrevet 30. august 2024 Gliffy skrev (4 minutter siden): For det første: å ha valpen i bur i bilen hele arbeidsdagen er ikke ok, og det bør dere slutte med. Les hva mattilsynet sier om dette her: Oppholdsrom/-sted og bruk av bur | Mattilsynet For det andre: mannen din er veldig lite samarbeidsvillig her, og det er selvsagt at hundetrener sin metode er bedre enn den han bare har funnet på selv. Men du får ikke gjort noe spesielt med mannen din, den eneste du kan få gjort noe med er deg selv. Be han stikke på puben eller pelle seg ut av huset på annen måte hvis han skal være hjemme og sabotere treningen din. ut over det ville jeg kanskje revurdert forholdet. Virker som mannen din mangler empati (vil etterlate hunden alene), bedriver psykisk vold (ringer og sier han kjører hjem hunden..), samt er ganske arrogant og usmakelig (mener han vet bedre enn den profesjonelle hundetreneren). Hadde valgt hund over en sånn mann når som helst. Hunden er ikke i bur i bilen, bare for å presisere det😊 Det som er vanskelig er jo å trene på reelle situasjoner når han ikke er med på treningen. Han går jo også ut døra på morgenen, og hvis vi ikke trener sammen vil jo det bli en ny situasjon for hunden. Virker ikke som han skjønner dette. Jeg har lest ufattelig mye om hundehold siden vi fikk hund, han har lest lite, og har mange ganger sagt at han er drittlei av å høre på det jeg har lest😔 Han mener jeg er for konkret og bokstavelig når jeg vil trene på ting. Føler at forholdet har gått nedover siden vi fikk hund, og denne hunden er jeg så glad i at omplassering er uaktuelt. Anonymkode: c7dfd...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #4 Del Skrevet 30. august 2024 Fikk heldigvis ha med hunden på jobb. Og da trente jeg alenetrening der.= gradvis - etterhvert kunne jeg spise lunch uten hunden i 30 min osv. Det gikk kjempefint. Trente på det samme hjemme. NB Dette må starte fra du får valpen. Anonymkode: 5f463...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 30. august 2024 #5 Del Skrevet 30. august 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hunden er ikke i bur i bilen, bare for å presisere det😊 Det som er vanskelig er jo å trene på reelle situasjoner når han ikke er med på treningen. Han går jo også ut døra på morgenen, og hvis vi ikke trener sammen vil jo det bli en ny situasjon for hunden. Virker ikke som han skjønner dette. Jeg har lest ufattelig mye om hundehold siden vi fikk hund, han har lest lite, og har mange ganger sagt at han er drittlei av å høre på det jeg har lest😔 Han mener jeg er for konkret og bokstavelig når jeg vil trene på ting. Føler at forholdet har gått nedover siden vi fikk hund, og denne hunden er jeg så glad i at omplassering er uaktuelt. Anonymkode: c7dfd...7d6 Beklager at jeg var forutintatt. Det er dessverre så mange som syns det er helt ok å ha hunden i et bur i bilen hele dagen at det har blitt litt sånn kjepphest for meg å si fra om at det faktisk ikke er lov. Jeg skulle selvsagt ikke gått ut i fra at dere gjør det. Som jeg ser det har du to problemer her: 1: det er vanskelig for deg å få trent fordi du må på jobb og mannen er ikke samarbeidsvillig. Dette kan du kanskje løse med å betale deg ut av problemet. Benytt en hundepasser (kan finnes på Rover, Pawshake, facebook-grupper etc) eller hundebarnehage for å løse problemet med pass frem til du enten har fått ny jobb eller hunden kan være alene. gjør hjemme-alene trening på kvelden og helgene. 2: mannen din er kjip. Det er jo et helt annet problem som egentlig ikke har noe med hunden å gjøre, men som har blitt synlig etter at hunden kom i hus. Han kommer jo ikke til å endre seg, det er nok en del av hans personlighet at han mener kunnskap er tull og at han vet best, samt dette med manglende omsorg/emapti. Du får ta en vurdering på om du ønsker å dele livet ditt med en sånn person. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #6 Del Skrevet 30. august 2024 Gliffy skrev (2 minutter siden): Beklager at jeg var forutintatt. Det er dessverre så mange som syns det er helt ok å ha hunden i et bur i bilen hele dagen at det har blitt litt sånn kjepphest for meg å si fra om at det faktisk ikke er lov. Jeg skulle selvsagt ikke gått ut i fra at dere gjør det. Som jeg ser det har du to problemer her: 1: det er vanskelig for deg å få trent fordi du må på jobb og mannen er ikke samarbeidsvillig. Dette kan du kanskje løse med å betale deg ut av problemet. Benytt en hundepasser (kan finnes på Rover, Pawshake, facebook-grupper etc) eller hundebarnehage for å løse problemet med pass frem til du enten har fått ny jobb eller hunden kan være alene. gjør hjemme-alene trening på kvelden og helgene. 2: mannen din er kjip. Det er jo et helt annet problem som egentlig ikke har noe med hunden å gjøre, men som har blitt synlig etter at hunden kom i hus. Han kommer jo ikke til å endre seg, det er nok en del av hans personlighet at han mener kunnskap er tull og at han vet best, samt dette med manglende omsorg/emapti. Du får ta en vurdering på om du ønsker å dele livet ditt med en sånn person. Tusen takk for et godt å konstruktivt svar. Ja jeg har vurdert å betale meg ut av situasjonen. Vi har felles økonomi, og dersom mannen ikke er enig får vi evt bare dele opp økonomien. Han er jo en flott mann, men jeg ser nok nå at det å få valp er en tomannsjobb når man i utgangspunktet er to. Skulle greid dette fint alene dersom jeg var alene, kanskje det til og med hadde vært mye enklere. Har foreslått familievernkontoret flere ganger tidligere, men han nekter. Huff, jeg ser jo nå at dette ikke er bra. Jeg skal ta en grundig vurdering på hva som blir best for meg her, vondt å være så glad i et dyr og ikke bli hørt. Mange vil vel si at forhold kommer før dyr, men jeg kjenner nesten motsatt nå🥺 Anonymkode: c7dfd...7d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 30. august 2024 #7 Del Skrevet 30. august 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for et godt å konstruktivt svar. Ja jeg har vurdert å betale meg ut av situasjonen. Vi har felles økonomi, og dersom mannen ikke er enig får vi evt bare dele opp økonomien. Han er jo en flott mann, men jeg ser nok nå at det å få valp er en tomannsjobb når man i utgangspunktet er to. Skulle greid dette fint alene dersom jeg var alene, kanskje det til og med hadde vært mye enklere. Har foreslått familievernkontoret flere ganger tidligere, men han nekter. Huff, jeg ser jo nå at dette ikke er bra. Jeg skal ta en grundig vurdering på hva som blir best for meg her, vondt å være så glad i et dyr og ikke bli hørt. Mange vil vel si at forhold kommer før dyr, men jeg kjenner nesten motsatt nå🥺 Anonymkode: c7dfd...7d6 Det forstår jeg godt, særlig når du har lest så mye og fått råd fra profesjonell. Da er det jo fryktelig dårlig gjort å ignorere den kunnskapen du prøver å videreformidle. Jeg tror nesten jeg ville ansett det som min hund og gjort alt selv dersom jeg var i din situasjon. Gått turene, sørget for pass, gjøre trening, gått på kurs og alt det der alene. Omtalt hunden som "hunden min" ikke "hunden vår". Betalt alle utgiftene selv. Selvfølgelig er det kjedelig å gjøre på denne måten, men da tenker jeg man liksom har full råderett også, og mannen har ingenting han skulle ha sagt om hvordan hunden oppdras. Så får han leve med at du ikke kan være med på ting og at du er opptatt med hund mesteparten av tiden. Høres jo ut som han allerede har valgt vekk hunden på mange måter uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #8 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei. Vi fikk oss en valp for 7 mnd siden. Han har fått vært med mannen på jobb i bil helt fra starten av, og ikke vært hjemme alene enda. Vi har ikke vært flinke nok til å trene på å være hjemme alene. Derfor har vi(jeg) tatt kontakt med en flink hundetrener, som har laget et opplegg for oss. Vi har så smått startet dette, men merker jeg blir mer og mer fortvilet over mannen sin rolle i dette hundeholdet. Vi var fra begynnelsen enige om at dersom han tok med valpen på jobb, skulle jeg ta det meste av treningen hjemme. Når vi skal trene på å være hjemme alene skal vi ut og inn av døra mange ganger, og øke tiden etterhvert. Jeg synes det er vanskelig å få med mannen, da han synes det er en tullete fremgangsmåte. Han vil at vi skal la valpen bare være alene. I starten måtte han lære seg å være i bilen, korte stunder mellom at han ble sett om. Nå ligger han som oftest og sover der hele arbeidsdagen. Mannen er lei av å ha han med, dette tror jeg er pga kommentarer fra kollegaer(uten at han bekrefter dette). Han mener at valpen kommer til å lære seg å være hjemme alene på samme måte nå også, jeg er uenig og redd for at vi skaper en valp med enda større separasjonsangst. Plutselig i dag, mens jeg er på jobb skriver han at han kommer til å kjøre valpen hjem, så han får øvd på å være hjemme alene..Jeg ble helt satt ut, ble fysisk dårlig og klarte ikke å svare på meldingen. I ettermiddag viser det seg at han ikke hadde kjørt hjem valpen allikevel. Jeg var fryktelig skuffa når jeg kom hjem, sikkert sur også, og det han sier til meg er «skal jeg synes synd på deg nå». Kjenner meg så fortvilet, denne valpen betyr så mye for meg. Jeg leter etter ny jobb der jeg kan ha med hunden, men de vokser jo ikke på trær. Jeg har tidligere sagt til mannen at det betyr så utrolig mye for meg at vi lærer valpen å være hjemme alene på en ordentlig måte, og at jeg tar ut skilsmisse dersom han presser gjennom dette(sagt på tull når vi begge var i godt humør). Hva i all verden skal jeg gjøre?🥲 Anonymkode: c7dfd...7d6 Jeg synes kanskje mannen din får litt mye pes her nå. Jeg kan faktisk forstå at han er litt smålei. 7mnd med hund på jobb er lenge, å skjønner godt at han begynner å bli lei. Hvorfor har dere ikke startet hjemme alene treningen mye tidligere? Du sier selv at det ikke er lett å finne jobb der man kan ha med valp/hund, det er ikke så rart. Det er ikke alle arbeidsgivere som vil at ansatte skal bruke mange mnd. med hund på jobb, de betaler for din tid. Det kan også hende at mannen din har følt en del på det i det siste, å at det er krevende å ha med seg valp på jobb. Skal dere lykkes sammen med å oppdra denne hunden, så må du i det minste erkjenne at det er ikke bare mannen din som er skyld i den situasjonen dere er i nå. Du er minst like dårlig i denne situasjonen, for ellers hadde den valpen kunne være noen timer alene hjemme for lenge sia. Anonymkode: e56db...ac6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #9 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg synes kanskje mannen din får litt mye pes her nå. Jeg kan faktisk forstå at han er litt smålei. 7mnd med hund på jobb er lenge, å skjønner godt at han begynner å bli lei. Hvorfor har dere ikke startet hjemme alene treningen mye tidligere? Du sier selv at det ikke er lett å finne jobb der man kan ha med valp/hund, det er ikke så rart. Det er ikke alle arbeidsgivere som vil at ansatte skal bruke mange mnd. med hund på jobb, de betaler for din tid. Det kan også hende at mannen din har følt en del på det i det siste, å at det er krevende å ha med seg valp på jobb. Skal dere lykkes sammen med å oppdra denne hunden, så må du i det minste erkjenne at det er ikke bare mannen din som er skyld i den situasjonen dere er i nå. Du er minst like dårlig i denne situasjonen, for ellers hadde den valpen kunne være noen timer alene hjemme for lenge sia. Anonymkode: e56db...ac6 Ja jeg erkjenner fullt og helt at jeg også ikke har tatt min del av ansvaret her. Jeg har følt at jeg har stått alene, og det er fryktelig vanskelig å trene på å være alene hjemme når mannen bare vil sitte i sofaen og delta. Dette har blitt som en elefant i rommet, jeg har tatt det opp flere ganger, men kvier meg hver gang fordi det blir så dårlig stemning. Nå har vi nettopp hatt en krangel om dette igjen. Han har bestemt seg for at han kjører hunden hjem en time før sønnen kommer hjem fra skole på mandag. Så skal han øke med en time hver dag. Jeg får ikke gjort noen ting, da han er fast bestemt på å ikke ha han med lenger. Aner ikke hvordan jeg skal gripe an dette, annet enn å bare se hvordan det går🥲 Han er absolutt ikke mottakelig for å snakke. Anonymkode: c7dfd...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #10 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja jeg erkjenner fullt og helt at jeg også ikke har tatt min del av ansvaret her. Jeg har følt at jeg har stått alene, og det er fryktelig vanskelig å trene på å være alene hjemme når mannen bare vil sitte i sofaen og delta. Dette har blitt som en elefant i rommet, jeg har tatt det opp flere ganger, men kvier meg hver gang fordi det blir så dårlig stemning. Nå har vi nettopp hatt en krangel om dette igjen. Han har bestemt seg for at han kjører hunden hjem en time før sønnen kommer hjem fra skole på mandag. Så skal han øke med en time hver dag. Jeg får ikke gjort noen ting, da han er fast bestemt på å ikke ha han med lenger. Aner ikke hvordan jeg skal gripe an dette, annet enn å bare se hvordan det går🥲 Han er absolutt ikke mottakelig for å snakke. Anonymkode: c7dfd...7d6 Ikke delta skulle det stå.. Anonymkode: c7dfd...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #11 Del Skrevet 30. august 2024 Har hunden separasjonsangst da? Jeg synes også at mannen får mye pes her. Han har hatt hunden med på jobb i månedsvis, så skjønner han blir oppgitt om det er tilbake til et nullpunkt altså bare fordi ts fremstår som noe hysterisk... Anonymkode: f2077...8b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #12 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har hunden separasjonsangst da? Jeg synes også at mannen får mye pes her. Han har hatt hunden med på jobb i månedsvis, så skjønner han blir oppgitt om det er tilbake til et nullpunkt altså bare fordi ts fremstår som noe hysterisk... Anonymkode: f2077...8b5 Ja han har nok separasjonsangst. Trener på å være alene i stua eller andre steder når jeg er i andre rom, men han piper og leter som en gal enda. Derfor kontaktet jeg en spesialist på dette. Jeg kan sikkert kalles hysterisk, men jeg vil det beste for hunden vår, og at han skal være trygg hjemme. Anonymkode: c7dfd...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 30. august 2024 #13 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har hunden separasjonsangst da? Jeg synes også at mannen får mye pes her. Han har hatt hunden med på jobb i månedsvis, så skjønner han blir oppgitt om det er tilbake til et nullpunkt altså bare fordi ts fremstår som noe hysterisk... Anonymkode: f2077...8b5 Bytte jobb for å kunne ha med hunden ??? Jeg leser signalene fra ts at hun stresser voldsomt med hunden i beste mening. Det er helt ok å ha et litt mer relaxed holdning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #14 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja jeg erkjenner fullt og helt at jeg også ikke har tatt min del av ansvaret her. Jeg har følt at jeg har stått alene, og det er fryktelig vanskelig å trene på å være alene hjemme når mannen bare vil sitte i sofaen og delta. Dette har blitt som en elefant i rommet, jeg har tatt det opp flere ganger, men kvier meg hver gang fordi det blir så dårlig stemning. Nå har vi nettopp hatt en krangel om dette igjen. Han har bestemt seg for at han kjører hunden hjem en time før sønnen kommer hjem fra skole på mandag. Så skal han øke med en time hver dag. Jeg får ikke gjort noen ting, da han er fast bestemt på å ikke ha han med lenger. Aner ikke hvordan jeg skal gripe an dette, annet enn å bare se hvordan det går🥲 Han er absolutt ikke mottakelig for å snakke. Anonymkode: c7dfd...7d6 Du har følt at du har stått alene fordi han ikke vil delta etter at han har hatt ansvar for valp på jobb i 7 mnd. Har det slått deg at kanskje han også føler at han har stått litt alene noen ganger å? Å at han kanskje er sliten og lei av å måtte ta så mye ansvar kombinert med jobb i så lang tid uten å komme noen vei? Jeg synes ikke fremgangsmåten hans er helt på bærtur, med mindre hunden lider av kraftig separasjonsangst. Jeg ville kanskje heller foreslått å prøvd økemed en halvtime om gangen og sett hvordan det hadde gått. Anonymkode: e56db...ac6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 30. august 2024 #15 Del Skrevet 30. august 2024 19 minutter siden, AnonymBruker said: Ja jeg erkjenner fullt og helt at jeg også ikke har tatt min del av ansvaret her. Jeg har følt at jeg har stått alene, og det er fryktelig vanskelig å trene på å være alene hjemme når mannen bare vil sitte i sofaen og delta. Dette har blitt som en elefant i rommet, jeg har tatt det opp flere ganger, men kvier meg hver gang fordi det blir så dårlig stemning. Nå har vi nettopp hatt en krangel om dette igjen. Han har bestemt seg for at han kjører hunden hjem en time før sønnen kommer hjem fra skole på mandag. Så skal han øke med en time hver dag. Jeg får ikke gjort noen ting, da han er fast bestemt på å ikke ha han med lenger. Aner ikke hvordan jeg skal gripe an dette, annet enn å bare se hvordan det går🥲 Han er absolutt ikke mottakelig for å snakke. Anonymkode: c7dfd...7d6 Det er jo fullstendig uansvarlig og kommer jo til å bare gjøre alt verre! Hvis hunden ikke har separasjonsangst fra før får den der i alle fall nå. Å starte på 1 time og øke med 1 time daglig er jo oppskriften på separasjonsangst, jeg fatter ikke hvordan mannen din tror det skal funke. Eller.. der funker jo for han da, for da slipper han å ha hunden. Sikkert ikke så nøye at hunden har det helt jævlig imens 😡 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #16 Del Skrevet 30. august 2024 Jeg synes det høres ut som at du overkompliserer dette en del. Spesielt det med at du mener mannen må delta i å gå ut døra for å gjøre det helt likt som det blir på ekte. Det er et steg som er lenger fremme. Du kan fint gjøre ganske mye av hjemme alene treningen alene selv i en familie. Så kan mannen kobles på lenger ned i veien. Om du også er veldig opptatt av å gjøre det helt rett etter boka, at mannen må få all den samme informasjonen som du har og så videre så blir det en veldig stor greie av noe som egentlig ikke trenger være så komplisert. Ta noen steg tilbake, snakk med mannen om det som er viktig for det OG det han ser for seg og kom fram til en plan SAMMEN. Gjør det klart for han at dette er så viktig for deg at dere to får til SAMMEN at det må dere få til å samarbeide om, ellers må dere løse det med en helt ny plan. Anonymkode: 82dd4...7b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #17 Del Skrevet 30. august 2024 Løsningen er vel at ts tar ut ferie og trener hunden (ikke valpen..) mens mannen er på jobb og unger på skolen. Så slipper hun innblanding eller å føle hun blir sabotert. Så reagerer hunden mest på at ts går ut eller reagerer den likt på alle eller bare det å bli alene? Noen ganger er det bedre at ikke alle kommer/går samtidig, men at man begynner med at man kommer og går ulikt slik at hunden først blir vant til at folk går og så kommer igjen. Etter hvert kan man innføre at alle er ute samtidig, men ikke nødvendigvis går og kommer tilbake samtidig. Så kan man øke til at flere går samtidig etc etc. Anonymkode: f2077...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #18 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har hunden separasjonsangst da? Jeg synes også at mannen får mye pes her. Han har hatt hunden med på jobb i månedsvis, så skjønner han blir oppgitt om det er tilbake til et nullpunkt altså bare fordi ts fremstår som noe hysterisk... Anonymkode: f2077...8b5 Om mannen har vært lei av å ha med hunden på jobb, så burde han jo ha tatt del i treningen istedenfor å sutre og nekte å reise seg fra sofaen. Ts har pratet med han om det flere ganger, og det blir bare dårlig stemning fordi han vil heller bruke tid på å klage istedenfor å faktisk ta ansvar. Hunden har separasjonsangst, de har fått en treningsplan fra hundetrener, og likevel setter mannen seg på bakbeina. Jeg har null respekt for hundeeiere som klager over ditt og datt istedenfor å ta ansvar, tilegne seg informasjon eventuelt hjelp fra profesjonelle, og jobber med problemet. Ts har forsøkt å få han med på å trene hunden på å være alene hjemme flere ganger. Jeg har null sympati for at han må ha hatt med hunden på jobb i flere måneder fordi han nekter å ta sin del av ansvaret for å trene hunden. Anonymkode: ff1ec...bf9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 30. august 2024 #19 Del Skrevet 30. august 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Løsningen er vel at ts tar ut ferie og trener hunden (ikke valpen..) mens mannen er på jobb og unger på skolen. Så slipper hun innblanding eller å føle hun blir sabotert. Så reagerer hunden mest på at ts går ut eller reagerer den likt på alle eller bare det å bli alene? Noen ganger er det bedre at ikke alle kommer/går samtidig, men at man begynner med at man kommer og går ulikt slik at hunden først blir vant til at folk går og så kommer igjen. Etter hvert kan man innføre at alle er ute samtidig, men ikke nødvendigvis går og kommer tilbake samtidig. Så kan man øke til at flere går samtidig etc etc. Anonymkode: f2077...8b5 Enig. Det er ikke nødvendig at mannen også går ut samtidig, men det er en fordel om han er i et annet rom eller ikke hjemme, sånn at valpen faktisk blir alene. Hvis ikke så er det jo ikke så mye trening i det. En annen ting som kan være verdt å tenke på er at det ofte er lettere for hunder å være på et eget rom når de er alene hjemme, ikke i hele huset. F. eks soverom eller kontoret hvis dere har noe sånt. Du kan rigge til med sengen til hunden og vannskål der inne. Det gjør det også lettere å få en myk start på alene hjemme treningen, at man kan trene på å gå ut av det rommet i første omgang, trenger ikke å gå ut av huset. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #20 Del Skrevet 30. august 2024 Jeg var i akkurat samme situasjon, det er som jeg kunne skrevet det selv. Jeg valgte å ta med meg hunden og dra, vi har det mye bedre uten en sånn mann og hjemme alene treningen går jevnt og trutt fremover i et tempo hunden takler. Angrer ikke et sekund, det er sykt mye lettere å oppdra unghunden alene. Anonymkode: f2bf5...c1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå